Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Observatör...vilket underbart uttryck.

Ja några sådana har man ju träffat..

:angel: :angel:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Håller med om att man ska motivera och göra praktiken intressant.

Men som Carola uttryckte sig (hon är bättre på det än jag) så behöver man ibland (tror jag) ge en spark i baken, slå näven i bordet osv..

Ocj precis som Gizza säger så anser jag att en praktik är en möjlighet att prova på det yrke man tänkt sig. Prova på innebär då att man är med och utför vissa sysslor i arbetet sas. Man övar sig så att den dagen man får arbete kan utföra det.

Tänker man sig en yrkeskarriär som hästskötare kan man mycket sällan om någonsin undgå att mocka tex.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Håller med - en del behöver hård motivering och dom enda riktigt hopplösa har varit m dysfunktionella familjer - rika eller fattiga.
Tex 15-åriga grabben som blev yr av att måla en 2 kvm yta - m falu rödfärg på en skuggsida utomhus - däremot så jobbade han av hjärtans lust om han fick prata med någon samtidigt.....

Eller hän man skickat in i garaget för att hämta hammaren på snickarbänken - efter 20 min kommer hän skamset tillbaka utan hammare....
-Kan inte hitta den...
-Kollade du I verktygslådan?
-Nä, du sa ju PÅ bänken....
Ja jösses vicka roliga minnen - med ett garv så pratade man om att kanske leta på lite fler ställen än det jag exakt angav...
- och se nästa gång så tog det inte så lång tid och tredje gången KANSKE hän hämtade hammaren innan vi behövde den för att den fjärde gången ta med hammaren direkt - utifall att.
Jag gilllar praktikanter - dom ger mitt liv lite extra huvudbry o insyn i hur olika förutsättningar man har.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Kanske på att hästar inte är ett speciellt inkomstbringade yrke direkt.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
Jag kan inte förstå varför man har personal, som om dom blir skada inte kan få den hjälp dom behöver, bara för att dom inte haft en ordentlig anställning.

Eller du går personligen in och sponsrar den behandlingen för de pengar det kostar, oftast fler 100000 tals kronor i rehab mm??

Vill veta hur ni tänker, de flickor och pojkar som jobbar under såna villkor står nämligen helt oskyddade, och får leva efter era nåder om dom skadas allvarligt, eller ni ställer dom arbetslösa har dom inte rätt till a-kassa eller kass?

Ja kort hur gör ni i ett skade senario som leder till handkapp, av person som jobbat svart åt er?


De som har praktikplatser är försäkrade eftersom det är frågan om praktikplatser som är godkända.

Det måste man ansöka om för att få ha.

Dessutom så MÅSTE du som individ se till att ha en EGEN olycksfallas försäkring när du håller på med hästar. Så det är knappast något problem :smirk:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

olgaklara skrev:
De som har praktikplatser är försäkrade eftersom det är frågan om praktikplatser som är godkända.

Det måste man ansöka om för att få ha.

Dessutom så MÅSTE du som individ se till att ha en EGEN olycksfallas försäkring när du håller på med hästar. Så det är knappast något problem :smirk:
jasså där har du ganska fel jobbar man åt någon så ska denne stå för försäkringen på arbetsplatsen.

Hur många tror du som vill ha praktikanter är godkännde en liten klump endast.

sorry, så är många helt oskyddade på sina såkallade praaktiker.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
En unghästutbildare är ingen unghästutbildare om dom inte har dokumenta tion, de få riktiga unghäst utbildare som är utbildade är utbildade i tyskland och dom kan sitt jobb mycket bra. Sen har vi kleti och pleti som tror dom kan och dessutom tror dom ska tjäna pengar på hästägare.

Nej alla referenser går inte att kolla upp, då det är väldigt lätt att få bluff referenser i detta land om man känner rätt folk.

De flesta med lite stöd kan faktiskt rida in och själva utbilda sina hästar själv med hjälp av tränare mm.


Så du menar att tex jag då som tävlat sedan början av 80-talet utbildat OCH ridit in otaliga hästar inte skulle kunna kalla mig för unghästutbildare??

Jag har utbildat 7st EGNA hästar till svår klass från ingenting och tävlat och tränat andras unghästar med bra resultat.

Och för att jag inte har detta dokummenterat från Tyskland så är jag kleti och pleti :crazy:

Visst om jag inte hade läst till ingenjör och jobbar 100% med det idag utanför hästeriet, så hade jag nog åkt till Tyskland. Men jag anser att det inte räcker med den utbildningen som unghästutbildare eftersom jag nog inte tror att när jag är runt 50år kommer att tycka att min kropp kommer att hålla för den påfrestningen som hästeriet faktiskt är.

Visst är beridarutbildningen i Tyskland fin, men jag anser nog att kunskaper i detta områda kommer väldigt mkt av vilken känsla man har och vilken erfarenhet man har
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
jasså där har du ganska fel jobbar man åt någon så ska denne stå för försäkringen på arbetsplatsen.

Hur många tror du som vill ha praktikanter är godkännde en liten klump endast.

sorry, så är många helt oskyddade på sina såkallade praaktiker.

De praktikplatser som en elev får tillgodoräkna sig tex för hippologen MÅSTE vara godkända.

Detta måste du söka om, inget som du bara får idag.

Jag menar att håller DU på med hästar oavsett om det är på jobbet eller privat är det nog ganska så bra att se till att man har en försäkring som täcker ridning vilket inte alla olycksfallsförsäkringar gör.

Ja jag vet att arbetsgivaren måste ha dig försäkrad, men står du som tränare (med vitt sas) så är det ryttarföreningen som har försäkringen på den klubb där du håller lektioner. Därför är det väldigt viktigt att själv se till att man är försäkrad oavsett.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
jasså där har du ganska fel jobbar man åt någon så ska denne stå för försäkringen på arbetsplatsen.

Hur många tror du som vill ha praktikanter är godkännde en liten klump endast.

sorry, så är många helt oskyddade på sina såkallade praaktiker.


http://www.hyn.se/2.html

Gå in och läs!!!

Det är inte att bara utlysa en praktikplats idag, iaf inte om du skall tillgodoräkna dig den för framtiden
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Helt riktigt, en bra olycksfallsförsäkring bör alla människor ha. Och gå gärna in och titta på www.hyn.se där står klart och tydligt att praktikanterna skall ha en egen gällande olycksfallsförsäkring.

Praktikvärdarna har en ansvarsförsäkring.

F.ö finns det en övertro på arbetsskadeförsäkringen. En god vän blev illa skadad under ridning på sin VITA arbetsplats. hon har fortfarande efter sex år inte fått den ersättningen hon borde ha. (Är nu sjukpensionär) Bl. a finns detta ytterst korkade yttrande i hennes papper: "det kan inte uteslutas att NN red för nöjes skull, och därför kan skadan inte anses som arbetsskada"
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
jasså där har du ganska fel jobbar man åt någon så ska denne stå för försäkringen på arbetsplatsen.

Hur många tror du som vill ha praktikanter är godkännde en liten klump endast.

sorry, så är många helt oskyddade på sina såkallade praaktiker.


Saxat från hemsidan:

Vad innebär det att vara praktikant på en av HYN godkänd praktikplats


* DU ÄR INTE ANSTÄLLD

* Avtal skall tecknas mellan Dig och praktikvärden.

* Du skall erhålla en seriös praktik i enlighet med avtal som upprättats.

* En utbildningsplan för praktiken skall göras upp av Dig och praktikvärden.

* Ingen ekonomisk ersättning utgår för praktiken.

* Genom kontakt med Din lokala arbetsförmedling kan Du söka bidrag.

* Du skall under praktiktiden ha en egen, gällande olycksfallsförsäkring.

* Praktikvärden har ansvarsförsäkring för sitt företag.

* Efter praktiktidens slut erhåller Du ett särskilt praktikintyg.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
Då hade folk ridit in sina hästar själv. Jag tycker såkallade unghäst utbildare ska vara tacksamma över att folk betalar överhuvudtaget, specieltt om dom inte har någon formell utbildning, då både kleti och pleti kallar sig unghäst utbildare.

Har fått hjälpa folk att göra om jobbet då dessa unghäst utbildare total misslyckats, inget kul alls.

Okey då kanske hästskötarna skall vara glada om dom överhuvudtaget oxå får någon lön med tanke på hur mkt dom kan förstöra med sin okunskap:crazy:

Herregud...
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

olgaklara skrev:
Så du menar att tex jag då som tävlat sedan början av 80-talet utbildat OCH ridit in otaliga hästar inte skulle kunna kalla mig för unghästutbildare??

Nej för fan, hur vågar du kalla dig det. Jag skall ringa dig nästa gång jag har någon vilding som behöver ridas in och eftersom du inte har gått någon unghästutbildning så skall du fantamig få göra det gratis oxå:devil:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Ah, har du inte fattat? det är bara Grållens vän som skall ha bra betalt för SITT arbete, alla andra är oseriösa klantskallar som får skylla sig själva för att de är så dumma att de fösöker försörja sig på hästverksamhet.:confused:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

wert skrev:
Nej för fan, hur vågar du kalla dig det. Jag skall ringa dig nästa gång jag har någon vilding som behöver ridas in och eftersom du inte har gått någon unghästutbildning så skall du fantamig få göra det gratis oxå:devil:


:bow:

:angel:

:eek:

vildingar har jag passerat för lääänge sedan ;)
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Gizza skrev:
Ah, har du inte fattat? det är bara Grållens vän som skall ha bra betalt för SITT arbete, alla andra är oseriösa klantskallar som får skylla sig själva för att de är så dumma att de fösöker försörja sig på hästverksamhet.:confused:
Oseriös för dig själv va!
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Varför har du inte kommenterat mina inlägg som jag skrivit till dig nu??
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Ohhjjaaaa

Den glömde jag ju bort :o

Hit med kraken så jag kan tygla den ;)


:rofl:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 222
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 246
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 189
Senast: Red_Chili
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 943
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp