Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad härligt, då förstår hon kanske lite mer det här med att få ett lillasyskon? Vår dotter är bara 15 månader, så hon förstår inte så mycket av vårt prat om lillebror/lillasyster ;) Det är ju förstås utmaningar med alla åldrar, men jag kan tänka mig att det är skönt att storasyster är blöjfri och lite mer självgående när lillasyskonet kommer? Det är väl något som jag gruvar mig lite för, att ha två blöjbarn och att dottern fortfarande kommer att behöva en hel del hjälp med tex påklädnad och att äta osv.

Ja, hon pratade mycket om att hon ville bli storebror (:p) innan jag blev gravid, så hon är glad över att hon nu ska bli storasyster (hon har nu ändrat sig ;) ). Vi har dock tidigt berättat att det kan bli så att det inte blir någon bebis och det verkar hon också ok med. Det har iaf känts bra att ha en liten "brasklapp" OM det skulle gå snett. Rätt eller fel vet jag ej, men det känns som att det iaf för oss har varit rätt :)

Och ja - vi har aktivt valt att ha lite avstånd åldersmässigt, just av de anledningar som du beskriver! Att den första får vara liten så länge den behöver och att den ska vara lite mer självgående. Jag har också en förhoppning om att det kanske ska bli lite mindre konkurrens om leksaker osv, men det kanske bara är önsketänkande :D Vi har faktiskt fått frågor om det var så att vi har haft svårt att skaffa syskon/om vi har försökt länge... (Ettan blev till på första försöket och tvåan på andra försöket, så - nej ;)) Folk nuförtiden verkar förvånade över lite mer avstånd, åldersmässigt. Förr var det nog vanligare med några år mellan syskonen (det kommer tex vara exakt lika lång tid mellan dottern och kommande bebisen, som det är mellan mig och min äldsta lillebror; fyra år och tio månader!).

Men, alla gör ju olika och det som passar en passar inte en annan! Det finns självklart argument för och emot båda alternativen :)
 
Självklart är det så :) Var och en väljer utifrån sina förutsättningar. Vi hade nog egentligen velat ha lite längre mellan barnen, av de anledningar som nämnts, men vi valde ändå att skaffa barn tätt pga olika faktorer. Dels spelar åldern in (jag är 37 år), dels hoppas vi att barnen kan ha mer glädje av varandra än jag och min bror haft under vår uppväxt (det skiljer 7 år mellan mig och brorsan) och dels är det lite av bekvämlighet. Om vi skulle vänta några år till tror jag att jag skulle bli lite för bekväm och känna att jag inte vill börja om med ett blöjbarn igen. Sen hade jag en otroligt tuff förlossning och första tid med dottern, som skrämt upp mig rejält. Både jag och sambon fick ett fantastiskt stöd av barnmorskan på MVC, både innan och efter förlossningen, bl.a. samtal med henne, flera samtal med olika aurorabarnmorskor, hon ordnade så att vi fick kontakt med verksamhetschefen för förlossning och BB och hade ett givande samtal med denne där vi fick föra fram våra klagomål osv. Vid en ny graviditet var en av förutsättningarna att få gå hos samma BM, men hon går i pension inom några år, så det spelade också in i vårt val. Sen vet jag ju att man inte kan hänga upp ett så stort beslut som att skaffa barn, på en viss person. Men det fanns absolut med i bakhuvudet någonstans.

Jag förstår vad du menar! Knappt var dottern född innan frågorna om syskon kom :meh: Senast här om dagen så frågade en helt okänd man i lekparken om det inte var dags för syskon snart, barn behöver ju ett syskon
 
Vi har så svårt för att hitta pojknamn som vi trivs med, tjejnamn har vi några stycken som vi båda tycker om :) Men vi gör nog som med dottern och väntar tills fröet är fött och vi vet lite mer vad det är för individ, innan vi bestämmer oss för namn.

Igår var vi och kollade på barnvagn och provlastade i bilen för att se vad som ryms osv. Vi kom dit 10 min innan butiken stängde men fick fantastiskt bra hjälp ändå :up: Det slutade med att vi bokade en Emmaljunga Double Viking 735 med outdoor chassi och liggdel och två sittdelar i färgen Outdoor timber. Snabba ryck :D Vi får hämta ut den i början av april. Sen har jag hämtat ut 3 st babyboxar och anmält mig till några fler. Så nu känns det lite mer verkligt med bebis.

Efter UL på fredag tror jag att jag kommer vilja åka och kolla på barnvagn direkt :) (om allt ser bra ut vill säga!). Känner mig så galet pepp på det asså! Tänkte också beställa hem babyboxar som jag har läst lite löst om, du kan väl tipsa i tråden om det var nåt kul i dem sen :D.
 
Jag uppdaterar listan med att jag gissar på att det blir en pojke, eftersom jag drömde att det blev det :D

26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: / Det blev en:
3/4 - Minian, andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:
5/4 - April18, andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:
16/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej / UL visade: / Det blev en:
17/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: / Det blev en:
18/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:
10/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: / Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på: Pojke/ UL visade: / Det blev en:
29/5 - Lilleknodd2 andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:
 
Jag är lite nyfiken kring om några av er andra har ändrat era matvanor eller det ni äter sedan ni blev gravida? Inte bara pga graviditetskrämpor som illamående etc utan även i hälsosyfte, ändrad smak osv.

Jag har ju som sagt varit extremt hungrig sen v6 som jag klagat lite över. Det ständiga ätandet har gjort att jag nästan inte är sugen på att äta något alls längre, speciellt inte bröd som annars alltid går ner. Jag hade en tanke i början om att jag skulle äta mer frukt och grönt men det har blivit lite si och så med det..:angel: Även om det nu typ är det enda jag fortfarande blir sugen på (plus oliver!)

Däremot har mitt intag av tidigare favoritdryck o helgmåste Cola gått ner radikalt, liksom intag av andra sötsaker eftersom jag helt enkelt inte är sugen. Så det kanske kompenserar lite för grönsakerna:)
 
Jag har vart lite samma som dig, att min plan var att äta mer grönsaker. Frukt åt jag redan 3-5 stycken per dag redan innan jag blev gravid. Det gick bra till en början med grönsakerna men nu det sista har jag gått mer tillbaka till som det var innan ;) Mackor äter jag alldeles för mycket av, delvis för att jag är lat och ibland kan det bli lite panik om jag gått för länge mellan måltiderna.

Däremot har mitt sötsug också minskat något, förut ville jag gärna ha chips/godis på helgen men nu är det inte lika viktigt faktiskt. Och det ända som jag är mer sugen på nu är bubbelvatten och det är väll typ den bästa cravingen man kan få om man nu ska ha nån? ;)
 
Jag är lite nyfiken kring om några av er andra har ändrat era matvanor eller det ni äter sedan ni blev gravida? Inte bara pga graviditetskrämpor som illamående etc utan även i hälsosyfte, ändrad smak osv.

Jag har ju som sagt varit extremt hungrig sen v6 som jag klagat lite över. Det ständiga ätandet har gjort att jag nästan inte är sugen på att äta något alls längre, speciellt inte bröd som annars alltid går ner. Jag hade en tanke i början om att jag skulle äta mer frukt och grönt men det har blivit lite si och så med det..:angel: Även om det nu typ är det enda jag fortfarande blir sugen på (plus oliver!)

Däremot har mitt intag av tidigare favoritdryck o helgmåste Cola gått ner radikalt, liksom intag av andra sötsaker eftersom jag helt enkelt inte är sugen. Så det kanske kompenserar lite för grönsakerna:)
Eftersom jag är på gränsen maj/juni smyger jag in här igen.
Mitt godissug är så gott som borta. Choklad känner jag avsmak mot.
Ramlösa citron slukade jag två 33 cl igår, brukar inte vara så förtjust i det annars men upptäckte hur bra det var mot illamående.
Jag är mer sugen på fräscha saker än sött/fett. Tvärtom mot vad jag brukar. Inte mig emot :angel:.
 
Jag har vart lite samma som dig, att min plan var att äta mer grönsaker. Frukt åt jag redan 3-5 stycken per dag redan innan jag blev gravid. Det gick bra till en början med grönsakerna men nu det sista har jag gått mer tillbaka till som det var innan ;) Mackor äter jag alldeles för mycket av, delvis för att jag är lat och ibland kan det bli lite panik om jag gått för länge mellan måltiderna.

Däremot har mitt sötsug också minskat något, förut ville jag gärna ha chips/godis på helgen men nu är det inte lika viktigt faktiskt. Och det ända som jag är mer sugen på nu är bubbelvatten och det är väll typ den bästa cravingen man kan få om man nu ska ha nån? ;)

Ja alltså det blir typ inte smidigare än bröd när man är hungrig, går ju fort att fixa o mättar bra:) nice med en hälsosam craving! Hehe


Eftersom jag är på gränsen maj/juni smyger jag in här igen.
Mitt godissug är så gott som borta. Choklad känner jag avsmak mot.
Ramlösa citron slukade jag två 33 cl igår, brukar inte vara så förtjust i det annars men upptäckte hur bra det var mot illamående.
Jag är mer sugen på fräscha saker än sött/fett. Tvärtom mot vad jag brukar. Inte mig emot :angel:.

Vad intressant att läsa att vi är tre (hittills) i bara denna tråd som har minskat/tappat sötsug. Har för mig att jag googlade på det men upplevde det som ett minsta vanligt graviditetssymptom. Håller med dig om frächa saker! hehe ja man får vara glad att man typ automatiskt blir programmerad att bli sugen på mer hälsosamma saker:)
 
Jag har svårt att äta lax, något jag i vanliga fall älskar. Klarar inte av smaken och det var exakt samma sak förra graviditeten. I övrigt äter jag som vanligt. Sötsuget är definitivt inte borta. :D
 
Jag är mer sugen på frukt och fruktiga smaker. De senaste dagarna vräker jag i mig färska jordgubbar, det är bara såååå gott. När jag inte äter jordgubbarna står jag och luktar på askarna och njuter av doften :o:rofl: Annars är satsumas och röda vindruvor favoriten. Grönsaker har jag väldigt svårt för, om de inte är blandade med maten. Mitt illamående gör att jag måste äta precis det jag är sugen på för dagen. Om jag är sugen på t.ex. lasagne så kan jag inte äta något annat än just det, annars mår jag illa och får kräkkänslor. Jag är en riktig godisråtta i vanliga fall men äter betydligt mindre godis nu. Cola är min stora last och där har jag dragit ner på intaget.
 
Efter UL på fredag tror jag att jag kommer vilja åka och kolla på barnvagn direkt :) (om allt ser bra ut vill säga!). Känner mig så galet pepp på det asså! Tänkte också beställa hem babyboxar som jag har läst lite löst om, du kan väl tipsa i tråden om det var nåt kul i dem sen :D.
Att köpa barnvagn är en hel djungel, men det är rätt kul att leta ändå. Inför första barnet snurrade det bara runt i huvudet på mig och min sambo. Vi läste recensioner och barnvagnsbloggar, vi tittade på bilder och vi mätte hit och dit. Till slut blev jag så less att vi åkte till en butik och fick hjälp. Till slut bestämde vi oss för en Kronan Duo och när vi hittade en begagnad till bra pris så slog vi till. Vi är väldigt nöjd med den vagnen. Jag såg "Familjen Annorlunda" i veckan och en av mammorna skulle köpa en ny vagn, hennes 105:e! :eek:

De boxar jag hämtat ut är:
Apoteksgruppen
Babyproffsen
Lloyds apotek
Dessa tre beställde jag samtidigt, på samma hemsida. Jag fick en kod som jag visade upp i butiken när jag hämtade boxen. Boxarna innehöll bl.a. en Mam nappflaska, två Mam nappar, våtservetter, 3 * gratis viaplay i 2 månader, tre haklappar från TryggHansa, gravidförsäkring från TryggHansa, 2 tuber barntandkräm, en barntandborste, 2 st provförpackningar av Cetaphil ansiktstvätt, ett litet paket Pampers blöjor, provförpackningar av salvor (tex Bephanten), två st "tvättdukar" som man kan lägga i tvättmaskinen för att förhindra att kläderna färgar av sig, en mjuk bebisleksak och rabattkuponger. Jag kan ha missat något.
 
Tänkte också beställa hem babyboxar som jag har läst lite löst om, du kan väl tipsa i tråden om det var nåt kul i dem sen :D.
Det jag kommer ihåg från när jag väntade dottern var att jag tyckte Kronans apotek och Libero hade bäst babyboxar. Kronans babybox hade en nappflaska från Philips Avent och det var den enda nappflaska som dottern accepterade :D Dock är Kronans babybox svår att få tag på, den finns sällan inne på apoteken och det går inte att boka den, utan man får gå in och fråga liten nu och då. Liberos babybox hämtade jag ut på Ica Maxi och den innehöll (förutom Liberoblöjor) en rabattkupong á 50% rabatt på ett helt köp när man köpte barnkläder på Ica Maxi. Jag tror vi köpte kläder för 2000 kr och fick 50% rabatt på det :up: Påsen vi fick på BB var också bra med mycket blöjor.

Jag kollade "Allt för föräldrars" gravidpaket, men kommer nog inte beställa det. Tidigare har man fått ett presentkort på en body från Kappahl, men de verkar ha tagit bort det nu.

Lekmer och Apoteket har var sin babybox som man kan beställa, men som kostar ca 300 kr/st. De verkar innehålla bra saker :)
 
Det jag kommer ihåg från när jag väntade dottern var att jag tyckte Kronans apotek och Libero hade bäst babyboxar. Kronans babybox hade en nappflaska från Philips Avent och det var den enda nappflaska som dottern accepterade :D Dock är Kronans babybox svår att få tag på, den finns sällan inne på apoteken och det går inte att boka den, utan man får gå in och fråga liten nu och då. Liberos babybox hämtade jag ut på Ica Maxi och den innehöll (förutom Liberoblöjor) en rabattkupong á 50% rabatt på ett helt köp när man köpte barnkläder på Ica Maxi. Jag tror vi köpte kläder för 2000 kr och fick 50% rabatt på det :up: Påsen vi fick på BB var också bra med mycket blöjor.

Jag kollade "Allt för föräldrars" gravidpaket, men kommer nog inte beställa det. Tidigare har man fått ett presentkort på en body från Kappahl, men de verkar ha tagit bort det nu.

Lekmer och Apoteket har var sin babybox som man kan beställa, men som kostar ca 300 kr/st. De verkar innehålla bra saker :)
Kupongen på gratis body på Kappahl fanns kvar i våras i alla fall. Kronans box fanns inte att få tag på då och apotekspersonalen visste inte om de någonsin skulle få in fler. Liberos babybox hämtade jag i somras. Den innehöll en rabattkupong på Icas blöjor men inte på kläder.
 
Idag har vi köpt en barnvagn :o:D Då jag liksom Anonymusen tänkte att det här kommer vara en djungel så det är bra att bara åka ut och titta lite vad som finns. Hade spanat in Emmaljunga eller en Britax lite innan på nätet. Britaxen gick bort direkt då den kändes stor och klumpig. Men istället hittade vi en Joolz Day 2 som både jag och sambon gillade skarpt. Nöjda att vi hittat en barnvagn vi kunde tänka oss var vi påväg att åka när det visade sig att just denna barnvagnen var på rea, ca 3000 kr billigare! :up: Så den fick följa med hem och vi har redan satt ihop den, snacka om att vara ute i god tid ;) Haha.
 
Kupongen på gratis body på Kappahl fanns kvar i våras i alla fall. Kronans box fanns inte att få tag på då och apotekspersonalen visste inte om de någonsin skulle få in fler. Liberos babybox hämtade jag i somras. Den innehöll en rabattkupong på Icas blöjor men inte på kläder.
När jag kollade på Allt för föräldrars hemsida fanns inte kupongen för Kappahl-bodyn med, men det kan ju vara så att de inte skriver ut det?
Jag var in på ett Kronan-apotek förra veckan och då sa personalen att boxen funnits i somras men att den var slut nu och de visste inte när den skulle komma igen. Så var det förra gången också kommer jag ihåg, jag fick gå in och fråga lite nu och då.
 
Jag är mer sugen på frukt och fruktiga smaker. De senaste dagarna vräker jag i mig färska jordgubbar, det är bara såååå gott. När jag inte äter jordgubbarna står jag och luktar på askarna och njuter av doften :o:rofl: Annars är satsumas och röda vindruvor favoriten. Grönsaker har jag väldigt svårt för, om de inte är blandade med maten. Mitt illamående gör att jag måste äta precis det jag är sugen på för dagen. Om jag är sugen på t.ex. lasagne så kan jag inte äta något annat än just det, annars mår jag illa och får kräkkänslor. Jag är en riktig godisråtta i vanliga fall men äter betydligt mindre godis nu. Cola är min stora last och där har jag dragit ner på intaget.

Gäller att antingen ha väldigt mkt olika matgrejer hemma eller nära till affären låter der som ;)

Man kan ju undra om man hinner vänja sig av så mkt med Colan att man sen inte gillar den efter graviditeten också... Vet att vissa slutar tycka om saker som de inte druckit/ätit på ett tag. Jag älskar vanligtvis cola så det blir intressant att se!
 
Äntligen dags för mig att hoppa in i tråden! Följt den i tysthet men ville ha UL gjort och berätta för familjen först. Orkar inte anonymt inlogg. Nu är i alla fall närmsta familjen informerad, några vänner och jobbet kvar. Allt såg bra ut på kub. Rul om ett par veckor, vi kommer inte ta reda på kön.

Det blir andra barnet, blivande storebror fyller två i januari. Hittills har jag varit mer illamående och tröttare än förra graviditeten. Foglossningen kom dock inte lika tidigt som sist. Fick lite komplikationer senast, kommer bli en del extrakontroller etc, främst pga havandeskapsförgiftning. Än så länge ser allt bra ut i alla fall.

Har inte haft nån matlust (börjar återvända nu när illamåendet minskar) och sötsuget är borta så hittills visar vågen -5kg. Sötsuget försvann förra graviditeten också men kom (tyvärr) tillbaka i slutet.

Idag har vi träffat släktens senaste tillskott. Prematur men skulle fötts nu i helgen så nu är han normalstor. Stora är de ju inte i alla fall! Längtar knappast mindre efter en hel dags bebismys. Sonen var väldigt intresserad (och försiktig) också, känns bra för jag är rätt orolig för svartsjuka.
 
26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: / Det blev en:
3/4 - Minian, andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:
5/4 - April18, andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej/UL visade/Det blev en:
16/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej / UL visade: / Det blev en:
17/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: / Det blev en:
18/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:
10/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: / Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på: Pojke/ UL visade: / Det blev en:
29/5 - Lilleknodd2 andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:


Har alltid föreställt mig att jag skulle få en dotter första barnet. Så fort jag plussade förra graviditeten var jag dock helt säker på pojke. Känslan höll i sig och visade sig stämma. Den här gången har jag inte alls nån lika tydlig känsla. "Måste" jag gissa så chansar jag på tjej.
 
26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: / Det blev en:
3/4 - Minian, andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:
5/4 - April18, andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej/UL visade/Det blev en:
16/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej / UL visade: / Det blev en:
17/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: / Det blev en:
18/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:
10/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: / Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på: Pojke/ UL visade: / Det blev en:


Har alltid föreställt mig att jag skulle få en dotter första barnet. Så fort jag plussade förra graviditeten var jag dock helt säker på pojke. Känslan höll i sig och visade sig stämma. Den här gången har jag inte alls nån lika tydlig känsla. "Måste" jag gissa så chansar jag på tjej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
841
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
852
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 842
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp