Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som väntar ert andra barn, upplever ni mer symptom denna graviditet?

Jag upplever flera symptom nu som jag tycker jag upplevde betydligt senare i förra graviditeten. Att magen är ordentligt synlig redan nu i v 12 förstår jag är normalt för andra graviditeten, att den syns tydligare och blir större. Förstår också att illamåendet och tröttheten kan variera mellan olika graviditeter (och framförallt tröttheten när man inte fått sova en hel natt på över 1,5 år!).

Men. Jag är förvånad över att det redan nu börjar bli jobbigt att ligga på rygg. Det kunde jag göra nästan ända till slutet förut. Och att kvällens middag och kvällsfika står mig upp i halsen när jag lägger mig i sängen. Vill minnas att det endast var de sista månaderna jag hade det problemet förra gången. Inte redan nu! Hur upplever ni andra omförderskor detta?

Och sedan har vi det här härliga med att borsta tänderna! Det börjar redan bli svårt att köra runt tandborsten utan att få kräk-känningar. Undrans varför kroppen bestämmer sig för att flytta fram kräkreflexen under graviditeten, och sätta den kindtänderna!
 
Hade mer problem med foglossning andra barnet, sjukskriven från v.16... Illamående har jag inte några direkt problem med nån av gångerna. Hoppas att det håller i sig nu med 3:e. Hoppas att jag inte få så ont av fogarna denna gång, hade ett helvete med FK med sjukskrivningen :banghead:
 
Ni som väntar ert andra barn, upplever ni mer symptom denna graviditet?

Jag upplever flera symptom nu som jag tycker jag upplevde betydligt senare i förra graviditeten. Att magen är ordentligt synlig redan nu i v 12 förstår jag är normalt för andra graviditeten, att den syns tydligare och blir större. Förstår också att illamåendet och tröttheten kan variera mellan olika graviditeter (och framförallt tröttheten när man inte fått sova en hel natt på över 1,5 år!).

Men. Jag är förvånad över att det redan nu börjar bli jobbigt att ligga på rygg. Det kunde jag göra nästan ända till slutet förut. Och att kvällens middag och kvällsfika står mig upp i halsen när jag lägger mig i sängen. Vill minnas att det endast var de sista månaderna jag hade det problemet förra gången. Inte redan nu! Hur upplever ni andra omförderskor detta?

Och sedan har vi det här härliga med att borsta tänderna! Det börjar redan bli svårt att köra runt tandborsten utan att få kräk-känningar. Undrans varför kroppen bestämmer sig för att flytta fram kräkreflexen under graviditeten, och sätta den kindtänderna!

Jag tycker jag hittills haft mildare symptom denna graviditet. Eller så var jag bara mer inställd på vad som komma skulle. Mycket känner jag ju igen och symptom har jag ju. Igår började jag storgråta inför främlingar pga något som i vanliga fall bara hade gjort mig irriterad. Gravid är jag onekligen. :angel::D

Men kräkreflexen! Stor igenkänning på det. Jag är tandgnisslare och sover med bettskena. Det går ju knappt att få ut bettskenan ur munnen på morgonen utan att börja kvälja.:yuck: Det har aldrig hänt som icke-gravid.:meh:
 
Jag tycker jag hittills haft mildare symptom denna graviditet. Eller så var jag bara mer inställd på vad som komma skulle. Mycket känner jag ju igen och symptom har jag ju. Igår började jag storgråta inför främlingar pga något som i vanliga fall bara hade gjort mig irriterad. Gravid är jag onekligen. :angel::D

Men kräkreflexen! Stor igenkänning på det. Jag är tandgnisslare och sover med bettskena. Det går ju knappt att få ut bettskenan ur munnen på morgonen utan att börja kvälja.:yuck: Det har aldrig hänt som icke-gravid.:meh:
Åh ja glömde hormonerna!

Tyckte jag hade noll humörsvängningar förra gången. Men nu - oj oj oj stackars maken! Gissar att sömnbristen gör att toleransnivån sänks. Sover man, som i natt, i 1-2 timmarspass hela natten är det svårare att ta motgångar.

Åh vad mysigt det ska bli med bebis och ÄNNU mindre sömn!!
 
Som förstföderska kan jag inte bidra med så mycket eftersom allt blir första gången för mig ;)

Men idag har vi varit hos barnmorskan och fått se vår lilla bebis för allra första gången :love: Kändes så bra även om det fortfarande är svårt att greppa att den finns i min mage ;) Var en livlig krabat som slog volter och rörde sig mest hela tiden så barnmorskan sa att detta är säkert en gymnast. Både jag och sambon smålog lite åt varandra då jag faktiskt är gammal gymnast :p
I övrigt såg alla värden bra ut, är ju lite rädd för att ta blodprov och har ju tydligen inga bra armar att sätta nålar i. Men efter ett armbyte och åtstramning lyckades hon få det blod hon behövde!
Så nu får man bara längta till nästa ultraljud som kommer bli 21 november! :)
 
Ni som väntar ert andra barn, upplever ni mer symptom denna graviditet?

Än så länge känns den här graviditeten väldigt lik den förra med illamående som främsta symptom. Dock är jag tröttare nu än jag kom ihåg att jag var med dottern. Det kan ju iofs ha att göra med att det inte blir lika mycket sömn nattetid längre :angel: Hormonerna löper stundvis bananas, men de gjorde det med dottern också. Magen är rätt pluffsig och lite svullen, men ser nog mer ut som jag ätit för många bullar snarare än att jag är gravid.

Förra graviditeten blev jag väldigt påverkad vid v 9, då fick jag influensasymptom och kände mig febrig och apatisk. Jag ville inte göra någonting alls. Det höll i sig till ca v 20 och jag är livrädd att det ska bli så igen.
 
Hade feberkänning igår kväll och idag känns brösten tomma och oömma... Typ 5+0 idag. :(

Vill skriva något till dig men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig eller vad jag ska säga, men jag skickar en tanke och hoppas att din kropp bara hoppade över en dag o du vaknar upp med ömma bröst o så imorgon!
 
Jag har alltid gillat mjölk, men just nu är jag sugen på mer mjölk trots ett stort glas till frukost :confused:. Början på cravings?
Mjölk drack jag mer av under första graviditeten. Blir nog så även denna. . Den här dricker jag även juice. Har börjat köpa juice i juicebarer, vilket jag aldrig gjort tidigare.
 
Jag har alltid gillat mjölk, men just nu är jag sugen på mer mjölk trots ett stort glas till frukost :confused:. Början på cravings?
Hoppar in från sommartråden. Jag fick småcravings efter glass med smak av salt karamell (inte lika nyttigt som mjölk...). De minskade och försvann nästan helt när jag började med järntabletter. Tror jag läst nånstans att sug efter saker under graviditeten kan hänga ihop med järnbrist. Ett tips bara om det blir värre. :)
 
Jag tycker mig ha känt lite lätt fladder vid två tillfällen de senaste dagarna. :heart Förra graviditeten kände jag första gången i v.15-16 och enligt KUB har jag nu gått in v.15 (BF 1/4).

Var på ultraljud förra veckan för att bedöma en cysta, som hittades på KUB, och fick titta lite på fostret. Allt såg bra. Fostret sprallade och cystan är ofarlig, men kommer måsta övervakas under graviditeten.
 
Har varit på inskrivning i dag. Jag tror jag gillar min BM, men det är för tidigt att bestämma sig. På plussidan låg att hon var för mkt träning, och inte emot "hård" träning under graviditeten. Och inte ens lyfte på ögonbrynet åt att jag tänkte fortsätta rida till jul.

På minussidan att hon var negativt inställd till min amning under graviditeten och lite svartmålade syskonamning. Men jag gissar att det återspeglar åsikten hos majoriteten av Sveriges befolkning. Tyvärr. Jag har aldrig gillat att vara normbrytande. Men heller inte den som ställer mig i ledet bara för att jag måste. Men jag har märkt att många går igång riktigt mycket på långtidsamning och syskonamning. Varför har jag aldrig riktigt förstått.
 
Har varit på inskrivning i dag. Jag tror jag gillar min BM, men det är för tidigt att bestämma sig. På plussidan låg att hon var för mkt träning, och inte emot "hård" träning under graviditeten. Och inte ens lyfte på ögonbrynet åt att jag tänkte fortsätta rida till jul.

På minussidan att hon var negativt inställd till min amning under graviditeten och lite svartmålade syskonamning. Men jag gissar att det återspeglar åsikten hos majoriteten av Sveriges befolkning. Tyvärr. Jag har aldrig gillat att vara normbrytande. Men heller inte den som ställer mig i ledet bara för att jag måste. Men jag har märkt att många går igång riktigt mycket på långtidsamning och syskonamning. Varför har jag aldrig riktigt förstått.

Jag blev tvungen att slå upp syskonamning, hade aldrig hört talas om det förut. Varför är folk generellt sett negativt inställda till det? Är det för att de inte tycker man ska amma äldre barn eller finns det andra orsaker?

Vad bra att du gillade din bm i övrigt:)
 
Jag blev tvungen att slå upp syskonamning, hade aldrig hört talas om det förut. Varför är folk generellt sett negativt inställda till det? Är det för att de inte tycker man ska amma äldre barn eller finns det andra orsaker?

Vad bra att du gillade din bm i övrigt:)
Ja, skulle tro att det hänger ihop. Och att det finns mycket okunskap och fördomar om amning under graviditeten och av dubbelamning tidigt, under den första tiden.
 
Har varit på inskrivning i dag. Jag tror jag gillar min BM, men det är för tidigt att bestämma sig. På plussidan låg att hon var för mkt träning, och inte emot "hård" träning under graviditeten. Och inte ens lyfte på ögonbrynet åt att jag tänkte fortsätta rida till jul.

På minussidan att hon var negativt inställd till min amning under graviditeten och lite svartmålade syskonamning. Men jag gissar att det återspeglar åsikten hos majoriteten av Sveriges befolkning. Tyvärr. Jag har aldrig gillat att vara normbrytande. Men heller inte den som ställer mig i ledet bara för att jag måste. Men jag har märkt att många går igång riktigt mycket på långtidsamning och syskonamning. Varför har jag aldrig riktigt förstått.
Vad ska hon bry sig om din amning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
773
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
743
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 611
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 099
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp