Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Nättrosor må vara det fulaste (och osexigaste) som finns - men nog fan är de sköna. :D De håller ju även blöjor i modell enorma på plats, så jag kommer garanterat använda dem om jag erbjuds. Landstingen är inte kända för att tillhandahålla det senaste modet kanske, men det är bekvämt och funktionellt i alla fall. Nej, jag jobbar inte alls inom vården. :angel:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Men vad konstigt att du skriver så här. Jag fick exakt samma upplevelse som Juzzen, ingen kunde säga rakt ut till mig att det med säkerhet INTE skulle påverka eller skada mitt foster. Jag frågade flera och fick alltid slingersvar att det nog inte är någon fara.
Jag blir genast skeptisk när jag får slinger svar.
Därav blev mitt val att avstå.

Men det låter ju som att du fick exakt samma information som jag. :confused:

Jag skriver ju att man inte vet, av den enkla anledningen att man måste göra ett nytt influensavaccin varje gång det kommer en ny influensa. Alltså är det helt omöjligt att ha longitudinella studier färdiga ett halvår efter att vaccinet är klart. Men det enda man varierar är antikropparna, och de är inte farliga i någon form.

Däremot kan man göra en mycket god rimlighetsbedömning, baserat på att vaccintypen är ofarlig, och att den del som ändrats (den influensaspecifika delen) inte är farlig i sig. All tillgänglig medicinsk och vetenskaplig expertis har gjort bedömningen att vaccinet rimligen är ofarligt för foster, och det är good enough för mig. Särskilt som man helt säkert vet att viruset ÄR farligt. Det står alltså mellan något som med all rimlighet är helt ofarligt, och något som med största säkerhet är farligt. Ett ganska lätt val, tycker jag.

När en vetenskapsman säger att man inte vet, då betyder det att man inte kunnat göra tillförlitliga studier som absolut garanterar att det är så. Inte att man inte med 99,9% sannolikhet kan säga att det rimligen inte är så. Alltså, en vetenskapsmans krav på vad som kan kallas sant är mycket, mycket högre än vad vi i vardagslag kallar sant. Det är därför forskare så ofta säger "Nja, det beror på..." när de får frågor av journalister, för man säger inte att något ÄR på ett visst sätt om man inte kan bevisa det bortom allt rimligt tvivel, i enlighet med all tillgänglig vetenskaplig metodik. Sanningsbegreppet skiljer sig helt enkelt i forskningen jämfört med i vardagen.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Det är vettigt tycker jag, att inte ha en extra testgrupp för varteviga vaccin och medicin som består av gravida. Jag skulle då inte anmäla mig för random medicintester just nu :devil:. Bättre att läkarna gör en bedömning från fall till fall utifrån vad de vet om sjukdomen kontra vaccinet/medicinen. Precis som de gjorde här.

Verkar otroligt att hon fick raka svar, det finns liksom inga att ge i sådant här. Men jag valde att inte läsa Expressen (de är ju helt clueless), söka information själv (forskningsartiklar inte forum) och lyssna på läkare o veterinärer bland släkt o vänner. Raka svar när inga raka svar finns att ge tar bara ifrån individen dess bestämmanderätt över sig själv och dumförklarar.

Precis, raka svar fick inte jag heller, men ärliga svar. Jag letade information på samma ställen som du, inte kvällstidningar och forum, utan andra källor. Och blev övertygad om att de farhågor som fanns till största delen baserades på missförstånd om hur forskare och vetenskapsmän resonerar, och vad som krävs för att de ska kunna säga att de garanterar att något är sant.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Det är väl det som är mitt problem då. Om någon säger NOG eller NJA känns det inte säkert alls och då blir jag misstänksam.
Jag vill veta att det inte finns någon risk.

Jag uppfattade nog att du fått svar att det garanterat inte finns någon risk.

Jag kanske måste hänga mer med vetenskapmän för att lära mig att förstå.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Om en forskare säger "nja" så betyder det "Det finns ingen bra vetenskaplig studie enligt alla konstens regler på detta". Av naturliga skäl finns det massor av saker som vi till vardags anser som sanna, men som strikt vetenskapligt inte kan garanteras. Sanningskravet är oerhört högt ställt i forskningen, mycket högre än i vardagen.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Nu har jag varit hos bm. Alla värden bra men lågt blodtryck och troligtvis trycker bebis på kroppspulsådern ibland så det är därför jag blir yr.

Jag är i vecka 32 nu, har nästa besök inplanerat i v. 35 och nästa efter det i vecka 38. Jag tycker det är ganska sällan, hur ofta går nu nu på slutet?

Idag fick jag väga mig och har gått upp ca 9 kg, men det lär nog bli ett par till. Suck och pust!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Här går vi varannan vecka nu på slutet, förra besöket var i v. 35+0 och nästa i v.37+0. Känns alldeles lagom, blir ett jäkla springande där annars. :D

Vet ni vad, idag har jag bakat mitt livs första kanel- och vaniljbullar! Det verkar oerhört lovande i alla fall, tänkte unna mig en provsmakning nu med en kopp te i soffan. :D (för övrigt är det nog dags för en ny tråd, 2027 inlägg. :angel: Någon som känner sig manad?)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

aha, då är det därför du mått så dåligt! Skönt att få veta varför iaf!

Duu, gnäll inte, jag har gått upp 15 kg:p

*kl*
Var också hos BM idag. Tösen har fixerat sig, :D och hjärtat bankade på som det skulle:) SF måttet låg på kurvan.
Järnvärdet och blodtryck bra.

Dock pratade jag med BM om att jag kännt mig låg senaste veckorna, från och till. Och eftersom jag har en historia med ångest och depression tyckte vi att det var bra om jag talade med deras kurator, så jag fick en tid där den 30/3. Ska bli skönt, kanske inte är något, men jag blir ju orolig när jag mått så bra hela tiden..o blir depp nu...Det var ju min stora motivation bla när jag började reda upp mitt garnystan förr, att jag skulle få ordning på varför jag mådde som jag gjorde, så jag inte för över onödiga oroskänslor och ångets på mitt kommande barn..
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag går också varannan vecka föressten..

ÅH vad avis jag blir..jag saknar vårt kök:cry:

Dessutom har byggarna och målaren gjort små tabbar så vi ligger dagar back med bygget pga det:mad:

KOm igen lixom, nu får ni bli färdiga..orkar inte leva så här..*morr*
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Nättrosor må vara det fulaste (och osexigaste) som finns - men nog fan är de sköna. De håller ju även blöjor i modell enorma på plats, så jag kommer garanterat använda dem om jag erbjuds. Landstingen är inte kända för att tillhandahålla det senaste modet kanske, men det är bekvämt och funktionellt i alla fall. Nej, jag jobbar inte alls inom vården.

Men.. men, det låter ju så otäckt. "Nättrosor", går de upp över magen också, ryys. Men man kanske känner sig så totalt osexig då ändå :eek: (jag har packat tre par bekväma bomullstrosor och tänkte fly så snart jag kan, vilket såklart kanske inte går).

(kan tillägga att jag tillbringat några timmar i sjukvårdens hemska hemska skjorta som liksom har stora öppningar och hål i ryggen och knappt täcker baken, under en gul kall filt när jag hade hjärnskakning. Kände mig väldigt ynklig i det :o. (jupp viss lätt sjukhusaversion här borta ja.)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag tyckte denna period var hemsk. Alla skulle lägga sig i och tycka och tänka, både för och emot, just för att man är gravid. Hade mest lust att låsa in mig bitvis faktiskt.

Jag håller med dig, tyckte också det var väldigt jobbigt med alla andras åsikter och folk som inte hade förståelse för mitt val att inte vaccinera mig.
Dessutom hade jag inte riktigt gått ut med det offentligt att jag var gravid och jobbar mycket med människor. Därför tyckte många att det var min "plikt" att vaccinera mig :S
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Men va? Det är ju så skönt när de går upp över magen en bit de där trosorna!!
Fördelen är ju också att man kan prega in gravid-fläsket innanför när man precis fött barn ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 659
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 918
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 822
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 651
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp