Varför avliva hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Du är ju inte på riktigt !
Jodå, jag känner flera bönder som är jägare och de skulle verkligen inte gå med på att skjuta min häst med studsaren.
Och stora djur får man fortfarande inte gräva ner utan separat tillstånd varje gång, för varje enskilt djur.
Och en okänd människa skulle definitivt reagera om någon ringde upp och sa: Hej ! Vill du skjuta och gräva ner min häst för 500 spänn ?

Och jag skulle definitivt inte utsätta hästen för den metod som ditt lilla tips föreslår.
 
Sv: Varför avliva hästen?

I runda slängar så kan ett busslast ner med plats för tio, men 20 åkandes ge en vinst på en kvarts miljon...
20 stycken kan jag få ihop på en timme.
Så lätt är det idag.

Det är väl det här som är det stora problemet. Kan man få ihop 20 hästar på en timme så betyder det ju att hästägarna i princip skiter i vem de säljer till.

Samtidigt lär det ju också betyda att ifall man själv är noga och ställer jobbiga krav på köparna så lär de väl välja någon annan häst ifall det nu är så lätt att hitta färdiga slakthästar. Om man nu är i den branschen vill man väl ha 'enkla' kunder där man inte riskerar anmälningar och annat.

Så är man en ansvarsfull hästägare och är beredd att lägga mycket tid på försäljningen är jag övertygad att man i alla fall kan göra risken för att hästen ska åka till Italien väldigt liten. Och är risken liten så tycker jag att det är värt att ta risken för den stora chans som det innebär att hästen ska få det bra.



När det gäller hagstorlekar så får du nog allt ge dig. Strömsholms ridanläggning har hagar som frimärken. Men jag antar att deras hästar i övrigt har det ganska bra.


Personligen tycker jag att hästhållning som bygger på att hästen står i en frimärkshage då den inte står i boxen (med undantag av eventuellt en timmes arbete) är rent djurplåger. Jag fattar inte hur du kan försvara sådan hästhållning. Jag tror säkert att de får bra mat och så, men hästar behöver få röra sig själva och kunna umgås med andra hästar.

Det finns tyvärr massor med ridskolor som har dessa tragiska storboxar som hagar.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jligt EGOTRIPPAT och KÄNSLOKALLT gjort!
Dessvärre inte ovanligt.

undertecknad hade gärna tagit hand om hästen!

Pernilla i Lund
 
Sv: Varför avliva hästen?

Du vägrar att ta in att det är en ökad risk för att billiga hästar med lågt marknadsvärde hamnar fel. Det är fakta. Det är en ökad risk. Det är inget att försöka sticka under stol med.

Om du skriver som du skriver tycker man ju att du borde läst vad jag skrivit. Jag har aldrig påstått att det inte är en ökad risk för att billiga hästar åker på t.ex. italienresor.
Det jag säger är att jag anser att möjligheten att hästen får det bra är betydligt större än risken att den ska fara illa. Av den anledningen tycker jag att man ska ge hästen en chans till eftersom oddsen är bra för att det ska gå bra.


Det är viktigt för dig att hästen får en andra chans. Till vilket pris som helst? Hur kassa oddsen än är? Tror du på fullt allvar att man som hästägare sover på nätterna efter att ha satt sin häst i skiten p g a att man vägrar se att världen inte är rosa och fluffig? Det finns inget första pris för Mest Godtrogna Idiot. Det är bara hästen som får lida.

Fast om man lägger ner tid på försäljningen så är jag övertygad om att oddsen blir ganska bra. Och då tycker jag definitivt att det är värt att ge en chans till åt hästen.


Som du resonerar skulle ju inga äldre eller billiga hästar säljas överhuvudtaget.
Så det är ju ändå tur att många inte resonerar som du.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Ja och ändå såhävdar du i inägg på inlägg att det är bara din favorit färg som gäller, alla som har en annan favorit färg måste bevisa att den är finast vetenskapligt annars så är de grymma. Du själv vet ju att din färg är bäst och då behövs inga bevis det är bara de andra som måste bevisa sin ståndpunkt.

Jag kallar det att vara skenhelig, att påpeka fel hos alla andra men ignorera att man gör exakt samma sak själv bara lite värre.

Men jag talar ju bara för min ståndpunkt. På samma sätt som du tycker att jag har fel så tycker jag att du har fel. Konstigare än så är det ju inte.

Självklart propagerar jag för det jag tror på. Men man ska inte behöva utstå personangrepp för det. Jag tycker man ska respektera att vi tycker olika.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Du är ju inte på riktigt !
Jodå, jag känner flera bönder som är jägare och de skulle verkligen inte gå med på att skjuta min häst med studsaren.
Och stora djur får man fortfarande inte gräva ner utan separat tillstånd varje gång, för varje enskilt djur.
Och en okänd människa skulle definitivt reagera om någon ringde upp och sa: Hej ! Vill du skjuta och gräva ner min häst för 500 spänn ?

Och jag skulle definitivt inte utsätta hästen för den metod som ditt lilla tips föreslår.

Det sättet är garanterat lika smärtfritt för hästen som vilken annan godkänd avlivning som helst. Så jag förstår inte varför det skulle vara att utsätta hästen för något speciellt.

I övrigt berättar jag bara hur det funkar i trakten jag bor i. Här skulle man nog anses lite konstig ifall man betalade 6000:- till lantbrukstjänst för att bli av med en hästkropp.

Av de bönder du känner som skulle vägra, är det några av dem som passade in på alla mina kriterier?
 
Sv: Varför avliva hästen?

Och kostnaden för att länsstyrelse och kommun ska godkänna platsen då? Tror dom tar 450 kr per timme drygt. Sist gick det på 1600 kr bara det, plus trehundra i papperskostnader, plus kostnaden för grävmaskin. Och så drygt 4000 kr för avlivning av veterinär då. 500 kr är en fantasisumma för att svart gräva ned en häst på olaglig plats. Jag inser i allra högsta grad att man får tycka olika. Men jag kan inte ta dåliga argument. Och jag diskuterar, på ett diskussionsforum. Jag brinner för frågan hur djur får det när man säljer dom vidare. Jag VET av erfarenhet vad som kan hända dom. Jag har sett mycket. Och jag säger ALDRIG mer sälja ett djur..jag får leva med att jag en gång sålde en billig häst till några som uppenbarligen inte hade resurserna att ta hand om hästen, och det slutade tragiskt. Jag litar bara på mig själv hädanefter.
 
Sv: Varför avliva hästen?

KL

I den här tråden har jag lärt mig många nya saker

Det tydligen fattiga som äger mycket mark och rika hyr in sig och har hästarna i frimärksstora hagar.

Man kan reglera allt med avtal och bryter någon mot kontraktet så var det inte bra nog.

Råkar man ut för någon som är ägnar sig åt att sälja hästar till slakt så är denne kriminell och man har otur. Då räknas det inte för denne borde bli straffad.

Att en häst värd 100.000 kr eller mer har större risk att råka illa ut en travaren som slumpas bort för någon tusenlapp.

De som säljer hästar pga sjukdom eller utlandsflytt har gott om vänner och släktingar med goda kunskaper om hästar och som gärna åker och kollar in hästen man sålt.

Man behöver tydligen inte beakta att ens trotjänare kan komma att fara illa det är tydligen så att det lätt kan rättfärdigas med att: "Det finns massor av hästar som far illa av andra anledningar också. Man kan inte skydda hästar från alla upptänkliga faror. Och risken att det blir transport till Italien tror jag faktiskt inte är större än att hästen skadar sig på något annat sätt och lider..

Är det inte skönt att veta att det finns hästar som får det bra när de slumpas bort och har de inte det bra så är det bara att hämta hem hästen eller sätta boven i finkan så är allt frid och fröjd.

--------------------------------
Ja det finns ett par bagateller som otäcka människor som inte vill ge hästen en andra chans pekar på men de är bara pessimister och vill inte sälja så det räknas inte, i still med att hästen farit illa, inte går att hitta, fodervärden vill inte lämna tillbaks och hästen är död. Som sagt detta räknas inte för majoriteten har det bra, åtminstone de hästar som har turen att hamna hos någon fattig.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

De passar in på samtliga kriterier allihop. Utom två, och de missar på en punkt. De har stora arealer med åker och skog samt mjölk -eller svinproduktion i större skala.

Och INGEN av dem kan tänka sig att skjuta någons häst med studsaren. Knappt ens om hästen är rejält skadad t.ex har ett uppenbart benbrott och de skulle ta sig hit snabbare än veterinär. Det vet jag för jag har pratat med om detta.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Men jag talar ju bara för min ståndpunkt. På samma sätt som du tycker att jag har fel så tycker jag att du har fel. Konstigare än så är det ju inte.

Självklart propagerar jag för det jag tror på. Men man ska inte behöva utstå personangrepp för det. Jag tycker man ska respektera att vi tycker olika.

Jag har inga som helst problem med att du har en åsikt, problemet ligger att du grundar din åsikt på fantasier. Om vi nu skippar alla fakta vi känner till och spånar lite fritt.


Vi har tre faktorer

X= risken att hästen blir vanvårdad, inte får tillräckligt med foder och inte sköts åtminstone drägligt okej.
Y= risken att hästen slaktas för pengarna antingen i Sverige eller utomlands.
Z=Risken att hästen utnyttjas felaktig, rids för hårt eller när den är halt/sjuk, utnyttjas för att hetsas i diverse tävlingar, misshandlas eller annat missbruk som inte direkt har med foder och omvårdnad att göra.

Vad anser du att man ska acceptera för risk att hästen råkar illa ut inom ett år efter försäljningen?

Vill du så kan vi även vända på det och säga hur stor chans vill du minst ha att hästen (som har ett försumbart ekonomiskt värde) ska ha att få ett bra liv det närmsta året efter den lämnat ägaren för att det ska vara acceptabelt?
 
Sv: Varför avliva hästen?

Och kostnaden för att länsstyrelse och kommun ska godkänna platsen då? Tror dom tar 450 kr per timme drygt. Sist gick det på 1600 kr bara det, plus trehundra i papperskostnader, plus kostnaden för grävmaskin. Och så drygt 4000 kr för avlivning av veterinär då. 500 kr är en fantasisumma för att svart gräva ned en häst på olaglig plats. Jag inser i allra högsta grad att man får tycka olika. Men jag kan inte ta dåliga argument.


Var jag så otydlig i det jag skrev?

Med att bonden skulle vara smidig menade jag givetvis att han var en sådan som inte bryr sig så mycket om byråkrati och inte ser något större problem att gräva ner ett djur på någon lämplig plats ute i skogen långt från vattentäkter.
Eftersom jag skrev att han skulle vara jägare trodde jag det var uppenbart att han även skulle sköta avlivningen.

Angående priset skrev jag max 1000:-, men att man nog kunde komma undan med 500:-

Jag lovar dig att massor med bönder gärna tar 500 - 1000 kronor (givetvis svart) för att skjuta och gräva ner en häst på sin egen mark.


Och jag diskuterar, på ett diskussionsforum. Jag brinner för frågan hur djur får det när man säljer dom vidare. Jag VET av erfarenhet vad som kan hända dom. Jag har sett mycket. Och jag säger ALDRIG mer sälja ett djur..jag får leva med att jag en gång sålde en billig häst till några som uppenbarligen inte hade resurserna att ta hand om hästen, och det slutade tragiskt. Jag litar bara på mig själv hädanefter.

Ifall du inte vill sälja hoppas jag i alla fall att du behåller hästen så länge det är medicinskt försvarbart istället för att avliva den när den blir pensionär.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Och INGEN av dem kan tänka sig att skjuta någons häst med studsaren. Knappt ens om hästen är rejält skadad t.ex har ett uppenbart benbrott och de skulle ta sig hit snabbare än veterinär. Det vet jag för jag har pratat med om detta.


Tycker att det låter ganska hemskt. Du menar alltså att dessa jägare skulle vägra avliva en svårt skadad häst ifall de kom dit först. Jag skulle kalla dem djurplågare.

Med sådana vänner är jag hellre utan vänner.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag tycker nog vi ska hålla oss till lagliga metoder. Förutom den moraliska aspekten så är det inte det priset som gäller för gemene man.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Hittar du någon som vill avliva en häst med studsare föreslår jag att du anmäler dem. Det är defintivt inget att rekommendera. Trots många jägare i bekantskapskretsen (och många av dem hästmänniskor) känner jag ingen som skulle ta ihjäl en häst med studsare. De hade förr valt avblodning (vid ett akutfall).
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag har inga som helst problem med att du har en åsikt, problemet ligger att du grundar din åsikt på fantasier.

Det som är fantasier för dig kan vara verkligt för andra. Det omvända gäller nog också.


Om vi nu skippar alla fakta vi känner till och spånar lite fritt.


Vi har tre faktorer

X= risken att hästen blir vanvårdad, inte får tillräckligt med foder och inte sköts åtminstone drägligt okej.
Y= risken att hästen slaktas för pengarna antingen i Sverige eller utomlands.
Z=Risken att hästen utnyttjas felaktig, rids för hårt eller när den är halt/sjuk, utnyttjas för att hetsas i diverse tävlingar, misshandlas eller annat missbruk som inte direkt har med foder och omvårdnad att göra.

Vad anser du att man ska acceptera för risk att hästen råkar illa ut inom ett år efter försäljningen?

Vill du så kan vi även vända på det och säga hur stor chans vill du minst ha att hästen (som har ett försumbart ekonomiskt värde) ska ha att få ett bra liv det närmsta året efter den lämnat ägaren för att det ska vara acceptabelt?


Det är ju svårt att ge någon exakt siffra. Men är sannolikheten att hästen får det bra över 80% skulle jag definitivt tycka det var värt risken.

X= risken att hästen blir vanvårdad, inte får tillräckligt med foder och inte sköts åtminstone drägligt okej.

Den här risken finns ju för alla hästar även om den säkert kan vara större för billiga hästar.


Y= risken att hästen slaktas för pengarna antingen i Sverige eller utomlands.

Ifall den slaktas i Sverige på ett slakteri som följer reglerna så ser jag det på ungefär samma nivå som att du avlivar hästen själv.
Export av slakthästar till Italien borde ju förbjudas, men det lär väl tyvärr EU sätta stopp för.

Z=Risken att hästen utnyttjas felaktig, rids för hårt eller när den är halt/sjuk, utnyttjas för att hetsas i diverse tävlingar, misshandlas eller annat missbruk som inte direkt har med foder och omvårdnad att göra.

Det där är ju risker som lika gärna även kan drabba dyrare hästar.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Hittar du någon som vill avliva en häst med studsare föreslår jag att du anmäler dem. Det är defintivt inget att rekommendera. Trots många jägare i bekantskapskretsen (och många av dem hästmänniskor) känner jag ingen som skulle ta ihjäl en häst med studsare. De hade förr valt avblodning (vid ett akutfall).

Menar du att de sticker en kniv i hästen så att den får blöda till döds? Det låter inte som en särskilt humant avlivningssätt. Hästen lär ju blöda ett tag innan den dör.

Ett skott i huvudet och sedan skära av någon stor blodåder är den metod jag sett.

Jag har även varit med en gång när någon från en avlivningstjänst skötte avlivandet. Han körde med ett revolverskott i huvudet. Sen skar han hästen och lät blodet rinna ut för att till slut med lyftkran ta och lägga hästen i en container på flaket. Det var ju hans jobb att avliva djur så jag antar att han visste vad han gjorde.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag tycker nog vi ska hålla oss till lagliga metoder. Förutom den moraliska aspekten så är det inte det priset som gäller för gemene man.

Jag antar att du aldrig köpt hö svart eller betalt hovslagaren svart. Moraliskt ligger det på den nivån och de flesta hästmänniskor jag känner har inga problem med att betala hovis svart. Snarare skulle de byta hovis om han ville ha momspengar.

Att gräva ner en hästkropp långt ute i skogen ställer inte till med någon skada. Bonden lär inte vilja förstöra sitt eller sina grannars dricksvatten.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Absolut inget påhopp, någon vägrar ta in fakta och tycker att det är helt OK att utsätta hästar för risken att råka väldigt illa ut, jag tycker att det är skrämmande. Det handlar inte om rätt eller fel. Det handlar om att vissa vägrar se hur verkligheten är, det kan man inte tycka så olika om.

Man kan däremot tycka att det är Ok att ta risken att hästen far illa även om procenten är liten, det tycker vissa, jag tycker det inte.

Att dessutom totalt ignorera att yrkesfolk, organisationer m.m. varnar för att ge bort eller sälja hästar billigt är skrämmande.

Jag chansar inte med en häst som jag älskar, jag vet ju att billig/gratis häst lätt hamnar i orätta händer. Jag tycker att jag är skyldig min häst att skydda den från detta.

Jag hade önskat att verkligheten sett annorlunda ut, men det gör den tyvärr inte.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det är ju svårt att ge någon exakt siffra. Men är sannolikheten att hästen får det bra över 80% skulle jag definitivt tycka det var värt risken.

Okej, då har vi den springande punkten, att acceptera att hästen far illa 1 gång av 5 finns inte på min karta och troligen inte på någon av de hästmänniskor jag umgås med. Jag menar inte detta som personangrepp men det är i mina ögon fruktansvärt ansvarslöst att bara tänka sig att det är okej med 20% risk att hästen far illa.

Betänk då att jag satte en tidsgräns på ett år. Om 20% far illa redan första året så har vi kanske 5-10% till om man räknar på 2 år och om hästen lever i 5 år kan du nog skriva upp risken till närmre 50%. Det var ju friska hästar vi pratar om, om än icke attraktiva.

Mina tankar om siffran ligger på kanske 0-5% som sagt någon garanti kan man aldrig få. Är risken högre än så så tar jag hellre bort hästen.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Tyvärr vet jag en man som gärna avlivar häst med jaktvapen. Är även alkis. Fick personen på halsen när vi skulle ta bort den folkilskna ponnyn för några år sedan.
Bult skulle nog inte gå då ponnyn gick till regelrätt anfall.
Efter hårresande berättelse på hur han skulle skjuta hästen tog jag ut vette som pleggade den först, sen bultades den av lantbrukstjänst. Det gick med nöd & näppe.

Så visst finns dom tyvärr..

Mannen var gruvligt besviken för att han inte fick ha regelrätt hästjakt i hagen. :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 113
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 551
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 963
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp