Bukefalos 28 år!

Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

För mig betyder det långt över taket.
Vad betyder det för dig?

Jag med den minsta lönen i familjen är redigt genom taket.
Min sambo tjänar mycket, mycket mera.

Ja jag tycker inte att gubben tjänar dåligt och vi är INTE uppe i taket öht. Om inte taket är ändrat på sista tiden då.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Det säktes tillbaka till det gamla vid nyår.
Men kanske inte för FP utan för SjP.
Aja jag vet inte.
Men det var i alla fall så när vi tog ut FP sist.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Det säktes tillbaka till det gamla vid nyår.
Men kanske inte för FP utan för SjP.
Aja jag vet inte.
Men det var i alla fall så när vi tog ut FP sist.

Jäklar, det visste vi inte... Vi trodde det högre var kvar. Först nu fick jag veta det. Skit också, vi som tänkte fortsätta snåla med dagar och göra så pappa inte heller tog ut 7 dagar/vecka utan 5. Får se om vi klarar oss på det...

Skit också!
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Kolla detta ordentligt för jag är inte riktigt säker här.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Är det tillbaka på det gamla är vi inte heller uppe i taket på långa vägar... Har alla här inne superlöner eller???
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Taket för FP ligger kvar på samma nivå som tidigare, men taket för sjukskrivning och VAB har sänkts.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Är det tillbaka på det gamla är vi inte heller uppe i taket på långa vägar... Har alla här inne superlöner eller???

Absolut inte, Min FP hade det varit svårt att leva på (utan att överdriva) och min pojkvän skulle inte få nån allls....
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i Sverige, men här har mamman först moderskapsledighet i 105 vardagar och sen följer föräldraledighet i 158 vardagar, som mamman och pappan kan dela som de behagar. Faderskapsledighet får pappan ta ut 18 vardagar under antingen moderskapsledigheten eller föräldraledigheten (om mamman i övrigt lägger beslag på föräldraledigheten). När dessa perioder är slut kan antingen mamman eller pappan bli hemma med barnet tills barnet fyller tre, och få hemvårdsstöd för det. Summan man får för ledigheten minskar ju vartefter, men jag tycker att det är ett bra system. (Works for me ;) )
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Fr o m årsskiftet har även taket för vab (tillfällig föräldrapeng) sänkts. Läs mer om det här: Försäkringskassan
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Blev dubbelt.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

När det gäller föräldrapeng är varken jag eller min sambo i närheten av taket.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Taket för FP ligger kvar på samma nivå som tidigare, men taket för sjukskrivning och VAB har sänkts.

Men stämmer det? Min man får i uppgift att han får 860 eller nåt sånt/dag och det blir ca 25 000:-/mån men han har högre i lön. Då trodde jag att det gamla taket på 20 000-någonting var tillbaka och inte det som infördes i somras eller när det nu var på 30 000-nånting...
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Nästan lite skönt att höra, kändes som att man bara diskuterade fallet med sådana som är riktigt höginkomsttagare!
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men stämmer det? Min man får i uppgift att han får 860 eller nåt sånt/dag och det blir ca 25 000:-/mån men han har högre i lön. Då trodde jag att det gamla taket på 20 000-någonting var tillbaka och inte det som infördes i somras eller när det nu var på 30 000-nånting...

Det ska stämma att det höga taket är kvar för Fp.

Om man tar ut 5 dagar/vecka istället för 7 så ger det i praktiken före skatt 57% av lönen (enligt FK) och efter skatt ca 62% beroende på vilken kommun man bor i.
Med 7 dagar/vecka ger det 78,9% av lönen före skatt.
Detta skulle vara aktuellt efter att de tagit bort ytterliggare 1,1 procent från SGI nu efter nyår.


Enligt FK:s representant som jag fick info. av förra veckan berodde det på att regeringen lagt fram ett förslag om historisk SGI, riktigt vad detta förslag skulle innebära och ev. grundas på visste de inte alls, men de antog att de inte skulle grundas på taxerad inkomst eftersom att det då skulle bli väldigt missvisande. Men de var ganska säkra på att förslaget skulle innebära sänkt ersättning för de allra flesta, så för att inte omställningen skulle bli för stor så valde de att sänka ersättningen redan nu.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 330
Senast: mars
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 283
Senast: Destiny_D
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 735
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 914
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp