Bukefalos 28 år!

Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Hugo har störtkoll på dammsugaren han. Han ska sätta sladden i uttaget på väggen, trycker på knappen och startar den. Sen står han och dammsuger. Han är dessvärre inte lika bra på att stänga av den efter sig. :p

Han har en egen dammsugare också som han började med, men nu har han avancerat till den stora. ;)

Vattenslangen har han också koll på och hur man fyller vatten i hans lilla pool. Han har börjat ta tag i handen på en också och ska dra med en överallt för att göra det han vill. Oftast hamnar man i sandlådan då... :D
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vad sött! Vi kan äntligen dammsuga vi med. Emils paniska rädsla har lagt sig nästan helt. Vi har döpt dammsugaren till Bu och har terapiträning lite då och då. Nu har jag faktiskt lyckats dammsuga huset två gånger med bara Emil och jag hemma!
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Alice är inte direkt stormförtjust i dammsugaren, men det går bättre och bättre! :)

Annars är hon mest i gasen mest hela tiden :D Hon börjar dagis om två veckor och då är det heldagsinskolning på en gång. Men det känns bra, det är ju så nära hem också så jag kommer inte att vara långt borta ;) Min skola börjar 28e så jag borde börja skaffa kurslitteratur nu tror jag :angel:

Ikväll ska vi till kusinen som fyller 4 stora år och fira honom :) Det brukar bli fullt ös med kusinerna! Men ibland så stannar de upp och kramas och har man tur så fångar man det med kameran också :love:
486547_10151138234645712_2027748973_n.jpg
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vad mysigt! Hugos fyraårige kusin är mest rädd för honom. Men Hugo är å andra sidan en huligan så... ;) Kusinen som bara är ett år äldre tycker att Hugo är roligare, men hon har ju en storebror och är van att behöva ta för sig själv... :angel: En liiiiten bävan för vad H kommer säga om småsyskon får jag erkänna. :p


Det är konstigt det där med att ungarna är rädda för dammsugaren. Båda Hs kusiner drar som avlöningar fortfarande (2,5 resp 4 år) så fort dammsugaren nämns. Nåt måste vi ju gjort rätt i alla fall som har en unge som dammsuger själv. Eller bara en stor portion tur... ;)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Tredje inskolningsdagen på dagis idag! :)

Första dagen var det mest mamma, men han gjorde lite utsvävningar och drog iväg och kollade läget själv och så. Åt som en häst, men ville inte sova (fast jag låg bredvid honom). Så då gick vi hem och sov istället.

Andra dagen var han mer på och kollade runt och så. Jag var mest passiv bara. Han tyckte inte att han skulle sova, så jag föreslog att fröken skulle prova att "natta" honom. Tio minuter senare sov han. :)

Så idag kom vi dit, Hugo röjde runt från första stund och gick på samling och fruktstund utan mamma. Jag bestämde med en personal att jag stannar inne när han går ut, så åker jag sen. Hann var så snabb ut att vi inte hann säga hejdå... ;)

Så jag tror det kommer bli kalasbra för Hugo! :)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Härligt! Vi startar på måndag och jag måste erkänna att jag är lite nervös. Men turligt nog så har jag ett exemplar av "Juridiken och dess arbetssätt" att ta mig igenom så jag kan nog sysselsätta mig! :D
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Alice är ju också van med andra barn och vuxna, så det går säkert jättebra!

Fjärde inskolningsdagen innebar en fem minuter lång lämning bara. Sen hämtade jag vid halv två när han vaknat. Kalasbra ju! :)

På måndag kör vi igång på riktigt och då lämnar jag redan till frukost, 7.30.
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Så stor hon blivit! :D (som att inte M skulle blivit större när H blivit det...)


En grymt snygg vagn har fröken också, likadan som Hugo! ;)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Hon är ohyggligt lång nuförtiden. Sådär jobbigt lång att vi inte kan lägga saker någonstans för då försvinner allt :p

Har Hugo samma färg också?
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Japp, precis lika! :D


Lång, javisst... Igår låg en godispåse på diskbänken. Sen blev Hugo tyst en lång stund och jag gick för att kolla vad han gjorde. Han satt mycket nöjd och tryckte i sig choklad... Han har aldrig smakat det tidigare, men tydligen var det en höjdare... :grin:
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vilken liten filur! Vi har spärrar på alla lådor och dörrar i köket vilket leder till en sur unge när hon inte kan plocka som hon vill :p
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vi har spärrar på allt utom skåpet för platsburkar... Men ungen nådde ju upp PÅ diskbänken! :eek:
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vi hade inte heller spärr på plastburkslådan tills för någon vecka sen. Mathilde och Cajsa (hunden) hjälptes nämligen åt vilket innebar att matlådorna fick tuggmärken och blev nermosade i rabatterna :grin:

Mathilde når också upp på diskbänken. Man får vara noga att mosa in saker längre in mot väggen, särskilt knivar, saxar och andra skojsiga redskap...
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Alice är ännu mer avancerad, hon har lärt sig att skjuta fram en stol/pall om hon inte når upp själv... :angel: Och hon har också en Scooter S, i vinrött ;)

*kl*
För övrigt så fyndade vi en skaloverall från Reflex på Barnens Hus. Tänkte att den kanske inte är så vattentät men funkar på dagis när det mest är fukt i marken och inte regn. Men den överlevde ösregn och lera på marknaden idag! :) Jag är mycket glatt överraskad!

Dagis går jättebra också :) Hon har gnällt vid lämning några gånger men det har gått över snabbt och hon leker jättebra med de andra barnen, i alla åldrar. Jag har ju börjat skolan igen, vilket inte är lika kul ;) och det känns lugnt att ha henne hos andra på dagarna ändå :) Efter tre månader tillsammans så var det lite jobbigt för mig ändå ;)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Hugo är ju galen i allt som har med vatten att göra. Han har kommit på att dra fram pallen till handfatet och tvätta händerna själv. Tidigare kunde man undvika dessa ensamma utflykter, men nu öppnar han ju toadörren... :p

Ang. dagis så var H också lite ledsen de första gångerna jag lämnade honom. Nu hinner jag knappt få av honom ytterkläderna innan han drar in och busar och hinner knappt säga hejdå till mig. I fredags när jag hämtade honom skulle han inte med hem utan låg på golvet och skrek... Bara att ta ungen under armen och gå än så länge i alla fall. :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Emil har återupptäckt diskhon. Han kör fram en stol och klättrar upp själv. Nu är alla ytor livsfarliga helt plötsligt:o

För några dagar sen fick han med tag i en godispåse, och innan jag fattat vad som hänt så hade han tryckt i sig en bit. Det var hans första kontakt med godis, så nu får vi plocka undan att sånt med:angel:

Nu är det bara 1,5 vecka kvar till dagisstart:eek: det känns jättekonstigt. Visst har jag längtat till att börja jobba, men nu känns det hellustigt att inte vara hemma med honom.

Han har dessutom börjat dela ut pussar och kramar de senaste dagarna. Iaf till mig :D Helmysigt. I slutet av en bok från goboken så står det Puss på mamma, puss på pappa och puss på Wille, då får jag en stor blöt puss när jag läser puss på mamma:love:
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Visst är det härligt med diskhoslabbet? :D Jag har gett efter (för att kunna laga mat i fred) och då klätt av Alice till bara blöja + lagt en handduk på golvet. Svag stråle ljummet vatten, en diskborste och några burkar så är hon nöjd en bra stund!

*kl*
Har ju glömt berätta att vi valde att inte beställa laktosfri kost direkt på dagis. Alla anser ju ändå att så här små barn inte kan vara laktosintoleranta :cool: Men då fick hon nästan direkt som svampliknande utslag i hela snippan! Utslagen bleknade på helgen när hon åt laktossanerat igen. I måndags hade vi bvc-tid för det och sköterskan höll faktiskt med mig! Så nu står det i hennes bvc-journal att hon är laktosintolerant! Om det någon gång behövs något mer intyg så ska jag bara kontakta bvc igen. Just nu räcker det här, cateringfirman som levererar maten till dagis fixar laktosfritt utan intyg :)

När vi ändå var på bvc så gjorde vi 18-månaders kontrollen, även om hon bara var 17 månader och en vecka vid tillfället ;) Hon klarade alla "tester" med strålande resultat, blev förbannad när hon fick MPR-sprutan och lugnade sig ganska snart igen. Längden mättes till 83 cm, fortfarande en standardavvikelse uppåt, och vikten till 11225 gram. Viktkurvan har äntligen hoppat upp på "normal"kurvan :) Men hon är verkligen långsmal så inga byxor sitter uppe ordentligt. Eller, de som sitter uppe är alldeles för korta istället. Ett attans gissel!

Dagis går riktigt toppenbra, även om hon blir ledsen när jag går. Men det går över så fort jag kommer utom synhåll, jag hör ju henne ;) När jag skulle hämta här om dagen var det någon som inte skulle med hem utan la sig på mage i sandlådan och skrek. Bestämda åsikter hos fröken! Sömnen har varit lite si sådär senaste veckan, hon vill helst bara sova PÅ mig. Men det är väl en omställningsperiod så om jag står ut går det nog över. Ikväll ligger hon ju faktiskt i sin säng och sover :)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Igår började vi vår utredning varför Hugo har så ont i magen på nätterna. Det innebar att vi tillbringade halva förmiddagen hos barnläkaren på vår vårdcentral igår utan att få ett svar eller bli klokare.

Idag fortsatte vi på barnmottagningen på sjukhuset i den lite större staden hela förmiddagen. Vi blev väl egentligen inget klokare där heller, men en del blodprover togs som förhoppningsvis ska ge något svar.

Jag tror att det är glutenintolerans, men enligt barnläkaren igår så ska inte så små barn kunna vara det. Jag tror det ändå är det. Vi får väl se vad proverna visar, förhoppningsvis något som är enkelt att fixa, som ändringar i kosten eller så. :)
 
Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vår lilla tjej hon älskar sitt dagis..när jag kommer dit så hnner jag knappt få av henne kläderna förrän hon säger "hejjåå" å försvinner runt hörnet..hon brukar förvisso inte bry sig speciellt mycket vart man lämnar henne men de är skönt å "bara slänga in henne" på dagis när man ska till jobb/plugg...

Idag har vi varit på 18 månaderskontroll på bvc..hon vägrade visa allt hon kunde..hin brukar inte av blyg men nänä...de gick inte..skitsur blev hon vid sprutan men va 84 lång å vägde 12865...de är en liten bit vi har, men alltid så nöjd med allt man gör!!

Min lilla bonne!!
387980_4381659180717_628119058_n.jpg


ut på en ridtur! ( Hon älskar förövrigt att ha saker på huvudet..mössa som bunkar! :) )
488336_4443686531362_1861583966_n.jpg
 

Liknande trådar

Småbarn Idag har vi varann vecka med byte på måndagar. Fungerar bra då barnen har koll på "mammavecka och pappavecka" och det passar bra med...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: SaraXX
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 896
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 416
Senast: turbofling
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp