Bukefalos 28 år!

Varför inte svarta tömmar?

Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det är så det är.
Konstigt att det ska vara så svårt för "ungdomarna" att förstå och acceptera. :confused:

LIA
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Men snälla, hur länge ska detta hålla på??:) .. vet inte så mkt om körning, men man kan inte låta bli och skratta lite när man läser om denna tråden :D kan inte alla få göra som dom vill :) vill några köra med svarta tömmar eller kanske gröna tömmar, inte vet jag... men på tävling SKA man följa TR!!... :)

Men grejer är ju att det står ju inget om det i TR.:smirk:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Nu blir jag nästan förolämpad,;) försöker du antyda att jag inte vet hur man vårdar lädergrejer?
Jag som hade tänkt anmäla mig till tävlingen "sveriges mest putsade utrustning". Faktum är att våra saker ÄR väldigt välsmorda, men dessa tömmar var nåt av det jäkligaste jag haft att göra med.
De är tjocka, breda och tunga,(och svarta) något som inte alls passar till en shetlandsponny, jag upplever att tömmarna blir tunga i hans mun bara de är fastsatta i bettet.
så därför får dessa reptömmar duga tills bättre har hittats. Det är ganska smala och lätthanterliga reptömmar.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jag har upplevt att de tömmar man får med sin sele är i fel bredd, pappersartade och styva, inget som man vill använda, jag förstår att du hellre använder dina reptömmar. Ett par bra lädertömmar får man betala en rejäl slant för.
Jag har 2 par tömmar, ena paret är smalare för att inte vara lika tunga till de mindre ponnierna.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Ja, visst är det ofta tömmarna som håller lite sämre kvalitet än övriga selen när man köper allt till ett paketpris.
Jag tycker inte jag hittills träffat på några bra tömmar heller när jag letat efter nya, iaf inte till en liten shettis. Där har iaf jag ett önskemål om att de ska vara lite smalare och tunnare.
När vi tittade på börjes var tömmarna visserligen fina, men även där lite för klumpiga för mindre ponnys.
På equilex sa de själva att de tyckte tömmarna som följde med selarna var i klumpigaste laget.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Ha du dina reptömmar :) det är ju de viktigaste att du gillar dom än att du måste byta färg :rofl: eller till läder
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Du skulle nog gillá mina ponnytömmar. Tärnsjö smidiga lätta och lite smalare än mina längre tömmar. Hade dem först till W M stona men nu till vår welsh hingst som är väldigt känslig i munnen.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jaadu säkert i en evighet, och kan man inte gnata på varann om det som näms i tråden ja då tar man upp lite gammalt som kryddar det hela... :angel:

Välkommen hit föresten! :)
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

*KL*
Kom just på att jag faktiskt har ett par blå tömmar hängande i sadelkammaren:idea:
Egenhändigt tillverkade av ett nylonrep och två trasiga grimmor.:devil:
Jag snodde ihop dem när mina ordinarie tömmar var trasiga och spargrisen tom.:angel:
Sköna? NEJ! Bra att köra med? NEJ,NEJ,NEJ! Snygga? NEJ! Men för en gångs skull följde jag seder och bruk och hade inte svarta tömmar.:D
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jag tillfogar en fråga här;
i somras körde jag ett bröllop med röda tömmar (:banana: :banana: eller :eek: :eek: ??)
Det var så att brudens syster som en present vävt brudtömmar, dom var röda med en gul tråd i kanten. Jättefina i sig själva, men vad säger ni om dom rent utseendemässigt? Och vad säger traditionen?
Till saken hör att systern (väverskan) är textilkonservator, och har ett stort historiskt kunnande, men ingen körerfarenhet.

index.php


Lotta
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Fullt OK tycker jag. Det är ju vanligt att man smyckar ut och gör ekipagen festligare vid bröllop mm. Raka motsatsen till svart och begravning alltså.

Hur var själva funktionen då? Man vill ju ha tömmar med "lagom" svikt, töjning, tjocklek, mm.

LIA
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Ja för mig som är van vid reptömmar var det lite som att köra bil med en ratt av ståltråd :) men det fungerade! Jag behöver ju inte heller hålla så mycket i henne. De var slätare än så´na vävtömmar som brukar vara med billigare selar, men något bredare tror jag.

Framtill vid spännena var de helproffsigt sydda med ljust läder. Hon hade slaktat någon gammal väska och ett skärp ;) .

Själv fuskade jag med förklädet, hade en omlottkjol (snabbast att sy, och då passar medhjälparkjolen till flera olika stora medhjälpare) så den påminde väl i och för sig om förkläde till utseendet.

Lotta
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

ja håller med dej tycker det är lite löjligt med att de ska va bruna tömmar dessutom är det fult men men...

jag har såna vävribbtömmar o de e nog rättså gråa så ja har inte svarta då haha men svarta handskar har jag...men lixom hallå det finns värre saker..

sen kan ja förstå att det ska vara rätt på tävlingar för den gamla taditionens skull lixom.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

ja håller med dej tycker det är lite löjligt med att de ska va bruna tömmar dessutom är det fult men men...

jag har såna vävribbtömmar o de e nog rättså gråa så ja har inte svarta då haha men svarta handskar har jag...men lixom hallå det finns värre saker..

sen kan ja förstå att det ska vara rätt på tävlingar för den gamla taditionens skull lixom.

:banana: :bow: :banana:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

*knapplån*

Hoppar in lite på ett hörn... Jag planerar att skaffa mig ett par tömmar att tömköra med. Är det samma "tabu" med svart på tömkörningstömmar? Jag har beslutsångest. Dels är det snyggare med bruna tömmar än svarta. Men å andra sidan så är jag matchningsfreak och all annan utrustning jag har är svart. För svart läder är snyggast. Men jag gillar det här med traditioner. Vad väljer man?:confused:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Tycker att du ska gå sju varv baklänges runt en brunn på midsommarnatten.
I flätor, klänning och träskor.

Det är också en fin gammal tradition!:D

Att följa tävlingsreglementet och dess kotym är en sak.
Men att gå i skogen bakom sin häst och följa traditioner är en annan..;)

Antar att du inte tömkör i tävlingsförkläde heller..?:p

Trivs du med svarta tömmar..ta det!
Vill du hellre ha bruna..ta det!

Hmm..otroligt bra råd av en förvirrad människa..
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

mm exakt det jag menade....tycker det går lite väl långt när man strikt måste följa traditionerna även hemma lixom...man förstår ju att det hör till på tävlingarna såklart.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Hej!
Problemet för dig blir att hitta svarta bra tömkörningstömmar. Har bara sett bruna och ska du ha kvalitet ska du nog hålla dig till brunt. Allra allra bäst är utan tvekan tärnsjös smala, men smakar det så kostar det.

Ett tips är att undvika hööks syntet med smalt i änden vid bettet, de går ej att spänna in hästen med då de kan fastna i bettringen där tömmen blir tjock. De är visserligen svarta :) Globus har ett par billiga bruna fina tömmar, lite tjocka jämfört med tärnsjös men halva priset.

kolla så vackert med brunt, du kan matcha med brun gjord!
http://www.tarnsjogarveri.se/horse_tomkorning.asp

på hemsidan står det även att deras tömmar är gjorda i ett särskilt greppvänligt läder, och jag känner skillnaden på väninnans globustömmar och mina. Hennes måste man ha handskar till annars tappar man tömmen.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jag har spanat lite på Kaupres lädertömmar. Hörde av nån att de ska vara bra och jag tyckte priset var trivsamt. Hööks syntettömmar är anledningen till att jag vill ha ett par egna lädertömmar att köra medryttarhästen med. Ägarna har såna tömmar och de trasslar sig, fladdrar och pistolhakarna har gått sönder.:mad: Jag får väl skaffa mig ett brunt träns och en brun tömkörningsgjord när det beger sig. Vid tömkörning ska det matcha, men på körekipage är bruna tömmar till svart sele helt ok :) Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: Keb71
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 757
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
648
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp