Bukefalos 28 år!

Varför avliva hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Det kan ligga många faktorer varför man hellre tar bort sin häst än att sälja den.Jag skulle aldrig tveka att ta bort min häst om jag inte längre kunde ha honom kvar.Han har haft ett rent helvete tidigare i sitt liv med pisk,slag och hugg,jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag skulle sälja honom och sen få höra att han har gått tillbaka samma öde igen.Det har tagit fyra år av arbete att få honom till den fina,trygga häst han är idag och jag hoppas han kommer att vara kvar många år ännu med denna lycka.Han kommer att stanna vid min sida så länge han är frisk och vid hans ålderdomsdagar när han får ont hoppas jag att jag har kurage att stoppa hans lidande.Tur nog fyller han bara 9 år nästa vecka!:grin:
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag behöver inte dig att sparka på mig medans jag redan mår jättedåligt över att inte kunna behålla min häst. En häst jag älskar enormt. Jag har mailat som en tok hela dagen alla kontakter jag har för att hitta ett hem. Men vad tycker du jag ska göra då? Hon var på annons i två år och inget hem kom. Tills jag dök upp. Jag har blivit ofrivilligt ensamstående med ett litet barn och har inga pengar alls att försörja en häst för? Ge mig ETT förslag vad jag ska göra och säg inte SHV. För dem har jag synat närmare vid ett annat tillfälle......

Ta det lite lugnt liksom, jag har övht inte ens ifrågasatt ditt beslut, inte nämt ett ord om ditt beslut ens.

Jag ser det bara som så att behöver man försvara sitt beslut och blir upprörd och grejer såfort tillomed man bara fått för sig att någon ifrågasatt det, då är man inte säker på beslutet. Är man säker så är man lugn i beslutet också och blir inte hysterisk såfort någon skulle ifrågasätta.

För inte tar man bort en frisk och ung häst om man inte är stensäker, då kan det vara svårt att må bra efteråt också. Men det är ju bara vad jag tycker.

Och jag känner inte att jag har behov att ge dig förslag, varför skulle jag göra det? Jag har inte ens läst om dig och din häst.

Och ja..kl är viktigt när man häver ur sig starka ord.
Nu får du ge dig, jag skrev inte ett ord om dig eller ditt beslut eller om din häst. Jag skrev enbart att det är bra att någon övht säljer sin häst för ska alla resonera som dom flesta på buke gör så kommer det inte finnas några hästar kvar att köpa. Knappast starka ord att skriva.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avliva hästen?

*** Ska man vara säker på att det blir bra måste man känna alla i ledet. Hur vet du att din bekantas bekantas bekant är den trevliga hästmänniskan som påstås?

Man kan aldrig vara säker på någonting. Att gå omkring och alltid tro det värsta om alla kan inte vara nyttigt.


*** Det har vi gjort hela hästens liv, strängt taget sen betäckningen. Visst är det själviskt, vi har hästarna för vårt nöjes skull. Är det så fel, egentligen?

Jag håller med att det oftast är själviskt att ha husdjur. Men som husdjursägare så har man ansvar för sitt husdjur och då dödar man inte ett fullt friskt husdjur.


Det finns många orsaker till att man hellre slaktar än försöker sälja. Man har kanske inte ork, tid eller ekonomi att hålla hästen den tid det tar att få den såld


Att ha ihjäl sitt husdjur för att man inte har ork, tid eller ekonomi tycker jag snarare tyder på att man har dålig moral. Man får väl uppoffra sig för sitt djur om man nu inte kan sälja. Det är ens förbannade skyldighet som djurägare. Och kan man verkligen inte behålla djuret så är det i alla fall bättre att sälja/ge bort till en osäker framtid än att bara döda djuret.



Så, har du några praktiska tips på hur man lätt hittar nya bra ägare? Det kan förresten behövas för alla hundar ingen vill he...för att inte tala om katter.:devil:

Jag har ingen universallösning mer än att man får vara uthållig och inte ge upp. Med en del efterforskningar kan man ju ofta utröna ifall en blivande hästköpare har t.ex. dåligt rykte på orten. Det tar säkert mycket tid, men den tiden tycker jag man är skyldig det djur man har ansvar för.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Om det är helt omöjligt att behålla hästen finns faktiskt organisationer som Svenska Hästars Värn man kan vända sig till.

Svenska hästars värn tar aldrig emot friska hästar, dom har fullt upp med vanvårdade hästar.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Att ha ihjäl sitt husdjur för att man inte har ork, tid eller ekonomi tycker jag snarare tyder på att man har dålig moral. Man får väl uppoffra sig för sitt djur om man nu inte kan sälja. Det är ens förbannade skyldighet som djurägare.

Jag är rätt övertygad om att du är medveten om att det kan ta allt mellan en vecka och år att sälja en häst. Hur kort eller hur lång tid som helst. Kikar man på nätet ser man att det finns annonser där hästen skänkes gratis, som är långtifrån nya - och som återkommer med ett par månaders mellanrum.

Har ekonomin börjat krackelera, så tar pengarna förr eller senare slut - med eller utan buffert. Även om man kapar alla sina egna kostnader, så kvarstår faktum att hyra och andra oundvikliga kostnader för boendet (och iaf en femhundring/månad för mat, och någon hundring till för telefon) måste betalas. Naturligtvis kan man kapa mycket, annars hade jag aldrig haft råd att köpa min häst, men det finns faktiskt en gräns. När alla lyxkostnader är bortplockade, finns det alltid kvar en handfull som inte går att plocka bort. Faktum kvarstår att hästen kostar några tusenlappar i månaden att ha. Och hästens kostnader går inte att kapa hux flux, utan att hästen riskerar att fara illa av det. Har man redan billig stallplats, avstår från saker såsom träning och tävling och en massa ny utrustning innan den hästen redan har inte längre fungerar av någon anledning, då är gränsen snart nådd. Och att ha kvar ett djur som man inte kan betala för (de nödvändiga utgifterna), det är förbannat ansvarslöst.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag är rätt övertygad om att du är medveten om att det kan ta allt mellan en vecka och år att sälja en häst. Hur kort eller hur lång tid som helst. Kikar man på nätet ser man att det finns annonser där hästen skänkes gratis, som är långtifrån nya - och som återkommer med ett par månaders mellanrum.

Har ekonomin börjat krackelera, så tar pengarna förr eller senare slut - med eller utan buffert. Även om man kapar alla sina egna kostnader, så kvarstår faktum att hyra och andra oundvikliga kostnader för boendet (och iaf en femhundring/månad för mat, och någon hundring till för telefon) måste betalas. Naturligtvis kan man kapa mycket, annars hade jag aldrig haft råd att köpa min häst, men det finns faktiskt en gräns. När alla lyxkostnader är bortplockade, finns det alltid kvar en handfull som inte går att plocka bort. Faktum kvarstår att hästen kostar några tusenlappar i månaden att ha. Och hästens kostnader går inte att kapa hux flux, utan att hästen riskerar att fara illa av det. Har man redan billig stallplats, avstår från saker såsom träning och tävling och en massa ny utrustning innan den hästen redan har inte längre fungerar av någon anledning, då är gränsen snart nådd. Och att ha kvar ett djur som man inte kan betala för (de nödvändiga utgifterna), det är förbannat ansvarslöst.


Då får jag väl återupprepa det jag skrev innan.

Och kan man verkligen inte kan behålla djuret så är det i alla fall bättre att
sälja/ge bort till en osäker framtid än att bara döda djuret.

Bara för att man sett annonser på nätet som legat kvar länge betyder inte det att det är omöjligt att sälja en häst. En sak man kan göra är att åka runt på alla ridskolor inom ett visst område och sätta upp lappar t.ex.


Angående ekonomi så kan man faktiskt ofta sänka sin standard rejält ifall man verkligen vill prioritera sin häst. Men det är som sagt en fråga om prioriteringar. Det kan ju finnas saker som TV och internet som inte är livsnödvändiga t.ex.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det tycker jag är höjden av omoral! Att ge bort ett djur till en osäker framtid. Det är ju faktiskt att inte ta ansvar för att djuret får det bra. Och det kan ju i slutänden vara det beslut som gör att hästen blir lidande.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det tycker jag är höjden av omoral! Att ge bort ett djur till en osäker framtid. Det är ju faktiskt att inte ta ansvar för att djuret får det bra. Och det kan ju i slutänden vara det beslut som gör att hästen blir lidande.

:bow: :bow: :bow:

Jag tror inte dessa hästkramare vet innebörden av att äga en "ointressant" häst eller upplevt någon av de livskriser som kan tvinga någon att fatta ett jobbigt beslut som avlivning. Osar lite okunnskap och brist på empati om allt i hop.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det tycker jag är höjden av omoral! Att ge bort ett djur till en osäker framtid. Det är ju faktiskt att inte ta ansvar för att djuret får det bra. Och det kan ju i slutänden vara det beslut som gör att hästen blir lidande.

All framtid för hästen är osäker. Man kan aldrig garantera någonting om framtiden. Men att som så många här i tråden gör och nästan förutser att hästen ska komma till någon slaktare eller djurplågare tycker jag är väldigt överdrivet.

Man kan ju faktiskt ta och lägga ner en hel del tid på att kolla upp den nya ägaren så förbättrar man nog oddsen för att hästen ska få det bra.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Hur länge måste man leva i fattigdom innan det är OK att ta bort hästen? Måste hästen ha uppnått en viss ålder?

*Kl*
Jag förstår de som hellre avlivar hästen än säljer den/ger bort den. En som har häst i samma stall som jag har problem med sin häst. Det är en f.d. travare som inte gick bra på banan och såldes som ridhäst. Ägaren är ambitiös och ansvarsfull så det är i sig inget problem. Problemet är istället att hästen nu är ofräsch. Trots behandlingar blir hon inte bättre. En operation kanske kan lösa problemet men operationen är inte gratis (hästen är försäkrad men självrisken ställd i förhållande till hästens värde innebär att det är en rätt dålig affär). Det är ju heller inget som säger att operationen gör hästen hel.
Den lider inte när den nu bara skrittas och går i hage men ägaren lider inombords. För vad ska hon göra? Enligt dig ska hon väl antagligen svälta eller något sådant så hon kan behålla hästen alternativt ge bort den. (Att sälja den känns rätt lönlöst för varför skulle någon betala för en f.d. travare som inte är fräsch?)
Skulle hon välja att avliva hästen så ser inte jag det som ett svek, inte alls.

Ser jag till hur svårt det är att sälja hela och fräscha hästar, särskilt hästar som kommit upp lite i ålder, så förstår jag att folk gör det valet. (Och då handlar det om fullt ridbara hästar som kan tränas och tävlas i lätta tävlingsklasser, som är väluppfostrade, välridna och som inte annonseras ut till något som ens är i närheten av överpris.)
 
Sv: Varför avliva hästen?

En häst med gott marknadsvärde är knappast svårsåld och lär inte hamna i den här diskussionerna.

En häst som tar tid att sälja, som inbringar en slant till säljaren och som har goda chanser att få det bra tar inte tid att sälja. Vi pratar alltså om svårsålda hästar med lågt marknadsvärde. Och JO, de är överrepresenterade på slakterierna. Utan tvekan.

Det är bara att titta i vänsterspalten under Hästnytt, där finns rubrikerna om alla hästar som hamnat på slakttransporter, som blivit utlånade eller utlämnade och som sedan slaktats. Tråd efter tråd där säljaren ångrar sin försäljning för hästen har det inte bra.

Vakna. Lev i verkligheten. Det är så det är. Vare sig vi tycker om det eller inte. Enda sättet att ändra förutsättningarna för dessa hästar är att se till att de inte hamnar på marknaden och blir föremål för intresse från dessa oseriösa personer.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Man kan ju faktiskt ta och lägga ner en hel del tid på att kolla upp den nya ägaren så förbättrar man nog oddsen för att hästen ska få det bra.

Och om det inte ens finns någon som är intresserad av att bli hästens nya ägare?

Dessutom så kan man ju inget göra om hästen efter en tid visar sig bli vanvårdad eller har blivit skickad till slakt eller såld vidare.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Hur länge måste man leva i fattigdom innan det är OK att ta bort hästen? Måste hästen ha uppnått en viss ålder?


Det stora problemet är uppenbarligen att folk ser sina husdjur som slit- och slängprodukter.

Jag ser mina husdjur som i det närmaste familjemedlemmar och en familjemedlem överger man inte i första taget. För en familjemedlem är man väl beredd att leva i fattigdom för att den ska ha det bra ifall det är enda möjligheten.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Vakna. Lev i verkligheten. Det är så det är. Vare sig vi tycker om det eller inte. Enda sättet att ändra förutsättningarna för dessa hästar är att se till att de inte hamnar på marknaden och blir föremål för intresse från dessa oseriösa personer.

Hade folk haft lite vett och varit beredda att ta hand om sina hästar trots uppoffringar så hade vi inte haft så många billiga hästar till salu. De flesta ger upp alldeles för lätt.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Djur, t.ex. hästar, är enligt lag saker, alltså ägodelar. Det är vi människor som äger djuren och således använder djuren. Det gör också att det är vårt ansvar att besluta när det är dags att sätta stopp.
Och nej, jag hade inte valt att leva i fattigdom för att en familjemedlem ska ha det bra. Jag hade försökt hjälpa personen att lösa problemet/anledningen till fattigdomen. Det är nämligen ytterst sällsynt att ett liv i fattigdom är enda sättet att lösa ett problem på.

Jag tycker om mina djur, absolut, men det är i mina ögon rätt osunt att tillmäta djuren samma värde som mina föräldrar, min fästman eller bebisen i min mage. Rentav makabert.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Hade folk haft lite vett och varit beredda att ta hand om sina hästar trots uppoffringar så hade vi inte haft så många billiga hästar till salu. De flesta ger upp alldeles för lätt.
Vad är för lätt? Hur länge måste man försöka sälja en häst innan det enligt dig är legitimt att ge upp? Hur många tusenlappar måste man punga ut med varje månad innan det är okej att dra i bromsen?
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det stora problemet är uppenbarligen att folk ser sina husdjur som slit- och slängprodukter.

Jag ser mina husdjur som i det närmaste familjemedlemmar och en familjemedlem överger man inte i första taget. För en familjemedlem är man väl beredd att leva i fattigdom för att den ska ha det bra ifall det är enda möjligheten.

Du verkar tro att alla som inte delar dina åsikter inte bryr sig om sina hästar speciellt mkt?
Jag har haft min häst i 2 år och har inte förräns nu kunnat rida ut ensam på henne, och i perioder inte ens med sällskap. Hade jag inte brytt mej om henne hade jag satt ut henne billigt på annons för länge sen.

Jag älskar min häst såpass mycket att om jag inte kan ha kvar henne i framtiden, då hon antagligen är ganska gammal, så ska hon inte gå ett ovisst öde till mötes, utan få somna in ( ja , jag kallar det hellre det, än DÖDA som du uttrycker det) vid min sida där hon har varit trygg.
Kan hända har hon vid det taget redan gått som sällskapshäst här hemma ett tag.
Mycket kan hända som man inte räknat med, barnen kan bli allergiska, man kan bli sjuk osv och jag står fast vid att ta bort en vän inte är det lättvindigaste beslutet.

Vid vilken ålder tycker du att det är legitimt att ta bort en häst som är frisk?
Tycker du att det är rätt att sätta ut en häst runt 25 år, på annons för billig peng?
" För hon har ju så mkt att ge fortfarande" som det brukar stå.. fast det i själva verket är att man inte vill vara den som ska behöva avliva eller hitta hästen död i hagen. För det kostar oxå pengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

Jag håller med dig fullständigt, det är konstigt. Skall man avliva sina katter eller hundar med, det spelar ingen roll vilket djur man än har men har man väl skaffat sig det då tar man hand om den också. Eller så ser man till att fixa en fodervärd och skriver ett kontrakt. Elaka och okunniga människor finns det gott om det ser man bara här i tråden på ALLA er som anser att det är rätt att avliva en fullt frisk häst bara för att man är egoistisk. Det är inte att tänka på djuret för fem öre för er som inte förstår det så blundar ni bara och hittar på en massa problem ni drar alla människor under en och samma kant. Alla människor är inte dåliga människor även om ni råkat ut för sådana, men ännu en gång har man tagit på sig ansvaret för ett djur så dår man se till att full följa det också. Att ta bort djuret fullt friskt är inte att full följa det, men skulle den däremot få någon sjukdom som gör att den lider är det en helt annan sak.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Vid vilken ålder tycker du att det är legitimt att ta bort en häst som är frisk?
Tycker du att det är rätt att sätta ut en häst runt 25 år, på annons för billig peng?
" För hon har ju så mkt att ge fortfarande" som det brukar stå.. fast det i själva verket är att man inte vill vara den som ska behöva avliva eller hitta hästen död i hagen. För det kostar oxå pengar.

Varför alltid dra slutsatsen att det alltid handlar om pengar när man inte vill ta bort hästen? Man älskar inte sin häst mindre bara för att man vill ge den ett fortsatt bra liv.

Det handlar inte om åldern, det handlar om helheten, vilken kondition är hästen i, hur mår hästen överlag. Man ska inte stirra sig blind på åldern på hästarna. en 7 åring kan va mer sliten i kroppen än en 20 åring liksom. Allt är inte antingen eller.

Sen inte sagt att man aldrig ska ta bort hästar. Kan inte min häst tex vara i träning så ska inte han bli en sällskapshäst trots att han är ung för han trivs inte med det livet, han har inte huvet att bara gå i hagen. Så honom skulle jag ta bort om det visa sig att han inte håller för träningen. Sen skulle jag aldrig sälja honom heller, skulle hellre flytta ut på gatan än att sälja. Lever lätt i fattigdom för dom jag älskar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 611
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 173
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 202
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp