Varför inte svarta tömmar?

Sv: Varför inte svarta tömmar?

lånar tråd lite....vad tycker ni om formen på hästen som tömmkörs från din länk snigelfarmor http://www.tarnsjogarveri.se/horse_tomkorning.asp

är det bara jag som tycker hästen kunde jobbat mer med ryggen + aktiverat bakdelen bättre och varit liiite mindre framtung?
för det ska väl föreställa en rutinerad föredömlig tömmkörning på bilden eller?
typ Anders Eriksson lr nån som tömmkör där väl.?
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

*kl*

bara en tanke..

när man tillverkar tömmar så vill man ha den bästa kvalité för ändamålet
till tömmar bör man ha ett läder som är GARVAT för det som tömmar skall utstå
så därav hålls ofta traditionen vid liv via detta ,för man tillverkar främst tömmar av ofärgat läder..
men dessa mörknar med tiden som de använda och blir med tiden nästan svarta...

så att kolla läderkvaliteten på sina svarta tömmar kan vara bra
är det mycket *fnas* på undersidan så är det risk för att dom är av underkvalitet

visst går det att göra tömmar av annat läder men du får det du köper

men färgen på tömmarna i övrigt lägger jag mig inte i det är upp till användaren att tycka om sina tömmar...

mvh loppis
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

hoppas jag inte blir sågad totalt ;) men jag hamnade här då det känns roligt att lära sig om gammla traditioner. jag har förstått att svarta tömmar traditionsmässigt hör till begravningen, men hur är det med färgen på övriga selen? har det någon betydelse? var nyss in och kollade på TR men fann inget om krav på tömmens eller selens färg. där stod att seldonen måste de vara säkra, rena och passa till ekipaget. men det kan ju hända att det är nytt för året??
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Ja det är ju så ofta en hästdragen likvagn används vid begravningar så nu för tiden så är det mest en "mode/smak-sak" med bruna tömmar.:angel:
(Men det bottnar säkert i det förr i tiden men idag???)

Kan bli lite tråkigt med svarta tömmar kanske?
För att man är så van vid att det nästan alltid är svarta tömmar som tillhör selarna..
(Begravningsselar..:angel: )

Jag vet en som färgade sina tömmar lila..Visa bild _L_!:D
Och det var kanonfint!

Har inte märkt av en enda gång att mina svarta tömmar skulle färga av sig.
Däremot de bruna (naturfärgade) har av någon konstig anledning blivit såpehala vid nåt tillfälle.

Jag tycker att det är snyggt med båda två och tycker inte att svarta tömmar signalerar begravning och etikettsbrott.

Oj vilken tråd det blivit ang färg på tömmar!
Och till gammal tro hör svarta tömmar till begravning, och skulle jag tävla skulle jag växla mellan att "spöka" ut ekipaget i färg eller så gå den helt traditionella vägen.

Tycker det är roligt med färg, och läder är lite dyrt och oftast är nylon eller annat material lite mer tåligt, för oss som gärna släpar tömmen i backen ibland:angel:

Många trivs med sina svarta nylon tömmar och skulle inte se ner på någon för de, men jag undviker faktiskt helt svart samt svarta handskar:)
32008124.jpg

färgglatt:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det syns direkt om någon är intresserad av att köra häst eller bara flamsar runt i skogen när det kommer till tömmarna. Det är det första jag kollar när jag ser andra ekipage.
Det sållar agnarna från vetet.... :angel:


Hahaha, du skulle genomskåda oss direkt trots måttbeställda tömmar från sadelmakare :D (självklart bruna!)

Men de är oavsett helt underbara även om man bara skrittar rakt fram i skogen :love:


Edit: Oj vilken gammal tråd som vaknat till liv!
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Ghaaah! :eek: :rofl:

Nog för att jag gillar färg och saker som är lite udda, men just lila tömmar blev lite för vulgärt för mig! :D All heder till dig för att du har gjort det, dock!

Jag hade gärna haft mörkblå, mörkgröna eller vinröda tömmar däremot, typ i maraton.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Vill slå ett slag för syntetlädertömmar, de är halkfria, tål att ligga i blöta, har tygnden, möglar inte i mitt fuktiga stall, smala, billiga. super helt enkelt. Köpte dem på falsterbo, vet inte märket. Bruna såklart.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Vi har sådana tömmar från Zilco. Vi använder dem i maraton vilket de funkar bra till. Dock så har de "stoppar" som på vanliga tyglar så de funkar inte bra i dresseyren där man vill kunna glida ut lite töm :) Dock är de väldigt tåliga och funkar bra när man "hemmakör"
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

hoppas jag inte blir sågad totalt ;) men jag hamnade här då det känns roligt att lära sig om gammla traditioner. jag har förstått att svarta tömmar traditionsmässigt hör till begravningen, men hur är det med färgen på övriga selen? har det någon betydelse? var nyss in och kollade på TR men fann inget om krav på tömmens eller selens färg. där stod att seldonen måste de vara säkra, rena och passa till ekipaget. men det kan ju hända att det är nytt för året??

Missade helt att tråden var så gammal!!!:o
Och här ovan är det nya diskussionsämmnet i fråga, och TR kan jag inget om, skogens kungs omdöme får duga:angel::D

Men vad jag vet så tror jag inte själva selens färg förr lixom allmänt inte hade någon betydelse? Det kunde väl va natur, svart eller brunt, men till begravning valde man nog ändå en helsvart sele.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Har inte läst hela tråden, men enligt er ska det alltså vara "förbjudet" med svarta tömmar utom på begravningar. Varför använder sig då hovstallet av svarta tömmar, som på t.ex. kronprinsessan Victoria och Prins Daniels bröllop när dom åkte häst och vagn?
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

de kanske är inoljade bruna tömmar, de ser svarta ut.
Ett bra skäl till att inta ha svarta tömmar är kvalitetsmässigt. Svarta tömmar döljer sklavanker, färgar av sig och slits fult efter ett tag. Mina tärnsjö ser svarta ut, men är mörk mörk bruna.

Och det är inte förbjudet, det är inte svarta handskar heller, men det ger aldrig fullt poäng på tävling då det inte är begravning vi tävlar i, om man inte kör en begravningsvagn förstås. kan groomen ligga i kistan då?
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jag önskar att det var så enkelt som du skriver angående poängen.

Förra året tävlade jag dressyrkörning 2 gånger med samma ponny och samma vagn. (Ponnyrockard 016L från Drive Out med lyktor och hela köret.) Första gången fick jag 7 poäng på presentationen och en väldigt positiv kommentar angående utseendet och då hade jag och groomen olika färg på kläderna och olika sorters ridhjälmar, jag hade bruna skor till svart förkläde, groomen har jag för mig också hade omatchade byxor och skor, etc. (Förvisso satt det bruna tömmar på hästen och bruna handskar på mig! ;) ) Jag var inte helt nöjd med hur vi såg ut om jag tänker tävlingsmässigt, men det fick bli så för det fanns inte tid att "matcha ihop oss".

Andra gången hade jag och groomen lika färg på kläderna, jag i brun kavaj och groomen i enkel brun jacka. Jag bar hatt, groomen bar hjälm. Matchande förkläde och skofärg, etc. Jag läste på om vilka dräktregler som "ska" ge högst poäng i lätt klass och följde dem som experiement. Det blev en 6:a på presentationen. :crazy:

Så det är inte så enkelt att ett annat val av handskar, tömmar, skor, jacka eller whatever ger mer poäng. Jag har tävlat med svarta tömmar och svarta handskar och fått både 7:a och 6:a på presentationen flera gånger, till och med en 8:a på en klubbtävling för en massa år sen har jag för mig.

Dock så ska det sägas att jag håller med om att bruna tömmar och bruna handskar är mer "korrekt" än svarta!
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Och jag fick olika presentationspoäng bara jag bytte ponny! Samma tävling, samma klass, samma domare, samma groom, all utrustning lika. Och då var det ändå den ponny som var "finast" (minst fet och gick mycket bättre den dagen) som fick lägst poäng. Så jag håller med om att det inte är så enkelt med presentationspoäng :crazy:

Angående svarta tömmar så har jag hört en gammal tradition som säger att kör man sin egen häst brukar man ha bruna tömmar, är det en "hyrkusk" så bör det vara svarta tömmar. Och man kör ju knappast själv på begravningen, alltså svarta tömmar...? Men enligt den logiken så borde väl hovstallet använda svarta tömmar.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jag har hört att man särskiljer kuskens tillhörighet till spannet via hatten i första hand. Olika färg för ägare och icke-ägare.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Fast det är ju presenatationspoäng och det är inte bara kläder och utrustning för hästar kan ju presentera sig på olika sätt som gör att poängen är olika. Både när det gäller hästen själv och i kombination med utrustningen som tex vagn.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

jo men som sagt jag tycker den ponny som fick lägst poäng var mer presentabel. Men det var kanske ponnyns färg som inte är i sportens anda :grin:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Attans! ;) Det där med fel färg har jag stött på många gånger - skäckar och blackar ska man tydligen inte ha. :grin:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Förra året tävlade jag dressyrkörning 2 gånger med samma ponny och samma vagn. (Ponnyrockard 016L från Drive Out med lyktor och hela köret.) Första gången fick jag 7 poäng på presentationen och en väldigt positiv kommentar angående utseendet och då hade jag och groomen olika färg på kläderna och olika sorters ridhjälmar, jag hade bruna skor till svart förkläde, groomen har jag för mig också hade omatchade byxor och skor, etc. (Förvisso satt det bruna tömmar på hästen och bruna handskar på mig! ;) ) Jag var inte helt nöjd med hur vi såg ut om jag tänker tävlingsmässigt, men det fick bli så för det fanns inte tid att "matcha ihop oss".

Andra gången hade jag och groomen lika färg på kläderna, jag i brun kavaj och groomen i enkel brun jacka. Jag bar hatt, groomen bar hjälm. Matchande förkläde och skofärg, etc. Jag läste på om vilka dräktregler som "ska" ge högst poäng i lätt klass och följde dem som experiement. Det blev en 6:a på presentationen. :crazy:

Jag vill minnas att jag hade svarta jeans och bruna (klumpiga!) stallskor, samt svart tjocktröja... Den svarta tröjan måste helt enkelt tagit fram mitt vackra leende bättre än den bruna jackan. :rofl:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det är märkligt vilka traditioner som anses vara värda att bevara, en gång i tiden var kubben toppmodern och ansågs ungefär lika ligistaktig som keps idag - och så en dag kom nån körmänniska på att kubb är ju det enda rätta att köra i och måste därför bevaras som tradition :D

Personligen tycker jag att dom skulle ha snöat in på trekantshatt och rundskuren slängkappa istället för då hade man åtminstone kunnat se lite dramatisk ut när man kör :idea:

Gammle gubben Wrangel ansåg att röda handskar var det absolut mest korrekta man kunde ha när man körde häst på 1800-talet :D

Och att köra 4-spann utan livré var ju fullständigt otänkbart :grin:

Vad gäller bruna tömmar så är det mest en smaksak egentligen, idag med dagens material så gäller det att hitta tömmar som ligger bra i handen och som är tillräckligt starka och stryktåliga - färgen är egentligen ointressant.

Nä, nu ska jag ut och byta mina ofärgade tärnsjötömmar till lila textiltömmar för att se om jag kan ge någon traditionsinbiten (fast dom sov säkert under historielektionerna så dom vet inte att bruna handskar och kubb inte alltid har varit tradition utan historiskt sett är väldigt nytt :D) körmänniska magknip....
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
620
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
735
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp