Vårföräldrar 2017 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha jag funderar redan på att trycka i fröken gröt och hon är inte ens tre månader. Vi va på restaurang igår och hon blev rent ut sagt vansinnig när hon inte fick mågot från min tallrik. Tur servitören kom med en bit bröd som hon kunde suga på :rofl:
Vid 3mån hade Sammy inget som helst intresse av mat. Hade inte fått smaka nåt heller vid den tiden. Intresset har kommit lite nu när han börjat få gröt.
 
Lilltroll äter ca 1/2 p gröt m fruktmos på morgonen och fick 1/2 port m fruktmos för första gången i går kväll vid 20.30 och vad hon sov bra i natt. En mini amning vid 22 och sedan sov hon till 05 :eek:. För hennes del kan det förvisso vara flera andra saker som spelar in men jag tror att gröten gjorde gott.
 
Så olika det kan vara. Jag var iväg och köpte majskrokar idag. Hon mumsa väldigt förnöjt i sig några till lunch. Tänk om hon kunde hålla dem själv också :D:angel:
Oj! Ja verkligen:D
Sammy är väldigt nöjd med att ammas och få lite gröt på kvällen, köpte lite mangopuré idag som han ska få smaka också:)
 
Mangopurén va en hit:up: 1/4dels burk slabbade han i sej efter amningen. Tvärledsen när det tog slut efter 2-3tsk så han fick smaka lite mer än tänkt. Nu ligger han bara och päser i famnen och ser nöjd ut:love:
Purén va riktigt god:up:, måste ju smaka allt han ska äta:D. När vi kommer hem ifrån stugan ska jag sätta igång och göra egna puréer är tanken. Köpt mat får bli på resor.
 
Mangopurén va en hit:up: 1/4dels burk slabbade han i sej efter amningen. Tvärledsen när det tog slut efter 2-3tsk så han fick smaka lite mer än tänkt. Nu ligger han bara och päser i famnen och ser nöjd ut:love:
Purén va riktigt god:up:, måste ju smaka allt han ska äta:D. När vi kommer hem ifrån stugan ska jag sätta igång och göra egna puréer är tanken. Köpt mat får bli på resor.

Mamma har använt mangopureen när hon gjort pannacotta, då lägger hon mangopure längst upp och det blir skitgott, folk brukar fråga efter receptet :rofl:
 
<- köper puréer, tänkte vara ambitiös och göra själv men det lär inte hända. Jag äter det han inte får i sig på ett dygn istället.

Han sover som vanligt typ ingenting när vi är på äventyr.
 
Vi tänkte mest göra egen mat, inte för att vi tror att industrimat är dåligt, men vi upplever att företagen som gör industrimat lever på stressade föräldrar som tror att vanlig mat inte är tillräckligt bra. Men vi har köpt några färdiga plommonpureer när han fått ont i magen, resten har vi gjort själva och framöver när han äter mer mat kommer han få äta av våran mat. Vi tänkte köra blw light är tanken (med riktig blw "får" man ju inte testa nån pure innan 6 månader)! Har gjort bananplättar (2 ägg per banan) som jag fryst in till lite mellanmål, har även gjort köttbullar utan salt (passade på när jag gjorde köttbullar till oss, kryddade med allt utom salt, tog ut lite till C och sen saltade jag våra) som vi fryst in samt ett gäng pureer! Tänkte även göra grötpinnar/muffins :)
 
Vi tänkte mest göra egen mat, inte för att vi tror att industrimat är dåligt, men vi upplever att företagen som gör industrimat lever på stressade föräldrar som tror att vanlig mat inte är tillräckligt bra. Men vi har köpt några färdiga plommonpureer när han fått ont i magen, resten har vi gjort själva och framöver när han äter mer mat kommer han få äta av våran mat. Vi tänkte köra blw light är tanken (med riktig blw "får" man ju inte testa nån pure innan 6 månader)! Har gjort bananplättar (2 ägg per banan) som jag fryst in till lite mellanmål, har även gjort köttbullar utan salt (passade på när jag gjorde köttbullar till oss, kryddade med allt utom salt, tog ut lite till C och sen saltade jag våra) som vi fryst in samt ett gäng pureer! Tänkte även göra grötpinnar/muffins :)

Jo mat blir ju från min tallrik men just puréerna ids jag inte.
 
Vi kommer köra plockmat precis som med sonen. Med tillägg för gröt.
Jag är lite anti puréer. Mest för att jag anser att man inte ska ge barnen ngt man själv inte hade kunnat tänka sig att äta och undantaget fruktpureer så blir jag illamående vid blotta tanken på att smaka själv.
 
Vi kommer köra plockmat precis som med sonen. Med tillägg för gröt.
Jag är lite anti puréer. Mest för att jag anser att man inte ska ge barnen ngt man själv inte hade kunnat tänka sig att äta och undantaget fruktpureer så blir jag illamående vid blotta tanken på att smaka själv.
Särskilt när mer än en sort luktar och smakar hundmat på burk:wtf:

Vi var på kräftskiva igår och fröken fick smaka lite baguette med smör, ett par majskrokar och sen päronpure till efterrätt. :up: Nöjd dotter som sov i min famn hela kvällen sen :love:
 
Maja kommer äta den maten vi äter. Hon gillar inte gröt riktigt än :banghead: Men jag kommer köpa en som smakar lite mer som är från sex månader nästa gång vi handlar, förhoppningsvis faller det damen i smaken.
Barnmat på burk är fantastiskt när man är iväg. Hemma finns det ingen anledning att ge den ofta smaklösa sörjan :o
Vänjer man barnet vid olika smaker så har man igen det med tusen när dom blir större.
 
Vi har lyckats skapa ett monster :nailbiting::nailbiting::nailbiting: Douglas fick börja smaka lite saker för drygt nån vecka sen, resultatet är en bebis som skriiiiker om han inte får smaka sååå det blir som med dottern- han får smaka av allt vi äter (igår bearnaisesås och tzatziki och tidigare har han ätit t ex ris, korv, grädde, olika frukter och grönsaker och så får han käka smörgåsrån och majskrokar för att ha nåt att pilla med). Vi kommer också köra blw-light, kör inga puréer och får se hur vi gör med gröt.
 
Blw? @Fille @Melisen

O visar inget intresse för mat än men däremot har han upptäckt sin omvärld vilket är minst lika spännande. Idag när jag vaknade låg han och studerade sin pappa. Så himla söt :love:

Barnet äter själv och man ger inga puréer osv.

Jag gillar idén pga massa anledningar bl a att jag tror att det ger barnet en bättre uppfattning om hungers- och mättnadskänsla, barnet hålls mer nyfiken på mat om det från början får förstå att mat har olika färg, form, smak och konsistens, barnet får från början äta med alla sina sinnen, barnet lär sig från början att använda sin tunga rätt mm.

Men jag borde nog mer säga att vi kör plockmat för jag är inte helt emot att mata t ex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 002
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 731
Senast: Lobelia
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 433
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp