Vårföräldrar 2016 del 4

Men vågar man ansöka om förskola på vårterminen? Jag läste så mkt skräckhistorier om det att vi ansökte om plats hösten 2017 och då planerar att ha honom där så lite som möjligt. Tyvärr är det ändå full betalning som gäller, men annars riskerar man tydligen stå utan plats om man bor i Uppsala.

Jag tänker inte skola in en liten 15-månaders och har inte möjlighet att vara hemma längre än till vårterminen, så jag har liksom inte så mycket val? :) Tror inte det är omöjligt att få plats någonstans i västra Stockholm bara för att det är vår.

Jag har för övrigt inte ens kollat upp hur man ställer sig i kö och hur det funkar:o, kanske ska ta tag i det idag om jag hinner...
 
Tack för svar @Ottisen, jag och min sambo ska jobba omlott och funkar det bra/krångel med förskoleplats kan vi fortsätta med det till hösten. Känner dock redan att hon börjar bli ganska svår att stimulera hemmavid så får se om vi ångrar framflytten av förskolestarten ;).
 
Vi planerar förskolestart i februari -18. Tycker också 15 månader är för ungt och skulle helst vara hemma tills lillen var två.

Jag hetsar min man att vi ska ta så lite dagar som möjligt första året och än har vi inte tagit ut ngr dar. Vi kan nog klara oss på en lön om vi drar ner på restaurangbesök och onödiga inköp. Och våra arbetsgivare är positiva och har som policy att vara barn och föräldravänliga, så det finns möjlighet att vara hemma längre än 18 månader.

Nu är vi hemma båda över sommaren. I höst är jag hemma, sedan maken och slutligen delar vi 50-50.
 
Alltså, mitt blodtryck stiger till farliga nivåer bara jag tänker på försäkringskassan :banghead::turd::wtf:

Jag har ju eget företag, AB och har väldigt varierande lön, på sommaren mer när det är högsäsong och höst och vinter tar jag ibland knappt ut något. Så det är ju omöjligt att ange en exakt summa i årsinkomst och eftersom företaget går bättre och bättre blir det ju helfel att räkna på hur det sett ut ett år tillbaka :banghead:.

Jag skulle ju kunna vänta med att ta ut något alls tills jag tjänar bättre men då skulle jag ju i alla fall vilja ta ut lägstadagarna. Men se det går inte heller :arghh:.

De som har kommit på systemet borde brinna i helvetet :devil::devil::devil:
 
En månads-kontroll på BVC idag! Lilla tjejen har gått upp mer än ett kilo sen hon föddes och har sen senaste vägningen hoppat upp en viktkurva. Sen födseln har hon gått upp en kurva för huvudomfånget och två(!) för längden. Hon snackade ("Aaaoo? Gaoo.") förtjust med läkaren och log sitt urgulliga lilla leende och fick med beröm godkänt på alla kontrollpunkter. En prima unge! :) Är så löjligt stolt över henne. :D
 
Kan man skylla på amningshjärna när man inte "fattar" att det skiljer någon månad på våra små i tråden. Har inte fatrat varför ni pratat om förskolestart hösten -17 som 15 månader för min fis är ju 18 månader vid inskolning. :o
 
Alltså, mitt blodtryck stiger till farliga nivåer bara jag tänker på försäkringskassan :banghead::turd::wtf:

Jag har ju eget företag, AB och har väldigt varierande lön, på sommaren mer när det är högsäsong och höst och vinter tar jag ibland knappt ut något. Så det är ju omöjligt att ange en exakt summa i årsinkomst och eftersom företaget går bättre och bättre blir det ju helfel att räkna på hur det sett ut ett år tillbaka :banghead:.

Jag skulle ju kunna vänta med att ta ut något alls tills jag tjänar bättre men då skulle jag ju i alla fall vilja ta ut lägstadagarna. Men se det går inte heller :arghh:.

De som har kommit på systemet borde brinna i helvetet :devil::devil::devil:
Fast hur skulle de räkna tycker du? Det rimligaste är väl att du tar föregående år - framtida prognostiserade vinster/lön känns ju inte korrekt att ta upp för?
 
Vi planerar förskolestart i februari -18. Tycker också 15 månader är för ungt och skulle helst vara hemma tills lillen var två.

Jag hetsar min man att vi ska ta så lite dagar som möjligt första året och än har vi inte tagit ut ngr dar. Vi kan nog klara oss på en lön om vi drar ner på restaurangbesök och onödiga inköp. Och våra arbetsgivare är positiva och har som policy att vara barn och föräldravänliga, så det finns möjlighet att vara hemma längre än 18 månader.

Nu är vi hemma båda över sommaren. I höst är jag hemma, sedan maken och slutligen delar vi 50-50.
Det är just detta med att planera, man verkar behöva göra det in absurdum eftersom vår kommun inte verkar garantera plats. I vårt fall blir hösten en enda lång inskolning till ganska dyrt timpris eftersom vi varken vill att han ska börja när han är 15 månader eller kan vänta ytterligare ett år. Våren hade ju varit perfekt men jag vågar inte lita på kommunen. Vi får helt enkelt betala för en plats vi inte använder för att säkra den till våren:(
 
En månads-kontroll på BVC idag! Lilla tjejen har gått upp mer än ett kilo sen hon föddes och har sen senaste vägningen hoppat upp en viktkurva. Sen födseln har hon gått upp en kurva för huvudomfånget och två(!) för längden. Hon snackade ("Aaaoo? Gaoo.") förtjust med läkaren och log sitt urgulliga lilla leende och fick med beröm godkänt på alla kontrollpunkter. En prima unge! :) Är så löjligt stolt över henne. :D
Visst har man fått ett perfekt barn:p vi började vår stolthetskavalkad redan när han kom ut med full apgar. Sen dess vill jag nästan bara skryta om honom dagarna i ända.. Man blev lika stolt som alla andra föräldrar i världen kan man konstatera:)
 
Kan man skylla på amningshjärna när man inte "fattar" att det skiljer någon månad på våra små i tråden. Har inte fatrat varför ni pratat om förskolestart hösten -17 som 15 månader för min fis är ju 18 månader vid inskolning. :o

Jag satt precis o reagera på @KattenKorven s inlägg om 1-månaders kontroll.. Vadå? Nu? Fy vad sent! Kom sen också på att det är lite skillnad i ålder på barnen här :angel: Mina är ju 4 månader :crazy:
 
Konserten gick bra! Jag vaggade vagnen i takt med irländsk punkrock och damen sov som en stock i sina nya hörselkåpor. Hon var vaken en stund och kikade lite men sen somnade hon igen.

Idag har hon verkligen börjat registrera saker, så häftigt att se!! Helt slut är hon efter alla intryck. :heart
 
Fast hur skulle de räkna tycker du? Det rimligaste är väl att du tar föregående år - framtida prognostiserade vinster/lön känns ju inte korrekt att ta upp för?
Jo i viss mån tycker jag det. När man vabbar till exempel får man ju ut 80 % av vad man skulle tjänat om man jobbat.
Tycker att det vore rimligt om samma gällde föräldraledighet.
Eller åtminstone höja lägstanivån så att den inte är ett skämt.

Det är ett välkänt problem att det är svårt för kvinnor att starta företag just för att reglerna bara är anpassade efter folk med fasta anställningar.

Män som har eget företag brukar ju knappt ta ut någon ledighet men för kvinnor är det ju nödvändigt att åtminstone ta ut litegrann.
 
Konserten gick bra! Jag vaggade vagnen i takt med irländsk punkrock och damen sov som en stock i sina nya hörselkåpor. Hon var vaken en stund och kikade lite men sen somnade hon igen.

Idag har hon verkligen börjat registrera saker, så häftigt att se!! Helt slut är hon efter alla intryck. :heart

Måste fråga vad du använde för hörselkåpor? :)
 
Vi har börjat på babysim och idag skulle vi dyka. Lite nervöst, men allt gick strålande och Stina verkligen älskar att bada :D
 
Jo i viss mån tycker jag det. När man vabbar till exempel får man ju ut 80 % av vad man skulle tjänat om man jobbat.
Tycker att det vore rimligt om samma gällde föräldraledighet.
Eller åtminstone höja lägstanivån så att den inte är ett skämt.

Det är ett välkänt problem att det är svårt för kvinnor att starta företag just för att reglerna bara är anpassade efter folk med fasta anställningar.

Män som har eget företag brukar ju knappt ta ut någon ledighet men för kvinnor är det ju nödvändigt att åtminstone ta ut litegrann.
När jag läste på FK's hemsida så står det att för nystartade (hur länge räknas det som nystartat?) att dom beräknar inkomsten på vad en anställd inom samma sektor med samma erfarenhet skulle ligga på i lön.
Sambon har eget företag så håller på att ta reda på hur det blir den eventuella tiden han ska vara hemma ..

Skatteverket har ju den förväntade inkomsten, det är ju den skatten regleras efter. Borde det inte gå att hänvisa till dom uppgifterna?
 
Jo i viss mån tycker jag det. När man vabbar till exempel får man ju ut 80 % av vad man skulle tjänat om man jobbat.
Tycker att det vore rimligt om samma gällde föräldraledighet.
Eller åtminstone höja lägstanivån så att den inte är ett skämt.

Det är ett välkänt problem att det är svårt för kvinnor att starta företag just för att reglerna bara är anpassade efter folk med fasta anställningar.

Män som har eget företag brukar ju knappt ta ut någon ledighet men för kvinnor är det ju nödvändigt att åtminstone ta ut litegrann.
Fast föräldraledigheten är ju en förmån och inte en rättighet. Sedan att egenföretagande män inte tar ut föräldraledighet medan dito kvinnor "tvingas" göra det måste handla om prioriteringar.
 
När jag läste på FK's hemsida så står det att för nystartade (hur länge räknas det som nystartat?) att dom beräknar inkomsten på vad en anställd inom samma sektor med samma erfarenhet skulle ligga på i lön.
Sambon har eget företag så håller på att ta reda på hur det blir den eventuella tiden han ska vara hemma ..

Skatteverket har ju den förväntade inkomsten, det är ju den skatten regleras efter. Borde det inte gå att hänvisa till dom uppgifterna?
Det gäller tyvärr bara om man har enskild firma, inte AB
 
Fast föräldraledigheten är ju en förmån och inte en rättighet. Sedan att egenföretagande män inte tar ut föräldraledighet medan dito kvinnor "tvingas" göra det måste handla om prioriteringar.
Nu förstår jag faktiskt inte riktigt, menar du att man kan prioritera bort att vara föräldraledig även som kvinna?!
Borde det inte vara bättre med ett system som gynnar båda könen?

Sen att föräldraförsäkringen är en förmån är en helt annan sak, det tycker jag med men den förmånen borde gälla alla eller ingen, inte bara de med fast anställning.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 148
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
909
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 253
Trav Imorgon är det dags! :love: Det pratas om att startfältet är det starkaste på länge, så vad tror ni? Vad säger hjärtat? Skall ni se på...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp