Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har erfarenhet av järnbrist här? Jag har sen drygt 1v tillbaka blivit så himla trött, o även känt av lite mer illamående igen.. Känns konstigt iom att jag befinner mig i v 20 och det inte har varit ett problem på ett bra tag nu. Förra veckan var jag även påväg att svimma men jag har vanligtvis ganska lågt tryck så tänkte att det var därför. (Låg dock på 114/68 när jag var inne på akuten senare samma v så det var ju normalt, men då var jag i ett mkt stressat tillstånd så kanske inte representativt..?) Ska ta upp detta med bm om 2v när jag är där.

Tills dess tänkte jag dock fråga om man kanske vågar testa självbehandling typ med blutsaft eller så? Skulle det kunna sabba ev provtagning? Sen funderar jag på hur snabbt man märker effekt av behandling om det nu skulle röra sig om järnbrist? Blir inte särskilt klok på mitt googlande.. :o

Det är vanligt att behöva börja med järntillskott kring v.20. Ökad blodvolym har ofta börjat ta ut sin rätt då. Blutsaft ger inte alls samma mängd järn som tabletter och sabbar ingen senare provtagning. Har ingen erfarenhet av blutsaft, men tabletter som niferex tycker jag brukar ge tydlig effekt på någon vecka eller två.

Även om det är troligt att behöva järntillskott från ungefär halva gravditeten kan det ändå vara bra att stämma av med barnmorskan innan man börjar självbehandla. Om du inte redan vet dina värden från inskrivningen och det kan motivera? Det finns nämligen vissa risker med att ha för högt hb under graviditet (värde över 146).

Det behöver inte heller vara järnbrist som gör dig trött, utan det skulle kunna vara t.ex. blodtrycket. Blodtrycket sjunker under början graviditeten och ligger som lägst efter ungefär halva gravditeten, så har du lågt blodtryck sedan innan är det kanske en precis lika möjlig förklaring. Ring barnmorskan och hör dig för om du inte vill vänta tills du har bokad tid. :)
 
Tack för att ni delade med er av erfarenheter @Lo_ och @Sedna ! Låter på era råd som att jag ska kontakta bm först. Jag har varit i kontakt med MVC typ en gång varannan/varje vecka nu på senaste så det börjar bli lite pinsamt.. hehe. Så jag står ut och avvaktar tills jag får träffa min bm om det inte blir värre. Vad jag förstått så ska det inte vara någon större fara för mig/bebis och då är det ju ändå uthärdligt (rätta mig om jag har fel). Det är bara skönt att få veta vad den bakomliggande orsaken är och få hjälp om det finns att tillgå.
 
Förra graviditeten rekommenderade bm alla att börja med järn från v 20. Olika på olika ställen dock, har jag förstått.

Den här gången fick jag börja tidigare (men är dålig på att komma ihåg dem). Bra HB men låga depåer.
 
Förra graviditeten rekommenderade bm alla att börja med järn från v 20. Olika på olika ställen dock, har jag förstått.

Det är okunnigt att på slentrian rekomendera järntillskott till alla. Tyvärr verkar det inte vara helt ovanligt och många barnmorskor verkar okunniga kring riskerna med högt hb. Många, om inte de flesta, är dock i behov av järn under andra halvan av gravditeten. :)
 
Fick tag på bm idag för att diskutera provtagning av hb. Visade sig att jag hade rejäla järndepåer vid inskrivning och hb på 135. Hon ansåg därför att man inte behöver ta ngt hb på mig vid nästa besök. Det gjorde mig irriterad för vem vet hur det ser nu liksom... Det kan ju ha gått ännu högre och det är ju en risk och något jag verkligen vill veta isf. Såg att andra som haft runt 135 vid inskrivning blivit tillsagda att tex inte ta multivitamin, men detta har jag inte hört ett pip om. Blev nu istället orolig för högt hb, eftersom mina vitaminer innehåller järn... Är det inte standard att kolla hb, blodtryck, socker o sådant vid besök hos bm?
 
Fick tag på bm idag för att diskutera provtagning av hb. Visade sig att jag hade rejäla järndepåer vid inskrivning och hb på 135. Hon ansåg därför att man inte behöver ta ngt hb på mig vid nästa besök. Det gjorde mig irriterad för vem vet hur det ser nu liksom... Det kan ju ha gått ännu högre och det är ju en risk och något jag verkligen vill veta isf. Såg att andra som haft runt 135 vid inskrivning blivit tillsagda att tex inte ta multivitamin, men detta har jag inte hört ett pip om. Blev nu istället orolig för högt hb, eftersom mina vitaminer innehåller järn... Är det inte standard att kolla hb, blodtryck, socker o sådant vid besök hos bm?
Jag förstår din oro och irritationen! Jag har/hade ett hb på 144 som min BM tyckte var så himla bra! Ingenting om att jag borde sluta med multivitaminerna som innehåller järn.. Och inte ett ljud om att högt hb inte är bra! Bara om hur fint hb jag hade.. Tappade lite förtroende för min BM.. :(
 
Jag förstår din oro och irritationen! Jag har/hade ett hb på 144 som min BM tyckte var så himla bra! Ingenting om att jag borde sluta med multivitaminerna som innehåller järn.. Och inte ett ljud om att högt hb inte är bra! Bara om hur fint hb jag hade.. Tappade lite förtroende för min BM.. :(

Förstår det.. Man litar ju på att de ska informera en om sånt. Men har du fortsatt med vitaminerna eller slutade du? Har hb-värdet hållt sig på samma nivå hela tiden eller förändrats något?
 
Stå på dig om att få hb kollat @anonymApril, det är ju ett enkelt och snabbt prov. Påtala att du mår dåligt och vill veta dina värden för att kunna slappna av.

Mitt normala hb ligger på 140-145, men ligger ständigt på gränsen till för låga järndepåer. Jag har behandlats för järnbrist som icket-gravid. Jag hade 145 i hb inskrivningen denna gång och något liknande förra gången. Ingen av dem tre barnmorskor jag haft har verkat kunniga kring järn och graviditet. Förra gravditeten togs inte ens något värde på järndepåerna vid inskrivningen, då barnmorskan inte tyckte att det behövdes vid ett hb på över 140. Tyvärr verkar det finnas en stor kunskapsbrist hos många barnmorskor kring detta.

Om du äter multivitamintablett med järn tror jag verkligen inte du behöver oroa dig för att få i dig för mycket järn. Mängden järn i dessa tabletter är väldigt liten och dessutom är det svårt för kroppen att ta upp. Multivitamintabletter har aldrig påverkat mina värden.

Kroppen har ett markant ökat behov av järn under gravditeten så även om man har bra hb vid inskrivningen är det vanligt att det faller. Förra gravditeten hade jag hb över 140 vid inskrivningen och det var nere och vände under 115 innan det började stiga med hjälp av niferex.

Detta blev en längre roman, men det jag vill ha sagt är att det inte finns någon anledning att oroa sig för ett bra hb vid inskrivningen. Däremot bör hb hållas koll på under andra halvan av graviditen.
 
Stå på dig om att få hb kollat @anonymApril, det är ju ett enkelt och snabbt prov. Påtala att du mår dåligt och vill veta dina värden för att kunna slappna av.

Mitt normala hb ligger på 140-145, men ligger ständigt på gränsen till för låga järndepåer. Jag har behandlats för järnbrist som icket-gravid. Jag hade 145 i hb inskrivningen denna gång och något liknande förra gången. Ingen av dem tre barnmorskor jag haft har verkat kunniga kring järn och graviditet. Förra gravditeten togs inte ens något värde på järndepåerna vid inskrivningen, då barnmorskan inte tyckte att det behövdes vid ett hb på över 140. Tyvärr verkar det finnas en stor kunskapsbrist hos många barnmorskor kring detta.

Om du äter multivitamintablett med järn tror jag verkligen inte du behöver oroa dig för att få i dig för mycket järn. Mängden järn i dessa tabletter är väldigt liten och dessutom är det svårt för kroppen att ta upp. Multivitamintabletter har aldrig påverkat mina värden.

Kroppen har ett markant ökat behov av järn under gravditeten så även om man har bra hb vid inskrivningen är det vanligt att det faller. Förra gravditeten hade jag hb över 140 vid inskrivningen och det var nere och vände under 115 innan det började stiga med hjälp av niferex.

Detta blev en längre roman, men det jag vill ha sagt är att det inte finns någon anledning att oroa sig för ett bra hb vid inskrivningen. Däremot bör hb hållas koll på under andra halvan av graviditen.

Tacksam för din roman till svar :) det är väldigt skönt att få lite info från någon som är bättre insatt/mer erfaren, guld värt! Jag ska stå på mig och vågar mig då på att fortsätta med mitt multivitamin till nästa veckas besök hos bm. Men däremot låter det ju förfärligt att just många barnmorskor har dålig koll på järnet, eftersom det är så riskfyllt att ligga för högt under en graviditet.. Tack o lov för internet:up:
 
Fick tag på bm idag för att diskutera provtagning av hb. Visade sig att jag hade rejäla järndepåer vid inskrivning och hb på 135. Hon ansåg därför att man inte behöver ta ngt hb på mig vid nästa besök. Det gjorde mig irriterad för vem vet hur det ser nu liksom... Det kan ju ha gått ännu högre och det är ju en risk och något jag verkligen vill veta isf. Såg att andra som haft runt 135 vid inskrivning blivit tillsagda att tex inte ta multivitamin, men detta har jag inte hört ett pip om. Blev nu istället orolig för högt hb, eftersom mina vitaminer innehåller järn... Är det inte standard att kolla hb, blodtryck, socker o sådant vid besök hos bm?

Standard från v 25 (och därefter varannan gång om jag minns rätt från sedan när det gäller blodproverna). (Källa: min bm idag, kan ju dock vara olika i olika landsting).
 
Igår fick jag lyssna på hjärtljud :love:
Var väl bara blodtrycket som kollades i övrigt, ligger bra. Min remiss till Aurora verkar dock vara lite på villovägar men hon skulle kolla upp det...
 
Fick tag på bm idag för att diskutera provtagning av hb. Visade sig att jag hade rejäla järndepåer vid inskrivning och hb på 135. Hon ansåg därför att man inte behöver ta ngt hb på mig vid nästa besök. Det gjorde mig irriterad för vem vet hur det ser nu liksom... Det kan ju ha gått ännu högre och det är ju en risk och något jag verkligen vill veta isf. Såg att andra som haft runt 135 vid inskrivning blivit tillsagda att tex inte ta multivitamin, men detta har jag inte hört ett pip om. Blev nu istället orolig för högt hb, eftersom mina vitaminer innehåller järn... Är det inte standard att kolla hb, blodtryck, socker o sådant vid besök hos bm?
Jag har alltid legat högt i hb (mellan 130-140, dock halvtaskiga depåer) varje graviditet, och har aldrig hört att man inte ska ta multivitamin.
Vilka prover som tas vid besöken varierar en del. Det är inte alltid de kollar hb, socker, urinprov osv varje besök. Det är mer i slutet av graviditeten som det görs
 
Ni som redan träffat er bm (förutom vid inskrivningen) vilken vecka är ni i? Här är inte första besöket förrän vecka 25
 
Efter telefonstrul i måndags så ringde bm upp mig i måndagskväll typ 40 min efter de stängt och sa att jag kunde komma dit på tisdag förmiddag och få lergigan comp. Underbara människa :love: Har nu ätit tabletterna i några dagar, fått behålla maten! Fått energi igen :up: Illamåendet är inte helt borta men överenskomligt :D

Gått in i vecka 15, fått hela kinderna och hakan full med finnar :nailbiting: Sådär härligt blek och glåmig med :meh: Jag har tagit ledigt kring jul, och har passande nog UL den 5/1. Bm ska jag inte träffa förrän i v. 25.
 
Flyttades ngr dagar nu vid RUL. Det verkar vara en fullt frisk flicka.

25/3 - Shpongle,
26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:
3/4 - Minian, andra barnet / Gissar på: / UL visade: / Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
10/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: / Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på: Pojke/ UL visade: / Det blev en:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
841
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
852
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 842
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp