Varför tar alla ekoprogram så lång tid?!

Varför skulle det gå åt mer energi för det? Mängden energi gör att värma vatten 1 grad är mycket specificerad. Bör snarare gå åt mer om man värmer långsamt då förlusterna till omgivningen blir högre.

Jag har trott att det krävs mer effekt för att värma upp snabbare, men jag kanske har fel i det? Var länge sen jag gick i skolan och läste fysik.
 
Ekoprogrammen tar längre tid för att de har blötläggningstid inlagda. Min man (som är extremt intresserad av energiförbrukning och har järnkoll) mätte upp att vår diskmaskin drar aningen mer (minns inte exakt < 10%) mer på diskmaskinens ekoprogram (3 tim 55 min) än på 40-gradersprogrammet (1 tim 40 min). Skillnaden är att grytor och annat med hårdare smuts inte blir rent i 40-gradersprogrammet. Genom att köra ekoprogrammet på natten sparar vi pengar och hjälper till att sänka elpriset.
 
Personligen tvättar jag inte i 60grader eller varmare för att det är kul, av lathet eller något annat utan för att jag vill ha effekten som den höga temperaturen ger (avdöda bakterier), så enormt dåligt om eko-programmen då snålar på värmen utan att vara tydliga med det. Det finns ju en viss funktion att även om man håller en lite längre temperatur, men under längre tid så dödar det ändå (typ salmonella), men 17 grader lägre finns det inte särskilt många bakterier som dör och snålar man dessutom med vattnet så lär det finnas kvar en del. Tur att jag inte haft några ekoprogram på min tvättmaskin. I tvättstugan har vi ekoprogram, men de är bara 1h långa.. men kanske borde ta det vanliga normaltvätt istället 🤔 diskmaskin även kör jag aldrig på eko eller ens testat. Tycker drygt 2h räcker som disktid
 
Personligen tvättar jag inte i 60grader eller varmare för att det är kul, av lathet eller något annat utan för att jag vill ha effekten som den höga temperaturen ger (avdöda bakterier), så enormt dåligt om eko-programmen då snålar på värmen utan att vara tydliga med det. Det finns ju en viss funktion att även om man håller en lite längre temperatur, men under längre tid så dödar det ändå (typ salmonella), men 17 grader lägre finns det inte särskilt många bakterier som dör och snålar man dessutom med vattnet så lär det finnas kvar en del. Tur att jag inte haft några ekoprogram på min tvättmaskin. I tvättstugan har vi ekoprogram, men de är bara 1h långa.. men kanske borde ta det vanliga normaltvätt istället 🤔 diskmaskin även kör jag aldrig på eko eller ens testat. Tycker drygt 2h räcker som disktid

Hur många har läst bruksanvisningen för maskinen då? I min står det tydligt att vid Eko så är temperaturen lägre, och programmen heter inte "60 grader" osv utan "Bomull", "Bomull eko". Där står även vattenmängd och energimängd för alla program. Men det krävs ju att man läser bruksanvisningen för att få veta hur maskinen fungerar, och att man inte gissar själv...
 
Hur många har läst bruksanvisningen för maskinen då? I min står det tydligt att vid Eko så är temperaturen lägre, och programmen heter inte "60 grader" osv utan "Bomull", "Bomull eko". Där står även vattenmängd och energimängd för alla program. Men det krävs ju att man läser bruksanvisningen för att få veta hur maskinen fungerar, och att man inte gissar själv...
Då är det en helt annan grej om de heter så. Och jag är en sån person som läser bruksanvisningar och bipacksedlar osv. De i tvättstugan finns ingen bruksanvisning på det sättet då det är föreningen som inhandlat dessa, men där heter eko-programmet 60 grader eller 40 eller 30 beroende på vilket man väljer, då vill jag nog ändå att de ska vara just den temperatur som står.
 
Då är det en helt annan grej om de heter så. Och jag är en sån person som läser bruksanvisningar och bipacksedlar osv. De i tvättstugan finns ingen bruksanvisning på det sättet då det är föreningen som inhandlat dessa, men där heter eko-programmet 60 grader eller 40 eller 30 beroende på vilket man väljer, då vill jag nog ändå att de ska vara just den temperatur som står.

Ursäkta om det lät som att jag ifrågasatte just ditt läsande, det var menat mer som en allmän reflektion över att det verkar som att rätt få läser medföljande bruksanvisningar 🙂

Jag håller med om att det inte blir bra när de skriver ut en viss temperatur och det sedan inte är den som hålls. Tog fram bruksanvisningen för min tvättmaskin och där står det såhär: "Specifikationen av programtemperatur är baserad på angiven temperatur på plaggens tvättråd". Jag gissar att de tänkt att det ska vara enkelt för användaren att titta på tvättrådslappen och sedan välja samma sak på maskinen, och inte behöva tänka eller välja själv. Men det blir ju fel då när man faktiskt vill tänka och välja själv. "Förenkling för användaren" är inte alltid bra...
 
Nu när vi ändå är inne på att krossa myter: hur mycket (farliga) bakterier finns det i normalt smutsad tvätt?

Jag kör av gammal vana underkläder, handdukar och lakan regelbundet i högre temperatur men jag vet egentligen inte varför. Jag märker ingen subjektiv skillnad i renhet mellan 40 och 60 och med tanke på både energiåtgång och ökat slitage på kläderna så börjar jag ju undra vad syftet egentligen är.

Disk känns mer "utsatt". Samtidigt så diskar jag skärbrädor och knivar för hand och där anpassar jag ju vattentemperaturen efter vad mina händer står ut med. Tveksamt om det är över 60 grader. Varför är jag inte konstant magsjuk?
 
Nu när vi ändå är inne på att krossa myter: hur mycket (farliga) bakterier finns det i normalt smutsad tvätt?

Jag kör av gammal vana underkläder, handdukar och lakan regelbundet i högre temperatur men jag vet egentligen inte varför. Jag märker ingen subjektiv skillnad i renhet mellan 40 och 60 och med tanke på både energiåtgång och ökat slitage på kläderna så börjar jag ju undra vad syftet egentligen är.

Disk känns mer "utsatt". Samtidigt så diskar jag skärbrädor och knivar för hand och där anpassar jag ju vattentemperaturen efter vad mina händer står ut med. Tveksamt om det är över 60 grader. Varför är jag inte konstant magsjuk?
Bakterier, ingen aning. Jag tvättar i 60 för att döda svampsporer då jag har konstanta problem med fotsvamp.
 
Nu när vi ändå är inne på att krossa myter: hur mycket (farliga) bakterier finns det i normalt smutsad tvätt?

Jag kör av gammal vana underkläder, handdukar och lakan regelbundet i högre temperatur men jag vet egentligen inte varför. Jag märker ingen subjektiv skillnad i renhet mellan 40 och 60 och med tanke på både energiåtgång och ökat slitage på kläderna så börjar jag ju undra vad syftet egentligen är.

Disk känns mer "utsatt". Samtidigt så diskar jag skärbrädor och knivar för hand och där anpassar jag ju vattentemperaturen efter vad mina händer står ut med. Tveksamt om det är över 60 grader. Varför är jag inte konstant magsjuk?
Förutsatt att man inte har nedsatt immunförsvar eller handskas med sådant som faktiskt är dåligt (tex matvaror som HAR salmonella, inte bara "kan eventuellt möjligtvis kanske ha det och jag är rädd för allt") så tror i alla fall jag på att "lite skit rensar magen" i de flesta fall. Det finns ju studier också som visar på att det inte är bra att ha det för rent, för när man då utsätts för något smutsigt så känner inte kroppen igen det och reagerar som om den vore allergisk.

Själv tvättar jag rejält smutsig tvätt (lakan, handdukar och hundfiltar) i 60 grader, resten (ja, även underkläder) går i 40. Precis som dig anpassar jag sedan vattentemperaturen efter vad händerna klarar när det handlar om disk. Men, jag har inget speciellt tänk om att försöka ha det så varmt som möjligt. Än så länge har jag inte blivit sjuk eller fått några som helst fysiska problem pga bristande hygien, tvärt om så är jag extremt sällan sjuk och har aldrig i hela mitt liv haft magsjuka eller så.
 
Nu när vi ändå är inne på att krossa myter: hur mycket (farliga) bakterier finns det i normalt smutsad tvätt?

Jag kör av gammal vana underkläder, handdukar och lakan regelbundet i högre temperatur men jag vet egentligen inte varför. Jag märker ingen subjektiv skillnad i renhet mellan 40 och 60 och med tanke på både energiåtgång och ökat slitage på kläderna så börjar jag ju undra vad syftet egentligen är.

Disk känns mer "utsatt". Samtidigt så diskar jag skärbrädor och knivar för hand och där anpassar jag ju vattentemperaturen efter vad mina händer står ut med. Tveksamt om det är över 60 grader. Varför är jag inte konstant magsjuk?
Har också tänkt på det. Hur stort är problemet? Utomlands är det ibland inte ens möjligt att köra tvättmaskinerna på mer än (motsvarande) 50 grader.
Vid handdisk i 60 grader lär du bränna dig ordentligt. Om man har 60 grader i varmvattenberedaren (för att döda legionella) lär den vara klart lägre i kranen (50 grader rekommenderas, men har man små barn så vill man nog ha lägre).
 
Förutsatt att man inte har nedsatt immunförsvar eller handskas med sådant som faktiskt är dåligt (tex matvaror som HAR salmonella, inte bara "kan eventuellt möjligtvis kanske ha det och jag är rädd för allt") så tror i alla fall jag på att "lite skit rensar magen" i de flesta fall. Det finns ju studier också som visar på att det inte är bra att ha det för rent, för när man då utsätts för något smutsigt så känner inte kroppen igen det och reagerar som om den vore allergisk.

Själv tvättar jag rejält smutsig tvätt (lakan, handdukar och hundfiltar) i 60 grader, resten (ja, även underkläder) går i 40. Precis som dig anpassar jag sedan vattentemperaturen efter vad händerna klarar när det handlar om disk. Men, jag har inget speciellt tänk om att försöka ha det så varmt som möjligt. Än så länge har jag inte blivit sjuk eller fått några som helst fysiska problem pga bristande hygien, tvärt om så är jag extremt sällan sjuk och har aldrig i hela mitt liv haft magsjuka eller så.
Jag tror också att det är sunt att inte "döda bakterier för sakens skull".

Här går det mesta i ett snabbtvättprogram på 40 grader. Diskmaskin har vi ingen... Däremot tvättar jag t-shirts och underkläder i 60 grader. Jag jobbar fysiskt tungt, svettas -mycket- och är i miljöer som både luktar starkt och ofta smetar både bajs och annat mysigt på mina kläder. (Lagård med mjölkkor bla). Om jag tvättar tshirts i 40 grader luktar de tydligt unket även om de hängtorkas ute.
 
Jag tror också att det är sunt att inte "döda bakterier för sakens skull".

Här går det mesta i ett snabbtvättprogram på 40 grader. Diskmaskin har vi ingen... Däremot tvättar jag t-shirts och underkläder i 60 grader. Jag jobbar fysiskt tungt, svettas -mycket- och är i miljöer som både luktar starkt och ofta smetar både bajs och annat mysigt på mina kläder. (Lagård med mjölkkor bla). Om jag tvättar tshirts i 40 grader luktar de tydligt unket även om de hängtorkas ute.
Haha ja, när jag jobbade i stall så blev det absolut till att tvätta kläder i 60, gärna med extra sköljning också och ladugård brukar ju kunna vara ännu värre. Tittar jag istället på hur vissa i min närhet gör så är det mer "Oj, nu har jag använt den här tröjan i två dagar, nu måste den tvättas!" trots att det mest ansträngande de gjort är att ta sig till/från sitt kontorsjobb där de sitter i moderna lokaler med AC.
 
@Red_Chili @Migo @mamman

Exakt! Det finns absolut lägen där 60 grader är befogat men det verkar vara lägen "utöver det vanliga" (djur, verkstad, hård fysisk ansträngning etc). Jag lever ett djurlöst kontorsliv med moderna hygienvanor gällande kroppsvård. Hur skitiga hinner mina lakan/handdukar egentligen bli på två veckor? Krävs verkligen 60 grader där? Jag lutar åt att det inte gör det.
 
Nu när vi ändå är inne på att krossa myter: hur mycket (farliga) bakterier finns det i normalt smutsad tvätt?

Jag kör av gammal vana underkläder, handdukar och lakan regelbundet i högre temperatur men jag vet egentligen inte varför. Jag märker ingen subjektiv skillnad i renhet mellan 40 och 60 och med tanke på både energiåtgång och ökat slitage på kläderna så börjar jag ju undra vad syftet egentligen är.

Disk känns mer "utsatt". Samtidigt så diskar jag skärbrädor och knivar för hand och där anpassar jag ju vattentemperaturen efter vad mina händer står ut med. Tveksamt om det är över 60 grader. Varför är jag inte konstant magsjuk?
Som någon annan sa så tvättar jag underkläder och lakan i 60 på grund av svamp. Fotsvamp och i underlivet. Sover naken så vill inte riskera något med lakanen.

Kan tillägga att jag har nedsatt immunförsvar på grund av medicinering.
 
Green washing kunde inte passat bättre in än här.

Har aldrig använt eko programmet utan använder snabb program på de jag kan och 60-90 grader på sånt jag verkligen vill få rent = döda bakterier. Våra maskiner har även en "snabb knapp" som kortar ner tiden på dom flesta programmen, trycker i princip alltid på den också. Jag tänker ju snabbare programmet går desto mindre används, både av el och vatten. Skönt att se andra resonerar likt.
Gör som du. Kör ett "vanligt" program och trycker på "snabb-knappen" i stället. Däremot tvättar jag sällan i högre än 40 grader numera. Det verkar bli rent ändå.... Men jag borde nog köra maskinen på ett riktigt varmt program regelbundet för att se till att maskinen blir ordentligt ren. Vi har faktiskt haft vår tvättmaskin ända sedan 2004, nu när jag tänker på det. Den livslängden hade jag knappt förväntat mig av dagens vitvaror...
 
60 grader tvättar jag mest handdukar eller trasor i också strumpor underkläder i 60 ibland (som en extra rengöring) men inte varje gång. Bhar tvättar jag typ bara i 30. Tvättar nästan allt utom ovan i 30 grader på snabbtvätt om det inte är något speciellt ,kan bli en runda i 60 på några kläder med. Som när jag ammar och har massa spya, bröstmjölk å annat kul på mina toppar....då åker dom in i en 60 maskin ibland ^^

Våra handdukar blir äckliga med fläckar från mat på köket, småbarn som torkar allt möjligt i dom på badet etc så då känns ändå 60 bäst .

Blir väldigt osäker på vattenmängden som går åt i programmen. Där vi bor på vintern har vi generellt vatten i överflöd men inte där vi är på sommaren. Så kanske eko program faktiskt är bättre på sommaren då. Ändå intressant, har alltid tänkt att snabbt program är bättre oavsett också för vattnet som går åt. Det är ju en viss volym som ryms i maskinen så har bara antagit att det under själva tvätten är max nivå oavsett . Men nu blir jag ju osäker, har läst bruksanvisningen på ena maskinen nån gång, men jag kommer ju inte ihåg vad jag kom fram till då 😅
 
Jag sover naken och tvättar vittvätt i 90, färgad bomull och trosor/kalsonger i 60, ömtåligare textil i 40. Någon gång kör jag kulört även i 40 för att fylla maskinen. Jag har aldrig haft några problem med dålig lukt eller något krångel alls med maskinen och den är nu över 15 år. :)
 
Gör som du. Kör ett "vanligt" program och trycker på "snabb-knappen" i stället. Däremot tvättar jag sällan i högre än 40 grader numera. Det verkar bli rent ändå.... Men jag borde nog köra maskinen på ett riktigt varmt program regelbundet för att se till att maskinen blir ordentligt ren. Vi har faktiskt haft vår tvättmaskin ända sedan 2004, nu när jag tänker på det. Den livslängden hade jag knappt förväntat mig av dagens vitvaror...
Jag trycker alltid på extra skölj, vilket förstås ökar tiden och vattenåtgången. Men har problem med känslig hud och moderna tvättmaskiner är dåliga på att skölja. Frågan är var snabbprogrammen sparar in tiden? Är det på sköljningen eller tvättandet?
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 921
Senast: Sel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 837
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 297
Senast: TinyWiny
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 126
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp