Bukefalos 28 år!

Varför inte svarta tömmar?

Sv: Varför inte svarta tömmar?

Men vilken tur att du aldrig har varit 16 o mindre kunnig. Var det inte snigelfarmors häst som dog i en körolycka? Synd att det livet inte gick att rädda....

Med den atityden som många av er har här inne så tacka faen för att det sällan kommer några nya hit och ber om råd!!

Jodå jag har varit 16 år och mindre kunnig än vad jag är idag. Jag har kommit på tävling med travrockard och billig bröstsele samt svarta textiltömmar. Har skämts så mkt i hela mitt liv när jag så g de andra ekipagen. Har dessutom varit så dum att jag har försökt ge mig på att köra med loksele och travrockard samt tappat rockarden på halva vägen. Jag skulle då varit tacksam om någon sa åt mig att skaffa rätt prylar på en gång, det hade blivit så mkt billigare i längden för mig.
Om det nu är så att Snigels häst dött i en körolycka så kanske vi ska lyssna ännu mer på henne då hon har en om än så tragisk erfarenhet som vi andra inte har och förhoppningsvis slipper få.

Ni andra som inte är nöjda med era bruna lädertömmar som kommer med budgetselarna, jag förstår er. De är som papper och borde inte få förekomma inom körning. Nej tacka vet jag bra läder i rätt tjocklek och bredd som passar den individuella kuskhanden.
Ett par lädertömmar i bra kvalite som sköts om håller i en evighet, mina är 15 år gamla nu och jag byter inte bort dem förrän de går sönder:love:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

alla kanske inte har ambitionen att tävla, utan nöjer sig med körning för sin egen och hästens skull! och då behövs ingen dubbel uppsättning av tömmar..
och av tidigare inlägg att döma verkar ni inte komma med råd av omtänksamhet om andras ekonomi utan för att man ska representera körfolket på rätt sätt :smirk:

Det är alltid intressant när folk skriker över att de måste ha svängel, förkläde, huvudbonad, baksele och draglinor för att få tävla.
Vad ni har i skogen skiter jag fullkomligt i vilket jag redan och fler med mig har skrivit i tråden högre upp MEN ska ni tävla vilket många så smånigom känner för, så är det vissa saker som underlättar för en om man har skaffat det innan tävlingsdagen. Körsport är dyrt. Ett par bra lädertömmar kostar över 1000 lappen och då tycker iallafall jag att man lika bra kan ta ett par i "rätt" färg när man ändå är i farten.
Reptömmar är bra om man drar i skogen med då de inte blir så tunga som ett par lädertömmar.

Jag har fått många råd och ideer sen jag började titta in på detta forumet och detta trots att jag inte tävlar så mkt nu för tiden.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

tack.

Har med över 10 år gamla tärnsjötömmar, det lönar sig, och man slipper skämmas, vilket är ett plus i sammanhanget förstås. Som att komma i ponnyputa på sin första hoppträning, ingen höjdare :)

Sitter och läser på kuskringen angående klädsel, hittar inget om tömmar just där. Bara att lädret skall vara av god kvalitet.

Handskar Skall vara av brunt läder, ska vi ha en diskussion om det oxå, kanske pia (?vem det nu är) eller underbar vill köra i mintgröna?
Ta seden dit den kommer helt enkelt. Ser fram emot kördiskussioner istället för småbarnsfasoner "som om jag bryr mig om körningens traditioner" är inte så kul att läsa på ett körforum. Ställ frågor, men acceptera svaren.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Men om färgen inte ens näms i TR så är det ok med svarta då!
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jag vet inte om det står i TR, men det är iallafall inte ok att ha svarta tömmar. Man tävlar inte i begravning.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det står ingenting om färg på vare sig handskar eller tömmar i mitt gamla TR.
Det står å andra sidan ingenting om en massa andra saker heller! Exempelvis kan man använda filt i st f förkläde vilket inte sägs.
I dressyren bedöms bl a personernas klädsel, helhetsintryck mm. Däri torde även etikettsregler ingå. Jag vet, att man både i Sverige och internationellt reagerar kraftigt på svarta handskar/tömmar och den som skulle använda det i högre sammanhang kan säkerligen räkna med sämre poäng i dressyren. Förutom övriga deltagares blickar och kommentarer.

Men som tidigare påpekats, så gällde frågan inte tävling specifikt utan hästkörning i allmänhet. Underbarn har fått glasklara svar på sin fråga.
Vår tillvaro är full av etikettsregler, somliga är nödvändiga i dagens samhälle, andra hänger kvar sedan samhället såg annorlunda ut. Oavsett bör dom respekteras och följas i lämplig utsträckning, så länge det är kutym. Om Underbarn även fortsättningsvs har den uppfattningen att olika etikettsregler är löjliga och av intet värde, är det upp till henne.

LIA
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Det står ingenting om färg på vare sig handskar eller tömmar i mitt gamla TR.
Det står å andra sidan ingenting om en massa andra saker heller! Exempelvis kan man använda filt i st f förkläde vilket inte sägs.
I dressyren bedöms bl a personernas klädsel, helhetsintryck mm. Däri torde även etikettsregler ingå. Jag vet, att man både i Sverige och internationellt reagerar kraftigt på svarta handskar/tömmar och den som skulle använda det i högre sammanhang kan säkerligen räkna med sämre poäng i dressyren. Förutom övriga deltagares blickar och kommentarer.

Men som tidigare påpekats, så gällde frågan inte tävling specifikt utan hästkörning i allmänhet. Underbarn har fått glasklara svar på sin fråga.
Vår tillvaro är full av etikettsregler, somliga är nödvändiga i dagens samhälle, andra hänger kvar sedan samhället såg annorlunda ut. Oavsett bör dom respekteras och följas i lämplig utsträckning, så länge det är kutym. Om Underbarn även fortsättningsvs har den uppfattningen att olika etikettsregler är löjliga och av intet värde, är det upp till henne.

LIA

Om du menar mig när du skriver underbarn heter UNDERBAR:D Japp tycker också jag har fått bra svar nu varför man inte ska ha svarta tömmar och nu fattar jag de men bara för de så kommer jag inte köpa ett par bruna för att det skulle vara något fel på färgen. Och jag tror inte jag ska ut på någon tävling utan bara köra i skogen och ha mina svarta tömmar men om jag är med i en tävling så ska jag nog skaffa bruna tömmar det är ju som i ridningen där måste man la ha vita byxor tror jag och en kavaj samma sak i körningen men hur man ser ut när man inte tävlar är ens egna val!
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jag menar att det är praxis att den som bara har en rockard eller maratonvagn bara får en sexa på presentation, medan man behöver ha en gammeldags finvagn med vagnslyktor och hela kitet för att tå en tia.
Det är tyvärr i huvudsak riktigt. Det står inget i TR heller om "finvagnar etc", men domarna är helt klart mer positiva till det än den medfarna maratonvagnen.


(extra fordonskapacitet, vagn, selar, finkläder, massor av jobb med putsning etc), QUOTE] Vilket är avgörande för att jag lade tävlandet på hyllan. :(

I dressyr, hoppning och motorsport så kan man köpa sig framgång, visst, men då handlar det om att köpa sig bättre funktion, det vill säga bättre häst, bättre sadel, starkare motor, mer kunskap.
Icke förty köper man sig framgången utan att anstränga sig det minsta. Förutom kunskapen kanske.

Här handlar det om att utseende kan avgöra en tävling. Visst är såna saker som puts och kondition en del av presentationspoängen, men det går aldrig att komma ifrån att den som har en viss typ av utrustning alltid slår den som inte har det.
Om man i övrigt är likvärdiga, ja.

När vi ändå är inne på det här med material och kostnader, kan jag inte låta bli att ta upp enbet kontra par resp fyrspann. Varför släpper man inte in enbet/par i Globen för en hinderrunda t ex? Visst, det är maffigt med fyrspannen, men tänk så kul om även vi vanliga fick chansen att visa upp oss och sporten för en bredare publik. Hästkörning är inte detsamma som fyrspann. "Vi vanliga"= alla som inte har förmögenhet och all tid i Skåne till förfogande.

LIA
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Underbar ska det vara, mitt misstag. Ursäkta så mycket.

Hur gör du frangent med tömmar om du får i uppdrag att köra bröllop eller i vagnparad t ex? Nyfiken...

LIA
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Underbar ska det vara, mitt misstag. Ursäkta så mycket.

Hur gör du frangent med tömmar om du får i uppdrag att köra bröllop eller i vagnparad t ex? Nyfiken...

LIA

det är lungt ;) Tror inte jag skulle vilja vara med på något sånt faktiskt men i så fall hade jag tagit dom tömmarna jag trivs med och tycker om
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Nu börjar nog diskutionen på att spåra ur lite... Det är helt OK att ha svarta tömmar i körning men räkna kanske med att få lite lägre poäng på presentationen. Därimot så ska hanskarna vara bruna. Och det här kommer från mig som domare så det är ingen fråga om att tävla i "begravning". Det är inte i traditioner det tävlas utan i förmågan att köra en häst på bästa sätt. Är ekipaget snyggt och prydligtoch hela grejor: plusspoäng men kör du som en kratta får du inga pluss av mig oavsett om du hållit dig till traditioner och har den finaste utrustningen.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Några frågor.

Varför likhetstecken mellan körning och tävling (det verkar som att du säger så)?

Därimot så ska hanskarna vara bruna.
Samma "etikett-regel" som tömmarnas färg. Var i reglementet står det att handskarna ska vara bruna?

Det är inte i traditioner det tävlas utan i förmågan att köra en häst på bästa sätt. Är ekipaget snyggt och prydligtoch hela grejor: plusspoäng
Lite motsägelsefullt, tycker du inte? För det första är gamla körtraditioner påtagliga i tävlingskörningen.
För det andra, om det tävlas i förmåga att "köra häst på bästa sätt", varför ger du då pluspoäng för "snyggt och prydligt och hela grejer"?

LIA
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

*lånar*

Bäst jag hukar mig för flygande saker då.....
jag kör med ett par gamla reptömmar till min shettis och rockard just nu. för tömmarna som följde med selen var så himla tjocka, stela och jobbiga.
Hellre några tömmar att styra med än inga alls just nu iaf. Klaga den som klaga vill.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Du får ha reptömmar så mycket du vill, medan jag inte vill ha det, av flera skäl som sagt.
Lädertömmar som upplevs som "himla tjocka, stela och jobbiga" kanske är just det? Eller kanske beror det på ovanan?
Nya tömmar, fr a av enklare kvalité, är gärna hårda och svårare att hantera. Smörj dom! En del påstår att tömmarna blir hala då, men det är inte min erfarenhet.

LIA
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Svarte tömmer är int att tänke på för min och Kottes del. Jag har alltid fått läre mig att det bare skall vare på begravning och inget annet. Jag har även brune skinn handsker då jag kör. Det har käre Far lärt mig och det blir bare att man följer det som man har fått läre sig. Men om det hade varit att man bare skull ha svarte tömmer på bröllop så hade jag nog int varit like noge som jag är nu. Jag har fått läre mig att det är sorgligt och då vill jag ju int fare omkring med det.
Men dette jäller ju bare mig kanske för att jag är lit äldre än vad ni är. Jag har svarte tömmer hängandes och skull jag fare till Valdemar med dom så skull han bli oroliger och fråge vem som har dött.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Svarte tömmer är int att tänke på för min och Kottes del. Jag har alltid fått läre mig att det bare skall vare på begravning och inget annet. Jag har även brune skinn handsker då jag kör. Det har käre Far lärt mig och det blir bare att man följer det som man har fått läre sig. Men om det hade varit att man bare skull ha svarte tömmer på bröllop så hade jag nog int varit like noge som jag är nu. Jag har fått läre mig att det är sorgligt och då vill jag ju int fare omkring med det.
Men dette jäller ju bare mig kanske för att jag är lit äldre än vad ni är. Jag har svarte tömmer hängandes och skull jag fare till Valdemar med dom så skull han bli oroliger och fråge vem som har dött.
Rut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Men snälla, hur länge ska detta hålla på??:) .. vet inte så mkt om körning, men man kan inte låta bli och skratta lite när man läser om denna tråden :D kan inte alla få göra som dom vill :) vill några köra med svarta tömmar eller kanske gröna tömmar, inte vet jag... men på tävling SKA man följa TR!!... :)
 

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
9
· Visningar
587
Senast: Keb71
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 758
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
648
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp