Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det några aktiva ryttare här? Hur länge hoppas ni kunna rida?

Jag är i vecka 24 nu och rider typ som vanligt. Har lämnat 2-3 dagar i veckan åt medryttare då jag känner att jag behöver ta det lite lugnare rent generellt, men också för att jag vill vara hemma mer med min man nu under den här perioden så att han också får "umgås med magen". Låter kanske lite konstigt men ja, så känner jag. Men jag när rider, så rider jag på samma sätt som jag alltid har gjort och tränar för tränare osv. Hoppas kunna fortsätta ett bra tag till men inser att jag kanske får dra ner på ridningen och på sikt också kanske promenadrida/rast av mer än det blir effektiv träning för hästen.
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
För kännedom så har jag hämtat babyproffsens babybox nu. Den innehöll:
* våtservetter (skräll!)
* blöjor (Pampers 22 st)
* babywipes
* haklapp från Trygg-Hansa (fanns även i LLoyds apoteks box, så nu har vi två såna fula!)
* liten nappflaska från MAM
* sked
* rabattkupong 10% på Babyproffsen
 
Varit hos barnmorskan idag. Dottern på 2 år var med. Hon har ju inte greppat det här med bebisen i magen, men hon tyckte bebis hjärtslag lät som musik. :love:
Vad rart :love:. Min 2,5-åring har också en bebis i magen säger hon och hon har svårt att greppa det här med tidsaspekten och vart bebisen faktiskt är. " Är den i din ficka?" Men hon verkar se fram emot att bli storasyster iaf:).
 
I helgen ska jag ta och rota fram amningskudden som sovkompis. Börjar bli obekvämt att ligga på magen redan.

Jag har någon konstig nedräkning till nästa vecka då vi börjar tillhöra förlossningen och det dessutom finns en chans att rädda bebis om den föds för tidigt. Inte för att jag har några tecken på det men minns att det kändes som en milstolpe förra graviditeten också. Dessutom mycket annat som ska klaras av närmsta veckan också, påfrestande oklarheter kring jobb mm.
 
I helgen ska jag ta och rota fram amningskudden som sovkompis. Börjar bli obekvämt att ligga på magen redan.

Jag har någon konstig nedräkning till nästa vecka då vi börjar tillhöra förlossningen och det dessutom finns en chans att rädda bebis om den föds för tidigt. Inte för att jag har några tecken på det men minns att det kändes som en milstolpe förra graviditeten också. Dessutom mycket annat som ska klaras av närmsta veckan också, påfrestande oklarheter kring jobb mm.

Tycker inte der låter konstigt, jag känner lite samma sak inför den övergången. Men jag har inte helt koll på vilken vecka det är, kan det variera beroende på landsting? Har nämligen för mig att jag hört både 22 och 23..
 
Tycker inte der låter konstigt, jag känner lite samma sak inför den övergången. Men jag har inte helt koll på vilken vecka det är, kan det variera beroende på landsting? Har nämligen för mig att jag hört både 22 och 23..

Som jag förstått det är det numera 22+0 för båda sakerna. V 23 sas det för två år sedan (gällande prematurer) men läkarkonsten går väl framåt. Möjligt att det varierar när man tillhör förlossningen, det vet jag inte. Och inte alla sjukhus tar prematurer så tidigt utan då blir man flyttad som jag förstår det.
 
Tycker inte der låter konstigt, jag känner lite samma sak inför den övergången. Men jag har inte helt koll på vilken vecka det är, kan det variera beroende på landsting? Har nämligen för mig att jag hört både 22 och 23..

Det är från 22+0. Anledningen till att du har hört olika kan vara att vården räknat fulla veckor (dvs kallar 22+0) för 22 veckor och enligt appar och hur folk pratar så är 22+0 vecka 23. :)
 
Är så trött och ledsen :cry: I v.14 mår illa hela tiden, kan knappt äta, när jag väl äter kommer det bara upp igen. Har liksom ingen energi kvar...
 
Nä ingen medicin. Ska man gå genom sin barnmorska eller ringer man till vc? Tur barnen kunnat vara hos mamma och pappa denna helg :heart

Hoppar in med ett svar även om jag inte vet om just bm skriver ut, men jag fick först genom min läkare på vc, sen av gyn när jag gjorde VUL tidigt. De har inte tvekat när jag beskrivit hur jag mått och för mig fungerade lergigan ganska bra, så med lite tur kanske något sådant kan få dig att må bättre:)
 
Nä ingen medicin. Ska man gå genom sin barnmorska eller ringer man till vc? Tur barnen kunnat vara hos mamma och pappa denna helg :heart

Du kan gå via VC, men skulle rekommendera dig att gå via bm. Läkare via MVC är gratis och så har de sannolikt mer erfarenhet av just gravditeter. Ring bm som kan boka in dig hos MVCs läkare, så har i alla fall jag gått tillväga. Hoppas du kan få hjälp att må bättre!
 
Är så trött och ledsen :cry: I v.14 mår illa hela tiden, kan knappt äta, när jag väl äter kommer det bara upp igen. Har liksom ingen energi kvar...

Då pratar du troligen med din bm.
Börja med postafen om du inte gjort det. Sen får man tugga sig uppåt i sortimentet om inte de hjälper. Finns massor som kan hjälpa vid extrema kräkningar.
Knäckebröd hjälper en del, men det beror på graden av illamående. Jag blev mest sur av det rådet:D.

Det är sällan farligt, men försök dricka lite i taget. Farligt är det bara om du blir extremt uttorkad, eller får kassa värden men det sker inte i en handvändning.
Du kan söka på tråden om hyperemesis om du vill:) där finns massa bra råd och tips.


Här:

http://www.bukefalos.com/threads/hyperemisis.1427114/
 
@Tingeling84 Jag vill bara förtydliga att Postafen är receptfria så de kan du själv köpa och börja med snarast. Har du tur så räcker det. Man kan bli ruskigt trött av dem, men ibland är det skönt, då får man sova från eländet...
 
Någon som har erfarenhet av järnbrist här? Jag har sen drygt 1v tillbaka blivit så himla trött, o även känt av lite mer illamående igen.. Känns konstigt iom att jag befinner mig i v 20 och det inte har varit ett problem på ett bra tag nu. Förra veckan var jag även påväg att svimma men jag har vanligtvis ganska lågt tryck så tänkte att det var därför. (Låg dock på 114/68 när jag var inne på akuten senare samma v så det var ju normalt, men då var jag i ett mkt stressat tillstånd så kanske inte representativt..?) Ska ta upp detta med bm om 2v när jag är där.

Tills dess tänkte jag dock fråga om man kanske vågar testa självbehandling typ med blutsaft eller så? Skulle det kunna sabba ev provtagning? Sen funderar jag på hur snabbt man märker effekt av behandling om det nu skulle röra sig om järnbrist? Blir inte särskilt klok på mitt googlande.. :o
 
Någon som har erfarenhet av järnbrist här? Jag har sen drygt 1v tillbaka blivit så himla trött, o även känt av lite mer illamående igen.. Känns konstigt iom att jag befinner mig i v 20 och det inte har varit ett problem på ett bra tag nu. Förra veckan var jag även påväg att svimma men jag har vanligtvis ganska lågt tryck så tänkte att det var därför. (Låg dock på 114/68 när jag var inne på akuten senare samma v så det var ju normalt, men då var jag i ett mkt stressat tillstånd så kanske inte representativt..?) Ska ta upp detta med bm om 2v när jag är där.

Tills dess tänkte jag dock fråga om man kanske vågar testa självbehandling typ med blutsaft eller så? Skulle det kunna sabba ev provtagning? Sen funderar jag på hur snabbt man märker effekt av behandling om det nu skulle röra sig om järnbrist? Blir inte särskilt klok på mitt googlande.. :o
Jag har en del yrsel och är enormt trött. Äter en niferex varannan dag sedan några veckor efter provtagning hos Bm, kan inte säga att jag blivit piggare men det är nog för att jag sover rent uselt :down:. Min förra graviditet fick jag börja med järn varannan dag och sedan varje dag så vi får väl se hur det utvecklar sig.

Du kan väl ringa till din Bm och fråga om du borde börja med järntillskott?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
788
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
777
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 704
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 520
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp