Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dags att hoppa in i denna tråden, visserligen med anonymt nick, inte för att jag är så känd här men jag använder mitt vanliga på andra ställen och vill inte vara googlingsbar på det ännu ;)

Är i alla fall i vecka 21 och gjorde rutinultraljud idag. Det såg bra ut!

Men jag tror jag har sammandragningar. Det gör liksom lite lite ont strax under naveln och magen känns lite tyngre. Tänker att det inte borde vara nån fara, men jag var dum nog att googla och då stod det att det absolut inte ska göra ont :confused:
Har ni haft samma?
 
Dags att hoppa in i denna tråden, visserligen med anonymt nick, inte för att jag är så känd här men jag använder mitt vanliga på andra ställen och vill inte vara googlingsbar på det ännu ;)

Är i alla fall i vecka 21 och gjorde rutinultraljud idag. Det såg bra ut!

Men jag tror jag har sammandragningar. Det gör liksom lite lite ont strax under naveln och magen känns lite tyngre. Tänker att det inte borde vara nån fara, men jag var dum nog att googla och då stod det att det absolut inte ska göra ont :confused:
Har ni haft samma?

Är i v.20 och jag få också sammandragningar emellanåt, magen blir hård och ilar typ. Kan nog inte säga att det gör ont utan mest en konstig känsla
 
Dags att hoppa in i denna tråden, visserligen med anonymt nick, inte för att jag är så känd här men jag använder mitt vanliga på andra ställen och vill inte vara googlingsbar på det ännu ;)

Är i alla fall i vecka 21 och gjorde rutinultraljud idag. Det såg bra ut!

Men jag tror jag har sammandragningar. Det gör liksom lite lite ont strax under naveln och magen känns lite tyngre. Tänker att det inte borde vara nån fara, men jag var dum nog att googla och då stod det att det absolut inte ska göra ont :confused:
Har ni haft samma?

Grattis och välkommen! :)

Jag har fått sammandragningar tidigt båda gravdieteterna. Första graviditeten tyckte jag det var väldigt svårt att veta vad som en normal sammandragning och inte (de var alla normala). Vid en sammandragning blir livmodern hård och spänd. Jag tycker det är obehagligt men det gör inte uttalat ont. Sammandragningar ska inte bli regelbundna och de ska gå över vid vila. De ska inte heller göra väldigt ont, men att uppfatta de som obehagliga är inget konstigt.

Något annat man kan känna av är ligamenten. Det tycker jag gör ont på ett ilande/huggande sätt. Den smärtan sitter i nederdelen av magen, ner mot ljumsken och rätt ytlig. Uppkommer ofta vid t.ex hastiga rörelse och hostning. Det gör tillfälligt ont, men är normalt och inget farligt.

Svårt att veta vad just du upplever. Passa på att ta upp det på ett bm-besök, då kan du visa var det onda sitter och bm kan lättare förklara vilken smärta som är normal och inte. :)
 
Hur ofta går ni på besök hos bm?
Var på inskrivning vecka 12, RUL vecka 18 och har nästa besök om två veckor men bara för att vi ska få träffa bm egentligen (den jag hade på inskrivningen skulle gå i pension).
 
Dags att hoppa in i denna tråden, visserligen med anonymt nick, inte för att jag är så känd här men jag använder mitt vanliga på andra ställen och vill inte vara googlingsbar på det ännu ;)

Är i alla fall i vecka 21 och gjorde rutinultraljud idag. Det såg bra ut!

Men jag tror jag har sammandragningar. Det gör liksom lite lite ont strax under naveln och magen känns lite tyngre. Tänker att det inte borde vara nån fara, men jag var dum nog att googla och då stod det att det absolut inte ska göra ont :confused:
Har ni haft samma?
Välkommen hit :)
Blir magen hård? Annars skulle jag gissa på att det är ligamenten som drar :)
 
Hur ofta går ni på besök hos bm?
Var på inskrivning vecka 12, RUL vecka 18 och har nästa besök om två veckor men bara för att vi ska få träffa bm egentligen (den jag hade på inskrivningen skulle gå i pension).
I normala fall så har jag gått på inskrivning v9, sen inget mer förrän v25.
Annars brukar det vara hälsosamtal, inskrivning, runt vecka 25, v 29, v 32, 35, 37 och 39 (och om man har otur v 41)
 
Grattis och välkommen! :)

Jag har fått sammandragningar tidigt båda gravdieteterna. Första graviditeten tyckte jag det var väldigt svårt att veta vad som en normal sammandragning och inte (de var alla normala). Vid en sammandragning blir livmodern hård och spänd. Jag tycker det är obehagligt men det gör inte uttalat ont. Sammandragningar ska inte bli regelbundna och de ska gå över vid vila. De ska inte heller göra väldigt ont, men att uppfatta de som obehagliga är inget konstigt.

Något annat man kan känna av är ligamenten. Det tycker jag gör ont på ett ilande/huggande sätt. Den smärtan sitter i nederdelen av magen, ner mot ljumsken och rätt ytlig. Uppkommer ofta vid t.ex hastiga rörelse och hostning. Det gör tillfälligt ont, men är normalt och inget farligt.

Svårt att veta vad just du upplever. Passa på att ta upp det på ett bm-besök, då kan du visa var det onda sitter och bm kan lättare förklara vilken smärta som är normal och inte. :)

Välkommen hit :)
Blir magen hård? Annars skulle jag gissa på att det är ligamenten som drar :)


Tack!

Den blir nog inte direkt hård, kanske lite spänd. Det är liksom framtill, kanske 10 cm från naveln. Mitt på magen. Fick veta att jag har moderkakan i framkant (heter det så?). Och så känns den lite tyngre. Det är liksom inte smärta så att jag tänker aj aj, mer som när man har onda gaser liksom, fast på fel ställe ;)
Var hos BM idag, men då tänkte jag inte på det då jag även behövde gå på toaletten :o Så hela magen var lite grinig.
Men det har liksom inte släppt sen dess. Det är bättre, men molar till kanske konstant..
 
@Sedna @Mulles_matte @hemlig Här kommer lite pics :-)

Inser nu att jag inte hade tagit så många bilder på det jag har sytt hittills, men lite kan ni få se i alla fall!

Gjort en sänghimmel (förvisso inte så mycket sy, mest köpa gardiner och hänga upp) och en drömfångare. Sen har jag sytt spjälsängskyddet.




Och här är babynestet



Sen har jag sytt napphållare, dregglisar, filtar, sängkläder och skötunderlägg som jag kan visa bild på sen.
Ska även sy ett täcke som Fröet kan ligga på på golvet samt ett babygym lite längre fram.
 
Hur ofta går ni på besök hos bm?
Var på inskrivning vecka 12, RUL vecka 18 och har nästa besök om två veckor men bara för att vi ska få träffa bm egentligen (den jag hade på inskrivningen skulle gå i pension).

Första graviditeten var det hälsosamtal(i grupp), inskrivning v 9, gruppträff v 20 och första gången jag träffade bm efter inskrivningen var i v 25. Standard här. (Kub och rul görs på annan plats, men gjorde båda). Osäker på exakt hur det var sen.

Den här gången har jag varit där en gång i månaden hittills, nu (v 26) blir det varannan vecka och från v 32 varje vecka. Det är dock pga komplikationer (främst havandeskapsförgiftning) senast, normalt sett har man inte fler andra graviditeten (kanske tvärtom?).
 
Bm idag, v 26+6. Som jag skrev ovan blir det tätare kontroller framöver, tur att jag inte jobbar heltid längre ;)
Bltr hade stigit till 120/75, är ju fortfarande helt normalt dock. Min teori är att det beror på att sonen var med ;) ingen äggvita, ingen uvi och sammandragningarna har lugnat sig lite. Sf-mått på 26. Pulsen också bra. Pratade lite om mitt psykiska mående, följer upp om två veckor om vi ska göra nåt. Vet inte riktigt vad det ska ge, har inte mått helt bra senaste veckorna (dock bättre den här veckan), anar att mycket indirekt beror på att jag är så trött...
Blir ett till tul i v 32.

Är rätt less på att få höra olika besked kring provsvar etc mest hela tiden. Det är inga stora grejer, men varenda läkare och bm verkar tolka saker olika.
 
@Sedna @Mulles_matte @hemlig Här kommer lite pics :-)

Inser nu att jag inte hade tagit så många bilder på det jag har sytt hittills, men lite kan ni få se i alla fall!

Gjort en sänghimmel (förvisso inte så mycket sy, mest köpa gardiner och hänga upp) och en drömfångare. Sen har jag sytt spjälsängskyddet.




Och här är babynestet



Sen har jag sytt napphållare, dregglisar, filtar, sängkläder och skötunderlägg som jag kan visa bild på sen.
Ska även sy ett täcke som Fröet kan ligga på på golvet samt ett babygym lite längre fram.
Kul att se! Jag syr inte mycket, men har ett tyg jag kom på att jag skulle kunna sy en Body av. Virkar desto mer dock, kan visa vid tillfälle (eller när jag faktiskt gjort nåt till den aktuella bebisen och inte bara storebror och andras barn :D)
 
Hur ofta går ni på besök hos bm?
Var på inskrivning vecka 12, RUL vecka 18 och har nästa besök om två veckor men bara för att vi ska få träffa bm egentligen (den jag hade på inskrivningen skulle gå i pension).
Jag har varit på inskrivnings provtagning och nu är nästa besök i v25.
 
Jättefina saker du har sytt @Zata ! Gillade speciellt babynestet:) ser supermysigt ut.

Tack! Har sytt två stycken till kompisars bebisar tidigare men det här blev nog mitt bästa, kan ju bero på att jag är lite mer exalterad över vad som ska ligga i det sen... :p

Kul att se! Jag syr inte mycket, men har ett tyg jag kom på att jag skulle kunna sy en Body av. Virkar desto mer dock, kan visa vid tillfälle (eller när jag faktiskt gjort nåt till den aktuella bebisen och inte bara storebror och andras barn :D)

Sy en body! Wow, det verkar ju jättesvårt och pilligt! Kläder syr jag i regel inte, varken till mig själv eller någon annan. Det är så svårt med elastiska tyger och sen syr min maskin bara raksöm och sicksack, ett gammalt arvegods som skulle behöva en service men som jag är väldigt glad för!

Vill gärna se vad du virkar, jag har bett den blivande mormodern att virka en barnvagnsmobil med ugglor för virka har jag aldrig kunnat. Men skulle gärna lära mig!
 
Var ett tag sen jag var här inne så ska sätta mig och läsa igenom tråden!

Mitt sf-mått var fortfarande litet sitt jag var på mätning, hade bara vuxit 1cm på 4 veckor så blev skickad på tul. Allt såg bra ut på tul och han beräknades att ligga lite över medelkurvan. Så vet inte riktigt vart han gömmer sig när bm mäter eller så mäter hon helt enkelt fel. Skönt iaf att allt såg bra ut! :heart
 
Hårda bud från BM idag. Ligger på gränsen till fetma och ska
Hur ofta går ni på besök hos bm?
Var på inskrivning vecka 12, RUL vecka 18 och har nästa besök om två veckor men bara för att vi ska få träffa bm egentligen (den jag hade på inskrivningen skulle gå i pension).
Jag har fått gått på ganska många besök. Först inskrivning v.11 sen var de ett besök runt v.18, rul v.20, besök till bm v.21 och sen har jag fått komma på fler besök för att min bm inte tyckt att min livmoder har vuxit som den ska. Och nu är jag i v.29 och nu kommer väl besöken vara täta fram till bf.
 
Bm idag, v 26+6. Som jag skrev ovan blir det tätare kontroller framöver, tur att jag inte jobbar heltid längre ;)
Bltr hade stigit till 120/75, är ju fortfarande helt normalt dock. Min teori är att det beror på att sonen var med ;) ingen äggvita, ingen uvi och sammandragningarna har lugnat sig lite. Sf-mått på 26. Pulsen också bra. Pratade lite om mitt psykiska mående, följer upp om två veckor om vi ska göra nåt. Vet inte riktigt vad det ska ge, har inte mått helt bra senaste veckorna (dock bättre den här veckan), anar att mycket indirekt beror på att jag är så trött...
Blir ett till tul i v 32.

Är rätt less på att få höra olika besked kring provsvar etc mest hela tiden. Det är inga stora grejer, men varenda läkare och bm verkar tolka saker olika.
Jag mår inte heller helt 100 psykiskt. Jag har haft så himla svårt att njuta av graviditeten har mest bara vart orolig. Vilket bara skapar en massa ångest och dåligt samvete. :(
Hoppas du mår bättre snart!
 
Hur ofta går ni på besök hos bm?
Var på inskrivning vecka 12, RUL vecka 18 och har nästa besök om två veckor men bara för att vi ska få träffa bm egentligen (den jag hade på inskrivningen skulle gå i pension).

Inskrivning v.10, sedan besök i v.20, 25 och 29. Därefter har jag inte koll men tror det går över till varannan vecka ca v.35. Första gravditeten var det besök även i v.16 och blev varannan vecka lite tidigare, men antal besök blir färre efter en tidigare normal graviditet.

Märker skillnad även under besöken. Vet inte om de beror på att det är annan barnmorska eller att jag är omföderska men det gjordes betydligt fler provtagningar första graviditeten.
 
Någon annan som är runt v.29 och fått ändrade fosterrörelser?
Jag känner bebis varje dag men det är inte dom där riktiga sparkarna/ buffarna som det tidigare har varit utan mer som fladder och känns som massor av bubblor lite överallt i magen. Kan det bero på att det har blivit lite trängre?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
913
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
907
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 959
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 251
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp