Bukefalos 28 år!

Varför avliva hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Och det finns massor billiga hästar som farit illa. Du verkar ignorera det faktum, far de illa så är det ju bara en olycka (såsom att någon kriminell eller en uppköpare av slakthästar får hästen) eller så har man inte kollat upp hemmet ordentligt enligt dig.

Det finns massor av hästar som far illa av andra anledningar också. Man kan inte skydda hästar från alla upptänkliga faror. Och risken att det blir transport till Italien tror jag faktiskt inte är större än att hästen skadar sig på något annat sätt och lider.



Eller så kan man se det som, då har man dövat samvetet och utsatt hästen för plåga.

Jag kallar det att man gett hästen en chans till flera lyckliga år.

Det är också så att man faktiskt inte bara kan komma och hämta en häst från fodervärden, motsätter sig denne avhämtningen, oavsett vad som står i kontraktet, så är det en tvist. Det blir i värsta fall en rättslig process. Visst kan man åka in på någon annans gård, slå ner ägaren och hämta hästen eller smyga sig in på natten och hämta den, men så länge fodervärden har hästen så är det olagligt att hämta hem den utan att få handräckning av myndigheterna eller ett okej av fodervärden.

Man ska ju också lyckas hitta hästen och helst ska den leva för att man ska kunna hämta hem den.

Du anstränger dig verkligen för att göra det besvärligt. Skriver du ett tillräckligt bra fodervärdskontrakt med vitesklausuler så lär inte särskilt många fodervärdar riskera höga viten. Särskilt inte ifall de bara är ute att tjäna några tysenlappar på hästen.



Jovisst borde man kunna komma och hälsa på, men har man lämnat bort hästen pga exempelvis utlandsflytt, svikande hälsa eller ekonomiska bekymmer kan det bli svårt.

De flesta kan nog prioritera fram pengar så att det räcker till en resa inom landet. Sen om man p.g.a. hälsa inte kan göra det så har man förhoppningsvis någon bekant/släkting som kan göra resan.




Nej jag har inte bestämt mig för att det är omöjligt att hitta ett nytt hem, jag har bara bestämt mig att jag inte ska chansa, om jag av någon anledning beslutar mig för att göra mig av med min häst och den har nära noll i marknadsvärde så kommer den att få somna in hellre än att jag skickar iväg henne med någon okänd.

Det är ditt val. Jag tycker att du gör fel ifall du avlivar en fullt frisk häst, men du tycker att det är rätt. Det är egentligen inte konstigare än att vissa röstar på S medan andra röstar på M.
 
Sv: Varför avliva hästen?

En mängd organisationer med hästanknytningar har i många år avrått från det förfarande du förespråkar. De säger att man hellre ska avliva än lämna bort på det sätt du här förespråkar i så många inlägg.

De har alltså helt fel, inga fakta på fötterna - allt jobb i media har de gjort av illvilja? Eller hur ser du på det?

Bara för att en del organisationer säger det behöver ju inte det betyda att de har rätt. Se bara på alla organisationer som tyckte vi skulle ta svininfluensavaccinet.

Sen kan det säkert bland vissa finnas ekonomiska skäl till att tycka så. Rent krasst så innebär det ju att ifall fler avlivar sina hästar i onödan så försvinner det hästar från marknaden vilket gör att marknaden för de som vill sälja hästar blir bättre. Även dyrare hästar skulle bli svårare att sälja ifall fler behöll sina hästar när de blev pensionärer istället för att avliva och köpa en ny dyr häst.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Och jag har bett om siffror på hur stor chansen är att det funkar bra? Du kallar risken liten men vad har du för källor på det? Att bara upprepa att risken är liten utan att ha en aning kallar jag inte att ha några fakta. Inte blir det mer trovärdigt när buke och medierna kryllar av historier när det går snett.

Med tanke på hur många hästar som säljs, ges bort eller lämnas bort på foder varje år så tar jag för givet att risken är liten att en sådan häst transporteras till Italien t.ex. Att hästar kan fara illa p.g.a. dåliga nya ägare gäller nog även dyrare hästar som säljs så där ser jag ingen större skillnad att sälja en dyr eller billig häst.

Min högst ovetenskapliga uppfattning är faktiskt att billigare hästar ofta kommer till bättre hem än dyrare. De som skaffar billiga hästar har ofta egen mark då de kanske inte har råd att betala för att hyra in sig i andras stall, medan dyrare hästar ofta blir installade hos andra med ofta små rasthagar.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Är du på riktigt??:confused: Du lever i en fantasivärld.. Jag tycker inte heller att hästar ska stå ensamma i små rasthagar, och visst är det nog lite dyrare hästar som har det så, men det ena tar inte ut det andra. Vi har ett STORT problem i Sverige när det gäller billiga hästar och deras tragiska öden. Därmed inte sagt att alla får det dåligt. Det är bara MÅNGA som får det så. För mig räcker det.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Min högst ovetenskapliga uppfattning är faktiskt att billigare hästar ofta kommer till bättre hem än dyrare. De som skaffar billiga hästar har ofta egen mark då de kanske inte har råd att betala för att hyra in sig i andras stall, medan dyrare hästar ofta blir installade hos andra med ofta små rasthagar.

Ovetenskapligt och ganska mycket fel :grin:

Då t.ex. fd travare ofta har samma status som sommarkatter.

Alldeles för enkelt att få tag på av "diverse" konstigt folk.

AM
 
Sv: Varför avliva hästen?

Ovetenskapligt och ganska mycket fel :grin:

Då t.ex. fd travare ofta har samma status som sommarkatter.

Alldeles för enkelt att få tag på av "diverse" konstigt folk.

Har du några vetenskapliga bevis på att det inte är så då?

Att gamla travare har låg status har inte med saken att göra.

Men faktum är att de som köper billiga hästar ofta inte har råd att ha de hos andra. Det innebär ju att de ofta har möjlighet att ha hästen hemma, vilket i många fall innebär att hästen får betydligt större hagar än vad man kan räkna med på ett inackorderingsstall. Visst finns det rötägg bland denna kategori människor med, men det finns det bland de som köper dyra hästar med.

Visst råkar vissa billiga hästar illa ut (i likhet med dyra), men i genomsnitt kan jag tänka mig att de har det bättre när det gäller t.ex. hagstorlekar.

Sen är det ytterst få människor som skaffar häster med syftet att behandla dem illa.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Är du på riktigt??:confused: Du lever i en fantasivärld..

Vad du var trevlig då.

Du verkar snarare ha problem med att jag inte tycker som du. Dålig respekt för andras åsikter. Jag skulle inte drömma om att gå till personangrepp bara för att någon inte tycker som jag.

Jag anser det vara fel att avliva fullt friska hästar med svepskälet att det finns en viss risk att de kan råka illa ut annars. Det har du uppenbarligen svårt att acceptera.


Jag tycker inte heller att hästar ska stå ensamma i små rasthagar, och visst är det nog lite dyrare hästar som har det så, men det ena tar inte ut det andra. Vi har ett STORT problem i Sverige när det gäller billiga hästar och deras tragiska öden. Därmed inte sagt att alla får det dåligt. Det är bara MÅNGA som får det så. För mig räcker det.


Fast är det inte ett stort problem att massor med 'fina' hästar tvingas gå i hagar stora som storboxar hela dagarna, med eventuellt undantag för en ridtur. Med din logik skulle man ju kunna avliva den fina dressyrhästen på 8 år eftersom man inte vill riskera att den ska få ett sådant liv ifall den säljs vidare.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Att inte kunna ta in fakta är att du inte verkar förstå att det är en jättestor risk att hästar som ges bort/säljs billigt hamnar fel och far illa. Det är fakta, det vägrar du att ta in. Det handlar inte om att tycka olika.

Din lösning på problemen är säkert bra i en utopi, men varför vill du inte förstå eller inse hur verkligheten ser ut?

:bow::bow::bow:
 
Sv: Varför avliva hästen?

Är det inte läge att alla inser att man kan ha olika åsikt om saken? Väl är väl det på många sätt för annars hade det varit en enformig värld vi levat i då det inte finns ett rätt eller fel i frågan. Hade alla hästar som "är för gamla och galna" avlivats hade inte jag fått min häst exempelvis, men hade alla fått säljas vidare hade många farit illa. Det behövs folk som fattar besluten åt båda hållen.

Genom att tycka att någon är dum som tycker annorlunda bevisar man inget och diskussionen fylls bara av dålig stämning och ingen tycker egentligen att det är roligt. Varför delta i en diskussion om man inte är öppen för andras åsikter och förstå att andra tänker annorlunda? Det är ju hela poängen.

Jag vet ett flertal människor som istället för att avliva låter hästarna gå tills de själva stupar, skadade eller ej. Har haft ett flertal scenarior i mitt stalls historia som är svårt att acceptera och skär i hjärtat. Ett hemskt exempel är en häst med epilepsi som kunde falla ihop och skaka, det slutade med att den fick någon skada i hjärnan så den blev blind och döv och sprang in i saker innan de tog bort den. En annan släpade sig fram dagarna i enda, en dag när de skulle ta in så gick den plötsligt därifrån, den gick och dog längst ner i hagen. Men vissa tycker tydligen att det är så det ska vara, absolut inte jag, men vissa. Och man kan säga att man tycker det är fel, och varför men att vissa tycker så får man helt enkelt acceptera även om man själv tycker att det är bisarrt. Tala för er ståndpunkt men hoppa inte på varann för att ni tycker olika.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Att inte kunna ta in fakta är att du inte verkar förstå att det är en jättestor risk att hästar som ges bort/säljs billigt hamnar fel och far illa. Det är fakta, det vägrar du att ta in. Det handlar inte om att tycka olika.

Din lösning på problemen är säkert bra i en utopi, men varför vill du inte förstå eller inse hur verkligheten ser ut?

Sådana här påhopp tycker jag är grymt onödiga. Hon tycker annorlunda än du. Låt det vara, du har sagt var du tycker. Genom att säga sådana här saker bevisar du ingenting mer än att du är beredd att nedvärdera någon för att du tycker hon har fel.

Eftersom disskussionen har låst sig i:
-nej du har fel!
-nej du har fel!
Tycker jag att man kan gå vidare och försöka diskutera ämnet på ett annat sätt. Vi kommer inte vidare som det är nu och ingen kommer förändra sin ståndpunkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

En tusenlapp för avlivning, hur skulle det gå till menar du ?

Gräva ner hästar får man inte göra hursomhelst till höger och vänster, det krävs tillstånd för det. Och det är inte alltid lätt att få ett sådant.

Och det krävs ett rejält stort hål. Det behövs en grävmaskin för att gräva det. Och en grävmaskin med förare är inte billiga att hyra, det kostar minst 300 kr i timmen om man räknar med att han gör det svart. Och minst 500 kr i timmen om han ska göra det vitt.

Och jag känner inte en enda jägare som vill skjuta en häst, känner heller ingen med licens på bultpistol.

Alltså kvarstår alternativet sanitetsslakt, och det är inte billigt att ta ut dem till gården vare sig hästen skall grävas ner hemma eller tas med.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Genom att tycka att någon är dum som tycker annorlunda bevisar man inget och diskussionen fylls bara av dålig stämning och ingen tycker egentligen att det är roligt. Varför delta i en diskussion om man inte är öppen för andras åsikter och förstå att andra tänker annorlunda? Det är ju hela poängen.

Jag håller med till 100%

Jag har redan påpekat det flera gånger i denna tråd, men tyvärr verkar en del skribenter inte kunna acceptera att andra inte tycker som de. Man måste ju kunna inse att olika människor tycker väldigt olika trots att de bygger sina resonemang på i praktiken samma grundfakta.

Det är ju inte konstigare än att någon tycker att gult är finaste färgen medan någon annan säger grönt.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det ena behöver inte heller slå ut det andra. Jag tror alla här håller med till 100% att det är hemskt att hästar far illa, ingen tvekan om det. Men det är själva avlivningen av fullt friska hästar som folk tycker olika om. Ja, det är ju inte direkt konstigt. Bara för att man inte tycker att man ska avliva friska hästar om det verkligen inte är nödvändigt förespråkar man inte att hästar ska fara illa.

Jag tror alla här tycker att om en gammal häst hamnar hos någon som får glädje av den så är det ju jättebra att hästen fick leva för att uppleva det. Och om hästen hamnar fel så tror jag alla här anser att man skulle fattat ett annat beslut. Allt är bundet av situation och även av vem säljaren är. Är man en person som är jättenoga med vart hästen ska hamna och kommer ha ständig kontakt med köpare så visst, låt hästen bli till glädje för någon annan. Men är det en säljare som bara vill bli av med hästen för att den inte vill fatta det tunga beslutet själv och inte bryr sig om vem köparen är så är det fel, då hamnar troligen hästen fel. Man kan inte säga att något är rätt och fel, allt är beroende av omständigheter.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

En tusenlapp för avlivning, hur skulle det gå till menar du ?

Lite kotrfattat gör du så här.

Ifall du inte redan känner någon passande bonde så får du försöka hitta någon lämplig.

För att bättra på chansen så bör bonden uppfylla dessa villkor.

- Helst egenföretagare, med inte alltför stort lantbruk. Betyder att han antagligen har tid och uppskattar lite extraförtjänster.
- Skogsägare Betyder att det antagligen finns lämplig mark för nedgrävning.
- Gärna 50+ Enligt min erfarenhet är de lite smidigare än yngre bönder.
- Jägare (De flesta äldre skogsägarbönder är jägare) Då kan han själv fixa avlivningen med studsaren.

Det finns garanterat några sådana i de flesta socknar i landet.


Sen ber du honom ordna det hela på ett artigt och trevligt sätt. Oftast kan du nog komma undan med 500:-. Du får väl förutsätta att han har alla nödvändiga tillstånd att gräva ner djur på sin egen mark ifall han åtar sig uppdraget.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Har du några vetenskapliga bevis på att det inte är så då?

Att gamla travare har låg status har inte med saken att göra.

Men faktum är att de som köper billiga hästar ofta inte har råd att ha de hos andra. Det innebär ju att de ofta har möjlighet att ha hästen hemma, vilket i många fall innebär att hästen får betydligt större hagar än vad man kan räkna med på ett inackorderingsstall. Visst finns det rötägg bland denna kategori människor med, men det finns det bland de som köper dyra hästar med.

Visst råkar vissa billiga hästar illa ut (i likhet med dyra), men i genomsnitt kan jag tänka mig att de har det bättre när det gäller t.ex. hagstorlekar.

Sen är det ytterst få människor som skaffar häster med syftet att behandla dem illa.

Vi har haft några som gått iväg och sedan kommit åter i dåligt skick.

Före

innan.jpg


Efter

juvelhemma2.jpg



Eftersom jag föder upp travare åt andra så har även folk ringt till oss med skapligt otäcka historier om vad deras hästar råkat ut för.

Några av dom är nästgårds.

Vidare har jag haft en större uppfödare vid vårt köksbord som grät då han fick veta att 10 av hans ston, som han sålt, hamnat på transport neråt.

Detta är något år sedan, och då var det en bulvan som åkte runt och sa att han skulle starta travstuteri och var ute efter salumärrar som haft föl tidigare.

Vidare så har du ju länkarna jag lagt ut. Du skulle inte ens ha behövt ifrågasätta min trovärdighet om du orkat först titta och sedan söka på youtube själv.

Jag vet att det finns ett fåtal som ÄR seriösa. Ser det på t.ex FB där dom kämpar med sina dyrgripar. Ser även här på Buke i travartrådarna att dom hästarna sköts om.

Men om du hade lite mer koll på saker så vet du också att det skänks bort väldigt mycket travare som det sällan finns koll på senare.
Att det uppskattats att bortåt 1500-3000 hästar försvinner i intet.
Uppgifter från STC.

Vissa avlivade eller blivit ridhästar utan att STC fått veta men den stora massan försvunna travare vill inte ens du veta var dom hamnar.

Jag kan ge dig svart på vitt i både bild och film format om du vill.

KAn lägga fler länkar här.
Men till att börja med så gå du på youtube och titta. Många av filmerna är faktist inspelade av carabinierin (militärpolisen) som själva är inblandade.

Du är en mycket godtrogen människa. Säkert snäll också.
Tyvärr ganska okunnig eller naiv om hur det ser ut utanför din värld.
Säkerligen därför att du inte varit med tillräckligt länge i detta område för att kunna se saker på annat sätt.

I runda slängar så kan ett busslast ner med plats för tio, men 20 åkandes ge en vinst på en kvarts miljon...
20 stycken kan jag få ihop på en timme.
Så lätt är det idag.

Bulvanerna bli fler och fler och dom få ridflickorna som verkligen vill hjälpa till är alldeles för få...

När det gäller hagstorlekar så får du nog allt ge dig. Strömsholms ridanläggning har hagar som frimärken. Men jag antar att deras hästar i övrigt har det ganska bra.

AM
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag blir rädd när jag läser vad du skriver. Det går inte att argumentera med det faktum att du anser att alla - enskilda som organsiationer - har fel och du har rätt. Du blundar konsekvent för alla argument och alla fakta du ställs inför. Du vägrar att ta in att det är en ökad risk för att billiga hästar med lågt marknadsvärde hamnar fel. Det är fakta. Det är en ökad risk. Det är inget att försöka sticka under stol med.

Du anser själv att man ska kontakta Svenska Hästars Värn om man har en häst över, samtidigt sågar du deras budskap som oseriöst när de framför att man ska vara försiktig med att skänka bort och lämna ut hästar. Det går inte ihop. Någonstans.

Vi är flera som har erfarenhet av att just billiga hästar hamnar fel, du berättar för oss att vi har fel. Våra erfarenheter finns inte. Jag har bjudit hit dig för att du själv ska få se, det möter du med att du har andra erfarenheter. Menar du att de hästar jag ser som lider, lider mindre för att du har andra erfarenheter? Hur kan du bara bortse från att många hästar lider? Hur kan du välja att sätta på skygglappar och samtidigt kalla dig djurvän?

Det är ju jättebra med kontrakt och vitesbelopp, men det är inte troligt att någon driver ett sådant mål. Sätter du högre vite än hästens marknadsvärde är det sannolikt att vitesbeloppet jämkas såsom oskäligt högt. Är hästen då värd 5000 kr så betalar du många sköna tusenlappar för att få tillbaka 5000 kr, och hästen har ändå i så fall lidit (annars hade du ju aldrig behövt driva ärendet).

Det är viktigt för dig att hästen får en andra chans. Till vilket pris som helst? Hur kassa oddsen än är? Tror du på fullt allvar att man som hästägare sover på nätterna efter att ha satt sin häst i skiten p g a att man vägrar se att världen inte är rosa och fluffig? Det finns inget första pris för Mest Godtrogna Idiot. Det är bara hästen som får lida.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag håller med till 100%

Jag har redan påpekat det flera gånger i denna tråd, men tyvärr verkar en del skribenter inte kunna acceptera att andra inte tycker som de. Man måste ju kunna inse att olika människor tycker väldigt olika trots att de bygger sina resonemang på i praktiken samma grundfakta.

Det är ju inte konstigare än att någon tycker att gult är finaste färgen medan någon annan säger grönt.

Ja och ändå såhävdar du i inägg på inlägg att det är bara din favorit färg som gäller, alla som har en annan favorit färg måste bevisa att den är finast vetenskapligt annars så är de grymma. Du själv vet ju att din färg är bäst och då behövs inga bevis det är bara de andra som måste bevisa sin ståndpunkt.

Jag kallar det att vara skenhelig, att påpeka fel hos alla andra men ignorera att man gör exakt samma sak själv bara lite värre.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Och jag envisas vidare enbart för att förhindra att någon mer godtrogen skulle tro att det lahsd skriver om är sant..

Enbart för att öppna ögonen på dom som tror allt för gott om andra..

AM
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det är det jag också ser som farligt, att någon faktiskt tror på detta; att man är en ond och ondskefull snåljåp på egotripp för att man hellre väljer att ta bort sin häst än lämnar den till någon som med stor risk kommer att missköta den.

Så mycket pengar och möda som lagts ner på att framföra budskapet "Våga ta bort din häst", och så kommer detta.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag tror ingen skulle sälja sin häst till någon som kan innebära att hästen far illa (hoppas jag). Anledningen till att jag envisas skriva här är att jag vill visa på att en häst kan få en andra chans. Är hästen över 20 år (likt som andra sagt när jag frågat) så skulle inte jag sälja min häst vidare heller, inte ens om den var 18, allt har sin gräns. Självklart spelar utbildningsnivå och hälsotillstånd en otroligt roll. Men i orginainlägget är hästen 14-18 år. Och vi vet inget mer om den än att den ska vara frisk och fullt ridbar. Jag skulle iaf försöka. Inte strunta i att försöka för att jag inte orkar (som det står att ägaren inte gör i orginalinlägget). Allting har två sidor. Man ska vara gryyymt försiktig när man säljer en häst som kan vara i riskzonen, ja, man ska alltid vara försiktig. Men man ska inte krypa in i ett hörn och säga: jag litar inte på någon för att man vet att det i vissa fall kan gå illa. Det finns otrligt många rötägg ute i samhället och man ska (som du säger, våga avliva om man tvingas ställas inför det), men man måste ändå ha gjort sitt bästa, oavsett vad det är. En 14 eller 16årig häst har enligt min uppfattning en chans att få en andra chans, om man är otroligt försiktig när man väljer köpare. Om man förutsätter att hästen är fullt frisk och ridbar som många 14 och 16åringar som säljs är. Men en 18årig med lite väl mycket attityd tycker jag ska få somna in i lugn och ro när den fortfarande mår bra. Det gäller andra hästar över 18 enligt mig med. Min gräns går där för en fullt frisk häst om man är tvungen att göra sig av med den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 847
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 157
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp