Bukefalos 28 år!

Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Det är värt himla mycket att de trivs på dagis! Det är samma här, hinner knappt ha av Hugo kläderna innan han är inne och busar för fullt!

H har fått sin första bästis utan mammas inblandning! :love: En kille sommär ett år äldre, supergo han också. De hittar på små sattyg tillsammans på dagis så de håller personalen sysselsatt... :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

*kl*
Idag kunde jag lämna på dagis utan större protester från Alice, + att det funkade för pappsen att natta ikväll så den värsta separationsångesten har nog lagt sig. :) Det var dags för dagisfoto idag också! Jag hoppas det blev bra bild på henne, då är ju årets julklapp till gammelmormor/farmor + farmor & farfar + mormor & morfar klappad och klar :D Ska min skola fortsätta i samma tempo som nu så lär jag behöva snabba, enkla lösningar. Vad sägs om juridik 9-12 & 13-16 på fredagar? Trevligt avslut på veckan va? :cool:

Första snuvan börjar krypa sig närmre också så jag försöker mota olle i grind mha baljor med te (och lite choklad) samtidigt som jag försöker förstå nåt av min bok :p
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Härligt att det börjar lägga sig för er!

Vi fortsätter ha kaosnätter här. Fast nu börjar H bli täppt igen och jag förbjöd sambon att väcka honom för att ge honom näsdroppar i natt när han väl sov. Jag sitter mest som på nålar och vill ha provsvaren nu så vi (förhoppningsvis) kan göra något åt Hs mage så han (förhoppningsvis) kan få sova ordentligt på nätterna.

Dessvärre så tror jag att det har blivit en "ovana" hos honom att vakna på nätterna nu också. Det är inte alltid han har ont i magen när han vaknar, men han inte vill somna om. Men herregud, barnet har ju aldrig i hela sitt liv sovit en hel natt, så det är klart att man får ta det i små steg (i förhoppningsvis riktningen mot hela nätter).

Det skulle vara vääääldigt skönt om vi fått ordning på både läggning och nattsömn innan lillebror anländer, allra helt eftersom jag ibland kommer vara själv med dem på kvällar/nätter. :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Hugo har börjat ha åsikter om blöjan. En EasyUp-blöja drar han ner så snoppen hänger utanför. "Knäppblöjor" knäpper han helt enkelt upp. :grin:

Vi köpte en potta och tänkte vi kan ju börja sitta i alla fall... Nu tycker H så mycket om sin potta att han alltid ska sitta på den! Han kommer bärandes på den och säger sitta. ;)

Jag är ju dock ytterst tveksam till att det är någon lyckad potträning vi håller på med. ;)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

*kl*
Nu är vi kassa på att uppdatera igen! :D

Alice växer och mår bra. Hon fick utslag i underlivet av laktosen när dagis startade, och det utvecklades till svamp som vi nu kämpar med att få väck. Hon smörjs med en cortisonsalva morgon och kväll och det blir sakta men säkert bättre :) Talet kommer mer och mer, favoritordet just nu är nog "min!". Allt är "min" ;) Plural har börjat komma lite också, som "mina", "månena", "tåan". Det är lite svårt med böjningen men hon snackar en massa ändå!

I lördags var en kompis här och tog lite bilder på skruttungen att ha i sin portfolio, ni hittar dem här :)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Lillskruttan! :love:

Hugo har inte riktigt greppat "Min" och betydelsen än och jag är väl glad så länge det håller sig borta! ;)

Hans vintermössa vi provade häromdagen var en "kisse" eftersom den var lurvig inuti. :D Annars så har han inte jättemycket ord, han visar med handling istället vad han vill. "Vovve", "Kisse", "Bäää" (får), "Sitta", "äta", "mamma" och "pappa" är väl ungefär de riktiga orden han använder. Sen kan det komma några andra också när han härmar, för det gör han massor! Men han använder de inte riktigt. Edit i efterhand: Han har förresten börjat med enkla tvåordsmeningar! Häromdagen sa han; "Pappa sitta" och pekade i soffan bredvid honom. När jag kom in i rummet pekade han på sin andra sida och sa "Mamma sitta". Man har inte annat val än att lyda... :angel:

Proverna vi tog visade ingenting. Jag vet dock inte riktigt vad det var för prover mer än gluten. Vi kör mjölkfritt igen (han hann ju äta med mjölk i ett halvår nästan) och hans mage är mycket, mycket bättre.

I natt sov ungen i 7 (!) timmar i sträck utan ett pip! Det är ett nytt rekord som nästan dubblat det gamla. :bump: Dock var både jag och sambon nojiga och kollade till honom flera gånger, vi är ju så vana vid att han vaknar flera gånger varje kväll/natt.

Hugo har haft feber, närmare 40 grader i 5 dagar, så han fick träffa doktorn i förra veckan. Hittade dock inget fel, utan antagligen var det en reaktion på MPR-vaccinationen veckan innan. Dagen efter var han förstås feberfri igen. ;)

Han fullkomligt älskar sitt dagis! Han blev väl ledsen de första dagarna när jag lämnade, men nu springer han glatt in och vinkar hejdå till mig (idag fick jag en slängpuss också). :love: Sen när jag kommer och ska hämta honom får jag ofta ta honom under armen och helt enkelt bära hem honom (nåja, till bilen i alla fall). Annars får jag inte med honom hem. ;) Nu går det svinkoppor, höstblåsor och huvudlöss på dagis, så vi hoppas väl på att Hugo slipper det i alla fall efter förra veckans sjuka. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Nu är det väl ändå hög tid att uppdatera om våra (snart) tvååringar! :eek:

Hugo går på dagis tisdag-torsdag, 15 timmar i veckan. Han har varit sjuk väldigt mycket i vinter och vi har knappt kunnat nyttja dagis. Det har varit förkylningar med feber, magsjuka och en massa andra saker.

Vi har fått mjölk- och sojaproteinallergi konstaterad "på riktigt" och efter det har han blivit mycket bättre. Han har sovit en hel natt förra veckan och magen är mycket bättre.

Hugo har ju fått en lillebror! Han avgudar honom och vill vara med och hjälpa med allt, som blöjbyten och bad. Häromdagen tog han amningskudden och la den i sitt knä och skulle ha bebisen där. Hugo hade bara blöja och försökte få honom att amma på hans bröst. Sötunge. :angel: :love:

Han pratar en massa och härmar allt! Tvåordsmeningar och ett ordförråd som ökar varje dag, det har hänt mycket med talet när han var hemma så mycket i vinter. Det i särklass roligaste han vet är att åka snowracer nerför pulkabacken!
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Här är det fullt ös. Jag jobbar 75% och Emil går på dagis ca 3 dagar i veckan varierande tider beroende på hur jag jobbar. Skulle jag jobba fyra dagar brukar hans farmor ha honom en dag.
Det pratas massor och meningar med flera ord. Springer mycket utan blöja hemma och vi jobbar på att använda pottan istället. Han älskar att baka och leka med sina bilar och traktorer.

Han sover med oss i sängen vilket gör att vi får sova hela nätterna.
Ska snart testa om allergis mot mjölkprotein gått över... Ett år sen vi provade sist. Tror dock det kommer sluta med 2v dålig mage precis som förra året:crazy: Men provar man inte så vet man inte.

Tacksamt nog har vi inte varit spec sjuka i vinter. En omgång magsjuka och en med halsfluss som hela familjen fick... Men annars friska. Vi har tom klarat oss genom vabruari;)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Här är det också full fart!
Filip älskar sitt dagis och har så brottom dit att han knapp hinner klä på sig, väl där tar han av sig jacka och skor sen vinkar han och går jag inte direkt blir han arg på mig ;-)

Han sover riktigt bra på nätterna i sin säng på sitt rum vilket är Enormt skönt! Även om han är morgon pigg går upp mellan 5 och 6 men sover han bara hela natten så gör det inte mig nått.

Filip är också mjölkproteinallergisk och vi har fått tid den 11 april för att göra nya tester vilket ska bli jättespännande och se om nått har förändrats.
När ni testar om Emils mjölkallergi har gått över provar ni att ge mjölk då?
Jag har läst i en anna tråd att Trazel gjorde en mjölkfri grädd tårta till Hugo på hans tvåårs kalas. Hur gjorde du den? vad hade du för vispgrädde?
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Jag hade Carlshamns "luftig visp" på gräddtårtan. Den kan vara riktigt svår att få tag på, men jag hittade den på Ica Maxi till slut så jag köpte på mig ett lager. ;)

Jag bakade helt enkelt från grunden med egen sockerkaksbotten. I mitten hade jag Oatlys vaniljsås och ett lager sylt. Sedan dekorerade jag med luftig visp, jordgubbar och kiwiskivor. Den här luftig visp är inte kättegod, så jag använde den sparsamt. ;)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Tack för tipset!
Dom hade den "grädden" på dagis när dom bakade semlor så jag får nog åka till ica och leta :-)
Är en hel månad kvar till han fyller två men lika bra att börja kolla redan.
Det är mycket roligare tycker jag om alla äter av samma tårta.
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Det är absolut roligare om alla kan äta samma! Hugo börjar vänja sig vid att alltid få specialkost, men på hans födelsedag så var allt på bordet mjölkfritt så han kunde välja och vraka! :D

Nu äter jag mjölkfritt igen eftersom även lillebror verkar ha mjölkproteinallergi så hemma är det mesta mjölkfritt nuförtiden och han slipper egen mat. :)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Usch vad jobbigt att även lillebror verkar vara allergisk. eller det kanske inte spelar så stor roll om det är en eller två allergiker?
Filip är både mjölk allergisk och har även förkylningsastma så jag har dragit mig lite för ett barn till.
Men ju äldre filip blir desto bättre är förkylningsastman så nu har vi kommit så långt att i alla fall tanken på ett syskon finns.
Filip sov så in i helvete dåligt när han var liten så jag får nästan panik av bara tanken att vara vaken dygnet runt igen men med facit i handen så vet jag att det berodde på mjölkallergin och att det faktiskt är väldigt ovanligt att bebisar sover så dåligt. Så jag känner mig mer förbered denna gången.
Hur tycker du det har gått med syskon? Hur tar Hugo det? vad jag har förstått har inte han heller sovit speciellt bra.
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Här är det iaf inga syskon på g, sånt har jag inte tid med ;) Jag gör nu min sista praktik och tar examen i slutet av maj och innan vi ens funderar på syskon så måste jag ha ett vettigt jobb och vi bör ha flyttat till nåt större boende.

Alice fyllde 2 i onsdags och är som tvååringar är mest. Dvs hon kan allt, vill göra själv och har väldigt bestämda åsikter om det mesta :D Men hon pratar massor, är enormt smidig i kroppen och är en fröjd att umgås med. Hon älskar att hoppa i sängen eller göra kullerbyttor, nästan lika mycket som hon älskar att hoppa i vattenpölar. Men bästa leksaken är ändå böcker. Hon läser och läser och läser, till mamma bokslukerskans stora glädje :love:

Alice som äter pannkakstårta till frukost på födelsedagen
IMG_20130327_071114.jpg


Ute på ridtur på Wille
DSC_0453.jpg


Kullerbytta
http://youtu.be/fADVdrk9Ykc
Vattenplask
http://youtu.be/sj1qIcCngCg

Jag bloggar om oss lite då och då, och eftersom man inte får länka till bloggar så säger jag att den finns med mitt användarnamn här och en punkt efter det och sen blogspot.se ;)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vi har aldrig gjort några tester på allergin utan den är fastställd från symptomen. Enl dr visade sällan blodprov på allergi.
Vi har börjat att ge honom mjölkprodukter nu och har gjort det i kanske 1-1,5 månad. Än så länge verkar det funka. Förra året gjorde det inte det. Har smugit in det sakta och har precis börjat göra sås osv på vanlig grädde.

Tycker gogreen är bättre än carlshamn på havregrädden. Tänk bara på att den är sötare än vanlig grädde. Finns på vanliga icaaffärer
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Är gogreen havrebaserad också? Carlshamns är ju inte speciellt god, men det enda jag hittat utan en massa soja...
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Ja go Green har en som är gjord på havre med. Den heter bara visp. Ganska smal lite högre förpackning. Står inte i kylen.
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Ah! När du säger det, den har vi nog provat! Den var bättre än Carlshamn, den var söt men koncistensen var mycket närmare vanlig vispgrädde än Carlshamns väl?
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Usch vad jobbigt att även lillebror verkar vara allergisk. eller det kanske inte spelar så stor roll om det är en eller två allergiker?
Filip är både mjölk allergisk och har även förkylningsastma så jag har dragit mig lite för ett barn till.
Men ju äldre filip blir desto bättre är förkylningsastman så nu har vi kommit så långt att i alla fall tanken på ett syskon finns.
Filip sov så in i helvete dåligt när han var liten så jag får nästan panik av bara tanken att vara vaken dygnet runt igen men med facit i handen så vet jag att det berodde på mjölkallergin och att det faktiskt är väldigt ovanligt att bebisar sover så dåligt. Så jag känner mig mer förbered denna gången.
Hur tycker du det har gått med syskon? Hur tar Hugo det? vad jag har förstått har inte han heller sovit speciellt bra.

Jag har helt missat den där frågan! :o


Det har gått långt över förväntan med Hugos reaktion på syskon! De nätter han sovit hela tiden kan vi lätt räkna på en hand, men det fungerar. Det är ju en övergående period (eh, han är ju bara två år). ;) Vi har gjort så att Alvin (lillebror), sover med mig i dubbelsängen och sambon sover på madrass på golvet inne hos Hugo. Hugo tar sin kudde och traskar över till pappa mitt i natten någon gång och vi märker honom inte alls för det mesta.

Nu är lillebror en superbebis på nätterna, så han piper lite, får mat och sen sover han för det mesta igen. Hugo vaknar inte av det, men skulle lillebror väcka Hugo tror jag det skulle kunna bli svårt att få honom att somna om.



Hugo har för övrigt fått plats på dagiset vi sökte till i första hand från början. Det ligger inte ens en kilometer hemifrån. Det känns otroligt skönt att bara kunna stoppa ner alla barn i en vagn och gå dit istället för att behöva stoppa in dem i bilen och så som det är nu. Dessutom blir det lättare för sambon i och med att han saknar körkort. Det gör att vi kan dela på det mycket mer än i dagsläget då jag fått ta hela dagisbiten (det lär jag väl få fortsätta med så länge jag är hemma med lillebror visserligen, men det blir ändå smidigare). Vi får hoppas Hugo kommer trivas lika bra där som han gör på nuvarande dagis! :)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Hallå alla!
Hur går det med alla "stora" barne? Såg att någon skapat en vårmammor 2014 tråd och då kan jag ju inte låta bli att tänka på vår tråd som skapades för tre år sen! Tänk vad tiden går fort!

Här är det full fart och det sprutar ut nya ord nästan varje dag! Efter en lång period med pekningar och frågan -va e det? 711ggr om dagen ;)
Till farmors stora lycka har han nu äntligen lärt sig att säga farmor eller ja famme säger han.

Filip har varit tillbaka på dagis i tre veckor nu efter sommaruppehåll på 5 veckor och det har gått långt över förväntan :D
 

Liknande trådar

Småbarn Idag har vi varann vecka med byte på måndagar. Fungerar bra då barnen har koll på "mammavecka och pappavecka" och det passar bra med...
Svar
2
· Visningar
917
Senast: SaraXX
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 881
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 399
Senast: turbofling
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp