Bukefalos 28 år!

Varför inte svarta tömmar?

Sv: Varför inte svarta tömmar?

Nää eller hur men du bryr dig lite för mycket om vad andra gör om man läser tillbaka till andra trådar.
Med 16 år på nacken så kanske man inte har så stor kunskap om seder och bruk. Däremot så kanske man bör vara intresserad av kunskap oavsett ålder.
Du har nu fått en hel del råd om varför man inte ska ha svarta lädertömmar.
Det finns många som anser att rutiga ridbyxor är mkt snyggare än vita men likväl är det vita ridbyxor man har på tävlingar. Likaså har man bruna lädertömmar på tävling. Att vi råder er att inte köpa svarta tömmar är att det blir så dyrt för er att behöva köpa dubbla par tömmar istället för att satsa på rätt från början. Dessutom så tjänar man på mer en ekonomiskt med att köpa rätt tömamr från början för de blir bara skönare med åren.

Var glad för att Snigelfarmor orkar bry sig om hur andra gör, det kan ha räddat livet på npgon oerfaren som tror att det räcker med att kunna rida och sen snurra fast travselen i farfars gamla trilla som ingen gått igenom, på sin häst som ej är inkörd.:cool:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Men vilken tur att du aldrig har varit 16 o mindre kunnig. Var det inte snigelfarmors häst som dog i en körolycka? Synd att det livet inte gick att rädda....

Med den atityden som många av er har här inne så tacka faen för att det sällan kommer några nya hit och ber om råd!!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte svarta tömmar?

alla kanske inte har ambitionen att tävla, utan nöjer sig med körning för sin egen och hästens skull! och då behövs ingen dubbel uppsättning av tömmar..
och av tidigare inlägg att döma verkar ni inte komma med råd av omtänksamhet om andras ekonomi utan för att man ska representera körfolket på rätt sätt :smirk:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

och för egen del har jag definitivt lagt ned tanken på att tävla pga just dessa fåniga regler med färg på tömmar, att man ska ha förkläde osv..

Kan tillägga att jag trivs kanon med mina reptömmar som dessutom är RÖDA. ni kan tro att det stack i ögonen på det körfolket som höll till på de få träningarna jag vart på. Men jag gillar tömmarna betydligt bättre än de naturfärgade lädertömmarna som kom med selen.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Men nu förstår inte jag..

Så om jag har en häst som går otroligt bra på dressyren..men jag har en utrustning som tex en vanlig rockard, svarta tömmar osv..

Så kan jag ändå få "stryk" av ett ekipage som förvisso har en "finare" utrustning men vars häst går lite sämre???
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jorrå, det är säkerhet i bruna tömmar. Vi som inte kan tänka oss svart riskerar att få en chock och magknip efter att ha sett svarta lädertömmar på en tävling, körning el visning;) Om vi dessutom sitter på kuskbocken själva så måste ni fatta att vi kanske tappar våra bruna tömmar av ren fasa:rofl:

Då finns det ju än störrre anledning att köra med svarta.
Segern som i en liten ask när alla andra tappat sina tömmar.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Om vi bortser helt från traditionen, står det i TR att tömmarna ska vara bruna?
Ärligt talat förstår jag inte hur ni kan tycka att alla som kör med svarta tömmar gör fel. Det är en smaksak.
På tävling ska givetvis TR följas, men i övrigt måste var och en få följa sitt eget tycke och smak.
Det finna massor av traditioner från förr, men vad är det som säger att de är det enda rätta? Hur många av oss tjejer vägrar ha långbyxor? Ska vi gå efter gamla seder och bruk måste kvinnor bära kjol eller klänning.
Traditionen säger också att karlar ska supa sig fulla och slåss på lördagarna. Många gör det än idag, men jag har aldrig hört någon kritisera den som avstår.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Att svarta tömmar är "reserverade" för begravningar och liknande har jag informerat om tidigare i tråden och jag förstår inte varför inte det synsättet (det historiska alltså) kan respekteras?
Det är alltså inte i första hand fråga om tävlingsregler.

Jag håller med om att det i körtävlingssammanhang finns en del överdrifter, fr a detta putsande, men de flesta regler är till för ett säkert och riktigt framförande av häst och vagn, medan andra har rent praktiska (och ibland historiska) orsaker, som t ex förklädet.

Det finns ett talesätt, att ta seden dit man kommer, som jag tycker du m fl kunde tänka på. Alltså att först ta in och lära sig som området är idag, och därefter påverka så det förändras till det man (och ev andra) vill ha istället.

Om förklädet räckte för att avhålla dig från tävlande, kan inte lusten ha varit speciellt stor, eller hur? Så där tror jag varken du eller körsporten gjorde någon större förlust, om man säger så.
Att du körde med reptömmar tror jag berörde körfolket mer än att dom var röda. Smaken är som baken, men reptömmar är det sista jag skulle välja. Av flera anledningar, varav ingen är vad andra skulle tycka.

LIA
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

hur gammal är du? Så man vet vilken nivå man ska hålla.

Vill du köra med svarta begravningstömmar så går det bra för mig, då vet jag mer om dig än du vet om mig om vi träffas.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det är väldigt uttröttande att på ett körtävlingsforum komma o klaga över de regler som finns. När ni lärt er mer om skolkörning så lovar jag att ni ändrar inställning, välkomna tillbaka då kanske.

Det är även dålig stil att påstå att jag körde ihjäl min ponny, vad är du för en slags människa?????????
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jag har aldrig påstått att du körde ihäjl din ponny. Det va du själv som nämde nyss.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

menar du dom sista inläggen till mig eller? 16 aa tack.
Jag har la aldrig påståt att du har kört ihjäl din ponny :mad:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Om vi bortser helt från traditionen, står det i TR att tömmarna ska vara bruna?
Ärligt talat förstår jag inte hur ni kan tycka att alla som kör med svarta tömmar gör fel. Det är en smaksak.
På tävling ska givetvis TR följas, men i övrigt måste var och en få följa sitt eget tycke och smak.
Det finna massor av traditioner från förr, men vad är det som säger att de är det enda rätta? Hur många av oss tjejer vägrar ha långbyxor? Ska vi gå efter gamla seder och bruk måste kvinnor bära kjol eller klänning.
Traditionen säger också att karlar ska supa sig fulla och slåss på lördagarna. Många gör det än idag, men jag har aldrig hört någon kritisera den som avstår.

Det är väl ingen som sagt att det är "fel" att köra med svarta tömmar.
Frågan var väl i grunden varför man inte ska köra med svarta tömmar och det finns flera svar på det. Sen kan man ju om man vill köra neon tömmar eller vad du gillar, när man är ute o tränar bara, men på tävling är det brunt/natur som gäller, samma som att du inte får komma med ett icke engelskt utseende på din dressyrsadel när du tävlar dressyr(fånig regel tycker jag, men så är det).

Så kör med era tömmar vilken färg dom än har, men byt till tävlingsutrustningen när det är dax för det.

Lycka till allihopa med era tömmar.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Var det inte snigelfarmors häst som dog i en körolycka? Synd att det livet inte gick att rädda....


Känns detta igen? Inte så värst trevlig i tonen du babsan. Är det sånt du har att komma med i en diskussion om svarta tömmar?

Berätta gärna för moderatorn exakt vad du tänkte när du skrev så illa.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det är väldigt uttröttande att på ett körtävlingsforum komma o klaga över de regler som finns. När ni lärt er mer om skolkörning så lovar jag att ni ändrar inställning, välkomna tillbaka då kanske.

Jag visste inte att detta forum är ett körtävlingsforum..
Vad i helvete menar du med "välkomna tillbaka då kanske?" När då? När vi ändrat inställning och tycker som du?
Den som inte håller med snigelfarmor har inte här att göra, eller?
Jag visste att du är omogen, men inte att du är omogen.
Jag upprepar min fråga igen, och om detta nu är ett tävlingsforum bör jag kunna få ett svar. Står det i TR att tömmarna måste vara bruna.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det är väldigt uttröttande att på ett körtävlingsforum komma o klaga över de regler som finns. När ni lärt er mer om skolkörning så lovar jag att ni ändrar inställning, välkomna tillbaka då kanske.

Eeeeeh?

Och vilka meriter förväntas man ha för att få uttala sig på det här forumet då?
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Om man skall gå efter snigel så skall man ha bruna tömmar och vara lika bra som ett WM ekipage. OBS Glöm ej heller bakselen. DÅ kan du nog bli godkänd av henne här. Sen att hon gör sina misstag det hör lixom inte hit....
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Känns detta igen? Inte så värst trevlig i tonen du babsan. Är det sånt du har att komma med i en diskussion om svarta tömmar?

Berätta gärna för moderatorn exakt vad du tänkte när du skrev så illa.
Varför i helv-te dra in moderatorn? Vad har hon med detta och göra? Jag har inget att säga till henne!!

Du är ju forumets fröken duktig. Därför så ser jag den händelsen som väldigt konstig. Inget mer med det!!:crazy: :crazy: :cool:
 

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
9
· Visningar
452
Senast: Keb71
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 735
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
641
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp