Vårföräldrar 2016 del 4

Hur har ni andra tänkt med föräldradagarna?
Hur länge ska ni va hemma? Spara något? Spendera alla o va hemma länge? Dela med partner?

Jag blir hemma till 27 augusti 2017, hoppas börja högskolan dagen efter :D

Sonen är född 4 mars så det är en del knåpande för att få ihop det ekonomiskt fram till dess då vi lever ett aktivt liv med tre barn och 2 (snart 3 bilar) igång men även kunna minska sambons 90 dagar (de han inte fick skriva över). Sambon plockar utav sina 90 dagar när han kan. Och som det ser ut nu så kommer vi båda ha 80 sparade dagar ihop när inskolning sker nästa höst samt att jag har dagar sparade på mellanpojken :p :)
 
Jag med en kotte som bara sover om han får samsova, och max 2,5 h i stöten, samt är skitpigg vid 4-5 om mornarna och mest bökar runt bredvid mig efter det trycker inte gilla av ren avundsjuka!;)

Skönt att höra att nån har det ungefär som jag! J sover i tretimmarsintervall och endast om hon får sova tätt intill mig. Men det är, som jag förstår det, rätt standard beteende för små bebisar så jag är nöjd. :) Och när jag läser här i tråden brukar jag påminna mig själv om att det trots allt är ovanligt att så små barn sover hela nätter/längre pass. ;)

Hur har ni andra tänkt med föräldradagarna?
Hur länge ska ni va hemma? Spara något? Spendera alla o va hemma länge? Dela med partner?

Jag ska vara hemma till januari 2018 när vi har tänkt att hon ska börja på förskola. Vi har inte råd att min man är hemma då han skulle förlora nästan hälften av sin inkomst genom försäkringskassans inkomst-tak. Trist, men inte så mycket att göra åt...

Han kommer ta ut sina tre månader lite här och där, bla nu i sommar när jag plockar ut min semester.

Jag kommer använda upp alla mina dagar och de dagar som han får föra över till mig.
 
Åh gud va härligt det låter! :love:
Jag försöker korta ner en vilopaus på dagen i hopp om att dom sover längre på nån annan. Annars är det 10, max 20 minuter / gång nu.. Har helt bytt om i sina rutiner på dagarna sen dom börja sova hela nätter. Kan säga att det blir väldigt lite gjort här hemma på dagarna :angel: ingen av dom vill ju "leka själv" i gymmet eller så längre heller.. :banghead:;)

Hur har ni andra tänkt med föräldradagarna?
Hur länge ska ni va hemma? Spara något? Spendera alla o va hemma länge? Dela med partner?
Tror att jag ska vara hemma till augusti -17. Mkt pga mannen min jobbar 4 km hemifrån med bra tider, jag jobbar 7 mil hemifrån så bara där tjänar vi massa pengar och ffa tid på att han är hemma, jag jobbar sämre tider. Men mannen är också fl hela sommaren, varit hemma sen 31 april och han jobbat igen 1 sept typ. Så nu är vi hemma tillsammans, lyxigt! Vi kommer ha massa dagar sparade, skulle kunna vara hemma ett år till egentligen, det pga tätt mellan barn, att vi inte tar ut så många dagar förutom nu under sommaren, etc.
 
Tack för svar, @Bexzor & @KattenKorven

Jag blir också drabbad av det där j*vla inkomsttaket...
Vilket gör att jag måste ta ut 5 dagar i veckan för att det ska gå ihop ekonomiskt, o det innebär att jag kan gå hemma till hösten -17 men sen är alla mina dagar + dom sambon skriver över på mig slut... Känns lite trist att inte kunna spara något alls, men jag vill heller inte skola in dom precis innan sommaren o sen är det semester med vikarier osv...
Sambon har noll intresse av att gå hemma med dom och jag kommer inte tvinga honom :)
 
Tror att jag ska vara hemma till augusti -17. Mkt pga mannen min jobbar 4 km hemifrån med bra tider, jag jobbar 7 mil hemifrån så bara där tjänar vi massa pengar och ffa tid på att han är hemma, jag jobbar sämre tider. Men mannen är också fl hela sommaren, varit hemma sen 31 april och han jobbat igen 1 sept typ. Så nu är vi hemma tillsammans, lyxigt! Vi kommer ha massa dagar sparade, skulle kunna vara hemma ett år till egentligen, det pga tätt mellan barn, att vi inte tar ut så många dagar förutom nu under sommaren, etc.

Va skönt att ha det så :)
Jag får lite ångest över att vi måste köra slut på alla mina dagar direkt...
 
Hur har ni andra tänkt med föräldradagarna?
Hur länge ska ni va hemma? Spara något? Spendera alla o va hemma länge? Dela med partner?

Jag börjar jobba den 1 oktober och pappan tar över i 7 månader. Sedan vet vi inte riktigt hur vi ska dela. Vi kommer att vara lediga tillsammans från v 29 och fram till att jag börjar jobba och eventuellt även hela januari. Jag förlorar mer än halva min inkomst på att gå hemma, pappan förlorar lite mer. Men vi har alltid varit helt överens om att båda har intresse av att vara föräldraledig med bebis.
 
Åh gud va härligt det låter! :love:
Jag försöker korta ner en vilopaus på dagen i hopp om att dom sover längre på nån annan. Annars är det 10, max 20 minuter / gång nu.. Har helt bytt om i sina rutiner på dagarna sen dom börja sova hela nätter. Kan säga att det blir väldigt lite gjort här hemma på dagarna :angel: ingen av dom vill ju "leka själv" i gymmet eller så längre heller.. :banghead:;)

Hur har ni andra tänkt med föräldradagarna?
Hur länge ska ni va hemma? Spara något? Spendera alla o va hemma länge? Dela med partner?
Efter midsommar ska vi vara lediga tillsammans fram till 1/9 då vi båda ska jobba 50% fram till nästa sommar och sedan ska mannen bli hemma 100% tills det är dags att skola in damen i september 2017. Vi kommer då ha delat lika på föräldraledigheten och kommer samtidigt ha dagar sparade så vi kan ta lite långa sommarlov ihop i några år framöver.

Jag tappar mer än hälften av min inkomst med försäkringskassans ersättning men har tur att ha en arbetsgivare som kompenserar i 180 dagar, mannen har liknande lösning från sin arbetsgivare vilket gjort det möjligt för oss att snåla med dagarna. :up:

Skulle vi gått på mest ekonomiskt fördelaktig lösning skulle min man tagit de flesta dagarna men vi tycker båda det är viktigt att vi får vara hemma i lika stor utsträckning.

Jag saknar jobbet litegrann och tror och hoppas 50/50-lösningen ska vara en riktig vinstlott! :)
 
Efter midsommar ska vi vara lediga tillsammans fram till 1/9 då vi båda ska jobba 50% fram till nästa sommar och sedan ska mannen bli hemma 100% det är dags att skola in damen I september 2017. Vi kommer då ha delat lika på föräldraledigheten och samtidigt ha dagar sparade så vi kan ta lite långa sommarlov ihop i några år framöver.

Jag tappar mer än hälften av min inkomst med försäkringskassans ersättning men har tur att ha en arbetsgivare som kompenserar i 180 dagar, mannen har liknande lösning från sin arbetsgivare vilket gjort det möjligt för oss att snåla med dagarna.

Skulle vi gått på mest ekonomiskt fördelaktig lösning skulle min man tagit de flesta dagarna men vi tycker båda det är viktigt att vi får vara hemma i lika stor utsträckning.

Jag saknar jobbet litegrann och tror och hoppas 50/50-lösningen ska vara en riktig vinstlott! :)

Sådan tur har vi med, att AG kompenserar
 
Jag med en kotte som bara sover om han får samsova, och max 2,5 h i stöten, samt är skitpigg vid 4-5 om mornarna och mest bökar runt bredvid mig efter det trycker inte gilla av ren avundsjuka!;)
Inte jag heller:p här bökas det och kråkas runt mellan två och fem och sen är det dags att gå upp. Inatt var undantaget, men av ngn anledning är jag lika trött ändå.
 
Skönt att höra att nån har det ungefär som jag! J sover i tretimmarsintervall och endast om hon får sova tätt intill mig. Men det är, som jag förstår det, rätt standard beteende för små bebisar så jag är nöjd. :) Och när jag läser här i tråden brukar jag påminna mig själv om att det trots allt är ovanligt att så små barn sover hela nätter/längre pass. ;)



Jag ska vara hemma till januari 2018 när vi har tänkt att hon ska börja på förskola. Vi har inte råd att min man är hemma då han skulle förlora nästan hälften av sin inkomst genom försäkringskassans inkomst-tak. Trist, men inte så mycket att göra åt...

Han kommer ta ut sina tre månader lite här och där, bla nu i sommar när jag plockar ut min semester.

Jag kommer använda upp alla mina dagar och de dagar som han får föra över till mig.
Men vågar man ansöka om förskola på vårterminen? Jag läste så mkt skräckhistorier om det att vi ansökte om plats hösten 2017 och då planerar att ha honom där så lite som möjligt. Tyvärr är det ändå full betalning som gäller, men annars riskerar man tydligen stå utan plats om man bor i Uppsala.

(För övrigt så har jag tom redan ansökt om skola, kändes ngt skumt att söka till år 2030 haha)

Angående föräldraledighet så är jag fortfarande så mosig i skallen efter förlossning, fölvak och sömnbrist att jag inte orkat tänka efter nästan. Har hittills jobbat litegranna dessutom men det ska trappas ned efter denna vecka är tanken.
 
Men vågar man ansöka om förskola på vårterminen? Jag läste så mkt skräckhistorier om det att vi ansökte om plats hösten 2017 och då planerar att ha honom där så lite som möjligt. Tyvärr är det ändå full betalning som gäller, men annars riskerar man tydligen stå utan plats om man bor i Uppsala.

(För övrigt så har jag tom redan ansökt om skola, kändes ngt skumt att söka till år 2030 haha)

Angående föräldraledighet så är jag fortfarande så mosig i skallen efter förlossning, fölvak och sömnbrist att jag inte orkat tänka efter nästan. Har hittills jobbat litegranna dessutom men det ska trappas ned efter denna vecka är tanken.
Varför skulle man inte våga ansöka om att börja till våren :confused:?
 
Men vågar man ansöka om förskola på vårterminen? Jag läste så mkt skräckhistorier om det att vi ansökte om plats hösten 2017 och då planerar att ha honom där så lite som möjligt. Tyvärr är det ändå full betalning som gäller, men annars riskerar man tydligen stå utan plats om man bor i Uppsala.

(För övrigt så har jag tom redan ansökt om skola, kändes ngt skumt att söka till år 2030 haha)

Angående föräldraledighet så är jag fortfarande så mosig i skallen efter förlossning, fölvak och sömnbrist att jag inte orkat tänka efter nästan. Har hittills jobbat litegranna dessutom men det ska trappas ned efter denna vecka är tanken.
Säkert olika regler i olika kommuner, men jag bor i en grannkommun till din (Knivsta) och här är man garanterad plats så länge man sökt 4 månader innan önskad start, sen kan det såklart vara lite osäkert var man får plats, särskilt på våren. Men som sagt, det skiljer sig, för här får man inte ställa sig i kö förrän 6 månader innan start. Vår dotter som ska börja i januari 2017 kan vi alltså inte söka plats åt förrän i juli...
 
Inhopp från en som nyligen skolat in sin dotter. I vår kommun får man söka tidigast 4 mån innan o ska då vara garanterad en plats nånstans i kommunen om man inte får ett av de tre val man gjort. Vi ansökte om plats fr.o.m. 18 april men tji fick vi då tom alla garantiplatserna var slut...:grin::mad: Fick som svar att ja tyvärr, det e inte mycket vi kan göra, vi jobbar på det så fort vi kan men det e inte säkert att ni kommer få en plats till det datumet!

Efter många turer fram o tillbaka fick vi ställa oss i kö till en privat förskola som skulle öppna den 1 april.

Där hann vi sen bara va i en dag innan vi fick erbjudande från vårt tredjehandsval där de efter lite stök o bök kunde placera in oss redan nästa dag även om det egentligen skulle varit två v senare
 
I Upplands Väsby(och Uppsala ska inte heller vara så bra) får föräldrarna stanna hemma från jobbet lite extra (såklart utan ersättning) för att kommunen inte kan erbjuda plats. Där är man också egentligen "garanterad" plats. Och jag vill hemskt gärna få plats på dagiset 500 meter från mig (bor mitt ute på landet så det är det enda) därav mitt nojande @superstar och @Lo
 
Ojdå, planerar inskolning till våren här i Uppsala :eek:.
Tipsar om att söka till kunskapsskolan och engelska skolan nu i tidig ålder också. De ska tydligen vara bra men kräver lång kötid. Tänker att man byter dit om den vanliga kommunala skolan skulle vara kass. Stor risk för oss, vår närmsta skola har dåligt rykte (Björklinge).
 
Hur har ni andra tänkt med föräldradagarna?
Hur länge ska ni va hemma? Spara något? Spendera alla o va hemma länge? Dela med partner?
Mina föräldradagar är snart slut, här i Schweiz får man 14 veckor från födseln. Pappan får ingenting, men vår AG sponsrar med en dag! Jag ska vara ledig året ut och sen går vi tillbaka till vårt tidigare schema att jag är hemma tre dagar i veckan och min man två dagar. Förskola är otroligt dyrt (och ganska ovanligt) här. I de äldre syskonens årskullar är alla mammor hemma med barnen på heltid... Väldigt traditionella könsroller :crazy: Kanske är bättre i storstäderna, men vi bor lite på landet där alla blir jätteförvånade över att min man också är hemma med barnen.

Jag hoppas att det funkar ok med maten vid 9 mån. Storasyster vägrade mat nästan tills hon var ett år och jag tyckte det var ganska meckigt att hålla på och pumpa på jobbet (jobbade mer då).
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Ojdå, planerar inskolning till våren här i Uppsala :eek:.

Det kan ju vara svårare eftersom skolstarten är i augusti och fler slutar då. Men samtidigt har man ju ett halvårs längre kötid.

Här är det överetablering av förskolor och få förskolor har fulla avdelningar i höst. Så för oss har det inte varit problem att få plats till våren. Vilket känns väldigt bra för det hade inte varit kul att skola in redan i höst.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 148
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
910
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 265
Trav Imorgon är det dags! :love: Det pratas om att startfältet är det starkaste på länge, så vad tror ni? Vad säger hjärtat? Skall ni se på...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp