Vårföräldrar 2016 del 4

Vi hade en lugn midsommar med närmaste familj på fikabesök. Igår tog vi premiärturen i båt med lillungen och vovve, hur härligt som helst!

Måste fråga er, folk tjatar om rutiner. Men hur får man till sådana? Vad menas med rutiner i det här fallet? Med mat? Sömn?känns som att det är väldigt långt till rutiner. Lillen bestämmer i dagsläget allt:p enda "rutin" vi har är att vi går och lägger oss klockan 10. Då vaknar han strax innan 3 och äter och sen vaknas det igen vid 6. Nu sover han på mitt brösten stund till. Men skulle vara så otroligt smidigt om han sov mellan ngn specifik tid på dagen, men det kanske han är för liten för?
 
Måste fråga er, folk tjatar om rutiner. Men hur får man till sådana? Vad menas med rutiner i det här fallet? Med mat? Sömn?känns som att det är väldigt långt till rutiner. Lillen bestämmer i dagsläget allt:p enda "rutin" vi har är att vi går och lägger oss klockan 10. Då vaknar han strax innan 3 och äter och sen vaknas det igen vid 6. Nu sover han på mitt brösten stund till. Men skulle vara så otroligt smidigt om han sov mellan ngn specifik tid på dagen, men det kanske han är för liten för?
Hoppar in i tråden, har smygläst här (har ett barn född december 2015).
Jag tycker att du ska fundera på för vems skull ni vill ha rutinerna? För er eller för barnet? Jag upplever att alla föräldrar har olika mycket kontrollbehov (OBS ingen värdering i det!) och därmed olika behov av rutiner för bebisens mat och sömn. Vissa behöver ha ett schema för att de behöver kunna förutsäga dagarna så att säga, medan andra föräldrar inte har sådana behov.

Min erfarenhet är att bebisen (tillsammans med sina föräldrar) skapar de rutiner som den behöver allt eftersom. T.ex. min unge, hon har börjat få ett jämnt ät- och sovmönster dagtid nu efter sex månader, men det är fortfarande så att man måste gå på hennes signaler snarare än efter klockan. Ibland sover hon 20 min på fm, ibland 1,5 h. Ibland somnar hon vid 20, ibland vid 22. Man kan ju underlätta genom att typ sätta på pyjamas vid läggdags osv, dvs olika "ritualer" som signalerar sovdags.

Så mitt tips är väl att göra som ni gör, dvs låt ungen bestämma när hen vill sova och äta, men hitta era små ritualer för att signalera sömn, så löser det sig till slut. Sedan finns det som sagt föräldrar med ett stort rutinbehov. Om man är lagd åt det hållet får man väl antingen försöka styra in ungen på dessa rutiner, eller bita ihop och gilla läget av oförutsägbarhet ett tag framöver.
 
I natt har vi sovit strax innan 23 till alldeles nyss, över 11 h alltså nonstop förutom en matpaus på typ 10 min vid 07. Sjukt skönt!! Under dagen igår sov hon inte jättemkt men hellre det och att hon sover ordentligt nattetid iaf!
 
Vi hade en lugn midsommar med närmaste familj på fikabesök. Igår tog vi premiärturen i båt med lillungen och vovve, hur härligt som helst!

Måste fråga er, folk tjatar om rutiner. Men hur får man till sådana? Vad menas med rutiner i det här fallet? Med mat? Sömn?känns som att det är väldigt långt till rutiner. Lillen bestämmer i dagsläget allt:p enda "rutin" vi har är att vi går och lägger oss klockan 10. Då vaknar han strax innan 3 och äter och sen vaknas det igen vid 6. Nu sover han på mitt brösten stund till. Men skulle vara så otroligt smidigt om han sov mellan ngn specifik tid på dagen, men det kanske han är för liten för?
Vi har gått o lagt oss en viss tid kvällstid oavsett om hon verkat trött eller inte. Så ligger vi o gör ingenting i sängen tills hon somnat. I början tog det brutalt många timmar. Nu somnar hon alltid direkt vi går in till sängen och ammat klart. Inga sovrutiner på dagen förutom att hon behöver vara vaken från ca 19 tills vi lägger oss, för att somna tidigare. :) Det är dock för vår skull, det där på kvällen, för att vi är trötta då och tidigare kunde hon somna mellan 01 och 06.
 
Måste fråga er, folk tjatar om rutiner. Men hur får man till sådana? Vad menas med rutiner i det här fallet? Med mat? Sömn?känns som att det är väldigt långt till rutiner. Lillen bestämmer i dagsläget allt:p enda "rutin" vi har är att vi går och lägger oss klockan 10. Då vaknar han strax innan 3 och äter och sen vaknas det igen vid 6. Nu sover han på mitt brösten stund till. Men skulle vara så otroligt smidigt om han sov mellan ngn specifik tid på dagen, men det kanske han är för liten för?

*inhopp från 2015-tråden*

Jag tror på att låta barnet hitta sina egna rutiner. För L, som är 14 månader nu, så har rutinerna trillat på plats en efter en. Vissa är väldigt fasta, t.ex. när hon vill ha sin kvällsflaska (hon är rätt petig med mattider generellt), och vissa flyter lite, t.ex. när hon vaknar på morgonen och när och hur länge hon sover dagtid.

Just det där med att det varierar lite, det tror jag är viktigt att faktiskt ta höjd för och ta hänsyn till. Rutiner är bra, men man ska komma ihåg barn är inte maskiner. De påverkas av väder och vind, om de sovit dåligt, om magen är lite risig, om dagen innehållit många intryck osv. Jag upplever att en del föräldrar är väldigt toleranta och låter barnen bestämma när de är riktigt ytte-pytte, men att de blir lite förblindande av RUTINER ÄR VIKTIGT så fort barnen blir lite större.
 
Min son är 8 månader och jag undviker att fastna i tider, jag vill vara fri att göra saker och inte ligga hemma i vår säng exakt kl 21. Därför är jag inte hård på rutiner mer än att han får mat med jämna mellanrum och att han sover när han är trött.

Gör man på det sättet så kommer man ju märka var gränserna går och kan börja forma rutinerna därefter, istället för att bestämma tider först och försöka anpassa barnet.
 
Vi hade en lugn midsommar med närmaste familj på fikabesök. Igår tog vi premiärturen i båt med lillungen och vovve, hur härligt som helst!

Måste fråga er, folk tjatar om rutiner. Men hur får man till sådana? Vad menas med rutiner i det här fallet? Med mat? Sömn?känns som att det är väldigt långt till rutiner. Lillen bestämmer i dagsläget allt:p enda "rutin" vi har är att vi går och lägger oss klockan 10. Då vaknar han strax innan 3 och äter och sen vaknas det igen vid 6. Nu sover han på mitt brösten stund till. Men skulle vara så otroligt smidigt om han sov mellan ngn specifik tid på dagen, men det kanske han är för liten för?
Jag tyckte det var himla skönt när vi hittade våra rutiner. Men det var främst bebis som kom in i ett mönster när det gällde mat och sov. Det gjorde hon själv. Det var inte vi föräldrar som skapade det. Men det var skönt att veta att hon i princip alltid ville ha mat var tredje timme och att hon oftast sov på samma tider under dagen (hon sov enormt mkt de första månaderna).

Sen fanns det en del saker som vi föräldrar skapade som rutin. Vi gick tex upp vid ungefär samma tid (iof bebis som vaknade). Åkte till stallet vid samma tid. Gick ut på tur vid samma tid. Hamnade i soffan vid samma tid. Typ så. Det gav oss ett lugn. Spontanitet var liksom inte vår grej under de första månaderna.

Nu, vid 9 mån, är det i princip bara nattningen som sker (på vårat initiativ) på ungefär samma tid. I övr är dagen mkt mer flytande. Behovet av fasta rutiner och likadana dagar är inte längre så stort.
 
@Saigon @Elisha @Pontevecchio @Tassetass @kahe
Tack för svaren! Verkar som vi inte behöver stressa fram några rutiner:) vi är väldigt nöjda bara med att sömnen är ok om nätterna egentligen. Det enda som skulle vara sån himla lyx är att han skulle sova i vagnen ett par timmar om dagen så man kanske hann rida en häst. Men det är som ni säger ganska skönt att inte vara bunden till rutiner också.
 
Hur var er midsommarafton?
Vi firade på landet med lillens närmaste släkt (far o morföräldrar, faster och kusiner) samt en kompis med flickvän som kom mot kvällningen.

Det var rätt enkelt, sill o grill utan krusiduller. Lättfixat. Och jag tog för givet att vi alla skulle hjälpas åt. Men riktigt så blev det inte. Maken slet som ett djur för att fixa allt till sillen (jag ammade då lillen sovit 3,5 h i sjal innan) och gick lite i strejk.

Vilket inte medförde att de andra hjälpte till mer, utan jag får fixa grillandet med våra kompisar medan lillen sover i pappas sjal.

Efter maten fixar ingen disken, jag ska lägga sista handen på efterrätten som blivit misslyckad och Lilleman är vrålhungrig och vill amma. Och gästerna vill hellre gå runt med en skrikande (hungrig) bebis än ta disken så jag kan amma (ammade ändå och lät disken stå).
Vi har haft en underbar midsommarhelg på sommarstället i skärgården. Mycket släkt och vänner, god mat och härligt väder. :)

Dessutom har lilla fröken 3 nätter på raken sovit från 22-rycket till 9-tiden med endast en matpaus vid 6-6.30 - lyxbebis!

Appropå rutiner så har vi typ inga. Hon är väldigt smidig och tydlig så jag kör på hennes signaler. Nu när det varit så varmt har jag dock försökt att amma med högst 2 h intervall.

Min söta midsommar-tjej:
4662C8E0-4600-49A1-B2A9-F6C9051C175A_zpsiegpxpzp.jpg
 
Tror min tjej fått värmeutslag, stackarn! Är mest på ryggen och fram på bröstet/magen. Inget på armar eller ben.
Hon har varit hysteriskt varm här 2 dagar, man bränner sig nästan på henne på natten så det känns ganska rimligt att det är just värmeutslag.
Nu ligger hon naken sen ett par timmar tillbaka och det börjar redan se lite mindre ilsket ut tycker jag.
 
Vi hade en lugn midsommar med närmaste familj på fikabesök. Igår tog vi premiärturen i båt med lillungen och vovve, hur härligt som helst!

Måste fråga er, folk tjatar om rutiner. Men hur får man till sådana? Vad menas med rutiner i det här fallet? Med mat? Sömn?känns som att det är väldigt långt till rutiner. Lillen bestämmer i dagsläget allt:p enda "rutin" vi har är att vi går och lägger oss klockan 10. Då vaknar han strax innan 3 och äter och sen vaknas det igen vid 6. Nu sover han på mitt brösten stund till. Men skulle vara så otroligt smidigt om han sov mellan ngn specifik tid på dagen, men det kanske han är för liten för?


Vi har börjat med rutiner vid läggning, om dom inte självmant blivit trötta vid 19,30 ca så går vi in i sovrummet o ger kvällsmålet, sen väntar vi till dom somnar. Nu oftast så tar det max 30 minuter.
annars inga andra rutiner.
 
Måste fråga er, folk tjatar om rutiner. Men hur får man till sådana? Vad menas med rutiner i det här fallet? Med mat? Sömn?känns som att det är väldigt långt till rutiner. Lillen bestämmer i dagsläget allt:p enda "rutin" vi har är att vi går och lägger oss klockan 10. Då vaknar han strax innan 3 och äter och sen vaknas det igen vid 6. Nu sover han på mitt brösten stund till. Men skulle vara så otroligt smidigt om han sov mellan ngn specifik tid på dagen, men det kanske han är för liten för?

Vår enda rutin är att hon får på sig pyjamas vid 21-tiden eftersom jag sen brukar amma henne tills jag själv vill gå och lägga mig vid 22 och tycker det är synd att störa henne med klädbyten då. Sen går vi och lägger oss och hon ammas tills hon somnar (tar typ 10 minuter) och då somnar även jag. Dagarna finns det inga rutiner för än, som jag har förstått det så får de inte ordning på sina egna dygnsrytmer och blir lite förutsägbara förrän kring 2-3 månader och vår lilla plutt är ju bara fem veckor än så länge. :)
 
Vår enda rutin är att hon får på sig pyjamas vid 21-tiden eftersom jag sen brukar amma henne tills jag själv vill gå och lägga mig vid 22 och tycker det är synd att störa henne med klädbyten då. Sen går vi och lägger oss och hon ammas tills hon somnar (tar typ 10 minuter) och då somnar även jag. Dagarna finns det inga rutiner för än, som jag har förstått det så får de inte ordning på sina egna dygnsrytmer och blir lite förutsägbara förrän kring 2-3 månader och vår lilla plutt är ju bara fem veckor än så länge. :)

Våra är fortfarande helt oförutsägbara under dagarna.. Ibland sover dom ett rejält pass på förmiddagen, ibland på eftermiddagen & ibland inte alls. Ibland är det 10 minuter sömn, 30 vaket, 10 min sömn 1 h vaken osv en hel dag.. Det enda som faktiskt funkat är nattningsrutinen. "bör" vi ha mer rutiner dagtid? Dom är snart 4,5 månad
 
Tror min tjej fått värmeutslag, stackarn! Är mest på ryggen och fram på bröstet/magen. Inget på armar eller ben.
Hon har varit hysteriskt varm här 2 dagar, man bränner sig nästan på henne på natten så det känns ganska rimligt att det är just värmeutslag.
Nu ligger hon naken sen ett par timmar tillbaka och det börjar redan se lite mindre ilsket ut tycker jag.

Usch stackare :/ denna värme är inte rolig alls för våra små!
 
Våra är fortfarande helt oförutsägbara under dagarna.. Ibland sover dom ett rejält pass på förmiddagen, ibland på eftermiddagen & ibland inte alls. Ibland är det 10 minuter sömn, 30 vaket, 10 min sömn 1 h vaken osv en hel dag.. Det enda som faktiskt funkat är nattningsrutinen. "bör" vi ha mer rutiner dagtid? Dom är snart 4,5 månad

Jag tror inte man "bör" nånting alls så länge alla är nöjda och tillvaron fungerar. :)
 
Usch stackare :/ denna värme är inte rolig alls för våra små!

Nej fy det är synd om dom!
Äter era annorlunda i värmen förresten? Tycker I äter mkt mindre mängd fast oftare just nu, kanske blir tätare för att hon behöver fylla på med vätska tänker jag?
 
Våra är fortfarande helt oförutsägbara under dagarna.. Ibland sover dom ett rejält pass på förmiddagen, ibland på eftermiddagen & ibland inte alls. Ibland är det 10 minuter sömn, 30 vaket, 10 min sömn 1 h vaken osv en hel dag.. Det enda som faktiskt funkat är nattningsrutinen. "bör" vi ha mer rutiner dagtid? Dom är snart 4,5 månad

Jag tror att det där ger sig när de blir större! Så länge de är så små resonerar jag som så att det viktigaste är att svara på barnets signaler och få dem att känna sig trygga. Rutiner kan man ta sen, de ändrar ju sin rytm helt naturligt ganska ofta nu i början när de olika utvecklingssprången kommer.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 109
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
876
Senast: tornblomma
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 665
Trav Imorgon är det dags! :love: Det pratas om att startfältet är det starkaste på länge, så vad tror ni? Vad säger hjärtat? Skall ni se på...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 764
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp