Varför inte svarta tömmar?

Sv: Varför inte svarta tömmar?

Kl
*Kastar mig in och bereder mig på uppläxning*

Jag har hört (av sadelmakare) att det bästa lädret lämnas ofärgat medans sämre kvalitet blir färgat brunt och det sämsta blir svart.

Ju mindre färg på lädret desto bättre kvalitet alltså. Därmed kanske inte så dumt att välja så nära naturfärg som möjligt för säkerhetens skull.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jag hoppas att ni bara kör med giggar eller 4-hjulingar och då räknas INTE maratonvagnen in..

För ni kan väl inte bevara en massa seder och "koder" som ENDAST gäller tömmarna samtidigt som ni flabbar runt i en rockard..lr..nää..ni är väl traditionalister va!?;)
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Maratonvagnen uppfanns faktiskt av pappa hedenhös så att barnen kunde köra runt mammutarna fortare.

Maratonvagnen har mycket med säkerhet att göra, och säkerhet går föra tradition enligt mig. Men du har ändå en poäng såklart. Kanske ska man skilja på tävling och finkörning på bröllop mm.? Ingen klok kusk skulle komma med maratonvagnen på ett bröllop.

Timber: Alla bruna tömmar är väl ofärgade? Mina Tärnsjö är ofärgade, men färgade av olja så de blir mörkare än när de är nya.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Maratonvagnen uppfanns faktiskt av pappa hedenhös så att barnen kunde köra runt mammutarna fortare.

Maratonvagnen har mycket med säkerhet att göra, och säkerhet går föra tradition enligt mig. Men du har ändå en poäng såklart. Kanske ska man skilja på tävling och finkörning på bröllop mm.? Ingen klok kusk skulle komma med maratonvagnen på ett bröllop.

Timber: Alla bruna tömmar är väl ofärgade? Mina Tärnsjö är ofärgade, men färgade av olja så de blir mörkare än när de är nya.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Nu pratar jag utifrån mig själv igen: Jag skulle skämmas om jag hade svarta tömmar på en körträning, hade haft hundra ursäkter i bagaget "De vanliga tömmarna är på kemtvätt", eller "hunden åt upp dem imorse" men det är jag.
Men du jag har varit och kikat på träning för Tomas E... Där det kommit en med mögliga selar, jo Miamiamia såg det också... Behöver jag säga att personen i fråga fick en rejäl utskällning... Både av Tomas och de övriga tränings personerna... Anledningen till att personen i fråga inte gjort nåt åt det, var att det var så jobbigt att göra rent selarna.. Det hände visst inte så ofta... :mad:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Så jag då som nyss börjat med det hela och tycker det är jätteroligt men som har svarta tömmar.. Jag är helt förkastad då?
Kanske lika bra jag låter bli att anmäla mig till träningen som jag nyss fick info om. Man kan ju inte köra med svarta tömmar... :smirk:

Körning är en ganska bisarr gren på så sätt. Det är bra sammanhållning, folk hjälper varandra, och nybörjare får ofta mycket stöd. Därför tycker jag att du ska åkta på körkurs, oavsett om tömmarna är svarta eller bruna. Du kommer säkert att få höra redan första gången att du måste byta om du ska tävla, men sen är det upp till dig att välja. Körningen är nämligen en stockkonservativ materialsport och förmodligen den enda grenen inom Riksidrottsförbundet där man bokstavligt talat kan köpa sig poäng.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Körningen är nämligen en stockkonservativ materialsport och förmodligen den enda grenen inom Riksidrottsförbundet där man bokstavligt talat kan köpa sig poäng.
Dressyr och hoppning då? Och motorsport? För att ta ett par exempel till, om du med poäng menar framgång.

Men du har alldles rätt i konservatism i den här delen av körning. Värst i 4-spann, något mindre i par och enbet.
Tur att det finns brukskörning. :)

Det här med dom svarta tömmarna gäller f ö inte bara för körsporten utan för all slags hästkörning.

LIA
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Så jag då som nyss börjat med det hela och tycker det är jätteroligt men som har svarta tömmar.. Jag är helt förkastad då?
Kanske lika bra jag låter bli att anmäla mig till träningen som jag nyss fick info om. Man kan ju inte köra med svarta tömmar... :smirk:

Jag hade oxå svarta tömmar från börjes i nylon när jag började köra Fabbe med annat än speedcarten, till den har jag ett par svarta lädertömmar, dock travtömmar.

Mina nylontömmar sitter på tömkörningsgjorden nu så dom kom till annvändning iaf, trots att det blir en bättre kännsla med lädertöm även i tömkörningen.

Du ska se att när du testat på att köra med lädertöm så känner du skillnaden. Jag trodde folk bara snacka skit när som prata om kännsla hit o dit, men ack så fel jag hade.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Dressyr och hoppning då? Och motorsport? För att ta ett par exempel till, om du med poäng menar framgång.


LIA

Hon menar väl att du får mindre poäng på tävlingen om du kommer med svarta tömmar istället för bruna, men köper du dej ett par bruna tömmar så köper du dej poäng samtidigt eftersom att den höjs ju mer korrekt utrustad du är, då svarta tömmar inte är "rätt".

Men jag kan ju misstolkat henne.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Nej.

Jag menar att det är praxis att den som bara har en rockard eller maratonvagn bara får en sexa på presentation, medan man behöver ha en gammeldags finvagn med vagnslyktor och hela kitet för att tå en tia. Och fyra poäng är mycket.

Egentligen finns det ingen som helst praktisk anledning att ha någon vagn utöver den som man kör maraton med, utom just de där presentationspoängen. Ändå "ska" alla ha en extra uppsättning för dressyr och precision, med allt vad det innebär (extra fordonskapacitet, vagn, selar, finkläder, massor av jobb med putsning et c), och vill man inte det så får man straffpoäng.

I dressyr, hoppning och motorsport så kan man köpa sig framgång, visst, men då handlar det om att köpa sig bättre funktion, det vill säga bättre häst, bättre sadel, starkare motor, mer kunskap.

Här handlar det om att utseende kan avgöra en tävling. Visst är såna saker som puts och kondition en del av presentationspoängen, men det går aldrig att komma ifrån att den som har en viss typ av utrustning alltid slår den som inte har det.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

*knapp till alla*

Tömmarna är ju läder iaf. Det följde ju svarta tömmar med hobbyselen. Hade man väntat till nu hade man ju fått en standardsele till lägre pris en hobbyn, OCH bruna tömmar..
Lätt att vara efterklok. :)

Snigelfarmor:
Nej, inte i Borlänge. Skulle komma en C-tränare(namn..?) till Körhallen i rättvik.. DÄr kan man aven låna vagnar så då tyckte jag det verkade ultimat och tänkte åka dit.

Jag tror körningen i Dalarna är på uppsving då vi fått ny körgrenledare som tar lite mer tag i saker och ting. :D
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

en 7:a får du för rockard om du i övrigt är hel o ren och uppför dig.

Håller helt o hållet med svea i övrigt, man köper poäng, vilket är tydligare här i 08 området där alla har dubbel uppsättning vagnar och inte vilka vagnar som helst heller. Å andra sidan, så kan du köra med en 10.000 kr ponny på sm, det är inte ofta du kan det på sm i ponnyhoppning där det är rika ponnyföräldrar som köper munsboroponnyer till sina flickor o pojkar.

Jag gick länge och var arg över den ekonomiska biten inom körsporten, man var student, hade en gammal travare, körde rockard som man byggt om själv..selen var dyr som attan (7000) Men när man liksom inser att man inte kan ändra något ändå, då ser man ljusglimtarna bland sina körvänner, man får låna en fin gigg kanske, får hjälp med transporter till tävlingar, stämningen är ofta mycket bra på tävlingar o träningar. Man får ta det goda med det onda. Och i det stora hela tror jag det är dyrare att tävla hoppning än körning i lätt o msv klass. Det är få tävlingar/år, din häst kan vara ett fd vrak, och selen kan nu köpas för ynka 3000.
Det finns nog mest ljusglimtar med körningen när man tänker efter och har köpt hela det konservativa resonemanget. Jag skulle aldrig vilja vara utan den vackra synen av ett stiligt ekipage med gigg och gammaldags klädsel på tävling, även om jag själv inte är där än. Släpper man klädkoderna fria och blir snällare med straffpoängen kommer det nog att bli mindre klass. Och något måste man ju få längta o tråna efter. Hoppryttarna trånar säkert efter nån annans hgträns eller jwskydd :)
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Till sist kanske det försvinner och alla kör runt med textiltömmar från börjes.. Usch!

Inte för att jag hade bryt mig för jag tycker alla ska få ha den utrustingen dom vill ha och är det gäller bara färgen är det ju löjligt!!
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Eg kan man ju ha som man vill, men det är lite trist med svarta tömmar (bla med tanke på att dessa användes vid begravningar) men även till en helt svart sele.
Har blekt och färgat en gammal longerlina (vävband) till tömmar till shettisekipaget :D
Blev lite fel vid färgningen, mörkare skulle det blivit tänkte jag :angel:
JNDNKRJMNPCPH0.jpg

Eftersom shettisselen är ihopplockad av lite olika selar tänkte jag att "färgkoden" skulle vara så det matchar vagn, draglinor, tömmar och däckelunderlägg ev benskydd mm.
Har dock pga av olika omständigheter inte allt klart än (bla av att jag väljer bra kvalite och att det blir bra gjort), men en vacker dag så :D
Att jag valde lila var ju självklart då jag tycker den färgen är finast :p
Vagnen :love:
JNDNKRJOHQNNH8.jpg


När det gäller tävling ställer det lite andra krav på körning och utrustning och man kanske inte får "se ut hur som helst" då?
Men som skogsmulle verkar allt förekomma, ibland bristande kvalite på körutrustningen hos en del :crazy:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Du verkar inte bry dig om så mycket tyvärr. Det är synd att du inte förstår körningens vackra regler. Textiltömmar i övrigt är inget att hålla i, allra minst svarta.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Du verkar inte bry dig om så mycket tyvärr. Det är synd att du inte förstår körningens vackra regler. Textiltömmar i övrigt är inget att hålla i, allra minst svarta.

Nää eller hur men du bryr dig lite för mycket om vad andra gör om man läser tillbaka till andra trådar.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
620
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
735
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp