Bukefalos 28 år!

Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag tror att Ikea är latin. Icea. Vad det betyder har jag dock ingen aning om, men i latinet ligger betoningen alltid på tredje vokalen från slutet, alltså I-kea. Men i svenskan låter Ike-a bättre, med betoning på e.

Ikea= Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd

En förkortning alltså!!;)

Oj, sorry... Såg för sent att nån hade skrivit det redan!! Gick lite snabbt att läsa sista sidan och så är jag trött...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Alla jag känner uttalar Isaac och Eric engelskt. Jag hade ju kunnat påpeka stavningen också. Det tror jag nog att jag gjorde till och med. Jag sade väl att antingen är stavningen eller uttalet fel.

Du är bra känslig om du tar det som elakt att uttala eller stava namn fel. Det är bara namn, inget annat. Jag är bekant med tre Isak, två Susanne, och fem Maria. Alla stavar sina namn olika förutom två marior. Det går inte att hålla koll på alla deras speciella stavningar så de får finna sig i att jag stavar deras på vanligast vis.

Sedan är det det där med varför. Varför ska någon behöva anstränga sig och ödsla energi på något fullständigt onödigt och, i mina ögon, fånigt. Helt frankt så tycker jag att det är fånigt att stava vanliga namn på ovanligt vis och jag vill helst veta varför jag ska delta i något fånigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Men du tycker inte att det är elakt att du säger fel trots att du vet att mina barns namn inte ska uttalas så? Eller skriver fel trots att du vet att namnen inte ska skrivas så? Du tycker inte att det är elakt att inte göra som jag och barnen vill bara för att DU har andra värderingar och åsikter kring deras namn?

Jag tycker att det är elakt när folk medvetet gör fel- för att de inte har samma åsikt, varför inte bara visa folk den hänsynen att andra kanske tycker att namn är viktigt och vill ha det på ett visst sätt?
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Alla jag känner uttalar Isaac och Eric engelskt.
Ett namn på en faktisk person (till skillnad mot ett fonetiskt exempel) har ju ett sammanhang. Jag tror att de flesta svenskar skulle uttala Isaac Newton på engelskt vis men skulle man träffa på en Isaac Andersson/Boberg/Cederström etc som bor i Höör så skulle de flesta förutsätta att det ändå uttalas på svenskt vis.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Ett namn på en faktisk person (till skillnad mot ett fonetiskt exempel) har ju ett sammanhang. Jag tror att de flesta svenskar skulle uttala Isaac Newton på engelskt vis men skulle man träffa på en Isaac Andersson/Boberg/Cederström etc som bor i Höör så skulle de flesta förutsätta att det ändå uttalas på svenskt vis.

Detta kompliceras dock av att många föräldrar, i sin iver att verka världsvana och speciella, faktiskt ger svenska barn engelska namn som ska uttalas engelskt.

Jag tycker själv sådant är trams. Är man svensk så är man, varför ge barnen en delvis engelsk/amerikansk identitet då? Men så är det i många fall, varför engelska namn kan uttalas engelskt.

Allt handlar om, som du påpekar, förutfattade meningar och antaganden.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

KL
Apropå internationella namn med svenskt uttal.
Min ena dotter heter Tara, beroende på vilken språkhärkomst folk har så uttalar de namnet antingen Tara el Täära.

Kusinen heter William med betoning på engelskt W, mkt viktigt!

Om jag läste Isaac och Eric så skulle det bli det engelska uttalet. Likaså om någon uttalar sitt namn Erik o Isak så skulle jag stava så. Har lite svårt att förstå att någon kan bli upprörd över en sådan sak när de själva har valt att stava/uttala namnen fel :confused:

Med en farmor från UK, mormor från Norge, morfar från Uppland och farfar från Linköping så är mina barn vana vid det mesta i uttal :rofl:

Själv bryr jag mig inte hur mina barns namn stavas, själv har jag aldrig lärt mig huruvida brorsans barn stavar Viktor el Victor:angel:

Mina barn heter Therese, Tara, Tobias och Theodor, stavningen på dessa namn finns i ioändlighet, inget att hetsa upp sig för. Morfar kallar barnen för "fresan", Tara, Tobbtobb och Theo, det är hans "kärleks"namn på barnen och det får han ha.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

kl

jag har läst lite i tråden nu och kan för mitt liv inte förstå hur man kan irritera sig på att folk inte stavar eller uttalar helt rätt, det är ju många namn som har så många olika möjliga stavningar så de tär ju inte lätt att veta. Själv är jag van vid att folk frågar gång på gång "men vad heter du egentligen?" och jag får i oändlighet förklara att mitt namn inte är ett smeknamn. Men det stör inte det minsta, det är ju ett ovanligt namn och är det någon jag isf ska vara irriterad på så är det väl mamma och pappa som valde ett annorlunda namn (nu är jag inte ett dugg irriterad för jag skulle tycka att det var trist att heta samma som massa andra)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Grejen är väl den att det handlar inte om några svåra namn att uttala och fortfarande handlade ju diskussionen från början om släktingar som vet hur man stavar och uttalar namn men som ändå vägrar uttala det rätt.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nej, jag tycker inte att det är elakt. Jag är inte överkänslig när det gäller namn och stavning. Mitt namn får folk stava hur de vill.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Man ska ju orka hålla reda på det också. Onödig ansträngning för en fånig grej.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Öh vad menar du, är det jobbigt för ex en mormor att hålla reda på vad hennes barnbarn heter ?
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nej, jag tycker inte att det är elakt. Jag är inte överkänslig när det gäller namn och stavning. Mitt namn får folk stava hur de vill.

DU nej, men vet du vad? DU är inte den ENDA i hela den här vida världen! Alla är inte som du! Alla tycker inte som du! Det finns några som tycker att namn är viktigt! Det finns några som VALT ett namn som den personen passar de kriterier som den person hade. Vem är du att döma? Vem är du att sätta dig över den personens val?

Jag tycker inte att namnet Olle är fint, jag tycker att namnet Milton inte riktigt passar på ett barn, jag tycker att namnet Josefine är alldeles för vanligt, MEN jag skulle ALDRIG envisas med att kalla barnen för något annat med flit eller stava fel med flit ( om det nu finns olika stavningar) för jag anser inte att jag har rätt att lägga mig i deras namnval.

Jag blir inte upprörd över att du inte tycker att Isaac och Eric ska uttalas Isak och Erik, däremot blir jag upprörd över att du envisas med att döma mig, att du bara ser så långt ifrån dig själv som din näsa räcker. För att DU inte bryr dig om namn så betyder inte det att andra är lika dana. Jag tycker att man ska respektera andra människor även om de andra människorna inte har samma åsikter. Där delar vi tydligen inte samma åsikt.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Grejen är väl den att det handlar inte om några svåra namn att uttala och fortfarande handlade ju diskussionen från början om släktingar som vet hur man stavar och uttalar namn men som ändå vägrar uttala det rätt.

Tack, det är just poängen jag försökt få fram i hela tråden. Verkar vara svårt för mig att få fram, tror jag.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

KL
Apropå internationella namn med svenskt uttal.
Min ena dotter heter Tara, beroende på vilken språkhärkomst folk har så uttalar de namnet antingen Tara el Täära.

Kusinen heter William med betoning på engelskt W, mkt viktigt!

Om jag läste Isaac och Eric så skulle det bli det engelska uttalet. Likaså om någon uttalar sitt namn Erik o Isak så skulle jag stava så. Har lite svårt att förstå att någon kan bli upprörd över en sådan sak när de själva har valt att stava/uttala namnen fel :confused:

Med en farmor från UK, mormor från Norge, morfar från Uppland och farfar från Linköping så är mina barn vana vid det mesta i uttal :rofl:

Själv bryr jag mig inte hur mina barns namn stavas, själv har jag aldrig lärt mig huruvida brorsans barn stavar Viktor el Victor:angel:

Mina barn heter Therese, Tara, Tobias och Theodor, stavningen på dessa namn finns i ioändlighet, inget att hetsa upp sig för. Morfar kallar barnen för "fresan", Tara, Tobbtobb och Theo, det är hans "kärleks"namn på barnen och det får han ha.

Mina barn heter Isaksson. Så om du ser två pojkar som pratar svenska och ser namnen Eric Isaksson samt Isaac Isaksson (ta inte upp det, vi hette inte Isaksson när han föddes), skulle du då uttala dem på engelska?

Det är väl en stor skillnad på att ha kärleksnamn på sina barnbarn och att envist vägra stava namnet rätt som Marianns mormor gör. Det är väl ungefär som att jag kallar Elin för El, Isaac för pisak och Eric för perik.....

Gäller samma sak för Christer och Christoffer? Eller vad sägs om Isac och Isaq som båda finns på forumet? I Sverige är det många som stavar Eric med c och som är svenska och uttalar sina namn som Erik...... Sedan kan man stava både Erika och Annika med C, gör de också fel när de inte uttalar namnen som enligt dig är korrekt? Och förresten Kajsa går ju att stava med C och I har jag sett....

Tror Petruska nämnde att hon träffat på flera judiska män som stavar sitt namn Isaac men uttalar det Yitzchak, gör de också fel? Eller de har en giltig anledning till deras uttal? JAg skrev förut att jag är lite tveksam till att Isaacs uttal på engelska inte är det korrekta utan jag har hört några från Polen som heter just Isaac. Frågan är också vad som står i biblen. Jag kan nästan svära på att det varken står Isaac eller yitzchak utan Isak i den svenska Bibeln.....Men Isak i Biblen var väl i all sin dar inte svensk, men jag vet iofs inte, jag missade nog de lektionerna....

Jag förstår att det ibland blir fel med uttal och stavning, det är inte hela världen alls. Fullt förståligt faktiskt med tanke på namnvalet på barnen jag har. Vad jag inte förstår är att det finns folk som vägrar stava/uttala namnen som jag vill, som de är döpta till. Vad som också stör mig är kommentarerna " Jag förstår inte varför man blir irriterad.... " eller " Jag tycker inte att man...."

Respekt och hänsyn till andra människor skulle inte skada!!
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Detta kompliceras dock av att många föräldrar, i sin iver att verka världsvana och speciella, faktiskt ger svenska barn engelska namn som ska uttalas engelskt.

Jag tycker själv sådant är trams. Är man svensk så är man, varför ge barnen en delvis engelsk/amerikansk identitet då? Men så är det i många fall, varför engelska namn kan uttalas engelskt.

Allt handlar om, som du påpekar, förutfattade meningar och antaganden.

Men du tar för givet att Jag och barnen kommer att bo kvar i Sverige för alltid. Vi är faktiskt inte fastlåsta i ett land!!! Jag har valt namn som funkar i mer än ett land, uttalet varierar men det är ändå samma namn. Istället för att ge barnen namn som är så ursvenska att inte en jävel i ett annat land kan uttala det......

Mina barn har vaken amerikanskt eller brittiskt påbrå, men de är dock inte heller helsvenska.

Identiteten till ett visst land sitter inte i förnamnet enligt mig. Efternamnet är mer identitetsvisande.

Det finns rätt många namn som folk tror är svenska men som egentligen inte alls är det...... Vad heter du själv egentligen? Marie är inte det. Tex. Det finns också rätt många namn som folk tror är amerikanska men som egentligen inte är det....
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nu riktar sig inte dina frågor till mig men jag svarar ändå.

Mina barn heter Isaksson. Så om du ser två pojkar som pratar svenska och ser namnen Eric Isaksson samt Isaac Isaksson (ta inte upp det, vi hette inte Isaksson när han föddes), skulle du då uttala dem på engelska?!!

Isaac hade jag definitivt uttalt som engelskt. Eric är jag mer osäker på, men troligtvis amerikanskt uttal. Jag har ju bott i Usa och träffat en del som heter just Eric där.

Gäller samma sak för Christer och Christoffer? Eller vad sägs om Isac och Isaq som båda finns på forumet? I Sverige är det många som stavar Eric med c och som är svenska och uttalar sina namn som Erik...... Sedan kan man stava både Erika och Annika med C, gör de också fel när de inte uttalar namnen som enligt dig är korrekt? Och förresten Kajsa går ju att stava med C och I har jag sett....?!!

Min kusin döpte sin underbara son till Isac (vilket ser ut att uttalas "Isas" i mina ögon). Hon säger att hon ångrar sig nu men det är ju redan gjort. Hon trodde att det var amerikansk stavning vilket det tyvärr inte är.


Tror Petruska nämnde att hon träffat på flera judiska män som stavar sitt namn Isaac men uttalar det Yitzchak, gör de också fel? Eller de har en giltig anledning till deras uttal? JAg skrev förut att jag är lite tveksam till att Isaacs uttal på engelska inte är det korrekta utan jag har hört några från Polen som heter just Isaac. Frågan är också vad som står i biblen. Jag kan nästan svära på att det varken står Isaac eller yitzchak utan Isak i den svenska Bibeln.....Men Isak i Biblen var väl i all sin dar inte svensk, men jag vet iofs inte, jag missade nog de lektionerna....

Jag ser inget fel att stava sitt namn enligt sitt ursprungsland. Är man judisk och stavningen Isaac ger uttalet Yitzchak så är det väl självklart att man skriver sitt namn så?! Däremot blir det nog stora problem att få människor i det nya landets befolkning att förstå att uttalet blir så olikt stavningen.

Isaac (med amerikanskt uttal) är det uttal jag har stött på men det finns säkerligen även i andra länder med annat uttal (jmfr Yitzchak!). För majoriteten tror jag nog att det uttal man förknippar med namnet snarare är amerikanskt än polskt.
Namnet Isak i bibeln antar jag är en svensk översättning/stavning men där får nog någon mer bibelkunnig än jag hoppa in.

Jag förstår att det ibland blir fel med uttal och stavning, det är inte hela världen alls. Fullt förståligt faktiskt med tanke på namnvalet på barnen jag har. Vad jag inte förstår är att det finns folk som vägrar stava/uttala namnen som jag vill, som de är döpta till. Vad som också stör mig är kommentarerna " Jag förstår inte varför man blir irriterad.... " eller " Jag tycker inte att man...."

Respekt och hänsyn till andra människor skulle inte skada!!

Jag tycker självklart att man ska respektera folks namn när man faktiskt vet hur det ska uttalas och stavas!

Däremot känner jag ibland att jag tycker att föräldrar gör bort sig då de stavar namnen på ett högst underligt sätt i sin strävan att vara orginella, speciellt när själva stavningen gör att namnet får ett annat uttal än vad som föräldrarna trodde (ex.vis Phernilla eller Cevin)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Mina barn heter Isaksson. Så om du ser två pojkar som pratar svenska och ser namnen Eric Isaksson samt Isaac Isaksson (ta inte upp det, vi hette inte Isaksson när han föddes), skulle du då uttala dem på engelska?

Ja faktiskt, för jag har koll på hur det egentligen ska uttalas med den stavningen. Jag kommer tro att det är meningen att det ska vara engelskt uttal eftersom man annars skulle ha döpt dem till det nordiska Isak och Erik.

Däremot är jag helt borta när det kommer till apostrof ena i tex Linnéa, Madeléne och allt var det är, där uttalar jag det ungefär som det står på svenska om man struntar i apostroferna.:o Jag har aldrig lyckats lära mig hur det påverkar betoningen.
Jag uttalar dock inte Sofia och Sophia på samma sätt.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Ja faktiskt, för jag har koll på hur det egentligen ska uttalas med den stavningen. Jag kommer tro att det är meningen att det ska vara engelskt uttal eftersom man annars skulle ha döpt dem till det nordiska Isak och Erik.

Däremot är jag helt borta när det kommer till apostrof ena i tex Linnéa, Madeléne och allt var det är, där uttalar jag det ungefär som det står på svenska om man struntar i apostroferna.:o Jag har aldrig lyckats lära mig hur det påverkar betoningen.
Jag uttalar dock inte Sofia och Sophia på samma sätt.

Om jag då säger
" Du kunde ju inte veta det så klart, men vi säger Erik och Isak."

Skulle du då säga
" Men det bryr jag mig inte om, du har fel för står inte så. Jag tänker ALDRIG säga nåt annat än det där står,"

Min poäng är, att om man säger på ett annat sätt än jag så har jag full förståelse för det, jag har ju valt en annorlunda stavning. Men om jag snällt påpekar uttalet, då är det väl inte svårt att respektera mig och barnen och säga som vi vill, trots att det går emot allt du lärt dig om namn, trots att du inte alls håller med eller ens gillar det? Eller skulle du , som Jadzia, kräva en motivering, som kanske inte faller dig i smaken- och därför vägra säga som vi vill?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 757
Senast: MML
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 431
Senast: sweep
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 702
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 129
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp