Varför tar alla ekoprogram så lång tid?!

Jag sover naken och tvättar vittvätt i 90, färgad bomull och trosor/kalsonger i 60, ömtåligare textil i 40. Någon gång kör jag kulört även i 40 för att fylla maskinen. Jag har aldrig haft några problem med dålig lukt eller något krångel alls med maskinen och den är nu över 15 år. :)
Jag har heller aldrig behövt göra rent någon tvättmaskin och tvättar mycket i 30 (siden, ull etc) men vittvätt och mycket i bomull går 60 (på eko oftast). Många underkläder (siden, ull, syntet) kan inte tvättas varmare än 30/40 och det verkar gå bra ändå.
 
Jag trycker alltid på extra skölj, vilket förstås ökar tiden och vattenåtgången. Men har problem med känslig hud och moderna tvättmaskiner är dåliga på att skölja. Frågan är var snabbprogrammen sparar in tiden? Är det på sköljningen eller tvättandet?
Extra skölj är en fantastisk uppfinning för att få bort eventuella parfymrester från grannarnas stinkande tvättmedel också (som blir kvar i maskinerna överallt eftersom de envisas med att överdosera konstant). Också bra för att få bort envisa hundhår :p
 
Nu när vi ändå är inne på att krossa myter: hur mycket (farliga) bakterier finns det i normalt smutsad tvätt?

Jag kör av gammal vana underkläder, handdukar och lakan regelbundet i högre temperatur men jag vet egentligen inte varför. Jag märker ingen subjektiv skillnad i renhet mellan 40 och 60 och med tanke på både energiåtgång och ökat slitage på kläderna så börjar jag ju undra vad syftet egentligen är.

Disk känns mer "utsatt". Samtidigt så diskar jag skärbrädor och knivar för hand och där anpassar jag ju vattentemperaturen efter vad mina händer står ut med. Tveksamt om det är över 60 grader. Varför är jag inte konstant magsjuk?
Tvättar du i en tvättmaskin där bara den egna familjen tvättar är det nog ingen särskilt stor risk, då de bakterierna ändå finns i er närmiljö. Gemensamma tvättstugor är en annan sak, men det är ovanligt att bli sjuk av det vad jag läst mig till, men att det också rekommenderas att underkläder, lakan och handdukar ska tvättas i minst 60 för att det är det som kommer närmast huden. För egen del märker jag mindre kli i underlivet sen jag mer regelbundet börjat köra underkläder i 60 (tvättade i 40 tidigare) så där tycker jag det känns värt det. Men tvättar övriga kläder i 30 eller 40.

Handdisk förlitar sig mer på mekanisk rengöring mer än temperatur för att förhindra bakterier i sån mängd att man blir sjuk.
 
Men hur många är man i familjen om man kan skilja ut just en sorts kläder som man kör i 60 grader. Jag tvättar en till två maskiner i veckan, vanligen en eller snarare en halv. Jag kör med andra ord allt i 60 eftersom det är den enda maskin som går.
 
Disk känns mer "utsatt". Samtidigt så diskar jag skärbrädor och knivar för hand och där anpassar jag ju vattentemperaturen efter vad mina händer står ut med. Tveksamt om det är över 60 grader. Varför är jag inte konstant magsjuk?
Jag tror att man inte behöver få bort bakterierna i sig från disk. Det är blanka ytor och får man bara bort matresterna så finns ingen mat för sjukdomsalstrande bakterier att växa till i någon mängd som spelar roll.
 
Men hur många är man i familjen om man kan skilja ut just en sorts kläder som man kör i 60 grader. Jag tvättar en till två maskiner i veckan, vanligen en eller snarare en halv. Jag kör med andra ord allt i 60 eftersom det är den enda maskin som går.

Jag har samma läge men gör den omvända lösningen och kör allt i 40. Det är en handfull ljusa plagg som ställer till det för min del. De tål inte 60 och är så få att det blir fånigt att tvätta dem för sig. Så ska jag få dem tvättade så blir det att jag fyller upp med sängkläder och strumpor.
 
Men hur många är man i familjen om man kan skilja ut just en sorts kläder som man kör i 60 grader. Jag tvättar en till två maskiner i veckan, vanligen en eller snarare en halv. Jag kör med andra ord allt i 60 eftersom det är den enda maskin som går.
Men man tvättar ju inte bara kläder. Jag kör strumpor och trosor i 60 tillsammans med handdukar och lakan. Övriga kläder i 40. Vintertid även ull-program med underställ m m. Blir som du ca 3 tvättar på två veckor.
 
Här delas tvätten också upp i 60 grader (strumpor, trosor, lakan, handdukar, disk- och städtrasor, mopphuvud), samt mörk 40 grader (kläder) och ljus 40 grader (kläder). Enstaka fintvättar på 30 grader. Allt körs på normalt program med Quick-knappen intryckt. Och så marsvinens filtar separat i speciell pälsuppsamlande påse, som ska tvättas kallt men med förtvätt och eftersköljning.

Diskmaskinen går alltid på 70 grader normalprogram.

Emellanåt (kanske 2-3 ggr per år) körs det ett 90 grader tvättprogram, mest för att hålla maskinen ren. Brukar så slänga in typ täcke och madrasskydd som tål så höga grader.

Använder aldrig eko.
 
Diskmaskinen jag hade i Dalsland där installerade vvs aren den på varmvatten
Var bättre sa han
Och han var betydligt kunnigare än de som gjort stambytet
 
Men hur många är man i familjen om man kan skilja ut just en sorts kläder som man kör i 60 grader. Jag tvättar en till två maskiner i veckan, vanligen en eller snarare en halv. Jag kör med andra ord allt i 60 eftersom det är den enda maskin som går.
Ja det kan ju räcka med att vara två personer (en vuxen och ett barn). Barn kan producera enorma mängder tvätt och då inte bara kläder.
 
Green washing kunde inte passat bättre in än här.

Har aldrig använt eko programmet utan använder snabb program på de jag kan och 60-90 grader på sånt jag verkligen vill få rent = döda bakterier. Våra maskiner har även en "snabb knapp" som kortar ner tiden på dom flesta programmen, trycker i princip alltid på den också. Jag tänker ju snabbare programmet går desto mindre används, både av el och vatten. Skönt att se andra resonerar likt.
I bruksanvisningen till min diskmaskin framgår det att ekoprogrammet drar både mindre vatten och el. Sen använder inte jag det ändå eftersom jag tycker det har för låg temperatur.
 
Är inte ekoprogrammen bättre alltså? Jag har precis fått min man att börja köra allt på eko efter att jag har hävdat att det ÄR bättre för miljön och drar mindre el 😂
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 912
Senast: Sel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 836
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 288
Senast: TinyWiny
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 108
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp