Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Kan du ta ett par av mina också, när du ändå håller på?:angel: Jag börjar känna mig gammal o stel....:crazy:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Alla i den här tråden blandar ju päron o äpplen OCH morötter hela tiden.
Jösses det finns ju massor av olika sorters praktikanter - så fort det är en "laglig" är dock olika sorters försäkringar inblandade.

Vissa praktikanter såsom från skolor skall ej ersätta annan arbetskraft och är där för att förkovra sig.

Praktikanter från AME är fullvärdiga arbetare men får ej heller dom ersätta annan arbetare.

Sen har ni HYN enligt dom regler Olgaklara citerade.

Säkert finns det fler formella praktikantförfaranden.

SEN kommer alla hästskötarpraktikant med kost o logi, egen häst får medtagas. Lön efter överenskommelse.

OCH DET ÄR HÄR ALLA GRÅZONER - eller svartjobb dyker upp.

Och det är dessa jag trodde Grållens vän menade.
Riktiga jobb som betalas m svarta löner och där arbetstagaren är helt utan de försäkringar en vit arbetsgivare har - och kallar man det för praktikantjobb så kommer man undan m låg lön.

LRF försäkringen som någon har nämnt tex är inte mycket att komma med om det visar sig att den anställde inte är tillfällig.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Luff skrev:
Alla i den här tråden blandar ju päron o äpplen OCH morötter hela tiden.
Jösses det finns ju massor av olika sorters praktikanter - så fort det är en "laglig" är dock olika sorters försäkringar inblandade.

Vissa praktikanter såsom från skolor skall ej ersätta annan arbetskraft och är där för att förkovra sig.

Praktikanter från AME är fullvärdiga arbetare men får ej heller dom ersätta annan arbetare.

Sen har ni HYN enligt dom regler Olgaklara citerade.

Säkert finns det fler formella praktikantförfaranden.

SEN kommer alla hästskötarpraktikant med kost o logi, egen häst får medtagas. Lön efter överenskommelse.

OCH DET ÄR HÄR ALLA GRÅZONER - eller svartjobb dyker upp.

Och det är dessa jag trodde Grållens vän menade.
Riktiga jobb som betalas m svarta löner och där arbetstagaren är helt utan de försäkringar en vit arbetsgivare har - och kallar man det för praktikantjobb så kommer man undan m låg lön.

LRF försäkringen som någon har nämnt tex är inte mycket att komma med om det visar sig att den anställde inte är tillfällig.
Ja det är precis de jobben jag är ute efter i denna tråden.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

När blir en hästägare arbetsgivare? Räcker det att jag har en häst som jag lånar ut mot hovslagarens kostnad? Är det i skattemyndighetens räkningar en intäkt?
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Har vi inte redan konstaterat att ingen tvingar någon att jobba svart?

Sedan finns det de som jobbar mot kost,logi, boxplats samt lite fickpenagr.
Vad blir över när kostnaden för detta är avdraget på lönen.
Kanske ingår det en förfärlig massa "gratis" träning för arbetsgivaren om denne är tränare?


Har ingen anställd så du behöver inte hoppa på mig. (bara parantes)

Så länge folk är villiga att arbeta svart tycker jag inte man BARA ska anklaga arbetsgivarna.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Luff skrev:
Säkert finns det fler formella praktikantförfaranden.
Jag har haft en praktikant från Kommunens Ungdomsgaranti en gång.
Men det var en kompis till mig, så det blev ju oerhört bekvämt för mig.
Dels så var hon jordbruksutbildad och dels så kunde hon redan mitt stall utan och innan.
Så tack vare hennes effektivitet och kunskap så hann vi båda med att göra en massa kul saker tillsammans.

Det var en mycket trevlig tid i mitt liv.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

älgen skrev:
Sedan finns det de som jobbar mot kost,logi, boxplats samt lite fickpenagr.
Vad blir över när kostnaden för detta är avdraget på lönen.
Kanske ingår det en förfärlig massa "gratis" träning för arbetsgivaren om denne är tränare?

Precis och hur mkt blir det egentligen om man räknar ut det i rena pengar? Rätt mkt faktiskt :smirk:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Då är frågan , är det vitt eller svart, alla förmåner skall tas upp o i längden är det arbetstagaren som förlorar på svatlön.
Det finns ett inlägg från facket i senaste ridsport i frågan.
PL
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Är det vitt så kan du glömma kost och logi, stallplats, träningar och fickpengar för en sådan lön kommer ingen hästskötare upp i om man skulle omvandla allt detta i rena pengar nu.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

wert skrev:
Är det vitt så kan du glömma kost och logi, stallplats, träningar och fickpengar för en sådan lön kommer ingen hästskötare upp i om man skulle omvandla allt detta i rena pengar nu.
Jodå det har dom ta du och kolla på kollektiv avtalet för hästskötare så ska du få se..

Kosten brukar inte vara direkt av hög kvalitet, och boendet ett litet rum kosten och rummet är kanske vart max 1500kr, stallplats kan man få från 500 upp till 2000kr, och dom där träningarna brukar ju hästskötarna aldrig se röken av.

4000 spänn i hyra och mat har väl alla råd med?
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Skojar du?? 4000kr för lägenhet/rum + mat + stallplats (helinackordering )och träningar???
Vilken verklighet lever du i :confused:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

wert skrev:
Skojar du?? 4000kr för lägenhet/rum + mat + stallplats (helinackordering )och träningar???
Vilken verklighet lever du i :confused:
Läste precis att stallplats enligt kollektivavtal inte räknas som förmån, utan som att det ska finnas, inte heller kost och logi räknas som förmån enligt kolletivavtalet mm.

stallplats max 1500kr, men då ska där ju ingå foder ridhus mm, ett rum max 600 om man jobbar på stället mat om kosten är bra 1000kr kanske.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

....men jag vet dom som har ett helt hus för sig själva, en bra stallplats som definitivt är värd mer än de ynkliga summor du nämner (försök bara hitta en helinackordering för 500:-) köper hur mycket mat de vill på arbetsgivarens ICA- kort och dessutom får både hovslagaren betald och bra träning. Ibland också tillgång till bil.
DÅ är det värt en hel del. Det är fortfarande svartarbete, lika olagligt som städerskan eller snickaren man anlitar, men båda kanske i ovanstående fall är nöjda. Den som jobbar svart väljer ju faktiskt det, snickare, trädgårdsarbetare, hästskötare eller vad det nu är. Att bara hacka på arbetsgivarna är ingen idè, det finns en part till som faktiskt är delaktig. Och nej, jag har ingen sådan person här, försvarar inte svarta anställningar, men vill betona att det finns två parter.......
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Gizza skrev:
....men jag vet dom som har ett helt hus för sig själva, en bra stallplats som definitivt är värd mer än de ynkliga summor du nämner (försök bara hitta en helinackordering för 500:-) köper hur mycket mat de vill på arbetsgivarens ICA- kort och dessutom får både hovslagaren betald och bra träning. Ibland också tillgång till bil.
DÅ är det värt en hel del. Det är fortfarande svartarbete, lika olagligt som städerskan eller snickaren man anlitar, men båda kanske i ovanstående fall är nöjda. Den som jobbar svart väljer ju faktiskt det, snickare, trädgårdsarbetare, hästskötare eller vad det nu är. Att bara hacka på arbetsgivarna är ingen idè, det finns en part till som faktiskt är delaktig. Och nej, jag har ingen sådan person här, försvarar inte svarta anställningar, men vill betona att det finns två parter.......
Nej de som kommer in svart gör det för det finns inget val! PÅGRUND av oseriösa hästmänniskor.

För det är just det man är om man betalar svart OSeriös
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Oseriös är ett flitigt använt ord bland hästmänniskor. Jag har lärt mig att det är något man kallar en person som inte har exakt samma åsikt som man själv.........:rofl:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
Nej de som kommer in svart gör det för det finns inget val! PÅGRUND av oseriösa hästmänniskor.

För det är just det man är om man betalar svart OSeriös


Man har ALLTID ett val. Tror knappast någon tvingar en person under pistolhot eller liknande att den MÅSTE jobba svart.

Antingen så går man som arbetstagare med på att jobba svart, och då får man stå sitt kast, elelr så tackar man vänligt men bestämt nej.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Knappast kollektivavtalet som bestämmer vad som räknas som förmån utan skattemyndigheten, kost o logi är självklart förmån, kan inte tänka mig att stallplats inte är det.
I princip är allt som folk i vanliga fall betalar för med egna skattade pengar förmån.
PL
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Självklart har man alltid ett val - men många är naiva och ser inte att det arbete dom utför är många gånger mer värt än det dom får betalt för.
I en perfekt värd så fick praktikanterna en liten lön, kost, logi, jobba ett lagom antal timmar/vecka och utbildning.
Många av mina hästbekanta på 80-90 talet jobbade för skitlön, delad etta, makaroner, 7 dgr i veckan 10-12 timmmar/dag - bonusen kunde vara att få ligga m toppryttaren/kusken eller att bli skänkt en bortvrakat VBL travare.
Kan en ungdom på 17 år verkligen se att dom faktiskt utnyttjas - varför finns det överhuvudtaget lagar o regler - skyddsombud osv - är det bara vi "förståndiga" som har rättigheter....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 532
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 226
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 270
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 192
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp