Bukefalos 28 år!

Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Våran vårmamma tråd är så allmänn. Kan tänka mig att om man bara har uppe en grej, som det oftast är på fl att tråden skulle dö ut sätt fort om man inte munhöggs lite med varann. Vi pratar ju allmännt om allting. Skulle vi haka upp oss flera sidor på en liten skitsak så skulle vi nog inte snart vara inne på vår tredje tråd.

För mig, kanske någon/några fler så fungerar detta som en föräldragrupp. Och jag kan inte tänka mig att de hetsar upp sig och gapar på varann när de sitter hos barnmorskan och snackar.

Men som Ia* säger, tur att det finns olika sidor för olika personer. :)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Fast jag tycker nog det är lite tvärtom, lite tråkigt att det inte går att diskutera i gravidtrådarna här, utan att det är så väldigt lågt i tak, man får bara hålla med varandra. Resten av bukefalos är ju inte så, så jag vet inte riktigt varför just de här trådarna är så. Tråkigt är det i alla fall.

Å jag tycker att det är så skönt i den här tråden då saker och ting inte är så förbannat hysteriskt som det kan vara på andra famljeforum!! Men smaken är som baken ;)

*kl*
Har kommit hem från BM nu. Det är lustigt egentligen, eller kanske bara jag som känner så att så fort man kommer till barnmorskan så försvinner mycke oro. Har ju vart så orolig över det här med Downs etc men nu känns det mkt bättre. Det är vanligare än jag trodde att man kunde vara så orolig som jag var. Iaf så såg allt bra ut. Lillen låg åt rätt håll, men han hinner nog vända sig både 1 och 2 gånger innan det är dags :D

Vecka 31+1
Vikt +1kg (80kg nu)
Blodtrycket var helt okej
SF-mått 31cm (låg och pendlade mellan 30 & 31 berodde på vilken sida hon mätte)
Hjärtljud 135-140 sl/min

Imorgon bär det av på förlossningsbesök med föräldrautbildningsgruppen! Ska bli spännande. Har utbildning på morgonen och studiebesök på förlossningen på eftermiddan så sambon har tagit semester från jobbet hela dagen så vi kan åka på Spa mellan. Gäller att passa på nu innan lille kommer!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

*svarar alla*

Jag gillar inte heller FL, föredrar Buke faktiskt!

Det jag menar är att just gravidtrådarna har lägre i tak än resten av forumet, och det är tråkigt. Det är roligt, tycker jag, om man kan ha olika åsikter och diskutera dem (för att lära sig mer om hur man själv och andra tänker), istället för att bara hålla med varandra och ge varandra sympati. Det betyder absolut inte att man gastar och skriker, eller är otrevlig, utan just att man kan diskutera saker, och tillåta sig att ha olika åsikter utan att genast tycka att hela stämningen blev förstörd och allt blev jätteläskigt.

Annars blir ju alltihop menlöst och uddlöst, tycker jag. Om det enda som får skrivas är medhåll och sympati, hur spännande och roligt allt är, vilka bebisprylar man köpt och kakor man bakat och möjligen lite om sina krämpor. För mig blir det en miljö med väldigt lågt i tak, präglat av en enorm konflikträdsla - som jag inte känner igen från Bukefalos i övrigt dessbättre.

Bara för att förklara lite mer om hur jag menade!:)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Spa låter lyxigt!
Det ända vi ska passa på å göra innan liten kommer är ett beök på en trädgårdsmässa, lite gårdsauktioner och käka på någon riktigt lyxig restaurang. Visst sånt går ju att göra sen, men man blir nog inte lika avslappnad när liten är hos barnvakt.

Ska med på besök på förlossningen i morgon. Ska bli intressant.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Känns som att vi är rätt fria i våra åsikter. Men att vi råkar ha samma för det mesta kan vi ju inte hjälpa.
Blir ju lite teater om jag skulle börja gnälla eller tycka tvärtom när jag eg. inte gör det.
Men om du är så lång i vårt låga lilla rum så kan du ju starta lite diskussioner. Du har ju lyckats nu t.ex ;)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

*kl*
Det blev ingen bok på balkongen, solen försvann ju! :( Har passat på att utnyttjat lite till av min energi, när jag var klar med att frosta av frysen fick kylskåpet sig en vända med. :D Nu har jag en plåt blåbärsmuffins i ugnen, får se hur de blir dock... Ser ut att flyta ut en hel del, var väl för mesiga formar helt enkelt. Men men, de smakar säkert mumma. :D

Ang. diskussionen om lågt i tak osv här så är jag lite kluven. Det är en betydligt snällare ton här än på övriga forumet, men å andra sidan så tvekar jag inte en sekund på att det ibland kan gå rätt hett till här med. Just gravid-trådarna kanske håller sig rätt låga, men jag vet att flera andra trådar på Förälder har varit rätt hetsiga.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Åhh, vad härligt med SPA!! Ligga i ett bad och mysa!!!! Det är så skönt att bada nu när man är lite tyngre. En sådan där utomhusvariant vore inte så tokigt att ha. Sån man eldar så den blir varm, eller hur man nu gör.. Och så lite kall luft att andas... Härligt.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

*kl*

Har ni förresten funderat på om barnet ska döpas eller inte?
Min son är döpt men då gjorde vi det bara för att man "skulle". Nu är jag lite mer inne på att ha en namngivningscermoni.... Hur tänker ni?
Lite långt fram i tiden kanske men iaf ;)

Vi kommer inte att döpa lilleman. Vi döpte inte 1:an då ingen av oss är troende. Vi hade heller ingen namnceremoni då jag inte visste hur :)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Tack Ia!! Jag är nu äntligen blond igen istället för grön :D Tog ett tag för mig att handla ascorbinsyran men gjorde precis som du sa och det gröna försvann, får väl se när det kommer tillbaka igen ;)

*kl*

Även jag var hos bm idag och inga prover togs idag och blev lite besviken att hon ska sticka mig igen nästa gång för samma prov en gång till. Varför blodtypar man i v. 24 om man ändå gör om det i v. 35 för att det inte ska vara för gammalt?! Frågade inte henne då för det kom jag och tänka på nu.

v. 32+3
SF 31 cm
Hjärtslag 157
BT 120/70

Sedan angående lågt i tak, jag håller inte alltid med folk här inne men jag har aldrig känt behov av att kommentera det. Så kanske det också gör att det känns som om det är lågt i tak här? Folk ser genom fingrarna för att det känns oväsentligt att kommentera? Jag skriver sällan på FL och det beror mer på att folk idiotförklarar en hela tiden på det stället och alla hugger och gormar på varandra. Nej FL har ganska otrevlig stämning.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Ang. diskussionen om lågt i tak osv här så är jag lite kluven. Det är en betydligt snällare ton här än på övriga forumet, men å andra sidan så tvekar jag inte en sekund på att det ibland kan gå rätt hett till här med. Just gravid-trådarna kanske håller sig rätt låga, men jag vet att flera andra trådar på Förälder har varit rätt hetsiga.

Absolut, det var just gravid-trådarna jag menade. Föräldraforumet i övrigt är som resten av Bukefalos, men just i gravidtrådarna är det lägre i tak och mindre diskussion och meningsskiljaktigheter. Och mycket mer harmlöst i form av "Åh vad härligt! :laugh::love:" och "Jag vet hur det känns. :D" och "Idag har jag ätit frukost, träffat en kompis och handlat supersöta små tröjor till lillräkan:love:. Vad har ni gjort idag?" Vilket också är trevligt, såklart, men skiljer sig en del från de diskussioner som pågår i resten av trådarna.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Fast jag ser lite den här tråden som en "peppningstråd". Tycker det är jätteskönt att kunna gå in och gnälla av sig på hur jobbigt livet är just nu, att dela med mig av min vardag, läsa hur andra i samma situation gör på dagarna och få uppmuntran/råd när det är jobbigt osv. Om det är någon man vill diskutera och tycker är en stor fråga så är det ganska enkelt att skapa en ny tråd för just det. :)

Jag är alltså inte anti-diskussion, men som sagt, kan tycka att det är skönt med en fristad ibland.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Men om du inte står ut med vårt puttinuttande och gulligull så ge sjutton i att ens öppna tråden då. Inte svårare än så.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag tror att det kan bli mycket stöttande just för att vi alla är gravida och snart ska föda. Vi är alla oroliga i vår situation och behöver stöttning och peppning som Lottch skriver. Just därför har jag valt att ligga lågt i vissa fall där jag kanske egentligen tagit upp ämnen till större diskussioner. Är det något särskilt så startar jag hellre en egen tråd, det är känns som min "supportgrupp".

Det som är roligt är att ämnena vi diskuterar ändras vartefter vi närmar oss förlossning. Vi har börjat diskutera saker som dop, det var aldrig aktuellt för ett par månader sen!

Skriver någon nåt som stör mig så ignorerar jag det helt enkelt, på samma sätt som jag inte svarar om det inte intresserar mig. Eller nu ljuger jag, vore det ett ämne som berör mig skulle jag faktiskt säga vad jag tycker, men hittills har det inte hänt!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Appropå dagsrapport så var jag lite piggare på förmiddagen, sen åkte jag med mina föräldrar och köpte tapeter, kakel, klinkers, tvättställ, dörrar, dörrkarmar, städskåp m.m. Eller de shoppade och jag tittade på. När de var inne på Ikea satt jag kvar i bilen, hur pinsamt som helst men då hade jag blivit yr igen. Så sätter vi (alla utom jag) fart nu så är vi nog ganska klara med toalett och barnkammare om en vecka, känns nästan lite overkligt. :)

Jag ska till BM imorgon, ska fråga där om mina yrselattacker. Hoppas bara inte de kommer när jag kör bil...

Sen börjar jag få sammandragningar riktigt ofta nu. När jag gick i en affär krampade det lite så fort jag tog ett steg. Inte så det gör ont men obehagligt är det ju!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Det är inte så att du är RH negativ då? Med ett RH positivt barn?
Saxat från niomanader.se
Blodprovstagning
Genom att kontrollera mamman med blodprover kan man se om hon är immuniserad. Blodprov för att kontrollera blodgruppen görs oftast tre gånger under graviditeten på kvinnan, v8-12 för alla samt v25 och v32 för Rh-negativa, så att man ska se att hon inte bildar antikroppar mot fostrets blod. Märker man att det finns antikroppar i blodet gör man ett fostervattenprov för att se om fostret attackerats av moderns immunförsvar. Är så fallet kan inget göras för att häva immuniseringen. Är fostret livsdugligt utanför livmodern mår det bäst av att födas fram, annars görs en blodtransfusion direkt i navelsträngen under ultraljudsövervakning. Men igen – det är väldigt väldigt sällsynta tt det uppstår komplikationer.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Kl

Är ni vaccinerade mot svininfluensan?
Snacka om att jag är efter, känns som att denna influensa har dragit över, men kände ändå för att fråga :D

Jag valde ju att inte vaccinera mig. Hade bestämt mig för det redan innan jag blev gravid, men när jag plussade så blev jag ännu säkrare över mitt beslut.

Nu sitter jag här med förkylning, hosta och ont i halsen etc. Min mamma är så fruktansvärt orolig över att det skulle kunna vara svininfluensa. Så även min svärmor.
Äh, säger jag, lite förkylning har väl ingen dött av. Jag vet iofs inte ens vad det är för symptom för svininfluensa, men det känns ju som en ordentlig förkylning bara. Dock gör det rejält ont när jag hostar, men det borde heller inte vara något konstigt med tanke på att bebisen trycker mot organen och det dessutom gör ont i magmusklerna när de spänns vid en hostattack.

Vad tror ni, inte behöver jag väl oroa mig?
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

som jag fattat det måste man ha hög feber, som kommer fort, för att det ska vara baconsjukan.
Låter som en helt vanlig förkylnig, så din svärmor kan nog pusta ut :D
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag är inte heller vaccinerad mot svininfluensan och har nästan glömt bort den helt. Härjar den fortfarande? Jag har vart förkyld precis, men det höll sig ganska lindrigt och jag blev överlycklig över att det var ok att ta coccilana Etyfin som gravid. Jag skulle nog inte oroa mig, vad jag förstod blev man riktigt dålig av svininfluensan så det lär man ju märka. Är du orolig så kan du ju alltid ringa BM och höra.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Nej jag är inte ett dugg orolig, men som sagt, mamma och svärmor är det :D

Då kan jag kanske lugna dem också med det ni skrev. Och jag hade för mig, precis som Comfort skrev, att man skulle få hög feber och det har jag inte.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag är vaccinerad. Blev övertalad av bror som är läkare och sen min läkare hos barnmorskan...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 358
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 446
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 928
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 336
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp