Bukefalos 28 år!

Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Växer så det knakar ser jag :)
Vi skulle inte in på koll förrens efter sommaren. Men han växer också. Kläderna blir för små i snabb takt.

Fitzy: Får man ha barnen på dagis trots att man är mammaledig? (jag är pinsamt dåligt insatt i regelverket:o)

Just nu har jag tre dagars "semester" och Emil är hos farmor och farfar. Guuud vad skönt det var att ligga i sängen till nio och bara mysa med katten, äta frukost utan stress och nu funderar jag på om jag inte ska ge mig ut och springa en runda.:D
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Normalt så tror jag inte det brukar vara 15-månadersbesiktning. Det är nog bara vår BVC som lagt till det. :)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vi skulle på 15-månaders kollen igår, fick jag reda på idag :S Pinsamt, men så kan det bli, men vi fick hoppa över denna gången å köra på 18 månader istället ;)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Stackaren fick åka ambulans på 1-års dagen :( Upprepade urinvägsinfektioner med mycket hög feber och feberkramper... men nu har de iallafall hittat ett fel på ena njuren så han får medicin och kan hålla sig frisk, och se om det växer bort eller behöver opereras nästa vår, det är så skönt å veta vad som är felet, så man vet vad man kan vänta sig...

Vad är det för fel? Låter som med vår stora dotter, hon visade sig ha grav reflux på urivägar/njurar. (4 på ena, 4,5 på andra)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vi har också gått igenom 15-månadersbesiktningen med tillhörande vaccination. Tilde fick sin 1-årsvacc nu, lite försenat iom att hon var sjuk så mkt som liten. 11,4kg och 79cm mäter hon nu. Har tappat en kurva på vikten och bara gått upp några hundra gram sean 1-årskontrollen, men det är inte så konstigt då hon är sjövild och inte stilla en sekund. :angel:

Här är det inte aktuellt med dagis på länge, jag planerar att vara hemma med vårdnadsbidrag tills hon blir 3, och sedan får vi se... Men förhoppningen är att hon efter det inte ska behöva gå mer än 15h/vecka. Hoppas vi kan få ihop det så att det fungerar. Vår äldsta har gått så lite, och vi har tyckt att det har varit väldigt bra!

Till sist, här kommer några midsommarbilder! :love:
juni+2012+446.jpg

juni+2012+450.jpg

juni+2012+467.jpg

junji+2012+453.jpg

jdwuni+2012+506.jpg

och en på bara storasyster också! :love:
juni+2012+480.jpg
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vad ni ser ut att ha haft det mysigt! :)

Vi firade med min familj i stugan i Dalarna. Jag fick må rätt bra och vi hade en jättemysig helg! Alla ungar och hundar skötte sig utmärkt tillsammans! Hugos ett år äldre kusin kom på att han gick ju faktiskt att leka med nu också! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Nu har vi också varit och hälsat på där Hugo ska gå på förskola till hösten! Allt känns mycket bättre efter att ha träffat personal och sett lokaler och utegården. Faktum kvarstår att det ligger för långt bort, men det är lättare att bortse från när allt annat verkar bra. Vi hade nog kunnat lämna honom där idag och gå hem. :p
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Det låter ju toppenbra! Även om det är en bit bort. Jag inser mer och mer vilken förbannad tur vi har haft som fått en plats på Rödmyran! :) Ser verkligen fram emot hösten :) Har fått mitt schema också och jag kommer att vara schemafri på måndagar samt att onsdagar är det bara handledning av fördjupningsarbetet. Fredagar kommer att vara halvdag (troligen fm). Det innebär ju att det i princip bara är tisdag och torsdag som blir heldagar (8:30-16:30) på förskolan. Resten av dagarna kommer troligen att bli kortare. Förutom de onsdagar då jag kommer att ha föräldratjänst på förskolan förstås :)

Har även kommit ihåg att fråga och det är ingen på förskolan som är allergisk så vi behöver inte skilja på stallkläder och vardagskläder för liten ;) Hon älskar ju att vara i stallet!

På ryggen på min Wille som nyss fyllde 22 :love:
547219_10151057486840712_588778789_n.jpg
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Jag har ingen aning om hur mitt schema kommer se ut i höst. Jag jobbar ju rullande kväll-, dag- och helgjobb. Jag har dock sökt föräldraledigt 2 timmar/dag måndag-fredag, vilket gör att de inte kan schemalägga mig på helgerna. :angel:

Så jag borde jobba 6 timmarsdagar måndag-fredag (blandat dag och kväll) och pappan jobbar lite halvflex, men brukar jobba ca 7.30-16.00.

Vi får väl se hur dagarna blir, men vi har som ambition att de ska bli relativt korta i alla fall. :)


Alice ser ut som att hon hittat hem! :love:
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Hur gör man för att åka och hälsa på förskolan? Bara ringer man dit och säger att man vill träffa personalen? Sökande m.m har ju gått via webben så jag har aldrig haft någon kontakt med själva dagiset.
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Jag blev uppringd efter att ha fått placering men annars ska det bara vara att ringa och säga att man är intresserad av förskolan och fråga om det funkar med ett besök? :) De borde vara vana vid sånt! :)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vad är det för fel? Låter som med vår stora dotter, hon visade sig ha grav reflux på urivägar/njurar. (4 på ena, 4,5 på andra)

Jo, men så tror jag att det kallas :) han hade också 4,5 men bara på ena njuren den andra är ok.. det är iallfall så att urinen går tillbaka upp i njuren igen så han får njurbäckeninflammation nästan direkt , han va utan sin antibiotika i 2 dagar när han blev prickig och det kom tillbaka direkt... hur gick det sen för din tjej, behövde hon opereras?

Jag funderade också på det där med dagis, ringer de upp om tider för besök och inskolning eller behöver man ringa själv? Vidar ska ju skolas in driekt efter semestern..!?!
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

De ringde upp mig igår för att bestämma om inskolningen. Jag sa helt enkelt att vi ville komma dit och kolla innan vi började inskolningen och det tyckte hon var en bra idé. Så vi åkte dit idag och hälsade på lite hastigt och lustigt, men var så välkomna så. :)


Har du inte hört nåt så tycker jag ni kan ringa. De har varit med om värre är jag ganska övertygad om. ;)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Ja men då är det reflux han har.

Vår tjejs problem upptäcktes när hon var kring 8 månader. Då hade en njurbäckeninfl. som bvc nonchalerat trots att vi i det närmaste sprungit ner dem då vi ansåg att ngt var fel. Iom att hon gick i veckor med den, fick hon skador på ena njuren också.

Till att börja med åt hon profylaxmedecin (så som ni ger nu) men efter ett tag, minns inte hur länge, började det dyka upp resistenta bakterier, som hon blev jättedålig trots medecvinering och vi blev inlagda med intravenös antibiotika. Efter det vill de inte ge profylax (vi har gått hos Svante Sverkersson, som ska vara en av de ledande i Sverige på barn och njurar) och istället fick vi söka vid minsta misstanke, om det så var mitt i natten en lördag, och få snabb behandling då. Operation övervägdes, men det blev aldrig något av det, varför vet jag inte.

Nu är dottern 6 och det är ett par år sedan hon var dålig sist. Sista undersökningen 8det har varit många och jobbiga sådana) visade att den oskadade njuren har vuxit och kompenserat den andras bristande funktion, och att refluxen minskat, tror hon hade 3-3,5 nu. Så det håller på att växa bort av sig självt, men vi är ändå uppmärksamma på minst tecken!
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

*knappen*

Hur mycket pratar era nu? Hur många ord kan de ungefär?


Här är det i princip "mamma" (vilket är den som lyssnar ungefär, gör ingen skillnad på mig, pappa, mormor, farfar etc), "atte" (vatten) och "isse" (gosedjurskatten han har) och "tutte" (nappen).
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Alice pratar massor! Fast inte så mycket med ord ;) Men de ord hon säger är:
Titta
Katt
Vovvov (hund)
Vooow (stort djur)
Äsch (häst)
Ai-sh (Alice)
E-la (kusinen Engla)
bash (bajs :D)
Tror det är alla just nu, mamma har hon bara sagt en gång och det var nog inte med flit ;) Sen kan hon peka ut mage, huvud, fot, tå, mun och näsa på sig själv :)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Duktig hon är! Hugo pekar på magen och munnen också. Sen gör han sånna där smarta saker som när man ber honom lägga tillbaka något, eller hämta något. Det fixar han fint! :)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Jag kom på mer :D Hon säger hejdå, tittut (och gömmer sig bakom händerna sina) och tack! :love: Det känns som att hon lär sig minst en ny sak varje gång hon träffat kusinerna :) Hämta saker kan hon göra, främst böcker, men att lägga tillbaka är svårare ;)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

*knappen*


Hur är det med alla?

Det är flera som ska börja förskolan nu väl? Ni som ska det, har ni "tränat" något eller så? Hur långa inskolningar ska ni ha?

Bara 1½ vecka kvar till inskolningen börjar här. Jag har bestämt mig för att jag ska bita ihop och fixa det, trots att jag mår kasst. Hugo tror jag däremot kommer tycka det är störtkul med nya kompisar. Han brukar inte ha några större problem med andra vuxna eller att vi lämnar honom.

Vi ska ha inskolning på fyra dagar. Jag tycker det känns lite, men samtidigt kanske det är bra att inte dra ut på det alltför mycket och barnet blir "van" vid att mamma eller pappa är kvar där?
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vi börjar på dagis i mitten av september. Så det är ett bra tag kvar. Inskolningen är på 2 veckor.

Annars är det full rulle. Tur man bor på landet och kan vara ute mycket, för han är inte direkt typen som gillar att sitta still, om det inte är för att läsa böcker då. Åker fyrhjuling nästan varje dag och han vet precis hur man startar den, växlar, stänger av och att man låser den efter sig;)
 

Liknande trådar

Småbarn Idag har vi varann vecka med byte på måndagar. Fungerar bra då barnen har koll på "mammavecka och pappavecka" och det passar bra med...
Svar
2
· Visningar
926
Senast: SaraXX
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 906
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 425
Senast: turbofling
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp