Bukefalos 28 år!

Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
Ja det är min fråga till er.

Annser inte ni att dom ska ha en lön att leva på?:(

Dra inte alla över en kam.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

GALOPP skrev:
Dra inte alla över en kam.
Det gör jag inte...

Denna är skriven till de oseriösa arbetsgivarna i häst sverige.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Att just häst branschen är ett område där man har stora problem med hårt utnyttjade svartjobbande "pratikanter" är ju välkänt. Det är även vanligt meed vitt anställda som jobbar en massa extratimmar utan betalning.
Att skylla på bristande lönsamhet håller knappast.
PL
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

peter_lundin skrev:
Att just häst branschen är ett område där man har stora problem med hårt utnyttjade svartjobbande "pratikanter" är ju välkänt. Det är även vanligt meed vitt anställda som jobbar en massa extratimmar utan betalning.
Att skylla på bristande lönsamhet håller knappast.
PL
Kan inte annat än hålla med dig.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

ÅH glöm inte mediaprogrammet o estetgymnasierna o du allvetande

DU - idag läser man in högskolekompetens på alla dessa linjer så jag tror inte du behöver vara så förbaskat orolig.
Jag tror konsekvensen är att vi får väldigt duktiga hästägare i framtiden - inte en hoper arbetslösa tjejer.

Sen om det nu är så att du inte kan leva på försäljning av dina hästar så kanske det beror mer på dig än på marknaden....

Din människoattityd är milt sagt obehaglig
 
Senast ändrad:
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Det är lätt att bli bitter om man lägger ut en massa pengar på ett olönsamt projekt o sen anser att det är samhällets fel.
PL
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Luff Kan inte annat än hålla med dig...
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

peter_lundin skrev:
Det är lätt att bli bitter om man lägger ut en massa pengar på ett olönsamt projekt o sen anser att det är samhällets fel.
PL

Personligen tycker jag det är dags att folk öppnar ögonen och tar ansvar för sina liv. Det är alldeles för mycket snack om "samhällets fel".
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Redhorsefarm skrev:
För varje häst som försvinner får resterande bära en större börda.
Vilken börda då?
Bara så att jag vet vad som nu kommer på mig då.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Jag har jobbat drygt 2 månader hos ett par av sveriges mest namnkunniga ryttare inom en viss gren... Lagom hemligt;)

Vi fick 1000 kr /mån. Skulle räcka till att betala försäkringar, mat, min andra häst som inte fick plats på gården, bensin (första månaden bodde vi på gården, sedan fick vi flytta in till "stan" för förstegroomen skulle ha vårt hus...) De har fortfarande inte ersatt bensin när jag körde en skadad häst akut till kliniken, trots att jag bad om det muntligen och dessutom skickat brev med alla uppgifter.

Ni kan ju räkna ut med bakdelen att det inte gick ihop. De menade att vi skulle söka bidrag från arbetsförmedlingen. Tog jobbet för att de var så kända och jag var ung (yngre) och naiv och hoppades att det skulle gå på något vis. :confused:

Att jag slutade gjorde på inget vis att de satt i sjön, folk som ville jobba hos dem, på deras villkor, växer nog bokstavligen talat på träd.

Vet inte, men det känns som "ju rikare de är, dessto snålare blir man".
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

*Knapplån*

Det finns en annan sida av detta också.
Arbetsgivarens.
Jag har haft anställd med avtalsenlig vit lön.
Allt på rätt sätt alltså.

Mitt problem har i stället varit de anställdas oerhörda ineffektivitet.
Jag skötte själv stallet på helger och under den anställdes ledigheter, sjukdom m.m.
Så jag visste väl hur tungt jobbet var och hur lång tid det skulle ta.
Alla unga flickor utan arbetslivserfarenhet efter Jordbruk-Häst-utbildning hade att göra minst dubbelt så lång tid som jag med att få arbetet gjort.
Och de klagade oerhört på att det var tungt och att de inte fick rida tillräckligt på arbetstid.

En f.d. avbytare inom Lantbrukstjänst klarade av jobbet på kortare tid än vad jag gjorde.
Så hon hann rida också, utan att det gick ut över annat.
Och detta på en arbetstid mellan 7:00-13:30 med 30min lunch.
Och några avbytare som jag hade gjorde det på samma tid som jag, trots att de var nya i mitt stall och ovana vid rutinerna.
De ansåg arbetet som lättsamt.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Är det så ni lär i skolan, att genast gå till personangrepp?
I alla tider har det funnits dom som har gått gymnasium och studerat vidare, den nya skolan ändrar inte så mycket på just detta.
Men resten?
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Där har du definitivt en poäng. Vi tar ganska ofta emot praktikanter från Naturbruksgymnasierna. Inställningen och förmågan hos dem varierar enormt. Vi har haft några oerhört duktiga och ambitiösa tjejer som vi har tyckt väldigt bra om, och som har trivts ypperligt här.

Vi har ochså haft några riktiga bottennapp, som inte har en aning om vad som förväntas av dem.
1. Kompisparet som första morgonen kom ut till stallet ca 20 min efter arbetstidens början, "för att de var så trötta, och så tog det ju så lång tid att sminka sig":confused: Dessa flickor ville inte göra något annat än att rida, och rida kunde de inte. När vi red ut skrek den ena när vi travade, för det gick för fort. Den andra klagade högjutt för att hon fick barr innanför kragen. Jag vill bara rida i ridhus! tjöt hon.
Ok, vi tog i tu med andra uppgifter, men det passade inte heller. Mocka: Va, har ni inga polacker som gör det?
Stängsla: nä, jobbigt, det här är väl inget som har med hästar att göra:crazy:
Ta ner hö o halm: nääää vi har höjdskräck och kan inte klättra på nån stege.
Andra dagen kom de inte heller i tid på morgonen. Efter frukost så somnade de av ren utmattning, för detta var ju ett jävla slavställe.
Jag ringde skolan så att de fick hämta dem igen. De var arga och chockade och tyckte att jag var en riktig skitkärring.

2: En annan tjej hade en längre praktik och tjatade sig till att få ta med sig sin häst. Efter tre dagar så säger hon att hon visst hade glömt berätta att hon skulle till Turkiet en vecka......:eek: och så åkte hon några dagar senare och lämnade hästen här år mig att sköta. Samma tjej gjorde aldrig mer än exakt det man bad henne om. Att ge hästarna lunchö fick man säga till om varje dag, hon förstod aldrig att det gick att ta egna initiativ. Så fort hon ansåg att hon var klar gick hon in till sitt hus och tittade på TV. Stalljobbet som tar mig max 2,5 tim tog henne minst 5 timmar, även om jag var med och gjorde hälften:angel:
Jag var alltså klar med min del efter drygt en timma, då höll hon fortfarande på med första boxen....Enda fördelen med den tjejen var att hon red hyfsat, och det var också det enda hon gjorde med någon sorts entusiasm.
Hon kom sällan ut på mornarna förrän jag var klar med morgonfodringen, men var mycket noga med att sluta i exakt tid.

3: Tjejen som mötte upp på morgonen iförd ljusa ribyxor, barbourjacka och och nya, blanka ridstövlar och undrade vilka hästar hon skulle rida och hur mycket stallpersonal vi hade.:rofl: (10 hästar hemma just då)
Så det finns alla sorter, den saken är klar.
Värt att notera är att jag har en mycket bra utbildningsplan för varje elev som kommer. De får läsa igenom och skriva under den innan de kommer, så vad vi gör på gården och vilken sorts arbete de förväntas delta i är ingen överrraskning.

Men vi skall inte glömma De tretjejer som har mött upp i tid, iförda arbetskläder och gummistövlar, och som sedan med entusiasm har tagit sig an varje tänkbar uppgift. De kommer att bli ypperliga hästskötare, eller kommer att nå framgång inom vilket yrke de än bestämmer sig för att utöva så småningom.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Inte_Ung skrev:
Mitt problem har i stället varit de anställdas oerhörda ineffektivitet.

Ja det är tyvärr många som inte vill anstränga sig och jobba fysiskt. Det finns förklaringar till att det bara är polacker och svenska män över 60 som är intresserade av skogsplantering tex. Det är bra betalt om man jobbar på men inget för arbetslösa svenskar.

Ett tips till dig är annars att leta efter ungdomar vars föräldrar är lantbrukare om du vill anställa en praktikant. De är ofta mer vana att jobba.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
Det gör jag inte...

Denna är skriven till de oseriösa arbetsgivarna i häst sverige.

Det lät inte så i början...
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Verkar inte finnas tillräckligt med motivation om man inte själv äger stallet. Känner igen mig så väl. Har haft flera tjejjer som kommit och gått minsta lika snabbt trots att man förberett dom på vilket arbete som väntar. Enda bra erfarenheterna jag har är killarna som jobbat åt oss.
Jag själv gjorde dagens sysslor (mockning och höpåsar) på cirka 1.5 timme (ca 10 hästar) och hon var fortfarande inte klar efter fem(?!) timmar.
Kan förstå att hon inte hade samma motivation att tillfredställa kunderna som jag, men om man ändå får betalt för det man ska göra så...
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Fast den här trådan handlade väl egentligen inte om motivationen hos dom som jobbar...:smirk:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Fridan skrev:
Verkar inte finnas tillräckligt med motivation om man inte själv äger stallet. Känner igen mig så väl. Har haft flera tjejjer som kommit och gått minsta lika snabbt trots att man förberett dom på vilket arbete som väntar. Enda bra erfarenheterna jag har är killarna som jobbat åt oss.
Jag själv gjorde dagens sysslor (mockning och höpåsar) på cirka 1.5 timme (ca 10 hästar) och hon var fortfarande inte klar efter fem(?!) timmar.
Kan förstå att hon inte hade samma motivation att tillfredställa kunderna som jag, men om man ändå får betalt för det man ska göra så...
Hon har ingen skyldighet att bli klar om du inte betalar vitt och det finns anställningskontrakt.

Så länge det är svart lön så får man ju oftast inte in dom som verkligen kan och vill jobba till den standard du vill ha.

MEN nu vet inte jag du kanske är 1 av alla ordentliga hästägare som betalar vitt, annars sluta gnäll;-)
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Du kan ju skriva i min nya tråd hur du finner personalen i dag.

Och hur du motiverar dem till att göra ett bra jobb mm..

Ligger under hästverksamhet...:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 612
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 369
Kropp & Själ Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 230
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp