Varför inte svarta tömmar?

Sv: Varför inte svarta tömmar?

Men varför påpekade du inte för dom hur det skall se ut då? Du måste ju ha vetat detta innan dom körde din kompis..
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Hur ni ser ut i skogen skiter jag i men är man ute i bland allmänheten så är man en representant för körfolket och då ska man se ut därefter.

Så...nu skrämdes ännu fler i väg från att visa sina fina hästar här inne på bukes..:smirk:

Jag förstår vart ni vill komma men gör inte nu bruna tömmar till en lag här inne med!!:mad:

Har ni som är så himla noga när ni kör men tydligen inte när ni rider:confused: ..tänkt på att ni vid ridning representerar RIIDFOLKET (uttalas med lidingö-dialekt) och bryter deras traditioner och koder när ni slafsar på både mässing och silver..svart med svart och rött på brunt osv.:angel:

Huva, inte lätt att va människa..*ler*

Jag skulle på min stora dag i allafall hellre omges med människor som inte snörper på munnen åt saker och ting som inte är som hon tycker.

Utrustningen lät onekligen inte så bra nej..men avdankad skimmel..
Hellre det än ponny till kyrkan ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte svarta tömmar?

nejdu, jag led inombords log ett fint snällt leende när jag väl kommit över choken där vi stod på kyrktrappan och såg ekipaget komma:smirk: Hade aldrig sett ekipaget tidigare och har aldrig sett det sedan dess heller. Tänkte mitt men förstörde inte brudens fina dag med att kommentera något. Hon som inte är hästkunnig verkade nöjd.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Så...nu skrämdes ännu fler i väg från att visa sina fina hästar här inne på bukes..:smirk:

Jag förstår vart ni vill komma men gör inte nu bruna tömmar till en lag här inne med!!:mad:

Har ni som är så himla noga när ni kör men tydligen inte när ni rider:confused: ..tänkt på att ni vid ridning representerar RIIDFOLKET (uttalas med lidingö-dialekt) och bryter deras traditioner och koder när ni slafsar på både mässing och silver..svart med svart och rött på brunt osv.:angel:

Huva, inte lätt att va människa..*ler*

Jag skulle på min stora dag i allafall hellre omges med människor som inte snörper på munnen åt saker och ting som inte är som hon tycker.

Utrustningen lät onekligen inte så bra nej..men avdankad skimmel..
Hellre det än ponny till kyrkan ;-)

Det är väl ingen som inte vågar visa sina ekipage här inne???? Här ser man allt och visar man sig ppå internet så måste man våga tåla kritik också.

Hellre en vacker REN ponny än en avdankad skimmel som såg ut som den kom direkt från graven.......jag snörpte inte änns på munnen så det så.;)
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det är inte bara tradition som ligger bakom varför man säger att svarta tömmar bara skulle vara till för begravningskörning. Förr var det bara de rika som hade råd med att ha felfria rålädertömmar. De fattiga fick ta vad som de hade råd till och färga tömmarna svarta för att inte skavankerna skulle synas. Ofta var det ju också så att de fattiga tog vad man hade till begravningen och därav de svarta tömmarna som egentligen var ett tecken på fattigdom. I finare kretsar hade man förr (på 1800-talet) samma tradition som i många av europas länder fortfarande har, att begravningsföljet var höljt i vitt.
Personligen bryr jag mig inte om vilken färg tömmarna är när jag dömer: bara dom är HELA. Och jag tror ingen annan skulle påpeka det heller. Svart sele -svart töm: snyggt och prydligt.
Angående sista hålet: har inget med slarv att göra. Man använder aldrig sista hålet för att alltid ha ett hål kvar och kunna ta sig hem om någon rem på selen skulle brista/gå sönder. Helt enkelt en säkerhetsfråga.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Åh, va bra att du inte blev arg på mitt inlägg!
*pustar lättat ut*
(Jag blir så arg på BASTA-åsikter så då slänger jag ur mig dumma saker ibland..inget fel på welshar alls!!)

Men jo, det är faktiskt många som inte vågar lägga ut bilder på sina hästar här inne på körning.

De är alldeles för rädda för att få utstå den bittra kritik som medföljer.

Självklart ska man tåla kritik när man lägger ut en bild på internet men samtidigt så ska man inte heller behöva höra kritik när man inte har bett om den.

Har du inte tänkt på att dom bilder som läggs in här oftast visar samma sorts ekipage?

Nillabjorn; Tack för informationen.
Just det där med vitt var intressant att höra!
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

OM man har en sele som är hel och fungerar och en vagn som itne är farlig så förstår jag inte varför man ska våga lägga ut en bild på sitt ekipage. I form behöver man ju inte ha hästen i och om man har sleln felt inställd så är det ju brara bra om någon annan talar om det för en. Kommer man på tävling så får man minsann höra det i vagnskontrollen.

Jag hoppas verkligen att jag ska slippa se en häst med loksele och trav sulky precis som jag inte vill se en häst med maratonvagn och travsele. (har gjort mina misstag med åren och ser helst att andra inte gör det)


Körning ska vara roligt men även prydligt och funktionellt. Inget slafsigt hör hemma med hästar och säkerhet. Kan man inte köra med saker som hör ihop så kan det bli farligt och d å kanske man ska fundera påa tt avstå med körning tills man har råd att ha en säkrare utrustning.

Här kommer en bild där hästen itne går i form, selen är inte putsad och kusk inte är snygg ;)
ida3.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte svarta tömmar?

MEN det är ju snyggt med bruna tömmar till svart sele. Däremot är det inte snyggt med bruna tyglar till svart träns. Skillnaden är 16 m lång:D

Finns inget finare än ett snyggt matchande ekipage med korrekt sele till vagnen.
Blev så ledsen när jag såg ekipaget som drog min kompis när hon gifte sig.

En halvdankad skimmel, benskydd ( varför inte kosta på sig att linda med snygga lindor) vanligt träns, SVARTA tömmar och en illa tillpassad loksele utan baksele till trilla. Kusken och groomen var dessutom iklädda ridkavaj, vita ridbyxor, svarta stövlar och HJÄLM!
Skulle själv aldrig drömma om att köra ett bröllopsbar i hjälm såvida inte bru och brudgum hade det med. Till på köpet så tog de rejält betalt för allt detta.:mad:

Men det är snyggt med svarta tömmar med :smirk:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Men det är snyggt med svarta tömmar med :smirk:

Det är intefint med svarta tömmar på ett bröllop:crazy:
Personligen tycker jag itne att svarta tömamr är speciellt snyggt då det försvinner in i selen. Det är lite som svarta handskar på en dressyrryttare.

Hur många skulle få för sig att tävla dressyr i svarta handskar????? Eler göra en uppvisnign i det?
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det är intefint med svarta tömmar på ett bröllop:crazy:
Personligen tycker jag itne att svarta tömamr är speciellt snyggt då det försvinner in i selen. Det är lite som svarta handskar på en dressyrryttare.

Hur många skulle få för sig att tävla dressyr i svarta handskar????? Eler göra en uppvisnign i det?

Jag tävlar oftast dressyr i svarta handskar:o . Passar bra på min svarta häst (domaren ser ju inte den taskiga handställningen då:angel: ). Men jag lovar att om jag någon gång kommer ut på en dressyrbana med den vackra bruna sonen:love: till hästen du visade ovan så ska jag ha vitt!
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Hellre en vacker REN ponny än en avdankad skimmel som såg ut som den kom direkt från graven.......jag snörpte inte änns på munnen så det så.;)[/QUOTE]

Ponnysar kan väl oxå va skimmlar(och avdankade med för den delen)eller???;)
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det är intefint med svarta tömmar på ett bröllop:crazy:
Personligen tycker jag itne att svarta tömamr är speciellt snyggt då det försvinner in i selen. Det är lite som svarta handskar på en dressyrryttare.

Hur många skulle få för sig att tävla dressyr i svarta handskar????? Eler göra en uppvisnign i det?


Nä det kanske de inte är inte för att jag hade bryt mig men... igen aning tittar inte på så mycket dressyr men tror om jag hade varit med i en dressyr tävling hade jag nog haft vita men i körning hade jag inte bryt mig har inte ens hanskar när jag kör bara på vinten
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

*kl*
Men det där med sista hålet är ju för att man ska ha ett reservhål att fästa remmen i ifall lädret går av under körtur! :)

Och ang. jämförelse utrustningsnoja vid ridning vs. körning, så har utrustningen vid körning en mycket större säkerhetsmässig betydelse. Så därför finns det så mycket fler rutiner och "regler" vid körning. Och för att det är så många olika delar att hålla reda på.

Känner ett par körhästar som omkommit pga utrustningfel, men aldrig nån ridhäst. Trots att utrustningen nog brister oftare hos ridhästar än hos de körhästar jag mött.

/Z - som aldrig skulle köra med svarta tömmar :o
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

*kl*
Men det där med sista hålet är ju för att man ska ha ett reservhål att fästa remmen i ifall lädret går av under körtur! :)

Och ang. jämförelse utrustningsnoja vid ridning vs. körning, så har utrustningen vid körning en mycket större säkerhetsmässig betydelse. Så därför finns det så mycket fler rutiner och "regler" vid körning. Och för att det är så många olika delar att hålla reda på.

Känner ett par körhästar som omkommit pga utrustningfel, men aldrig nån ridhäst. Trots att utrustningen nog brister oftare hos ridhästar än hos de körhästar jag mött.

/Z - som aldrig skulle köra med svarta tömmar :o

aha okej men vad har det med svarta tömmar att göra ? är säkerheten större om man har bruna tömmar eller:crazy:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det är faktiskt väldigt trist att möta ett "ekipage" som inte kan eller förstår värdet av de historiska aspekterna. Det är ju inte så svårt att följa dem heller, och det är inte det minsta seriöst att förkasta dem. Till sist kanske det försvinner och alla kör runt med textiltömmar från börjes.. Usch!

Det syns direkt om någon är intresserad av att köra häst eller bara flamsar runt i skogen när det kommer till tömmarna. Det är det första jag kollar när jag ser andra ekipage.
Det sållar agnarna från vetet.... :angel:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Så jag då som nyss börjat med det hela och tycker det är jätteroligt men som har svarta tömmar.. Jag är helt förkastad då?
Kanske lika bra jag låter bli att anmäla mig till träningen som jag nyss fick info om. Man kan ju inte köra med svarta tömmar... :smirk:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Nej du, åk till träningen och bli körfrälst så kanske även du kommer att uppskatta historia och seder och köper dig ett par bruna lädertömmar.:p
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Neeejdå, träna på! Sen när du ska tävla har du bergis köpt bruna :) Vad är det för träning i Borlänge? Är det aktivt där?

Nu pratar jag utifrån mig själv igen: Jag skulle skämmas om jag hade svarta tömmar på en körträning, hade haft hundra ursäkter i bagaget "De vanliga tömmarna är på kemtvätt", eller "hunden åt upp dem imorse" men det är jag.

Den sistnämnda prövade jag på fröken när min mattebok hade försvunnit, funkade bra!
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Haha, nej det tror jag inte :D

Jorrå, det är säkerhet i bruna tömmar. Vi som inte kan tänka oss svart riskerar att få en chock och magknip efter att ha sett svarta lädertömmar på en tävling, körning el visning;) Om vi dessutom sitter på kuskbocken själva så måste ni fatta att vi kanske tappar våra bruna tömmar av ren fasa:rofl:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
620
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
735
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp