Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig vaccinerat mig förut mot influensan. Men kanske borde göra det nu? Brukar inte vara sjuk men märker helt klart att mitt immunförsvar är sämre som gravid. Dessutom möter jag en hel del olika människor via jobbet så jag borde nog göra det.

Inte jag heller, men tänkte att det är annorlunda nu o ngt man borde överväga. Blir nästan stressad efter att ha läst att man rekommenderas vaccinera sig då jag inte ska träffa bm förrän i dec o går in i v20 på fre :nailbiting: Jag ringde vc och frågade dem hur de gjorde där, men de sa att det ska gå genom bm..
 
Inte jag heller, men tänkte att det är annorlunda nu o ngt man borde överväga. Blir nästan stressad efter att ha läst att man rekommenderas vaccinera sig då jag inte ska träffa bm förrän i dec o går in i v20 på fre :nailbiting: Jag ringde vc och frågade dem hur de gjorde där, men de sa att det ska gå genom bm..

Varför ska det gå genom bm?

Jag har faktiskt vaccinerat mig idag. :)Kändes vettigt att göra och så hade vc drop-in just i eftermiddag, så jag passade på. Sköterskan frågade inte om jag konsulterat barnmorskan, utan gick igenom ett standardformulär. Tycker det verkar konstigt att man ska måsta konsultera barnmorskan om man inte har specifika hälsoskäl.
 
Varför ska det gå genom bm?

Jag har faktiskt vaccinerat mig idag. :)Kändes vettigt att göra och så hade vc drop-in just i eftermiddag, så jag passade på. Sköterskan frågade inte om jag konsulterat barnmorskan, utan gick igenom ett standardformulär. Tycker det verkar konstigt att man ska måsta konsultera barnmorskan om man inte har specifika hälsoskäl.

Skönt att ha det gjort! Kostade det något eller var det gratis för dig som gravid?

Kvinnan som jag talade med i telefon var lite vag och verkade ha dålig koll, men det som hon sa var att bm har koll på när i en graviditet o så man ska vaccinera sig vilket hon inte visste om de hade.. Tänkte slå en signal imorgon till mvc och fråga om de har några särskilda rutiner, annars knatar jag nog iväg på drop-in nästa v och hoppas på det bästa! Har kommit fram till att jag vill vaccinera mig iaf.
 
Skönt att ha det gjort! Kostade det något eller var det gratis för dig som gravid?

Kvinnan som jag talade med i telefon var lite vag och verkade ha dålig koll, men det som hon sa var att bm har koll på när i en graviditet o så man ska vaccinera sig vilket hon inte visste om de hade.. Tänkte slå en signal imorgon till mvc och fråga om de har några särskilda rutiner, annars knatar jag nog iväg på drop-in nästa v och hoppas på det bästa! Har kommit fram till att jag vill vaccinera mig iaf.

Det var gratis som gravid. Vet inte om det gäller alla landsting, jag bor i Stockholm.

Låter som hon bara var osäker då och inte ville riskera att ge felaktig info. Vad jag läste mig till på 1177 är att influensavaccin rekomenderas från v.17. Anledning att man inte gör det tidigare är att vaccinets effekt avtar med tiden och det är framförallt i slutet av gravditeten riskerna med influensa är större.

Om du inte har tid hos bm på ett bra tag så kan du ju säkert få telefonrådgivning. :)
 
Går in i v.14 i morgon, blev framflyttad en dag på UL igår :D Så lillskrutt beräknas till 30/5! Allt såg bra ut och de blivande syskonen här hemma tyckte det var roligt med bilderna :heart

Mår piss just nu, jobbig magkatarr som gör att jag mår illa så fort jag ätit och har ont :cry: Äter omeprazol sen några veckor men verka inte hjälpa. Kräktes direkt efter ul igår och har haft svårt att äta efter det. Sonen har varit sjuk hela veckan så vi har vilat en del, tagit det lugnt.

Ang influensavaccin har jag inte tänkt på, hade influensa i februari och det var rätt jobbigt utan att vara gravid. Hade iofs precis haft halsfluss innan så var lite klen redan innan.
 
Inte jag heller, men tänkte att det är annorlunda nu o ngt man borde överväga. Blir nästan stressad efter att ha läst att man rekommenderas vaccinera sig då jag inte ska träffa bm förrän i dec o går in i v20 på fre :nailbiting: Jag ringde vc och frågade dem hur de gjorde där, men de sa att det ska gå genom bm..
Jag fick ett informationsblad av BM sist och då var jag i vecka 21 och nu i vecka 23 så du behöver nog inte känna dig stressad. :)
Jag tänker nog vaccinera mig nästa vecka då dom har drop-in.
Tror inte du ska behöva gå via BM utan bara gå till en mottagning som vaccinerar för influensan och vad jag har förstått det som så ska det vara gratis. :)
 
Går in i v.14 i morgon, blev framflyttad en dag på UL igår :D Så lillskrutt beräknas till 30/5! Allt såg bra ut och de blivande syskonen här hemma tyckte det var roligt med bilderna :heart

Mår piss just nu, jobbig magkatarr som gör att jag mår illa så fort jag ätit och har ont :cry: Äter omeprazol sen några veckor men verka inte hjälpa. Kräktes direkt efter ul igår och har haft svårt att äta efter det. Sonen har varit sjuk hela veckan så vi har vilat en del, tagit det lugnt.

Ang influensavaccin har jag inte tänkt på, hade influensa i februari och det var rätt jobbigt utan att vara gravid. Hade iofs precis haft halsfluss innan så var lite klen redan innan.
Grattis till bra resultat! :)
Usch vad jobbigt med magkatarr.. Jag hade lite problem i början och var orolig att det skulle hålla i och bli värre. Men peppar peppar så har jag inga besvär just nu! Så hoppas det går över för dig snart också!
 
Jag har dom senaste dagarna fått som någon molandevärk strax ovanför blygdbenen och en liten bit upp alltså väldigt centrerat. Det känns inte som ligamenten för det känns längre ut om man nu inte har ligament mitt på också? Ibland är det som pulserande värk från blygdbenen och en liten bit upp.
Är i vecka 23.
Någon som har något liknande eller vet vad det kan bero på?
 
Går in i v.14 i morgon, blev framflyttad en dag på UL igår :D Så lillskrutt beräknas till 30/5! Allt såg bra ut och de blivande syskonen här hemma tyckte det var roligt med bilderna :heart

Mår piss just nu, jobbig magkatarr som gör att jag mår illa så fort jag ätit och har ont :cry: Äter omeprazol sen några veckor men verka inte hjälpa. Kräktes direkt efter ul igår och har haft svårt att äta efter det. Sonen har varit sjuk hela veckan så vi har vilat en del, tagit det lugnt.

Ang influensavaccin har jag inte tänkt på, hade influensa i februari och det var rätt jobbigt utan att vara gravid. Hade iofs precis haft halsfluss innan så var lite klen redan innan.
Smyger in från sommar-18-tråden.
Men jag kommer med stor sannolikhet föda tidigt pga sjukdom så har rätt vara här med :angel:.

Min mage har också ballar ur totalt (12+3 idag). Trodde det beror på min Crohns, men det kanske "bara" är magkatarr.
För mig innebär det dock att det kommer åt andra hållet. Jätteont efter mat och får då springa på toa med diarrée. Eller så är det en kombination av bägge :wtf:.
 
Jag har dom senaste dagarna fått som någon molandevärk strax ovanför blygdbenen och en liten bit upp alltså väldigt centrerat. Det känns inte som ligamenten för det känns längre ut om man nu inte har ligament mitt på också? Ibland är det som pulserande värk från blygdbenen och en liten bit upp.
Är i vecka 23.
Någon som har något liknande eller vet vad det kan bero på?
Jag hör till vintertråden men har ett svar:)
Blygdbenet är delat i två, med andra ord sitter det en fog däremellan. Så det kan ju vara foglossning som du känner av.
Jag minns från förra graviditeten att barnmorskan flera gånger frågade om det gjorde ont när hon kände efter blygdbenet för att ta SF-måttet, hon förklarade att väldigt många får ont precis där.
 
Finns det några aktiva ryttare här? Hur länge hoppas ni kunna rida?

Här är en :) Förra gången red jag till vecka 25-26 ungefär. Jag hade hoppats kunna rida längre, men jag gick upp rätt mycket i vikt så magen började liksom "ta emot" och det kändes som att magmusklerna inte riktigt kunde "hålla koll på klumpen" (:angel:) när jag red! Den här gången hoppas jag att jag inte går upp lika mycket, men å andra sidan har jag en betydligt sprattligare häst, vilket kanske tvingar mig att sluta i tid. Det har dessutom redan nu börjat kännas i ligamenten när jag hoppar av - han är ju så jäklarns hög!

(Får ju iofs hem Perra (den lille och stabilare), så jag får väl rida på honom om den sprattliga blir för mycket ;) )
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Här är en :) Förra gången red jag till vecka 25-26 ungefär. Jag hade hoppats kunna rida längre, men jag gick upp rätt mycket i vikt så magen började liksom "ta emot" och det kändes som att magmusklerna inte riktigt kunde "hålla koll på klumpen" (:angel:) när jag red! Den här gången hoppas jag att jag inte går upp lika mycket, men å andra sidan har jag en betydligt sprattligare häst, vilket kanske tvingar mig att sluta i tid. Det har dessutom redan nu börjat kännas i ligamenten när jag hoppar av - han är ju så jäklarns hög!

(Får ju iofs hem Perra (den lille och stabilare), så jag får väl rida på honom om den sprattliga blir för mycket ;) )
Jag red hela vägen sist och hoppas såklart att det går lika bra nu. Jag är dock inte i samma form denna gång så förbereder mig mentalt på att det kanske inte kommer gå:down:. Livet ser lite annorlunda ut med en 2,5-åring också men än så länge rider jag som vanligt iaf :).
 
Jag har dom senaste dagarna fått som någon molandevärk strax ovanför blygdbenen och en liten bit upp alltså väldigt centrerat. Det känns inte som ligamenten för det känns längre ut om man nu inte har ligament mitt på också? Ibland är det som pulserande värk från blygdbenen och en liten bit upp.
Är i vecka 23.
Någon som har något liknande eller vet vad det kan bero på?

Jag fick skitont där för typ två-tre v sen efter fysisk ansträngning. Var obehagligt men efter googlande kom jag fram till att det måste ha varit just framfogen. När det värsta gav med sig kände jag att det värkte ut mot ljumskarna också. Det gick över efter vila för mig.
 
Det var gratis som gravid. Vet inte om det gäller alla landsting, jag bor i Stockholm.

Låter som hon bara var osäker då och inte ville riskera att ge felaktig info. Vad jag läste mig till på 1177 är att influensavaccin rekomenderas från v.17. Anledning att man inte gör det tidigare är att vaccinets effekt avtar med tiden och det är framförallt i slutet av gravditeten riskerna med influensa är större.

Om du inte har tid hos bm på ett bra tag så kan du ju säkert få telefonrådgivning. :)

Tack för info! Jag tillhör också Sthlms län så då borde det vara samma för mig:)
 
Finns det några aktiva ryttare här? Hur länge hoppas ni kunna rida?

Jag lämnade faktiskt bort min häst i lördags, egentligen inte för att jag kände att ridningen var ett problem just nu eller att jag fått ont någonstans. Jag och min häst tävlar vanligtvis 130 klasser och dom höjderna vill jag ju såklart inte hoppa på nu. Men när vi nu börjat ta det lite lugnare har jag märkt att det spritter lite väl mycket i henne och hon kan vissa dagar vara lika mycket i luften som på marken. Så då har jag känt att både jag och hon mår bäst av att någon annan rider nu fram till jag kan rida efter förlossningen igen :) Så hade jag bara haft en lugnare/tryggare häst hade jag nog ridit bra mycket längre! :D
 
Jag planerar att rida till jul. Passar bra med uppehåll sedan även om jag kanske fuskar ngn gång i januari. Planerar att börja igen i augusti.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
778
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
771
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 666
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 419
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp