Vårföräldrar 2016 del 4

Jo i viss mån tycker jag det. När man vabbar till exempel får man ju ut 80 % av vad man skulle tjänat om man jobbat.
Tycker att det vore rimligt om samma gällde föräldraledighet.
Eller åtminstone höja lägstanivån så att den inte är ett skämt.

Det är ett välkänt problem att det är svårt för kvinnor att starta företag just för att reglerna bara är anpassade efter folk med fasta anställningar.

Män som har eget företag brukar ju knappt ta ut någon ledighet men för kvinnor är det ju nödvändigt att åtminstone ta ut litegrann.
VAB är ju skillnad för det är ju oplanerad ledighet då man förhoppningsvis som företagare har inplanerad debiterbar tid att beräkna och uppge. Vid föräldraledighet har man ju troligtvis inte planerat in kunder som man måste boka av och således "med säkerhet" kan säga att man kunde debiterat.

Säg att man får använda framtida beräknad vinst - hur ska man kunna bedöma vad som är skäligt och vem ska kontrollera att bedömningen är relevant? Och om jag som anställd vet att jag ska få en ny tjänst med högre lön så fort jag kommer tillbaka i tjänst, skulle ha fått den tidigare om jag inte varit föräldraledig - borde jag också få räkna vad jag skulle tjänat om jag inte varit hemma?

Jag förstår att du handlar i kläm, men jag har svårt att se hur man på FK skulle kunna räkna på annat vis.
 
VAB är ju skillnad för det är ju oplanerad ledighet då man förhoppningsvis som företagare har inplanerad debiterbar tid att beräkna och uppge. Vid föräldraledighet har man ju troligtvis inte planerat in kunder som man måste boka av och således "med säkerhet" kan säga att man kunde debiterat.

Säg att man får använda framtida beräknad vinst - hur ska man kunna bedöma vad som är skäligt och vem ska kontrollera att bedömningen är relevant? Och om jag som anställd vet att jag ska få en ny tjänst med högre lön så fort jag kommer tillbaka i tjänst, skulle ha fått den tidigare om jag inte varit föräldraledig - borde jag också få räkna vad jag skulle tjänat om jag inte varit hemma?

Jag förstår att du handlar i kläm, men jag har svårt att se hur man på FK skulle kunna räkna på annat vis.
Ja såklart är det svårt att räkna på med nuvarande regler.
Det är därför som jag tycker att det enklaste vore att höja lägstanivån.
Jag har en känsla av att folk i allmänhet bara använder de dagarna till extra semester i samband med klämdagar ändå.
Jag menar heller inte att jag vill att sgi ska räknas på framtida lön men jag tycker att de borde kunna räkna på den lön jag har idag, som de skulle gjort om jag varit anställd hos någon annan än mig själv.
 
När jag läste på FK's hemsida så står det att för nystartade (hur länge räknas det som nystartat?) att dom beräknar inkomsten på vad en anställd inom samma sektor med samma erfarenhet skulle ligga på i lön.
Sambon har eget företag så håller på att ta reda på hur det blir den eventuella tiden han ska vara hemma ..
Det är ju faktiskt en bra lösning. Både konstigt och synd att det enbart gäller enskild firma och inte AB.
 
Nu förstår jag faktiskt inte riktigt, menar du att man kan prioritera bort att vara föräldraledig även som kvinna?!
Borde det inte vara bättre med ett system som gynnar båda könen?

Sen att föräldraförsäkringen är en förmån är en helt annan sak, det tycker jag med men den förmånen borde gälla alla eller ingen, inte bara de med fast anställning.
Ja det kan man väl om man vill? Man behöver ju inte amma.
 
Nu förstår jag faktiskt inte riktigt, menar du att man kan prioritera bort att vara föräldraledig även som kvinna?!
Borde det inte vara bättre med ett system som gynnar båda könen?

Sen att föräldraförsäkringen är en förmån är en helt annan sak, det tycker jag med men den förmånen borde gälla alla eller ingen, inte bara de med fast anställning.

Ja det kan man väl om man vill? Man behöver ju inte amma.

Att amma eller inte amma är ett val som står kvinnan att göra. Under förutsättning att amningen fungerar ser jag dock att det aktiva valet är att inte amma. Att amma i enlighet med rekommendationer ser jag som allra bäst för det lilla barnet, även om det idag finns bra ersättning. Själv är jag inte den som tycker amning är supermysigt och mitt liv skulle nog vara mycket enklare på flera punkter om jag inte ammade. Men jag ser amningen som en gåva jag ger till mitt barn. Och jag är tacksam att jag kan det.

Detta säger jag inte för att skuldbeläggs de som inte ammar. Utan för att jag tycker det är konstigt att välfärdsstaten i sin jakt på jämnställdhet vill att kvinnan ska göra avkall på det som är naturligt. Om man behöver ta ut föräldrapenning 7dgr/v för att få det att gå runt ekonomiskt, och ska dela lika så är det svårt att helamma i sex månader och delamma minst till ettårsdagen.

Jag blir helt enkelt lite provocerad av inställningen "Man behöver ju inte amma" som om amning var en onödig lyx man ägnade sig åt för skojs skull. Även om det säkert inte var menat så. Och min frustration i inlägget vänder sig inte mot Lo utan systemet.
 
Ja det kan man väl om man vill? Man behöver ju inte amma.
Nej man behöver inte amma men eftersom det är omöjligt att veta när barnet kommer att födas måste man planera in ledig tid några veckor runt förlossningen. Så att man inte lovat att göra jobb man inte kan leverera.

Sen är nog de allra flesta inte i skick att börja jobba direkt efter förlossningen heller.
 
Dessutom, jag vill vara ledig med mina barn och är och har varit det.
Obetalt.
Inte särskilt bra ur jämställdhetssynpunkt.
 
Vi har sovit i tält, kul tyckte Linus :love: Det tog dock ett tag att somna...
Glad midsommar på er allihop!
blogger-image-544542660.jpg
 
Ongen vaknade nyss efter 7 timmar sömn, har precis fått mat i magen och ligger nu och somnar om i min famn till ljudet av droppande regn och mullrande åska. Löjligt mysigt :love:

Bra start på midsommar ändå!
Trycker gilla här :-). Min lilla parvel sov/låg själv 4,5 timme i nya sängen på landet. Dock sov ju inte jag så länge. Var på väg att plocka upp honom vid både ett och två då han bökade runt, men la band på mig då han inte gnällde/gnydde/skrek utan mer smackade och stånkade. Och både han o jag sov vidare!

Vid tre vaknade han så jag tog upp honom, men han var inte intresserad av mat. Snuttade lite o somnade om bredvid mig. Och jsg somnade också. Sedan samsov vi ytterligare tre timmar. Lycka!
 
Trycker gilla här :-). Min lilla parvel sov/låg själv 4,5 timme i nya sängen på landet. Dock sov ju inte jag så länge. Var på väg att plocka upp honom vid både ett och två då han bökade runt, men la band på mig då han inte gnällde/gnydde/skrek utan mer smackade och stånkade. Och både han o jag sov vidare!

Vid tre vaknade han så jag tog upp honom, men han var inte intresserad av mat. Snuttade lite o somnade om bredvid mig. Och jsg somnade också. Sedan samsov vi ytterligare tre timmar. Lycka!
Skönt! :)
 
Jag har svårt att komma ihåg hur gamla allas bebisar är ( och har inte ens skrivit in J på listan), är det nån som har koll på den senaste versionen av BF-listan? Känns som att den skulle behöva uppdateras. :)
 
Hur var er midsommarafton?
Vi firade på landet med lillens närmaste släkt (far o morföräldrar, faster och kusiner) samt en kompis med flickvän som kom mot kvällningen.

Det var rätt enkelt, sill o grill utan krusiduller. Lättfixat. Och jag tog för givet att vi alla skulle hjälpas åt. Men riktigt så blev det inte. Maken slet som ett djur för att fixa allt till sillen (jag ammade då lillen sovit 3,5 h i sjal innan) och gick lite i strejk.

Vilket inte medförde att de andra hjälpte till mer, utan jag får fixa grillandet med våra kompisar medan lillen sover i pappas sjal.

Efter maten fixar ingen disken, jag ska lägga sista handen på efterrätten som blivit misslyckad och Lilleman är vrålhungrig och vill amma. Och gästerna vill hellre gå runt med en skrikande (hungrig) bebis än ta disken så jag kan amma (ammade ändå och lät disken stå).
 
Hur var er midsommarafton?
Vi firade på landet med lillens närmaste släkt (far o morföräldrar, faster och kusiner) samt en kompis med flickvän som kom mot kvällningen.

Det var rätt enkelt, sill o grill utan krusiduller. Lättfixat. Och jag tog för givet att vi alla skulle hjälpas åt. Men riktigt så blev det inte. Maken slet som ett djur för att fixa allt till sillen (jag ammade då lillen sovit 3,5 h i sjal innan) och gick lite i strejk.

Vilket inte medförde att de andra hjälpte till mer, utan jag får fixa grillandet med våra kompisar medan lillen sover i pappas sjal.

Efter maten fixar ingen disken, jag ska lägga sista handen på efterrätten som blivit misslyckad och Lilleman är vrålhungrig och vill amma. Och gästerna vill hellre gå runt med en skrikande (hungrig) bebis än ta disken så jag kan amma (ammade ändå och lät disken stå).
Men vad trist när det blir så, man kan ju göra nånting. All hjälp är lite hjälp ju..

Vi var hemma och åt gott, myste, jag tog första ridturen!
Och så åkte vi en sväng på kvällen och stannade till och tjatade lite hos några vi känner. Väldigt kravlöst, iår kändes det alldeles lagom.
 
Hur var er midsommarafton?
Vi firade på landet med lillens närmaste släkt (far o morföräldrar, faster och kusiner) samt en kompis med flickvän som kom mot kvällningen.

Det var rätt enkelt, sill o grill utan krusiduller. Lättfixat. Och jag tog för givet att vi alla skulle hjälpas åt. Men riktigt så blev det inte. Maken slet som ett djur för att fixa allt till sillen (jag ammade då lillen sovit 3,5 h i sjal innan) och gick lite i strejk.

Vilket inte medförde att de andra hjälpte till mer, utan jag får fixa grillandet med våra kompisar medan lillen sover i pappas sjal.

Efter maten fixar ingen disken, jag ska lägga sista handen på efterrätten som blivit misslyckad och Lilleman är vrålhungrig och vill amma. Och gästerna vill hellre gå runt med en skrikande (hungrig) bebis än ta disken så jag kan amma (ammade ändå och lät disken stå).

Men vad trist! Klart man hjälps åt, framförallt när du behöver ge ditt barn mat!

Vi hade en väldigt trevlig midsommar. Blev en heldag hos mina föräldrar tillsammans med lillfisens gammelmormor- och morfar, min bror, min sambo, alla hundar och en kompis till mig. Lillfia åt, sov och låg i famnen på folk och hade det gött. Det enda som var trist var att min kompis betedde sig som om det var en brakfest och drack typ drygt ett flak öl själv och blev rätt jobbig. :cautious:
 
Hur var er midsommarafton?
Vi firade på landet med lillens närmaste släkt (far o morföräldrar, faster och kusiner) samt en kompis med flickvän som kom mot kvällningen.

Det var rätt enkelt, sill o grill utan krusiduller. Lättfixat. Och jag tog för givet att vi alla skulle hjälpas åt. Men riktigt så blev det inte. Maken slet som ett djur för att fixa allt till sillen (jag ammade då lillen sovit 3,5 h i sjal innan) och gick lite i strejk.

Vilket inte medförde att de andra hjälpte till mer, utan jag får fixa grillandet med våra kompisar medan lillen sover i pappas sjal.

Efter maten fixar ingen disken, jag ska lägga sista handen på efterrätten som blivit misslyckad och Lilleman är vrålhungrig och vill amma. Och gästerna vill hellre gå runt med en skrikande (hungrig) bebis än ta disken så jag kan amma (ammade ändå och lät disken stå).

Trist när det blir så där!

Vi hängde här hemma i lägenheten. J sov tre tretimmarspass själv i soffan under dagen, vilket var oväntat men skönt. Jag och maken käkade sill och färskpotatis till lunch och resten av dagen softade vi bara. Jag hann läsa större delen av en bok. Mer spännande än så blev det inte. :D
 
Vi firade hos sambons barndomskompis föräldrar med massor med vänner och folk, var nog en 20 st i alla fall. Det blev lekar, tipsrunda, massor med god mat och en hel hög jordgubbar. Zelda var festens mittpunkt och tyckte att sova var alldeles överflödigt när det fanns så mycket roliga människor att prata med så hon gjorde allt för att hålla sig vaken och somnade därmed som en klubbad säl när vi la henne i sängen hemma. :D

Hon var faktiskt jätteduktig och gnällde bara lite när det blev för varmt annars var hon glad och charmade alla pappas vänner :love:

Nu ska vi lämna över ongen till mormor och sen bär det av mot Göteborg och Bruce Springsteen, så himla taggad! :bump:
 
Hur var er midsommarafton?
Vi firade på landet med lillens närmaste släkt (far o morföräldrar, faster och kusiner) samt en kompis med flickvän som kom mot kvällningen.

Det var rätt enkelt, sill o grill utan krusiduller. Lättfixat. Och jag tog för givet att vi alla skulle hjälpas åt. Men riktigt så blev det inte. Maken slet som ett djur för att fixa allt till sillen (jag ammade då lillen sovit 3,5 h i sjal innan) och gick lite i strejk.

Vilket inte medförde att de andra hjälpte till mer, utan jag får fixa grillandet med våra kompisar medan lillen sover i pappas sjal.

Efter maten fixar ingen disken, jag ska lägga sista handen på efterrätten som blivit misslyckad och Lilleman är vrålhungrig och vill amma. Och gästerna vill hellre gå runt med en skrikande (hungrig) bebis än ta disken så jag kan amma (ammade ändå och lät disken stå).
Vår midsommar var trevlig. Ute i skärgården på svärföräldrarnas sommarställe. Ätit god mat, åkt båt, umgåtts, kollat på midsommarfirande etc. :)
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 109
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
876
Senast: tornblomma
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 653
Trav Imorgon är det dags! :love: Det pratas om att startfältet är det starkaste på länge, så vad tror ni? Vad säger hjärtat? Skall ni se på...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 762
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp