Bukefalos 28 år!

Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Hon måste nog vara opartisk, för läser man den här testen från Testfakta så finns det inget annat val för mig iallafall. Skrämmande att vissa stolar lossnar!! :eek: Barnets längd kommer nog alltid att vara ett "problem" så länge som de sitter bakåtvända, så det är nog samma sak med de flesta stolar. Ska erkänna att vi inte har kollat på stolen "live", men hittade en webshop med kampanjpris på den nu, så jag slog till.


Jag är också inne på BeeSafe med isofix. Den räcker ju så länge den räcker, om allt går enligt planerna så ska väl Theo få ett syskon inom 2 år hoppas jag och då får väl h*n ta över stolen då ifall han skulle vuxit ur den.

AKB:
Dom växer ju inte lika fort som dom gjort hittills när dom blir äldre. Syrrans pojk är 1½ år nu och väger 11 kg och drar srtl efter 80 i kläder, han har alltid vart STOR, Theo är 3½ månad och väger 7 kg och drar 68 i kläder. Dom planar ju som ut efter ett tag :D
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Jo :D:D Vi får väl hoppas på att de inte håller samma växtakt hur länge som hellst!

Oregano
NTF tanten sa även att 60% av alla stolar är felmonterade. Fast är de med i ett test så är de nog monterade av proffs iofs.

Jag får se vad det blir. BeSafen kanske han sitter jättebra i. Ska ta någondag snart och åka runt lite och provsitta.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

*kl*

Nu känner jag mig pysslig :D. Tidigare i somras (eller våras *host*) köpte jag ett mönster till en docka i E:s storlek som nyfödd. Nu är det klar!

31612003.jpg


Här ser ni E två dagar gammal hålla i sin pappas finger, här "håller" dockan i samma finger - som en storleksjämförelse :laugh:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Oj vad pyssligt :)

Jag vet att du nämnt att han va prematur, och du har även skrivit ut i vilken vecka.
Men minnet är som det är. När föddes han och hur stor va han?
Så man får ännu en uppfattning om hur pytteliten dockan är.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Oj vad pyssligt :)

Jag överraskar mig själv faktiskt, det är därför jag måste få skryta lite här :p ;).

E föddes i 26+4! Han var 35 cm lång (hälften så lång som din Oscar nu alltså :D) och vägde 1016 g, var nere på 873 som minst. Det är nästan läskigt att hålla i dockan :o, den "känns" väldigt likadan som han gjorde då! (När jag tjuvkikar på den gamla BF-listan ser jag förresten att det bara skulle ha skilt en dag mellan E och Oscar, och jag som tycker att han verkar så himla stor varje gång du skriver om honom!)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Det va inte stort minsann!
Lille killen, vilken kämpe :love:

Måste varit en enorm prövning för er!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Det var kämpigt både för honom och för oss, men nu är han världens goaste och jag är som tur var välsignad med ett kort minne ;). Vi var faktiskt på återbesök på Neo idag, och träffade på ett helt gäng av de underbara sköterskorna som hade hand om honom när han låg inne. Jättekul för oss att få visa hur stor han har blivit! :laugh:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

NTF tanten sa även att 60% av alla stolar är felmonterade. Fast är de med i ett test så är de nog monterade av proffs iofs.
Det är verkligen helt sjukt! Så sa även en säljare på Babyproffsen när vi skulle köpa första stolen. Hon var helt yrkesskadad och såg jättemycket felmonterade stolar på parkeringar o.d och att hon hade lust att gå fram och säga åt föräldrarna varje gång. Fast jag är iofs inte förvånad, vet ju hur folks inställning till bruksanvisningar är. De flesta provar först och funkar det inte så kanske de läser lite. Med Isofix har jag svårt att tro att det kan bli fel, fast ändå är jag nojig pga siffran...
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Jag har senaste veckan upplevt att T kräver mer uppmärksamhet och framför allt stimulans! hennes förr så roliga babygym och andra mjuka leksaker lockar inte alls som förr.
Hoppgungan är rolig... i max 3 minuter.
Kanske dags att köpa på oss lite mer saker att leka med, men vad ska man köpa till nån som är fem månader?? Gosedjur har hon ju redan i överflöd, och något komplicerat som tex "rätt form i rätt hål" är det väl lite tidigt för? Den där meningen lät ju lite rolig, men hoppas ni förstod vad jag menar ;)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Kanske dags att köpa på oss lite mer saker att leka med, men vad ska man köpa till nån som är fem månader??

Här går gosedjuren fortfarande hem, roligast av allt är dock att brottas med plastpåsar :p eller att vara med i allmänhet :).

Vi har börjat fundera på att införskaffa någon typ av aktivitetstavla, typ denna:

73456_b_1.jpg


Ryktet säger att det ska börja bli skoj kring den här åldern :)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Ja, det är skrämmande!
Jag misstänker att vi hade babyskyddet felmonterat i förra bilen:eek:.
Och bruksanvisningen till den (akta graco) är värdelös.
Men nu när den sitter i v70n så känns det mer stabilt.

Idag ska vi försöka komma iväg på bilstolsprovning!

Har blivit lite inne på en Akta Graco cosmic comfort s (varför ska de ha så långa, avancerade namn?!)
Den är tydligen väldigt mjukt stoppad med någon slags skum.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

halvt knapplån

Hur gör man för att bestämma sig för en bra bilstol? Går man på rekommendationer? Isabella kan ju lätt sitta i sitt babyskydd ett tag till (och det kommer hon få göra) men jag börjar ändå tittat på nästa stol.
De jag har sett är mest de som folk skriver om här och sedan en från Brio som jag såg på barnens hus. Hur vet man att de är bra? En säger en sak och en annan person något annat.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Jag har lite samma problem. Vi brukar alltid göra något med jobbet före jul istället för atty gå på julbord och i år pratade de om kryssning... Vill inte... Hoppas de hittar på något närmare så jag har möjlighet att åka hem. Annars hoppar jag nog över det i år. Det blir ju fler fester.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Jag skulle tro att jag köper nästa bilstol av min far. Han säljer Recaro. Kommer att läsa allt jag kommer över innan vi bestämmer oss dock.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Man får gå på känsla. Antingen läser man krocktester, eller också provar man sig fram. Förhoppningsvis behöver man aldrig "testa" funktionaliteten vid en krock. Det är klart att tester inte kan vara 100% tillförlitliga, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände Vilgot något och han inte satt i en "bäst i test-stol". Då har jag gjort vad jag kunnat liksom.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Det känns lika klurigt det där som barnvagnsdjungeln :D

Men bäst är nog att ta sig till en återförsäljare och både provsitta och pröva stolen i bilen.
Särskilt om man ska ha stolen i baksätet, för där passar alla inte lika bra som i fram (sa NTF-tanten)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Ytterligare en grej angående bilåkande som jag funderat över.
Ni med hund: Hur har ni era hundar i bilen?
Får ni plats med bur och vagn?
Tror ni att det går att klämma in en 30-kg hund å en på 7 kg i en halvbur?
Känns inte bra att ha dem lösa därbak. Innan har vi alltid haft helbur i våra andra bilar.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Jag har lite samma problem. Vi brukar alltid göra något med jobbet före jul istället för atty gå på julbord och i år pratade de om kryssning... Vill inte... Hoppas de hittar på något närmare så jag har möjlighet att åka hem. Annars hoppar jag nog över det i år. Det blir ju fler fester.

Jag skulle tro att jag köper nästa bilstol av min far. Han säljer Recaro. Kommer att läsa allt jag kommer över innan vi bestämmer oss dock.

Ja det är så man får tänka att det går fler tåg och jag tror inte de kommer prata så mycket om Sthlm-trippen heller när jag kommer tillbaka mer än ett halv år senare så jag lär ju inte känna mig direkt utanför heller.
Nu när de tänker åka slutet av november så blir det nog inget julbord heller så det är lite tråkigt att de inte har valt att göra något på hemmaplan

Man får gå på känsla. Antingen läser man krocktester, eller också provar man sig fram. Förhoppningsvis behöver man aldrig "testa" funktionaliteten vid en krock. Det är klart att tester inte kan vara 100% tillförlitliga, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände Vilgot något och han inte satt i en "bäst i test-stol". Då har jag gjort vad jag kunnat liksom.

Det enda jag vet med säkerhet är att jag inte kommer bry mig om de är vändbara eller inte för tydligen är det ju inte smart att vända dem om jag förstått rätt.
Kommer åka till babyproffsen sen när det närmar sig för ny stol så får vi se vad de har att erbjuda.

Det känns lika klurigt det där som barnvagnsdjungeln :D

Men bäst är nog att ta sig till en återförsäljare och både provsitta och pröva stolen i bilen.
Särskilt om man ska ha stolen i baksätet, för där passar alla inte lika bra som i fram (sa NTF-tanten)

Barnvagn var aldrig något problem, jag hade redan bestämt mig för emmaljunga men bilstol kan ju vara skillnad på liv eller död.
Hmm... jag skulle vilja kunna ha stolen både fram och bak (ingen airbag). Som sagt det får bli babyproffsen sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 515
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 335
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 314
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp