Bukefalos 28 år!

vårföräldrar 2014

kl.

Jaha, här va man då^^ Alltså, jag har tänkt gå in och skriva flera ggr men det har liksom inte blivit av, jag har bara njutit dom senaste veckorna.

Igår blev iaf vår Alfrida 6 veckor :heart

Såhär gick det till^^
Vi hade tid för rutinkontroll inne på förlossningen söndagen den 20/4 pga högt blodtryck tidigare i veckan.
Kom in vid 10.00 (kände när jag vaknade att trycket va högt så det va tur att vi fått en tid) inskrivningstrycket låg på 150/100. Vi fick ett rum och order om att ligga still för att se om det sjönk något. Ingen förändring på trycket så vi fick veta att vi troligen skulle bli kvar ett par timmar.

Efter nästa blodtryckskoll (som låg på 150/110) bestämdes att vi skulle vara kvar över natten för observation. Jag frågade läkaren om igångsättning var aktuellt men det tyckte hon inte :P
Vid skiftbytet konstateras att den blodtryckssänkande medicin jag fått i omgångar inte hjälper ett skit så dom börjar spruta intravenöst för att få bukt på trycket.
Läkaren som klivit på nu föreslår igångsättning bara trycket stabiliseras (har här som högst ett tryck på 180/135)

Vid 01.00 är trycket någorlunda och första dosen cytotec intas^^ sen tas hinnorna vid 03.00. Vid 06.00 är jag bara öppen 3 cm så värkstimulerande ökas. Nästa koll vid 06.55 leder återigen till ökning av droppet- Då jävlar händer det grejer, på 30minuter öppnar jag mig helt och vid 07.35 sätter krystvärkarna igång, 07.40 är hon född.
Smärtlindring hann vi inte med och rummet var tomt när krystvärkarna startade^^ men det gick ju himla bra ändå =) sprack lite grann och fick sy totalt 5 stygn.

Dottern var 49cm lång och vägde 3560g.

Älskade lilla Alfrida :heart

(det här med att föda barn på "riktigt" (snittades med första) var en helt sjuk upplevelse, jag har aldrig känt mig så "nära döden" och heller aldrig någonsin i hela mitt liv varit mer levande än just då, fantastisk känsla och jag längtar redan till nästa gång)
 
Grattis!! @Breakdance

Här går tiden så himla fort! Elian blir 7 veckor i morgon, tycker han kom för några dagar sedan? Lägger till en bild när han och bästisen sover middag i samma stil :love:
1401826203krt.jpg
 
Min lilla Mira blev 2 manader i mandags och börjar bli riktigt stor och stark. Har vänt sig fran mage till rygg ngr ganger men oftast är armen ivägen när hon försöker. Hon sover bra pa nätterna sa vi njuter sa länge det varar. Brukar äta vid 22, sen vid 3-4 igen och sen runt 6. Amningen fungerar helt ok, jag kan inte säga att jag älskar att amma eller att det är det mysigaste som finns men det är praktiskt och Mira gillar det. Hon accepterar även flaskan sa det är smidigt sa jag tex kan aka och handla ibland ensam men fran flaskan blir hon aldrig rikigt nöjd pa samma sätt som hon blir när hon ammas.
 
kl.

Jaha, här va man då^^ Alltså, jag har tänkt gå in och skriva flera ggr men det har liksom inte blivit av, jag har bara njutit dom senaste veckorna.

Igår blev iaf vår Alfrida 6 veckor :heart

Såhär gick det till^^
Vi hade tid för rutinkontroll inne på förlossningen söndagen den 20/4 pga högt blodtryck tidigare i veckan.
Kom in vid 10.00 (kände när jag vaknade att trycket va högt så det va tur att vi fått en tid) inskrivningstrycket låg på 150/100. Vi fick ett rum och order om att ligga still för att se om det sjönk något. Ingen förändring på trycket så vi fick veta att vi troligen skulle bli kvar ett par timmar.

Efter nästa blodtryckskoll (som låg på 150/110) bestämdes att vi skulle vara kvar över natten för observation. Jag frågade läkaren om igångsättning var aktuellt men det tyckte hon inte :P
Vid skiftbytet konstateras att den blodtryckssänkande medicin jag fått i omgångar inte hjälper ett skit så dom börjar spruta intravenöst för att få bukt på trycket.
Läkaren som klivit på nu föreslår igångsättning bara trycket stabiliseras (har här som högst ett tryck på 180/135)

Vid 01.00 är trycket någorlunda och första dosen cytotec intas^^ sen tas hinnorna vid 03.00. Vid 06.00 är jag bara öppen 3 cm så värkstimulerande ökas. Nästa koll vid 06.55 leder återigen till ökning av droppet- Då jävlar händer det grejer, på 30minuter öppnar jag mig helt och vid 07.35 sätter krystvärkarna igång, 07.40 är hon född.
Smärtlindring hann vi inte med och rummet var tomt när krystvärkarna startade^^ men det gick ju himla bra ändå =) sprack lite grann och fick sy totalt 5 stygn.

Dottern var 49cm lång och vägde 3560g.

Älskade lilla Alfrida :heart

(det här med att föda barn på "riktigt" (snittades med första) var en helt sjuk upplevelse, jag har aldrig känt mig så "nära döden" och heller aldrig någonsin i hela mitt liv varit mer levande än just då, fantastisk känsla och jag längtar redan till nästa gång)
Grattis till tösen, fint namn! Skönt att förlossningen gick snabbt och att det blev en positiv upplevelse!

@Apollo 13 Grattis till tjejen! Hoppas du snart mår bra.
 
Grattis @Apollo 13 och hoppas du repar dej (och får all hjälp du behöver för det)

Sally har blivit 5 veckor. På en månadskontrollen var hon 52 cm lång och vägde 3,6 kg. Nästan 1 kg upp alltså på en månad. Inte konstigt hon sover mycket ;)

En snäll och glad bebis för de mesta, lite knorr på kvällarna då hon vill snutta men får ont i magen för hon ätit för mycket under dagen. Nappen smakar illa men det går bättre och bättre att lura henne med den och få henne somna själv i sin säng.
 
Tack allihopa! Jag börjar repa mig även om det fortfarande gör lite ont att sitta ;)
Annars funkar allt jätte bra, det enda som är lite typiskt är att storasyster är sjuk och det blir inte riktigt den starten man hoppats på, att allt kring lillasyster är lite förbjudet, för att hon inte ska smitta. Men hon är nog frisk på några dagar och då får hon pussa hur mycket hon vill, den lille pussgurkan!

Fine, jag är ju på tredje dagen idag, med allt vad det innebär ;) men... Fi fasen vad fint det är med två! Kärleken blir så himla påtaglig och att se dem tillsammans (de lilla jag ändå får), är ju helt fantastiskt!! Dessutom är jag jätte glad, med storasyster tog det ett tag att knyta an och känna den där jättekärleken.. Men med lillasyster slog det ner som en bomb på några timmar, trots att FL va "sådär". Så himla häftigt!
 
Tack allihopa! Jag börjar repa mig även om det fortfarande gör lite ont att sitta ;)
Annars funkar allt jätte bra, det enda som är lite typiskt är att storasyster är sjuk och det blir inte riktigt den starten man hoppats på, att allt kring lillasyster är lite förbjudet, för att hon inte ska smitta. Men hon är nog frisk på några dagar och då får hon pussa hur mycket hon vill, den lille pussgurkan!

Fine, jag är ju på tredje dagen idag, med allt vad det innebär ;) men... Fi fasen vad fint det är med två! Kärleken blir så himla påtaglig och att se dem tillsammans (de lilla jag ändå får), är ju helt fantastiskt!! Dessutom är jag jätte glad, med storasyster tog det ett tag att knyta an och känna den där jättekärleken.. Men med lillasyster slog det ner som en bomb på några timmar, trots att FL va "sådär". Så himla häftigt!

Hur mår du? Har du börjat repa dig?

Här har det varit fantastiskt de senaste veckorna, lite väl skrikit igår och i förrgår, men annars så! Var på BVC när Axel var ca 7 veckor (tror inte jag skrivit om det...), han vägde då 5,9 kg och var drygt 60 cm lång. Nu ammar han inte alls lika mycket längre, utan har kommit ner till var tredje-fjärde timma. Helt underbart! Han sover bra på nätterna nu också, "bara" två- tre uppvaknande. Han har också börjat komma in mer i en rytm dagtid där han antingen sover eller är vaken en längre stund. Han gillar gymmet och att ligga på mage! Förra veckan (drygt 7 veckor gammal) vände han sig från mage till rygg första gången.

I måndags var jag på återbesök hos bm, allt såg bra ut, passade på att sätta in kopparspiral för några fler barn ska det inte bli (säger jag nu i alla fall!) På kvällen gjorde jag premiär joggingrundan, helt jäkla underbart! Gick mycket bättre än väntat, de senaste veckornas promenader har faktiskt gjort sitt. Sen håller jag på att dö av träningsvärk idag men det är bara skönt! Hoppas jag kan börja ta av de sista 8 kilona nu...

Hur har alla ni andra det?
 
@Rumpnissen joda jag börjar bli ok, eller jag ska faktiskt inte gnälla öht! Jag tycker faktiskt jag känns mer fit for fight nu än jag gjorde så här dags efter min första FL! Dessutom är jag otroligt, OTROLIGT, tacksam för att jag ändå är rätt hårdhudad! Min FL blev verkligen inte bra, jag var panikslagen av smärta och rädsla några ggr, det var tom så illa att min man grät och han är verkligen inte den typen. Tom så pass att jag efteråt tänkt "naaaw han älskar verkligen mig" haha.. Men, trots det så, så fort ungen va ute så rann allt av mig som vatten på en gås!! Det är nästan lite så jag tror jag ska åka på psd ^^ jag va inte ens påverkad under tredagarsgråten! Snarare bara att jag kände av topparna på hormonkurvan men inga dalar! Jätte underligt men väldigt uppskattat :)

Eleonora har roat sig med att totalt snutta sönder mina bröst, de va lite väl snubbigt när hon snuttat så mycket att de börja blöda o hon började kräkas blod o va blodig runt munnen när hon åt (inge farligt men de gjorde ont!) så jag fick köpa amningsnapp och nu har jag precis slutat med dem och nu verkar hon lägga till med riktigt trevliga rutiner, så här en vecka gammal! Vi har vart på återkontroll och hörseltestet med alla rätt, imorgon är det dags för inskrivning på BVC!

Längtar verkligen tills jag också kan jogga! Har inte gjort det ordentligt sen jag blev gravid med ettan! Men just nu är jag nöjd över att ha tagit en lugn promenad ner till hästarna på betet ^^

Sist jag vägde mig hade jag bara kvar två kg av mina gravkilon... Fast när dom är borta ligger jag fortfarande lite väl plus efter första grav och ska väl försöka bli av med kanske ytterligare fem eller något :)
 
Senast ändrad:
Kl
Grattis alla vi vårföräldrar! Nu är väl alla ute?

Alfred har blivit 4 månader och är nu 66 cm och väger 7400g. Han åkte självklart på storebrors vattkoppor så nu har vi gjort det med båda barnen. Var förvånansvärt lindrigt och smärtfritt för Alfred, men även för storebror.
Alfred sover ca 2-3 h totalt under dagen och vaknar än så länge bara 1 gång för mat under natten. Han vill vara med hela tiden så han bärs i sele en hel del, men är nöjd och glad i den. Jollar och skrattar mycket.
Nu är det bara 1 vecka kvar tills sambon är hemma tillsammans med oss i 8 veckor, ska bli så skönt!
 
Hur mar ni och era bebisar?
Mira har hunnit bli 12 veckor och är ingen nyfödd bebis längre utan en "riktig" bebis. Hon är nyfiken och vill vara med och titta pa allt. Charmar alla tanter vi träffar eftersom hon skrattar sa fort ngn pratar med henne. "Pratar" gör hon ocksa mycket själv och älskar när man sjunger för henne. Rullar mage-rygg och kämpar med att rulla at rygg-mage men har inte riktigt kommit pa hur hon ska göra med armen som alltid är i vägen. Hon gillar ocksa att ligga i gymmet/babysitern och titta pa figurerna och kämpa med att fa händerna dit hon vill (det börjar hon klara riktigt bra nu).

I onsdags var vi för vägning och vaccination, 5,5 kg och 60 cm var nya matten. Ligga pa vagen var nästan värre än att fa sprutan. Hon var trött pa eftermiddagen och sov länge men klarade sig utan andra biverkningar. Tva dagar senare var vi tillbaka hos läkaren för hennes ögon, hon hade fatt ögoninflammation men med ögondroppar sa är det bra igen.

Nätterna är bra, hon brukar sova 4-5 h under första sovpasset för natten. I natt sov hon mellan 22.30-4.30 utan att vilja ha mat. Jag njuter salänge det varar, hennes storasystrar sov ocksa bra i den alder, men det gick över sen.
 
@Qbaby vad härligt med sa mycket familjetid i sommar, min sambo kommer bara ha tre veckor men vi far passa pa att njuta fullt da (tva av dom är vi i Sverige)
Axel är nästan 2 1/2 månad nu. Fy vad fort det går! Vid tvåmånaderskontrollen var han 63 cm lång och vägde 6,5 kg. Stor kille! Allt flyter på nu, han är en glad skit.

Jag är så lycklig, igår sprang jag 7,5 km, det trodde jag aldrig jag skulle reda ut så snart! Kroppen har ju dock helt klart antagit en nu form efter andra barnet...
 
Haha, vad avundsjuk jag blir! Eleonora blev 3 veckor igår och är fortfarande kvar i allra värsta "degklumps-stadiet". ^^ Det börjar mer och mer bli någon hemma i blicken och reflexleendet kommer mer och mer, men annars, förutom att hon är starkare, så händer det inte mycket haha. Jag är ju en sån som gillar fart och fläkt och med Olivia så tyckte inte jag det blev riktigt roligt att vara föräldraledig för ens hon kom upp kring 1 år och det började bli lite fart i tillvaron. Samtidigt är det något helt nytt denna gången, det är verkligen skillnad på att ha en prematur och ha en fullgången, dessutom stor bebis! Eleonora drar redan 62 i kläder, det gjorde Olivia när hon va 6 månader!!

Annars så har amningen börjat funka bättre, jag blöder inte längre men jäklar, de bara sprutar mjölk ur tuttarna så hon hinner inte riktigt med att svälja så hon sväljer rätt mycket luft. Ur ena bröstet är det helt galet, jag tom HÖR hur det sprutar in i munnen på henne! Men det blir också bättre även om det inte funkar helt smärtfritt att amma riktigt än.. men det löser sig väl det med antar jag. :)
På fredag ska vi på BVC igen, förra veckan vi var där så vägde hon 4435 så då var hon nästan uppe på sin födelsevikt igen, sånär som på 5 gr.
 
Tips, om du har övertryck i brösten så pumpa ut (för hand) lite lite innan du ammar henne, då brukar de värsta trycket släppa och de får lättare att amma :)
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 600
Senast: nejlica
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 775
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
74 763
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp