Bukefalos 28 år!

Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

älgen skrev:
Här tycker jag du slåg huvudet på spiken (hoppas deet inte gjorde ont;) )

När jag jobbade som stallchef hade jag diverse olika praktikanter. De kom mestadels från olika skolor och skulle göra sin praktik.

En skulle ta in en fux valack från hagen. Kom med ett svart sto..

Någon bara vägrade mocka. det var för jobbigt...Hon ville rida, men inte den elelr den eller den hästen osv..

Några var jätteduktiga, men ofta var de långsamma.

Åter andra var jätteduktiga och trevliga tjejer på alla sätt.

Men av de jag hade från dessa hästinriktade skolor, så skulle jag kanske ha överväg att anställa kanske en av tio..

Nu var detta praktikanter och inte anställda, men satsar de på hästskötaryrket borde de mitt tycket tänka efter lite. Försöka ta åt sig av kunskaper de kan få.
Någon form av arbetsvilja är inte fel heller..
Jobbar man som hästskötare ska man göra de uppgifter man är ålagd. det går inte gå omrking och drömma om Svarta Hingsten..:angel:
Som praktikant ska man inte jobba som praktikant ska man observera och lära sig av de som kan. Har du varit praktikvärd så bordde du ju ha koll på det menar jag.

Har själv jobbat på ett ställe där vi tog emot pratikanter från, skolor, arbetsförmedlingen. Visst de kan vara långsamma, men lär man då upp dom på ett bra sätt och tar sig tid och lyssna svara på frågor så gör dom allt man ber om.

Men dom ska inte göra allt skitjobb utan måste få en morot i bland, i vårat fall fick dom rida en av de snälla hästarna 1 timmes lektion om dagen ungefär, var dom väldigt duktiga och hade hästvana fick dom rida med ut och konditions träna de andra hästarna.

Men de flesta använder ju praktikanter till allt skitjobb då får man heller ingen motiverad praktikant.

Älgen, varför ville inte din praktikanter? Vad fick dom göra som gjorde att de fick motivation till att jobba med dig??
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

På en praktisk ska man lära sig de förekommande arbetsuppgifterna.

har aldrig sagt att de ska mocka/sköta hela stallet själva, men att inte ens kunna hjälpa till???
Då saknar man enligt mig drivkraft. Klart att mocka kanske inte är det allra roligaste men är ett vanligt häskötar jobb.

Praktik hos mig innebär allehanda sysslor. Först ska stallet tas om hand SEDAN rids en elelr flera hästar.

Att som praktikant tro att man kan få välja ut en häst enligt eget tycke och smak och endast ägna sig åt denna under praktiken är inte disskutabelt för mig.

Har man en praktik ska man följa handledaren och på så sätt fä ökade kunskaper.

Är det en häst som ska skrittas så gör man det. Även om man kanske hellre skule vilja hoppa runt terrängbanan..

Ingen praktikant har varit tvingad att rida unghästarna elelr hantera dem. De som däreomt varit intresserade har fått göra det under HANDLEDNING. vilket gäller allt de gör under praktiken.

De har även haft tillgång till tappsko kompetens och visst sadelmakeri.

Det har funnits en uppsjö av aktiviteter för dem som varit VILLIG att lära sig och dessa elever har också varit mycket nöjda med sin praktik.

De oangagerade som hellre tittar sig i speglen, snackar med kompisar i mobilen hele tiden och allmänt smiter under de har inte i yrket att göra enligt mig.

Försova sig vid enstaka tillfälla kan alla göra någon gång. Att sätta i system att varje dag dyka upp 2 timmar efter arbetets början för att slippa undan är inte acceptabelt.
Det har varit frågan om vanliga arbetstider och en inblick i yrket. Inte dricka folköl på kvällarna ocg inte "orka" med sin praktik.

Jag är mycket väl medveten om att det är stor skillnad på praktik och anställning. Men lärandet är inte enbart teori (sitta och peta näsan typ) utan även praktik. Under praktiken ska man få chansen att utvecklas praktikst. detta kan endast göras genom "arbete" i stall.

Ska man lära sig sadla en häst måste man öva det praktiskt inte bara läsa om det i en bok..
 
Senast ändrad:
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

älgen skrev:
På en praktisk ska man lära sig de förekommande arbetsuppgifterna.

har aldrig sagt att de ska mocka/sköta hela stallet själva, men att inte ens kunna hjälpa till???
Då saknar man enligt mig drivkraft. Klart att mocka kanske inte är det allra roligaste men är ett vanligt häskötar jobb.

Praktik hos mig innebär allehanda sysslor. Först ska stallet tas om hand SEDAN rids en elelr flera hästar.

Att som praktikant tro att man kan få välja ut en häst enligt eget tycke och smak och endast ägna sig åt denna under praktiken är inte disskutabelt för mig.

Har man en praktik ska man följa handledaren och på så sätt fä ökade kunskaper.

Är det en häst som ska skrittas så gör man det. Även om man kanske hellre skule vilja hoppa runt terrängbanan..

Ingen praktikant har varit tvingad att rida unghästarna elelr hantera dem. De som däreomt varit intresserade har fått göra det under HANDLEDNING. vilket gäller allt de gör under praktiken.

De har även haft tillgång till tappsko kompetens och visst sadelmakeri.

Det har funnits en uppsjö av aktiviteter för dem som varit VILLIG att lära sig och dessa elever har också varit mycket nöjda med sin praktik.

De oangagerade som hellre tittar sig i speglen, snackar med kompisar i mobilen hele tiden och allmänt smiter under de har inte i yrket att göra enligt mig.

Försova sig vid enstaka tillfälla kan alla göra någon gång. Att sätta i system att varje dag dyka upp 2 timmar efter arbetets början för att slippa undan är inte acceptabelt.
Det har varit frågan om vanliga arbetstider och en inblick i yrket. Inte dricka folköl på kvällarna ocg inte "orka" med sin praktik.

Jag är mycket väl medveten om att det är stor skillnad på praktik och anställning. Men lärandet är inte enbart teori (sitta och peta näsan typ) utan även praktik. Under praktiken ska man få chansen att utvecklas praktikst. detta kan endast göras genom "arbete" i stall.

Ska man lära sig sadla en häst måste man öva det praktiskt inte bara läsa om det i en bok..
Nä att maska på praktikplatsen är inte ok. Men då ska du som praktikhandledare vara där och motivera och få igång tjejerna/ killarna. Jag har aldrig haft problem med några av mina praktikanter jag har haft hand om.

Beror kanske på hur pedagogisk man är, eller så har du haft en jäkla otur.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Jo faktiskt, jag är en av dom få som lever som jag lär. Pengar har för mig aldrig haft något egnvärde och jag föraktar dom som håller pengarna högst.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Skulle tro att tråden har svaret nu. Det finns en del som gör ett bra jobb och har lön. Det finns en mängd som inte gör något och ska bara ha. Det finns dom som utnyttjar andra till sin fördel.
Och en jä-a massa gnällspikar :)
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Du jag har jobbat hela mitt liv och otacksammare människor än vad vissa hästägare har varit får man leta efter.

Skulle jag kräva alla slut löner som aldrig betalts ut trotts påtryckningar så skulle jag nog bli miljonär över en natt.

Men att man ska ha betalt när man utför ett arbete åt någon är självklart, man måste kunna äta, betala räkningar mm.

Sen finns det många tjejer som pysslar på hobby nivå, som inte vill ha betalt, men dom stakrarna ska ju inte utnyttjas till max.

Jag är över huvudtaget inte gnällig har aldrig, Men gör jag ett bra jobb ska det baske mig uppskatas ordentligt :mad: .

När man varit ledig och ägarna själv haft stallet så ser det för jävligt ut när man kommer tillbaka, sist jag råkade ut för något sånt så gick jag in och sa som så här. Ok nu vet jag hur ni vill ha det i stallet, och sen gjorde jag som dom gjort när jag var ledig.

Men då blev det liv i luckan då sa jag bara till dom, att lämmnar jag stallet i topp skick så vill jag ha de så när jag kommer tillbaka.

Och häpna nästa lediga dag så när jag kom tillbaka så var där fint och grant som när jag lämnade gården.

Dom höjde min lön och tackade för, att jag öppnat ögonen på dom, dom fattade plötsligt varför folk inte ville jobba där, längre än max 4 månader.

I dag anställer de ordentligt folk för vitlön.

Det där med att inte ha råd att anställa vitt är för många bara ett svepskäl. Och det är det som gör mig förbaskad.:eek:

Det blev långt och mycket
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Det finns gränser för hur pedagogisk och motiverande man orkar vara, när personer inte bjuder till ett endaste dugg själva.

NÅGON form av eget ansvar har man faktiskt för sitt eget lärande.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

älgen skrev:
Det finns gränser för hur pedagogisk och motiverande man orkar vara, när personer inte bjuder till ett endaste dugg själva.

NÅGON form av eget ansvar har man faktiskt för sitt eget lärande.
Nej det gör det inte det finns inga gränser för hur mycket du ska motivera praktikanten, du som värd skall setill att praktikanten känner sig välkommen hos dig och är motiverad att hjälpa dig.

Kan man inte det så bör man inte ha praktikanter, tyvärr ses praktikanten oftast som en grattis hjälp vilket dom inte är.

Och nej du ska inte agerar arbetsledare till en praktikant utan du ska lära dom ..
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Hejda dig lite, dom bör ha lämnat dagis om dom ska vara praktikanter. Måste dom motiveras för att göra något i något dom valt frivilligt så bör dom skickas hem.
Dom jag sett genom åren så har dom som redan av sig själv tagit itu och gjort har kommit nån vart. Dom som med största motstånd masat sig upp på morgonen har blivit nått "annat".
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Var har jag sagt att jag är ogästvänlig, inte motiverar osv?

Har heller aldrig påstått att de ska vara arbetskraft, förutom de som har praktik genom arbetsförmedling elelr liknande?

Var har jag sagt att jag inte vill lära dem?

Frågan är hur gott intryck en praktikant gör som inte ens orkar dyka upp i tid första dagen, eller nästa, eller nästa..

Inte orkar lyssna på det man vill lära ut (och utan att skryta sitter jag inne med en hel del kunskap)?

Det är en praktik och ingen lekstuga där man kan komma och gå som man vill. Tjura för att man inte får rida just den hästen hela tiden (lektioner ingick) Och inte visa något som helt intresse för att ta tillvara praktiken.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Vissar dom noll intresse får man ju be dem söka sig någon annanstanns.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Om vi pratar tonåringar så kanske det finns de som är värda lite tid o intresse för att få på rätt spår istället för att bara kastas ut o inte få en chans.
PL
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Tonåringar är knappast praktikanter. De går i grundskola fortfarande.
Men är man så pass vuxen att man vill ha alla vuxen privilegier så ska man också ha samma mängd skyldigheter och ta konsekvensen av sitt handlande.
Och dessa saker är inget som ska lastas över till hästägare.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Redhorsefarm skrev:
Tonåringar är knappast praktikanter. De går i grundskola fortfarande.
Men är man så pass vuxen att man vill ha alla vuxen privilegier så ska man också ha samma mängd skyldigheter och ta konsekvensen av sitt handlande.
Och dessa saker är inget som ska lastas över till hästägare.
Alla tonåringar går inte i grundskola. upp till 19 är de tonåringar.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Jo då, massor av praktikanter är tonåringar, tonåring är man tills man är 19 och då är det 3 år sedan man lämnade högstadiet.
I många gymnasieutbildningar ingår flera månaders praktik på arbetsplats där eleven INTE ska ersätt ordinarie personal utan gå bredvid och förkovra sig.
Dessutom är det så att man gör praktik i högstadiet också om än bara några veckor.
Just nu har jag en 19-årig praktikant tex som avslutat 3-årigt gymnasie - pga sjukdom har hon svårt att finna en plats i arbetslivet trots att hon är en arbetsglad tjej.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Det är väl så när inte folk kan betala mer än 5-6000 i månaden för att få sin häst utbildad, när folk inte vill betala mer än 30.000 för en unghäst som har kostat mer att tillverka, när det är svindyrt att tävla och inga prispengar, när folk inte vill betala mer än 200 spänn i timmen för en dressyr eller hopplektion.

Så länge det är så är det givetvis omöjligt för arbetsgivaren att ge hästskötaren mer lön än vad dom själva tjänar per månad.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Då får man omvärdera sitt hästföretagande och inte anställa någon alternativt lägga ner.
Mindre som föder upp hästar - bättre priser på det som finns.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Luff skrev:
Då får man omvärdera sitt hästföretagande och inte anställa någon alternativt lägga ner.
Mindre som föder upp hästar - bättre priser på det som finns.

Jo visst men då finns det inga kvar som kan tävla, eller lära ut eller utbilda hästar och dom få som kommer finnas kvar kommer ingen ha råd att lämna till för vilken hästägare skulle kunna betala säg 15-20 tusen i månaden för att få sin häst inriden/utbildad?
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Oj jösses plötsligt var 19 åring barn. Men supa ska dom, göka ska dom, knarka ska dom, ha pengar att göra vad dom vill för, gå på krog, resa osv. De ska ha alla saker en vuxen har men ska ha service som en blöjunge. Tro fan att det går åt skogen med landet.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Redhorsefarm skrev:
Oj jösses plötsligt var 19 åring barn. Men supa ska dom, göka ska dom, knarka ska dom, ha pengar att göra vad dom vill för, gå på krog, resa osv. De ska ha alla saker en vuxen har men ska ha service som en blöjunge. Tro fan att det går åt skogen med landet.
Snacka om undoms förakt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 201
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 340
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 368
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 438
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp