Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2015 #7

Vänta du ett år :D

Jag inbillar mig inte att jag kommer undan, den där ungens minne är fenomenalt...

MEN! Det har sina fördelar också; Hon är nämligen en levande shoppinglista! :D Man kan ge henne åtminstone fem-sex grejer att komma ihåg innan vi går hemifrån och väl på affären har hon stenkoll på vad vi ska handla. Hon kan också kläcka ur sig "Vi behöver tomatpuré!" för att jag någon dag innan sagt att det är slut. Himla praktiskt. :up:
 
Jag inbillar mig inte att jag kommer undan, den där ungens minne är fenomenalt...

MEN! Det har sina fördelar också; Hon är nämligen en levande shoppinglista! :D Man kan ge henne åtminstone fem-sex grejer att komma ihåg innan vi går hemifrån och väl på affären har hon stenkoll på vad vi ska handla. Hon kan också kläcka ur sig "Vi behöver tomatpuré!" för att jag någon dag innan sagt att det är slut. Himla praktiskt. :up:
Ja jag är också sjukt fascinerad över dotterns minne. Mindre praktiskt för det går aldrig att säga "vi gör det sen" och sen inte göra det, för då kan hon vakna mitt i natten och bli förtvivlad över att hon "glömt" att göra vad det nu var.
För några veckor sedan blev det ingen godnattsaga läst, klockan 4 vaknade jag av ett barn som förtvivlat ropade "jag glömde läsa godnattsaga" - jag har inte glömt godnattsaga sen dess!
 
Ja jag är också sjukt fascinerad över dotterns minne. Mindre praktiskt för det går aldrig att säga "vi gör det sen" och sen inte göra det, för då kan hon vakna mitt i natten och bli förtvivlad över att hon "glömt" att göra vad det nu var.
För några veckor sedan blev det ingen godnattsaga läst, klockan 4 vaknade jag av ett barn som förtvivlat ropade "jag glömde läsa godnattsaga" - jag har inte glömt godnattsaga sen dess!

Har man skapat en rutin ska man inte tro att den går att ändra eller frångå hur som helst. :p
 
Igår var det luciafirande för båda barnen. Först ut var E och hon var lite tomtenissa :love: Dom sjöng och dansade för fullt och var så duktiga! Tomten kom och alla barn hade fått skriva önskelistor som dom fick lämna. E talade noga om att hon önskade sig en bäbis (det är det enda hon önskar sig) :cautious::p
J och hennes kompisar var också jätteduktiga och vi grillade korv och ställde ut en önskelåda med alla önskningar i skogen så tomten kan komma och hämta den :D
 
Har man skapat en rutin ska man inte tro att den går att ändra eller frångå hur som helst. :p
Såå sant! E har fått kolla på Stora Maskiner efter lunchen i några veckor nu, och det är en rutin vi absolut inte får rubba. Redan efter 2-3 dagar började han prata om att han skulle hem och kolla på Stora Maskiner till pedagogerna på förskolan.
 
Ja jag är också sjukt fascinerad över dotterns minne. Mindre praktiskt för det går aldrig att säga "vi gör det sen" och sen inte göra det, för då kan hon vakna mitt i natten och bli förtvivlad över att hon "glömt" att göra vad det nu var.
För några veckor sedan blev det ingen godnattsaga läst, klockan 4 vaknade jag av ett barn som förtvivlat ropade "jag glömde läsa godnattsaga" - jag har inte glömt godnattsaga sen dess!

Ja herregud ja. Det där "vi kan göra det sen" eller "vi gör det efter vi har..." får man fundera över niga nu för tiden :D
 
Igår var det luciafirande för båda barnen. Först ut var E och hon var lite tomtenissa :love: Dom sjöng och dansade för fullt och var så duktiga! Tomten kom och alla barn hade fått skriva önskelistor som dom fick lämna. E talade noga om att hon önskade sig en bäbis (det är det enda hon önskar sig) :cautious::p
J och hennes kompisar var också jätteduktiga och vi grillade korv och ställde ut en önskelåda med alla önskningar i skogen så tomten kan komma och hämta den :D

Vi var också på luciafirande hade köpt tomtedräkt i stl 120/130 att ha utanpå overallen :rofl: Var ju lång i armar och ben såklart men annars satt den bra :p Men S tyckte nog att det var lite läskigt med alla föräldrar som tittade på och allt ståhej. Han gömde sig bakom en frökens ben och efteråt på fikat var det bara att sitta i pappas knä som gällde :heart
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Jag har nog haft min tuffaste vecka som förälder tror jag. L fick feber förra helgen och är nu på dag sju med snor och jättejobbig hosta. Det finns inga gränser för hur mycket gnäll det kan komma ur den där vanligtvis väldigt glada munnen. Har aldrig tidigare känt att det är skönt att få en paus när man går till jobbet :eek:. Tror hon gråtit mer denna vecka än hela livet typ, stackars liten. Hoppas hoppas det vänder snart men jag känner på mig att hostan är av den typen som stannar länge :(.
 
Jag har nog haft min tuffaste vecka som förälder tror jag. L fick feber förra helgen och är nu på dag sju med snor och jättejobbig hosta. Det finns inga gränser för hur mycket gnäll det kan komma ur den där vanligtvis väldigt glada munnen. Har aldrig tidigare känt att det är skönt att få en paus när man går till jobbet :eek:. Tror hon gråtit mer denna vecka än hela livet typ, stackars liten. Hoppas hoppas det vänder snart men jag känner på mig att hostan är av den typen som stannar länge :(.

Åh stackars liten :( hoppas det ger sig till jul! Fast just hosta kan ju sitta i alldeles för länge...
 
Ska bli skönt med lite julledigt nu! Det märks att ungarna behöver några sovmornar på rad, särskilt J är trött. De kommer ha två veckor ledigt. Bara i morgon och fredag dom behöver upp tidigt (sover hos farmor och farfar onsdag till torsdag) sen kan dom välja själva vad länge dom vill sova :)
 
Ska bli skönt med lite julledigt nu! Det märks att ungarna behöver några sovmornar på rad, särskilt J är trött. De kommer ha två veckor ledigt. Bara i morgon och fredag dom behöver upp tidigt (sover hos farmor och farfar onsdag till torsdag) sen kan dom välja själva vad länge dom vill sova :)
Håller med. Jag tycker att denna åldern är lite knivig just vad gäller sömn. E behöver ibland sova middag och när han inte går på dagis gör det ju inget om han sover en stund på dagen. Ofta vill han dock sova sent på eftermiddagen (kan somna allt mellan 14-16 och sedan sova i upp till 2 timmar). Om han somnar då är det stört omöjligt att få honom i säng vanlig tid på kvällen, vilket också resulterar i att han blir tröttare dagen efter.

Om vi väcker honom efter en stund brukar han vara på ofantligt dåligt humör, så vi undviker det helst men det kanske är det bästa ändå för att inte hela sovmönstret slås ur spel.
 
Jag har nog haft min tuffaste vecka som förälder tror jag. L fick feber förra helgen och är nu på dag sju med snor och jättejobbig hosta. Det finns inga gränser för hur mycket gnäll det kan komma ur den där vanligtvis väldigt glada munnen. Har aldrig tidigare känt att det är skönt att få en paus när man går till jobbet :eek:. Tror hon gråtit mer denna vecka än hela livet typ, stackars liten. Hoppas hoppas det vänder snart men jag känner på mig att hostan är av den typen som stannar länge :(.
Oj, det låter kämpigt. Har förkylningen gett med sig?
 
Håller med. Jag tycker att denna åldern är lite knivig just vad gäller sömn. E behöver ibland sova middag och när han inte går på dagis gör det ju inget om han sover en stund på dagen. Ofta vill han dock sova sent på eftermiddagen (kan somna allt mellan 14-16 och sedan sova i upp till 2 timmar). Om han somnar då är det stört omöjligt att få honom i säng vanlig tid på kvällen, vilket också resulterar i att han blir tröttare dagen efter.

Om vi väcker honom efter en stund brukar han vara på ofantligt dåligt humör, så vi undviker det helst men det kanske är det bästa ändå för att inte hela sovmönstret slås ur spel.

L somnar också till sent på eftermiddagen någon gång då och då, speciellt om hon inte får ihop de typ 13 timmars nattsömn hon gärna vill ha. Senast hon somnade på dagen var igår, efter att vi haft en ganska aktiv dag här hemma och alla vet ju hur trött man kan bli när man varit ute och lekt och sen kommer in i värmen. Hon kröp upp på sin pappa och bara tokdäckade. Hon fick sova tio minuter och sen fick maken det otacksamma jobbet att väcka henne. Hon är inte jätteglad på oss då, men det går över fort och håller vi sovstunden så kort är det inga problem att lägga henne sen.
 
Vi har haft långhelg då fredag är ledigt från förskolan och igår var det planeringsdag där. Vi har haft en jättemysig helg men lite får jag väl erkänna att frukost i soffan efter att ha lämnat storebror på förskolan var ganska skönt ;) Framför allt efter en natt med fyra timmars avbruten sömn :p

S skulle absolut ha med sig en blinkande julgransslinga till förskolan, så han såg ut som en liten julgran när han klev in med grön jacka :laugh:
 
Håller med. Jag tycker att denna åldern är lite knivig just vad gäller sömn. E behöver ibland sova middag och när han inte går på dagis gör det ju inget om han sover en stund på dagen. Ofta vill han dock sova sent på eftermiddagen (kan somna allt mellan 14-16 och sedan sova i upp till 2 timmar). Om han somnar då är det stört omöjligt att få honom i säng vanlig tid på kvällen, vilket också resulterar i att han blir tröttare dagen efter.

Om vi väcker honom efter en stund brukar han vara på ofantligt dåligt humör, så vi undviker det helst men det kanske är det bästa ändå för att inte hela sovmönstret slås ur spel.

Exakt samma här. Vi väcker honom efter Max en timme och står ut med det dåliga humöret. Inte så mycket för att han ska somna tidigare på kvällen utan just för att dagen efter blir helknas från början om han inte sovit tillräckligt på natten.
 
Håller med. Jag tycker att denna åldern är lite knivig just vad gäller sömn. E behöver ibland sova middag och när han inte går på dagis gör det ju inget om han sover en stund på dagen. Ofta vill han dock sova sent på eftermiddagen (kan somna allt mellan 14-16 och sedan sova i upp till 2 timmar). Om han somnar då är det stört omöjligt att få honom i säng vanlig tid på kvällen, vilket också resulterar i att han blir tröttare dagen efter.

Om vi väcker honom efter en stund brukar han vara på ofantligt dåligt humör, så vi undviker det helst men det kanske är det bästa ändå för att inte hela sovmönstret slås ur spel.

E får helst inte sova på dagen och gör det inte på dagis sen ett tag tillbaka heller. Vissa dagar somnar hon i bilen hem från dagis men den senaste veckan har hon hållt sig pigg faktiskt. Men båda barnen somnar som klubbade älgar på kvällen och sover oftast 11-12 timmar per natt.
Skulle E somna i bilen eller i soffan så är det lika som för er att hon inte blir speciellt glad när man måste väcka henne :p
 
Nu börjar hon bli sig själv igen, tack och lov :banana:. Lite snor och hosta kvar men det ger sig väl.

Vad skönt! S har varit frisk hela hösten. Är lite nojigt så här sista dagarna på förskolan innan jul. Att han ska lyckas bli sjuk nu just därför :p
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp