Varför tar alla ekoprogram så lång tid?!

Sv: Varför tar alla ekoprogram så lång tid?!

Oh allvetande Bukefalos! Varför tar ekoprogrammen på disk- och tvättmaskin så otroligt lång tid? Hur kan det vara miljövänligt att köra maskinen i 2-3 timmar jämfört med typ 40 minuter som snabbprogrammen brukar ta?


Detta har tagits upp i plus.
Om jag inte minns fel handlar det om att man med eko-programmen fått ned kw/h men ser man till hela tvättprogrammet så blir det inte eko.


De rekommenderade att man skulle använda snabbprogrammen istället, det var det som var mest "eko".
 
Sv: Varför tar alla ekoprogram så lång tid?!

att man med eko-programmen fått ned kw/h men ser man till hela tvättprogrammet så blir det inte eko.

De rekommenderade att man skulle använda snabbprogrammen istället, det var det som var mest "eko".

Med andra ord är det bara marknadsföring :banghead: :banghead: :banghead:

För det verkar ju så smart att stänga av programmet efter en timme och spara energi.
 
Sv: Varför tar alla ekoprogram så lång tid?!

För vår del kör vi på eko på diskmaskinen när det är disk där den inte är ordentligt avsköljd och torkat. Annars kör vi på vanliga, tar ca 40 min.
 
Sv: Varför tar alla ekoprogram så lång tid?!

Jag kör alltid på snabbprogram! Vet inte ens om jag har ett eco-program.
 
Sv: Varför tar alla ekoprogram så lång tid?!

Vi upptäckte det här fenomenet när vi vår gamla diskmaskin gick sönder och vi skulle köpa ny...

Ekoprogram i "nyare" disk- och tvättmaskiner förbrukar mindre vatten, men inte mindre energi, oftast mer. Går att utläsa om man läser instruktionsböckerna riktigt noga.

Så bor man i ett område där vattenbrist är ett svårt problem så finns det någon vits med dessa program, men det är ju inte så ofta det gäller i Sverige.

Det vore vettigare att kalla programmen för "vattensparprogram" för de program som använder minimalt med vatten, respektive "energisparprogram" för de program som har minimal energiåtgång.

Otydligt och fånigt lurendrejeri att kalla energislukande tvätt- och diskprogram för "Eko"...
 
Här förklaras att ekoprogrammen använder mindre vatten och det krävs mindre energi att värma mindre mängd vatten. Dessutom så körs ekoprogrammen på lägre temperatur än angivet (ex körs 60 grader på 40 eller 40 grader på 20 men med samma resultat som originalprogrammen) och behöver då tvätta längre tid än i angiven temperatur för att ge samma resultat https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/tvattmaskiner/
 
Här förklaras att ekoprogrammen använder mindre vatten och det krävs mindre energi att värma mindre mängd vatten. Dessutom så körs ekoprogrammen på lägre temperatur än angivet (ex körs 60 grader på 40 eller 40 grader på 20 men med samma resultat som originalprogrammen) och behöver då tvätta längre tid än i angiven temperatur för att ge samma resultat https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/tvattmaskiner/
Aha så man sparar energi genom att ljuga om tvättemperaturen, bra att veta. Att man tvättar i högre temperatur beror ju ofta på att man vill döda av bakterier eller svampsporer. Dessa lär inte drunkna av den längre tvättiden utan de lär fortfarande behöva den högre temperaturen för att dö.
Kul att få reda på att ekotvätt är detsamma som falsk varudeklaration. Tur man inte gått på lögnen.
 
Maskinreparatören skrattade åt oss för 15 (?) år sedan när vi sa att vi använde ekoprogrammen, och menade att då kan man inte förvänta sig särskilt lång livslängd på diskmaskin och tvättmaskin. Så hög temperatur som möjligt var rådet för att förlänga maskinens livslängd.

Jag tänker att livslängd är en väldigt viktig eko-parameter för den typen av prylar (men har inte detaljerad kunskap om det).
 
Green washing kunde inte passat bättre in än här.

Har aldrig använt eko programmet utan använder snabb program på de jag kan och 60-90 grader på sånt jag verkligen vill få rent = döda bakterier. Våra maskiner har även en "snabb knapp" som kortar ner tiden på dom flesta programmen, trycker i princip alltid på den också. Jag tänker ju snabbare programmet går desto mindre används, både av el och vatten. Skönt att se andra resonerar likt.
 
Aha så man sparar energi genom att ljuga om tvättemperaturen, bra att veta. Att man tvättar i högre temperatur beror ju ofta på att man vill döda av bakterier eller svampsporer. Dessa lär inte drunkna av den längre tvättiden utan de lär fortfarande behöva den högre temperaturen för att dö.
Kul att få reda på att ekotvätt är detsamma som falsk varudeklaration. Tur man inte gått på lögnen.
Finns det någonsin anledning att köra mer än 40 om det inte är för att man vill ha just temperaturen?
Så om maskinen då bara ger temp på 40 när jag valt 60 så är den ju defekt och fyller inte sin funktion.

Hoppas aldrig min gamla maskin med separata programvred och temperaturvred går sönder...
 
Finns det någonsin anledning att köra mer än 40 om det inte är för att man vill ha just temperaturen?
Så om maskinen då bara ger temp på 40 när jag valt 60 så är den ju defekt och fyller inte sin funktion.

Hoppas aldrig min gamla maskin med separata programvred och temperaturvred går sönder...
Nej jag kan inte komma på någon annan anledning.
 
Jag tänker ju snabbare programmet går desto mindre används, både av el och vatten. Skönt att se andra resonerar likt.

Där tänker jag olika. Vet du att det används mindre varmvatten vid snabbare tvätt? Annars tänker jag att det går åt mer energi för att värma upp vattnet snabbare.
 
Där tänker jag olika. Vet du att det används mindre varmvatten vid snabbare tvätt? Annars tänker jag att det går åt mer energi för att värma upp vattnet snabbare.
Varför skulle det gå åt mer energi för det? Mängden energi gör att värma vatten 1 grad är mycket specificerad. Bör snarare gå åt mer om man värmer långsamt då förlusterna till omgivningen blir högre.
 
Snabbprogram kräver oftast mindre tvättmängd, så det ska man ju räkna in också. Om man ändå brukar köra halv maskin och lätt smutsad tvätt så funkar det ju bra, men om man har full eller mer smutsig tvätt så behöver man köra fler maskiner och då är vinsten borta.

Så det beror på helt enkelt, och det bästa är att läsa i bruksanvisningen och välja det som är optimalt för en själv. Ett svar som alltid är rätt finns nog inte (förutom att bakterier inte dör vid låga temperaturer).
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 927
Senast: Sel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 837
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 297
Senast: TinyWiny
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 132
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp