Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2017 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har bäddat sängen (90-säng) i cornelis rum. På söndag tänkte jag amma i vår säng men sen sova i hans rum några nätter. Vill inte sluta amma helt ännu men vill få bort nattamningarna. Räcker med morgon och kväll nu. Anledningen att vi inte börjar redan idag är att vi ska bort både ikväll och imorrn. Vill ha lugn och ro innan vi provar nåt nytt!
 
Är så farcinerad av människan överlag, just nu tänker jag på att många människor föds ungefär lika stora om man går fullgången tid, men ändå blir man så olika som vuxen i längd och vikt!
Det är verkligen skithäftigt! En släktings dotter föddes veckan efter Sammy och dom hade i stort sett samma födelsevikt (skiljde 150g) och nu väger hon 2kg mer och är 5cm längre.
 
Är så farcinerad av människan överlag, just nu tänker jag på att många människor föds ungefär lika stora om man går fullgången tid, men ändå blir man så olika som vuxen i längd och vikt!

Ja! Bara det att första halvan av graviditeten växer de lika och sedan går det inte att jämföra längre är ballt. Det finns liksom inget "perfekt" mått enligt naturen ens då :love:
 
Ja väldigt! Jag är ju visserligen 184, min pappa är 196 men istället är dom rätt korta på sambons sida men han verkar ha ärvt min längd än så länge :p enligt beräkning på 1177 så ska han bli 188 cm :p fast det har o andra sidan varken stämt på mig eller min bror! (Ta mammans längd plus pappans längd, dra bort 13 cm om det är en dotter och lägg till 13 cm för grabb, dela sedan på 2 för att få blivande längd)

Känns som en konstig formel.. I så fall blir Ella kortare än både mig och pappan då vi är nästan jämnlånga :laugh:
 
Sambon och C har varit på 8-månaders kontroll idag. C har vuxit 5,5 cm på två månader :nailbiting: 76 cm och 10,9 kg! Jag har tyckt att 74 kläderna börjat bli lite korta men tänkt att jag inbillat mig :rofl:

Wow. Hejja C!
Ante 14,5 månad väger 10,5 kg. Med kläder på. (Vägdes på akuten i tisdags) på 1 års kontrollen var han 74 cm och vägde 9,8 kg.
Han kan fortfarande ha vissa plagg i 68.. :o
 
Vet inte om det är magen, huvudet eller halsen men V vaknar ganska ofta och nästan panikgråter.

Försökte peta in en alvedon-supp men han tryckte ut den två gånger. Får köpa flytande imorgon.

Nu sover han utsträckt dikt an mig, svettigt!
 
Vet inte om det är magen, huvudet eller halsen men V vaknar ganska ofta och nästan panikgråter.

Försökte peta in en alvedon-supp men han tryckte ut den två gånger. Får köpa flytande imorgon.

Nu sover han utsträckt dikt an mig, svettigt!
Hur låg han när du gav suppen? Lägg på rygg. Håll benen vikta mot hans mage med hjälp av din arm. Tryck in suppen en bit in. Håll tummen för och benen kvar i position tills du ser att den blir kvar. Jag minns att jag tog hjälp av en tops innan jag hade fått in tekniken riktigt. Men när man väl fått in tekniken är det outstanding. Med flytande är risken att de surplar lite. Dreglar ur sig en del (eller att man själv missar och trycker lite utanför) och plötsligt har man inte en aning om hur mkt de egentligen fått i sig. Så mitt tips är att försöka igen med suppen. När de blir lite större är det dock skönt att kunna varva med flytande. Och en sak till. Alvedonsupparna är hundra ggr enklare än Iprensupparna.
 
Hur låg han när du gav suppen? Lägg på rygg. Håll benen vikta mot hans mage med hjälp av din arm. Tryck in suppen en bit in. Håll tummen för och benen kvar i position tills du ser att den blir kvar. Jag minns att jag tog hjälp av en tops innan jag hade fått in tekniken riktigt. Men när man väl fått in tekniken är det outstanding. Med flytande är risken att de surplar lite. Dreglar ur sig en del (eller att man själv missar och trycker lite utanför) och plötsligt har man inte en aning om hur mkt de egentligen fått i sig. Så mitt tips är att försöka igen med suppen. När de blir lite större är det dock skönt att kunna varva med flytande. Och en sak till. Alvedonsupparna är hundra ggr enklare än Iprensupparna.

Har inte haft problem att ge supp förut (därav vi bara har sådana hemma).
 
Ella: "Mamma, jag kan inte äta..!"
Jag: "Varför då?"
Ella: "Det är nått som rör sig! :eek:"
Jag: "Vad är det som rör sig? Var nånstans?"
Ella: "Jag vet inte, det är där nere..!" *sätter sig upp*
Jag: "Men det är ju bara dina fötter."
Ella: "Mina fötter! Wow! Vad ni sparkar! Jag ska fånga er och äta upp er!" *fångar fot, tugga tugga tugga*
Jag: "Men hallå.. Det där blir du inte mätt på..."

Suck, vissa distrakionsmoment går bara inte att värja sig ifrån...:meh:
 
Fröken har fått hosta. Imorse fick en så pass hostattack att hela frukosten kom upp igen :meh: Så jag ställde mig och gjorde löksaft som jag gav två teskedar av. Ingen hosta och ett djupt sovande barn :up:
 
Hur gör man löksaft? Fy vilket snuskit ord :rofl:
Haha eller hur :laugh: Man skalar och skivar rå gul lök, lägg i en skål, häll på socker, blanda runt lite och sätt i press. Jag använder två plastskålar och sen min mortel som tyngd. Ställ in i kylskåpet tills det saftar sig. Ta två msk (för en vuxen, tsk till dem jättesmå) ett par gånger om dagen mot hosta.

Typ 1 dl socker till 100 gr lök, beroende på hur stark löken är i smaken. Om det slutar safta sig kan man hälla på lite mer socker för att få ut det sista ur löken. Inte nyttigt för fem små ören men det hjälper mot hosta. Detta är vad jag fått istället för hostmedicin under min uppväxt. Och nej det smakar absolut inte lika illa som det låter :D
 
Haha eller hur :laugh: Man skalar och skivar rå gul lök, lägg i en skål, häll på socker, blanda runt lite och sätt i press. Jag använder två plastskålar och sen min mortel som tyngd. Ställ in i kylskåpet tills det saftar sig. Ta två msk (för en vuxen, tsk till dem jättesmå) ett par gånger om dagen mot hosta.

Typ 1 dl socker till 100 gr lök, beroende på hur stark löken är i smaken. Om det slutar safta sig kan man hälla på lite mer socker för att få ut det sista ur löken. Inte nyttigt för fem små ören men det hjälper mot hosta. Detta är vad jag fått istället för hostmedicin under min uppväxt. Och nej det smakar absolut inte lika illa som det låter :D

Haha ja det låter rätt snuskigt men ska absolut testa vid behov! Så jobbigt när de små hostar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 951
Senast: orkide
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
2 067
Senast: SiZo
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 586
Senast: Blyger
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 011
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp