varför skäller han?

Seabaz

Trådstartare
När jag är ute och går med jycken och vi möter en annan hund vill han gå fram och hälsa på den.
Om jag håller i honom så börjar han skälla hysteriskt och hoppar och hänger i kopplet.

Den som går med den andra hunden lär ju bli livrädd och det är ju inte kul alls. mest pinsamt.

Hunden knäpper av helt. Jag finns inte. Han får typ tunnelseende och blir helt hysterisk.
Det går inte att få kontakt på något sätt, säger jag till honom så skäller han ännu mer, i vilken ton jag än har.
Petar jag på honom så "hugger" han efter handen :crazy:
Han skulle aldrig hugga på riktigt men han "hotar ju", hugger i luften.

Men sen när man tagit sig förbi den andra hunden eller den fått tagit sig förbi oss så lugnar han ner sig och blir cool igen.


Han är ju i en period nu, han är 8 månader, börjar bli könsmogen och "allt är väldigt mycket" just nu.
Men ändå, han testar mig och jag har noll kontroll annat än att hålla hårt i kopplet.
Det är senaste 2-3 veckorna han börjat med det här..

Unghundskursen börjar om en vecka och hoppas verkligen på hjälp där. Jag vill bara förstå min hund och veta vad jag ska göra i situationen.
Jag har funderat på att kastrera honom också (INTE FÖR ATT SLIPPA TRÄNA) utan av den enkla anledningen att han är en blandras och aldrig kommer få sätta på en tik.
Men jag delar ju hunden med -numera ex-pojkvän- och han vill verkligen inte att hunden ska kastreras för han har fått skräckbilder uppmålade av jobbarkompisar och att hunden blir förstörd aldrig densamme bla bla.. Så jag kan ju inte bara gå och kastrera hunden utan att han är med på det *suck*



OM hunden skulle få gå fram och hälsa på den andra hunden så blir han lugn direkt och viftar på svansen och sen kan man gå igen. Men vem vill låta sin älskling gå fram till en hysteriskt skällande schäfer även om JAG vet att han är jättesnäll!?

Nee.. varför gör han såhär? Vad kan jag göra. Vill ha lite tips tills kursen börjar för jag vill inte behöva ta omvägar när jag är ute med hunden för att slippa möta andra hundar för det är riktigt pinsamt..
 
Sv: varför skäller han?

har han något som han verkligen gillar? typ köttbullar eller en boll? i så fall kan du försöka avleda honom genom att ta upp köttbullarna/bollen och hålla framför näsan på honom direkt när ni ser en annan hund och försök hålla er undan så ni slipper direktmöten.

andra hundkompisar är viktigt, förbjuder man honom att umgås med andra hundar så kommer problemet nog bara förvärras.

träna också fokusering, att han ska sitta stilla och titta på dig (använd t ex kommandoordet "titta"), börja träna i en störningsfri miljö. i början räcker det att kan tittar till lite snabbt, sedan stegrar du tiden tills han kan titta på dig oavbrutet flera sekunder (15-20), då är det dags med lite mer störningar.

jag tror att chansen att problemet ska försvinna av en kastration är minimal. det finns såklart också andra skäl till att man kastrerar, men det är ingen underkur.
 
Sv: varför skäller han?

Nja har provat med frollic och det funkar inte men jag ska prova köttbullar då men jag är tveksam på att han skulle bry sig.. Och jo klart vi kan gå undan nu tills kursen börjar för att få hjälp där men jobbigt ändå när man är ute så mycket med honom varje dag..

Kommandot "titta" kan han men när han är intresserad av något annat så gör han klart för mig att han inte bryr sig om mig alls. Han kan sitta och jag kan sitta framför honom en dm från hans nog och säga "titta" eller vift lite framför ögonen på honom eller pilla på honom. Han tittar åt alla andra håll än på mig fast han sitter lugnt framför mig och jag på huk framför honom.
Ska öva mer på att han ska titta längre stunder på mig...

Han har tre hundkompisar som han träffar någorlunda regelbundet i veckan.
En gammal border collie hane, typ 10 år som "uppfostrar" honom lite om han gör något som ogillas.

En am staff tik i samma ålder som retas med honom när dom leker och dom jagar varandra.

En 3 årig flat coated rtr hane som är stor och lufsig som han brukar springa och brottas med.

Han har även träffat några andra schäfrar i olika åldrar som han fått hälsa på/leka med....
 
Sv: varför skäller han?

Han skäller ju för att han är frustrerad och vill fram :) Att han inte hör nått är för att han är blockerad. Han vill så mycket och går upp i stress och det kommer massor av felbeteenden i och med stress. Är han väl uppstressad så finns det inte mycket du kan göra mer än att nästa gång undvika att det blir så mycket för honom att han blockeras.

Du måste hinna bryta honom innan han kommer in i det. Du måste börja träna på så långt avstånd att han fortfarande kan ta kontakt med dig, sen närmare och närmare.

Min favoritmetode kräver dock tåliga kompisar. Det är att mötas och direkt hunden börjar att gå upp i varv så stannar man och bara står där tills det är lugnt. Sen tar man sig mot varandra en bit till och så stannar man. Men det krävs tålamod och en del okända hundar. De ska nöta in att ett möte inte innebär något. Bara att man passerar.
 
Sv: varför skäller han?

det går inte att förklara såhär på ett forum hur du bör göra ens om man är proffstränare. köttbullemetoden kan hjälpa litegrann och förstör i alla fall inte. tippans metod är nog bättre på lång sikt, men kräver som sagt tåliga vänner och lite fingertoppskänsla.

jag hade försökt klickerträna hunden till att fokusera på mig, vet du hur man använder en klicker?
 
Sv: varför skäller han?

Ja klicker blir ju snabbt resultat om man har lite tajming! Helt klart bättre att avelda än att försöka att bråka. Jag har testat att bråka, det funkar inte... Det blir bara mer frustration och har man otur så blir det en osäker hund :( Men det bästa är ju så klart att man får hjälp att lösa det utan vare sig mutor eller bråk som inte leder nån vart...

Idag träffade vi en hund som min hund gillar att skälla på. En svart "schäfer med hängande öron" som gärna gormar tillbaka om hon sätter igång först. Men idag hade jag bara en hund så jag tog henne under hakan och sa lugnt att nu lägger du av. Det accepterade hon och gick därifrån med stela ben, svansen och raggen upp, men ändå lugn och samlad.
 
Sv: varför skäller han?

För min egen del skulle jag testa en metod som gör att du slipper bråk, stress eller "mutor". Han är ju som du säger cool och lugn när hundarna är en bit bort. Gå förbi hundar på lååånga avstånd. Korta avståndet succesivt i och med att han i sin hjärna kan börja ersätta beteendet att skälla mot att kunna gå förbi dem i lugn och ro. Såhär har jag gjort med just min egen knepiga unghund och det har funkat utmärkt. Ju fler gånger det inte händer något, desto mer minns han att det ju inte var nån stor grej. Börjar du bråka med honom eller gör en grej av det får han bara vatten på sin kvarn.

Bara undrar om du tänker på rörelseriktningen, att kanske inte gå rakt mot de mötande utan gå som en halvcirkel runt, gå närmast de mötande så din hund slipper ta ansvaret för att träffa de främmande?
 
Sv: varför skäller han?

En kompis till mig har samma problem om hunden är kopplad- är hon lös så säger hon ingenting... (Jag menar nu inte att du ska släppa lös hunden...) Kanske vaktar han dig?!? Det gör hon iaf, är också en schäfer...
Lycka till på kursen!!!
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 164
Senast: Praefatio
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 128
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 153
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 600
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp