Varför tävlar du??

P

ponny_

Är det för att du vill visa att du är "bäst" skryta lite?
Eller är det för att du vill visa upp dina färdigheter för folk?
dvs du gör det för en rolig sak och ej för tävlingens skull.

En del gå in som bara den för de och bryter nästan ihop
om dem inte kommer på placering.

Vad är tävling för just dig?

:banana:
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag tävlar för att komma frammåt med pållen min. Just nu är vi helt nya med varandra och ska testa en clear round den 20/5. Sen ska vi träna på mer och mer och när vi är redo vill jag komma ut och tävla lite lokala, för att sen öka hela tiden och se hur långt vi kan komma! Gör det mest på kul och för att ha något att sikta på! :)
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag älskar o tävla, även om jag inte främst gör det för att vinna.

Jag tävlar, och tränar för tävling, för att ha ett mål att sikta mot, nåt att träna för. Träningen är nästan det roligaste, men utan att ha en tävling att sikta mot, blir träningen lätt planlös och oengagerad. Jag vill utvecklas och komma framåt, och för det krävs det målinriktad träning, åtminstone för mig.
Hur roligt det än är med hästar o ridning så är det inte alltid man njuter när det är svinkallt, regnar o blåser... Då behöver i alla fall jag ha något att träna mot för att ge mig ut!


Oj, vad rörigt det blev, men det är tävling för mig i alla fall!
:bump:
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag tävlar för att jag tycker att det är kul, för att se när träningen ger resultat och träffa trevligt folk med samma intresse.

Givetvis tävlar jag för att vinna, det är ju själva målet med tävlingen, men man får ju se vilka förutsättningar man har, göra sitt bästa och se vilket motstånd man möter.
 
Sv: Varför tävlar du??

Är det för att du vill visa att du är "bäst" skryta lite?
Eller är det för att du vill visa upp dina färdigheter för folk?
dvs du gör det för en rolig sak och ej för tävlingens skull.

En del gå in som bara den för de och bryter nästan ihop
om dem inte kommer på placering.

Vad är tävling för just dig?

:banana:

Tycker du lägger fram det lite lustigt.

Jag tävlar varken för att skryta och visa att jag är bäst (för det är jag verkligen inte :rofl: ) eller för att visa upp mig för folk (det är ju inte som att det är massor av publik på mindre hästtävlingar direkt), utan för tävlingens skull. Fanns det inget tävlingsmoment kunde man ju lika gärna träna hemma. Jag tävlar för att det är en rolig sak, och det roliga är tävlingsmomentet.

Sen bryter jag inte ihop om jag inte kommer på placering, då skulle jag ju bryta ihop för jämnan. :D Jag kan vara nöjd med en åttafels-ritt, om jag tycker att det har gått framåt, och att det var en fin runda.

Men nöjdast är man förståss om man ridit en fin runda med noll fel och placering!:D
 
Sv: Varför tävlar du??

ja tävlar för att det är kul och det är ju såklart extra skoj om man blir placerad det är ju det som är målet för mig iallafall, ( 2006 hade vi minst en rosett med oss hem från varje tävling, med B-ponnyn iaf ) Min C-ponny är inte lika snäll som lilla Isak var, C-ponnyn som också heter Isak (B-ponnyn jag hade heter Betts Frans Isak, han kallades för Isak och min C-ponny heter Isak..) stog mest på bakbenen och sprang baklänges nästan alla starter förra året så nu tränar vi bara på att kunna gå framåt på banan när vi tävlar.. Får väl se hur det går med honom sen, hemma kan han vara jättefin :love: Vi har startat våran första nationella i säfva och då var han jättedum så vi fick 49%, men vi ska till stockholm nu också och försöka kvala till sm.. :)
Ojdå de jag skrev hade kanske inte så jättemycket med frågan att göra, men så får de vara :rofl:
 
Sv: Varför tävlar du??

Dels är det roligt och dels ser man att träningen ger resultat. :)
Det är roligt att bli placerad, men det är långt ifrån allt. Känslan under ritten är det viktigaste.
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag tävlar för att det är jättekul. Dressyr tävlar jag väl mest för att jag vill förbättra mig, men jag tycker det är skojj också.
Har börjat tävla hoppning och ska tävla lite FT med hästen också, och det är enbart för att det är kul (trots att den :devil: tänkte slänga av mig förra hopptävlingen :mad: :p )
Har int så stor chans att vinna eftersom min häst inte direkt går att ta omhoppningssvängar med och för att hon är liten och smågalopperad.

En del gå in som bara den för de och bryter nästan ihop
om dem inte kommer på placering.

Hahaha.. jo det var jag med om idag. En som blev utesluten satte sig och tjöt på hästen. Inte grät lite lugnt utan hon skrek som en bebis :eek: :crazy:
 
Sv: Varför tävlar du??

Hahaha.. jo det var jag med om idag. En som blev utesluten satte sig och tjöt på hästen. Inte grät lite lugnt utan hon skrek som en bebis :eek: :crazy:


Jag var också med om det en gång när jag tävlade min häst, det var en tjej som verkligen tävlade för att vinna! Hon hade en jättefin häst (och hon var väl inte riktigt lika duktig), och när hon hade gått runt sin runda dubbel 0 och med en jättefin ritt så hoppade hon av hästen och gav den till sin mamma och gick iväg och vråltjöt! snacka om töntigt!!:crazy: hatar sånna människor! :mad:

(om man får skryta lite så gick jag nolla med min unghäst i avd. b och fick rosett den dan:D hihi )
 
Sv: Varför tävlar du??

för att et är så himla kul!!
jag älskar att visa upp mej och flascha. ''titta på mej, kolla vad vi är bra'', det är jag i ett nötskal
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag älskar o tävla, även om jag inte främst gör det för att vinna.

Jag tävlar, och tränar för tävling, för att ha ett mål att sikta mot, nåt att träna för. Träningen är nästan det roligaste, men utan att ha en tävling att sikta mot, blir träningen lätt planlös och oengagerad. Jag vill utvecklas och komma framåt, och för det krävs det målinriktad träning, åtminstone för mig.
Hur roligt det än är med hästar o ridning så är det inte alltid man njuter när det är svinkallt, regnar o blåser... Då behöver i alla fall jag ha något att träna mot för att ge mig ut!


Perfekt förklaring! stämmer in till 100 % på mig. Tävlar av exakt samma skäl :)
 
Sv: Varför tävlar du??

jag är en riktig tävlingsmänniska:D

vill gå långt, tjaa då måste man tävla och det är så himla KUL:D
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag tävlar helt och hållet för min egen skull!
För att mer eller mindre få bekräftat vad vi behöver träna på, vad vi är bra på och så vidare, hur vi har utvecklats mm mm....Sen är det inte säkert att domaren alltid ser saker och ting svart eller vitt, men så länge jag håller min "röda tråd" i ridningen, och jag med hästen, har roligt så kommer vi att fortsätta.
Visst är det roligt att vinna när man är ute, säger jag annat så ljuger jag, men det betyder inte allt. En bra känsla är minst lika mycket värt.
Det är inte alltid en rosett säger att man har varit bra. Men det är onekligen kul att vara ute, träffa tävlingsfolk, sitta å surra häst en hel helg. Jag kan komma på mycket som gör en tävlingshelg, utan att räkna med att bli placerad.
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag tävlar för att jag, ponnyn och vi tillsammans ska utvecklas och få rutin. På dressyrtävlingarna är det ju även bra att ibland få kritik av ngn som inte ser en i vanliga fall, för att öppna upp sin synvinkel lite grann. Och såklart för att både jag och ponnyn tycker att det är kul! :bump:
 
Sv: Varför tävlar du??

För att det är KUL. Det är otroligt roligt och känslan av att känna att hästen tycker att det är skitkul + adrenalinkicken man får (:angel: :D ) gör att jag helt enkelt aldrig kommer sluta!
 
Sv: Varför tävlar du??

Jag har haft ett långt tävlingsuppehåll på 3 år i hoppning och 9 år i dressyr, så jag kanske inte är rätt person att uttala mig. I år har hästen hittills gått en hopp- och en dressyrtävling, båda med 3:e placeringar.

För att få ett kvitto på var vi är i träningen gällande dressyren. Få avstämt om en domare har samma uppfattning som mig gällande tex travkvaliteten.

I hoppningen hade jag nu sist som mål att göra en harmonisk ritt som skulle vara dubbelnolla så fort jag vågade utan att riskera några fel. Jag ger mycket för att få känna en perfekt harmoni och samspel och glädje. Det är lite kul med själva tävlingsmomentet och är man ändå ute så vill jag komma så bra som möjligt.
 
Sv: Varför tävlar du??

x det är kul
x man får reda på vad man behöver träna på
x ett mål med träningen
x visa upp min läckra häst (:p )
x träffa folk
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
424
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
843
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
772
Senast: Nova123
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp