Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag går in i vecka 16 imorgon. Imorse när jag vaknade låg jag på rygg och då kändes det som att livmodern låg som en stor klump i magen, alltså jag kände liksom att livmodern har växt och att det är något i den. :D Svårt att förklara men det är första gången jag känt av något på det sättet. Känner även av livmodern när jag ligger på mage, vilket jag inte heller gjort innan. Lite coolt. Har ju nojat lite det sista så det känns skönt, det måste ju betyda att det växer. Är det någon som förstår känslan jag försöker beskriva? :)
 
Ja, skulle tro att det hänger ihop. Och att det finns mycket okunskap och fördomar om amning under graviditeten och av dubbelamning tidigt, under den första tiden.
Okej förstår, tänk vad mycket info man har att hämta in under en graviditet om allt möjligt man inte hade en aning om..!

Tråkigt dock att man ska behöva försvara sig i sådana frågor. Det skulle kanske inte vara konstigt om en bm avrådde pga forskning som stöder att det skulle ha direkt negativ inverkan, men om det nu inte finns sådan så känns det underligt att de skulle lägga sig i öht.
 
Jag går in i vecka 16 imorgon. Imorse när jag vaknade låg jag på rygg och då kändes det som att livmodern låg som en stor klump i magen, alltså jag kände liksom att livmodern har växt och att det är något i den. :D Svårt att förklara men det är första gången jag känt av något på det sättet. Känner även av livmodern när jag ligger på mage, vilket jag inte heller gjort innan. Lite coolt. Har ju nojat lite det sista så det känns skönt, det måste ju betyda att det växer. Är det någon som förstår känslan jag försöker beskriva? :)

Jag förstår precis, både känslan av livmodern och att det är skönt att få bekräftat att graviditeten fortskrider. :)
 
Vad ska hon bry sig om din amning?
Det är en av frågorna vid inskrivningen. Som omföderska. Hur länge man ammade. Jag svarade att jag fortfarande ammar och inte planerar sluta. Men sedan lär det ju vara tämligen ovidkommande. Dock tror vissa att oxytocinutsöndringen kan påverka en för tidig födsel. Dock säger nyare forskning att kroppen är känslig mot detta först i slutet, typ kring v 38. Så kanske slipper jag gå över tiden iaf.
 
Okej förstår, tänk vad mycket info man har att hämta in under en graviditet om allt möjligt man inte hade en aning om..!

Tråkigt dock att man ska behöva försvara sig i sådana frågor. Det skulle kanske inte vara konstigt om en bm avrådde pga forskning som stöder att det skulle ha direkt negativ inverkan, men om det nu inte finns sådan så känns det underligt att de skulle lägga sig i öht.
Det är en resa! Man lär massor när man har barn också. Om sitt barn :-).

En sak jag inte visste innan jag blev gravid var att vårtgården (typ) börjar klia! Åh den klådan! Och man kunde ju inte gå runt på jobbets öppna kontorslandskap och klia brösten om dagarna!!
 
Det är en resa! Man lär massor när man har barn också. Om sitt barn :-).

En sak jag inte visste innan jag blev gravid var att vårtgården (typ) börjar klia! Åh den klådan! Och man kunde ju inte gå runt på jobbets öppna kontorslandskap och klia brösten om dagarna!!
Brösten i sig är inte ömma, men bröstvårtorna :crazy:.
Dessutom har jag märkt att om jag ligger på rygg med benen vikta, så jag har tex datorn mot låren (hoppas ni förstår :p) så molar det. Undrar om det är för att livmodern växer så det blir trångt?
 
Det är en resa! Man lär massor när man har barn också. Om sitt barn :-).

En sak jag inte visste innan jag blev gravid var att vårtgården (typ) börjar klia! Åh den klådan! Och man kunde ju inte gå runt på jobbets öppna kontorslandskap och klia brösten om dagarna!!

Hehe ja vissa grejer är ganska pinsamma.. har bara haft problem med kliande vårtgård en dag hittills och det var hemskt vad det kliade! Kändes som att man skulle riva sönder något.. Så kan tänka mig in i din kontorslandskapssituation! :D:o
 
Snälla kan nån bara söva ner mig och väcka mig vid vul om allt ser bra ut, jag orkar inte med detta :(. Haft relativt kraftig molvärk hela natten och vaknade i en sjö av kallnat svett. Blir orolig. Nu har jag bara lite ömma bröst, that's it.
 
Snälla kan nån bara söva ner mig och väcka mig vid vul om allt ser bra ut, jag orkar inte med detta :(. Haft relativt kraftig molvärk hela natten och vaknade i en sjö av kallnat svett. Blir orolig. Nu har jag bara lite ömma bröst, that's it.
I början av graviditeten med min numera ettåring så hade jag konstant mensvärk i 9 veckor.. vaknade i panik flera gånger men det var enligt bm växtvärk.
 
Molvärken hör till! Hatar dagarna det som känns som värsta menssmärtan! Helt sänkt, yr, illamående och mensvärk from hell! Skoj att gå till jobbet de dagarna!
 
Molvärken hör till! Hatar dagarna det som känns som värsta menssmärtan! Helt sänkt, yr, illamående och mensvärk from hell! Skoj att gå till jobbet de dagarna!
Har inte minsta illamående. Hade i och för sig inte min mamma heller. Men hade gärna haft lite, bara för att :p.
 
KUB igår! Var på en nyöppnad ultraljudsklinik med grymt bra ultraljudsutrustning. Man såg lilla pyret jättetydligt, och vi fick se en jättehäftig 3D bild på hur pyret såg ut. Som en söt alien!

Risken var 1:12000 vilket är lågt. Och allt såg bra ut av det som gick att se. Kön och BF ville hon inte gissa, så det får vänta till RUL i slutet av november.

Nu ska vi berätta för familj, chef och vänner. Och börja planera för att bli fem (två vuxna, en katt och två barn).
 
KUB igår! Var på en nyöppnad ultraljudsklinik med grymt bra ultraljudsutrustning. Man såg lilla pyret jättetydligt, och vi fick se en jättehäftig 3D bild på hur pyret såg ut. Som en söt alien!

Risken var 1:12000 vilket är lågt. Och allt såg bra ut av det som gick att se. Kön och BF ville hon inte gissa, så det får vänta till RUL i slutet av november.

Nu ska vi berätta för familj, chef och vänner. Och börja planera för att bli fem (två vuxna, en katt och två barn).
Grattis, så himla skönt att allt såg bra ut :)
 
I lördags köpte jag mammakläder. Till min stora förvåning tyckte jag att det var kul och jag känner mig fin med min lilla mage som börjat synas. Det hade jag aldrig trott. Inser dock att jag snart kommer känna mig som en flodhäst så det gäller att njuta nu!

Sen troooor jag mig ha känt lite fladder vid två tillfällen i helgen. Kan ha varit något annat också :p.
 
Nu är äntligen KUB överstökat för vår del och allt såg tack o lov bra ut. Vi fick en låg sannolikhet vilket känns skönt. Nu känns det som att jag äntligen kan börja slappna av och lita på att det faktiskt kommer att gå bra:) Vi har sagt att vi nu berättar för nära och kära men ingen av oss vill skrika ut det på Facebook, det tar vi i så fall efter RUL. Hur gör ni andra med sådant? Hur tidigt berättar/berättade ni? Har ni gått ut med det på fb eller dyl?
 
Nu är äntligen KUB överstökat för vår del och allt såg tack o lov bra ut. Vi fick en låg sannolikhet vilket känns skönt. Nu känns det som att jag äntligen kan börja slappna av och lita på att det faktiskt kommer att gå bra:) Vi har sagt att vi nu berättar för nära och kära men ingen av oss vill skrika ut det på Facebook, det tar vi i så fall efter RUL. Hur gör ni andra med sådant? Hur tidigt berättar/berättade ni? Har ni gått ut med det på fb eller dyl?
Våra närmaste familjer vet om att vi gör ivf och bägges mödrar vet om att vi gjort insättning. Närmaste kollegorna på mitt jobb vet redan om att jag är gravid då det inte går att dölja på pga arbetet.
Vi kommer skriva det på fb när liten kommit tidigast.
Vi funderar på att inte ens skicka det "obligatoriska" mailet till hela jobbet när liten kommit, då det gör jävligt ont för de som försöker men inte lyckats.
 
Nu är äntligen KUB överstökat för vår del och allt såg tack o lov bra ut. Vi fick en låg sannolikhet vilket känns skönt. Nu känns det som att jag äntligen kan börja slappna av och lita på att det faktiskt kommer att gå bra:) Vi har sagt att vi nu berättar för nära och kära men ingen av oss vill skrika ut det på Facebook, det tar vi i så fall efter RUL. Hur gör ni andra med sådant? Hur tidigt berättar/berättade ni? Har ni gått ut med det på fb eller dyl?
Hör ju till hösttråden men svarar ändå:D
Vi berättade för mina föräldrar + syskon redan v 8, detta då det sammanföll med påsk och min annars utspridda familj var hyffsat samlad då. Sambons föräldrar i veckan efter ungefär, till dem blev det "bara" telefonsamtal. Till min familj gjorde vi påskägg med muggar där det stod "Hej mormor!" Osv.
Blev tvungen att berätta för chefen strax innan det på grund av sjukdagar som berodde på mitt illamående, jag har inte haft en enda sjukdag innan så de hade redan börjat undra:angel: Berättade "officiellt" på jobbet i v 12.
Sedan har vi inte skrivit något alls på t.ex. Facebook, utan berättar för de vänner och bekanta vi träffar när vi har setts. Jag kände inte för att skriva något på Facebook, dels för att jag vet hur jobbigt det är att försöka och försöka utan att det händer något och dels för att det känns lite skönt att hålla det privat. Som sagt, de vi umgås med har ju ändå fått veta efterhand:)
 
Våra närmaste familjer vet om att vi gör ivf och bägges mödrar vet om att vi gjort insättning. Närmaste kollegorna på mitt jobb vet redan om att jag är gravid då det inte går att dölja på pga arbetet.
Vi kommer skriva det på fb när liten kommit tidigast.
Vi funderar på att inte ens skicka det "obligatoriska" mailet till hela jobbet när liten kommit, då det gör jävligt ont för de som försöker men inte lyckats.

Känns det jobbigt eller mest skönt att kollegorna vet? Jag är tacksam över att jag sa upp mig från extrajobbet o nu enbart studerar, annars hade jag nog också fått informera kollegorna tidigt eftersom jag mått ganska dåligt.. Men det är något jag egentligen inte hade velat.

Hör ju till hösttråden men svarar ändå:D
Vi berättade för mina föräldrar + syskon redan v 8, detta då det sammanföll med påsk och min annars utspridda familj var hyffsat samlad då. Sambons föräldrar i veckan efter ungefär, till dem blev det "bara" telefonsamtal. Till min familj gjorde vi påskägg med muggar där det stod "Hej mormor!" Osv.
Blev tvungen att berätta för chefen strax innan det på grund av sjukdagar som berodde på mitt illamående, jag har inte haft en enda sjukdag innan så de hade redan börjat undra:angel: Berättade "officiellt" på jobbet i v 12.
Sedan har vi inte skrivit något alls på t.ex. Facebook, utan berättar för de vänner och bekanta vi träffar när vi har setts. Jag kände inte för att skriva något på Facebook, dels för att jag vet hur jobbigt det är att försöka och försöka utan att det händer något och dels för att det känns lite skönt att hålla det privat. Som sagt, de vi umgås med har ju ändå fått veta efterhand:)

Åh jag glömde bort det där med ofrivillig barnlöshet, bra att du tog upp det. Jag har tidigare tänkt på det men nu var det helt borta. Vet själv att det var en pina att läsa om alla gravida när jag just fått MA.. Just nu känner jag ingen längtan att lägga upp något där så då kanske jag skippar det helt och hållet, för som du säger, till nära o kära berättar man ändå vid andra tillfällen.

Vilket roligt sätt att berätta på btw! Verkligen gulligt med muggar:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
782
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
773
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 671
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 437
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp