Bukefalos 28 år!

Vart får man ta med sig hunden?

Jag har funderat på det där med särskilda restauranger för hundägare, hur fungerar det i praktiken?
Det verkar ofta vara ett stort problem med att det redan finns andra hundar t.ex. på en buss.
Så massor av hundar på en och samma restaurang hur blir det?
Fungerar alldeles utmärkt under förutsättning att man har pli på sina hundar ;)
 
Vilket land bor du i?
Sverige.
Men man kan då verkligen fundera på i vilket land du bor.
LandsbyggdsboLand kanske? Med dig och dig i.

Du verkar ha oerhört svårt att förstå hur saker fungerar och sitter ihop.
Även om vi är många som har försökt att förklara det för dig.
Jag har funderat på det där och kommit fram till att det nog bara kan finnas två orsaker till det.

1. Du förstår verkligen inte hur det fungerar och vi måste därför ta ner det på en ännu enklare nivå.
2. Du vill provocera oss för att få fram en reaktion och då så är det dags för oss att helt sluta svara på dina inlägg.

Alternativ 2 är så pass otrevligt att du om det är på det viset borde ta och skämmas ordentligt.
 
Sverige.
Men man kan då verkligen fundera på i vilket land du bor.
LandsbyggdsboLand kanske? Med dig och dig i.

Du verkar ha oerhört svårt att förstå hur saker fungerar och sitter ihop.
Även om vi är många som har försökt att förklara det för dig.
Jag har funderat på det där och kommit fram till att det nog bara kan finnas två orsaker till det.

1. Du förstår verkligen inte hur det fungerar och vi måste därför ta ner det på en ännu enklare nivå.
2. Du vill provocera oss för att få fram en reaktion och då så är det dags för oss att helt sluta svara på dina inlägg.

Alternativ 2 är så pass otrevligt att du om det är på det viset borde ta och skämmas ordentligt.
Hm i Sverige så beslutar riksdagen om de folkvalda om lagen med domstolen gör en bedömning och tolkar lagen.

Att jag brukar min mark enligt de föreskrifter som finns även om det retar gallfeber på somliga bekymrar inte mig.
Att du läser lagen som du vill och lägger in dina värderingar i den tolkningen rör mig heller inte i ryggen.

I ett skarpt läge tolkar det svenska rättsväsendet lagen, inte du, inte någon myndighet.

Och visst, du behöver inte gå i polemik när svaren du får inte faller dig på läppen.
Det är mycket enklare att blunda för allt som inte passar och bara ingå i föreningar för inbördes beundran.
Ett i mina ögon , själsdödande val, men det är ju upp till var och en ;)
 
Att jag brukar min mark enligt de föreskrifter som finns även om det retar gallfeber på somliga bekymrar inte mig.
Att du läser lagen som du vill och lägger in dina värderingar i den tolkningen rör mig heller inte i ryggen.
Det verkar som att det är en kombination av mina båda alternativ.
Du har verkligen inte förstått.
Och du gillar att provocera.
Du verkar dessutom på alldeles riktigt tro att du har rätt.

Jag behöver fundera på hur jag skall hantera det.
 
Det verkar som att det är en kombination av mina båda alternativ.
Du har verkligen inte förstått.
Och du gillar att provocera.
Du verkar dessutom på alldeles riktigt tro att du har rätt.

Jag behöver fundera på hur jag skall hantera det.

Att jag gillar att provocera är ingen nyhet.
Att jag ofta har på fötterna (dvs har faktasiktet rätt inställt) är heller ingen nyhet.
Att jag inte köper myten om allemansrätten är också det korrekt.

Och eftersom jag gillar segling så gillar jag att "Tjära" både rundningsmärken och lagens råmärken ;)
 
* = Tjära, en seglingsterm som betyder att man passerar en båt, ett rundningsmärke så nära som möjligt ;)
med reservation för stavningen
 
Ja och det är väl en tämligen korrekt beskrivning.
Banken och jag (banken i allt mindre omfattning) har haft privilegiet att äga och bruka en fastighet i rätt många år nu.
Hittills inte fått på fingrarna vad det gäller mitt sätt att bruka min brukningsrätt.
Klagomål har endast inkommit från tredje person, dvs de som ansett att allt möjligt, omöjligt ingått i den sk allemansrätten ;)
ex en orienteringsklubb som arrangerade tävlingar med kontroller på min mark utan att ha avtal, de lärde sig den hårda vägen, Skärmarna plockades in natten före tävlingen skärmarna levererades ner till klubben första vardagen efter tävlingen. Nu har vi avtal sedan dess och allt funkar som det ska.
ex Att jag medelst bommar, staket o färister stänger mina skogsvägar för obehörig trafik.
Allmänheten har tillträde via stättor o vinkelöppningar.
 
Senast ändrad:
Nu så har vi redan förstört den här tråden så vi kan ju lika gärna gå till botten med det här när vi ändå är igång.

Klagomål har endast inkommit från tredje person, dvs de som ansett att allt möjligt, omöjligt ingått i den sk allemansrätten

Vad är det som gör att alla trådar där du medverkar alltid slutar med att det blir en tråd om dig, din egendom och allemansrätten?
Vad vill du uppnå med detta tjat?
Tror du att du skall få bekräftelse på att du har rätt?
Eller vill du bara retas? Typ "Jag har mark men inte du".

Och tror du på riktigt att någon fortfarande vill läsa din åsikt om allemansrätten?
 
Jag har funderat på det där med särskilda restauranger för hundägare, hur fungerar det i praktiken?
Det verkar ofta vara ett stort problem med att det redan finns andra hundar t.ex. på en buss.
Så massor av hundar på en och samma restaurang hur blir det?

Min erfarenhet av åtminstone hundkaféer är att det fungerar riktigt bra. Folk som har hundar som har svårt för artfränder har av naturliga skäl inte något större intresse av att gå på kafé med sin jycke - där är ju poängen att man faktiskt ska kunna ta en fika utan att sitta på helspänn hela tiden. Buss kan man ju vara tvungen att åka oavsett.

Min ena hund har svårt för andra hundar som dyker upp plötsligt så honom skulle jag inte ta med vare sig på hundkafé eller ens till en glasskiosk utomhus. För den andra är det utmärkt träning, han kan möjligtvis skälla till om det kommer är någon annan hund som är stökig.
 
Jag har jobbat på ett hundcafé i Stockholm, och som mest hade vi 35 hundar, stora och små, på ca 80kvm caféyta. Det fungerade i regel alldeles utmärkt så länge hundarna var okopplade. Under de två åren jag jobbade där hade vi två bitincidenter.
Precis som @Dentaku skriver så är det ganska få som tar med utåtagerande hundar till ett hundcafé.
 
Nu så har vi redan förstört den här tråden så vi kan ju lika gärna gå till botten med det här när vi ändå är igång.



Vad är det som gör att alla trådar där du medverkar alltid slutar med att det blir en tråd om dig, din egendom och allemansrätten?
Vad vill du uppnå med detta tjat?
Tror du att du skall få bekräftelse på att du har rätt?
Eller vill du bara retas? Typ "Jag har mark men inte du".

Och tror du på riktigt att någon fortfarande vill läsa din åsikt om allemansrätten?
Jag har en teori. Den handlar om en lobbyist på Stureplan vars mission det är att få alla som bor i städer eller villaområden att kräkas på allt vad landsbygdsbor heter och anse att det är ett gäng empatilösa, osolidariska, självförhärligande etc, etc sopprötter så att ingen klagar på reglerna kring mineralrätter eller ifrågasätter varför man inte stödjer gröna näringar i samhällsplaneringen. Så att 90% av svenskarna jublande skriker "rätt åt dem" när polisstationer, brandstationer, apoteken, bensinstationerna, vårdcentralerna etc utanför stadskärnorna läggs ned.
 
Nu så har vi redan förstört den här tråden så vi kan ju lika gärna gå till botten med det här när vi ändå är igång.



Vad är det som gör att alla trådar där du medverkar alltid slutar med att det blir en tråd om dig, din egendom och allemansrätten?
Vad vill du uppnå med detta tjat?
Tror du att du skall få bekräftelse på att du har rätt?
Eller vill du bara retas? Typ "Jag har mark men inte du".

Och tror du på riktigt att någon fortfarande vill läsa din åsikt om allemansrätten?

Jag förklarar hur det ligger till här hos mig, att ingen part har lämnat in klagomål till myndigheterna.
Att jag följer lagar och regler så som de är skrivna
Att "allemansrätten" är en rättighet som inte övertrumfar brukningsrätten.
Att folk upprörs över att en del har mark, tillgångar såsom hus vet du mycket väl.
Att vi som har dessa tillgångar har fått se brukningsrätten mer och mer beskuren är väl heller det ingen överdrift.

Att du blev sur för att jag påpekade vad som verkligen gäller när det handlar om hundar o förbudstid. verkar ju även det vara sant.

Jag beskrev:
1 Att hundar inne i restauranger funkar bra
2 att det är restaurangens chefer som avgör om man får ta med sig hundar in
3 Att jag har en badplats dit jag o mina vänner brukar åka för att bada med våra hundar
4 att jag ger blanka tusan i vad de eventuella andra badgäster anser om det för att det är MIN iordningställda badplats.
5 Andra får gärna nyttja den, men de har då att acceptera att vi kommer dit med både folk och fä!

1 -5 där behöver jag ingen bekräftelse, ty jag vet att det ligger till som jag beskriver.

Vill du diskutera allemansrätten, äganderätten som princip så gärna för mig, men jag vet inte vad det tillför den här tråden.

Allemansrätten finns inte inskriven som en enskild lag, det finns inte i lagboken inskrivet vad som ingår i "allemansrätten" och vad som inte gör det.

Du kan inte bli fälld för att bryta mot allemansrätten.

Däremot finns det en mängd paragrafer som reglerar äganderätt, brukningsrätt.
Och att reglerna kring det hela medvetet är så krångligt o kostsamt reglerade att det i stort sett är omöjligt för en markägare att lagföra.
Ett bevis för det är väl antalet lagförda och fällda. Med tanke på att majoriteten av Sveriges folk någon gång per år gör bruk av den sk allemansrätten
 
Jag har en teori. Den handlar om en lobbyist på Stureplan vars mission det är att få alla som bor i städer eller villaområden att kräkas på allt vad landsbygdsbor heter och anse att det är ett gäng empatilösa, osolidariska, självförhärligande etc, etc sopprötter så att ingen klagar på reglerna kring mineralrätter eller ifrågasätter varför man inte stödjer gröna näringar i samhällsplaneringen. Så att 90% av svenskarna jublande skriker "rätt åt dem" när polisstationer, brandstationer, apoteken, bensinstationerna, vårdcentralerna etc utanför stadskärnorna läggs ned.
Har hela tiden haft ett par mil till närmaste polisstation.
Har däremot grannar som både kan nås via telefon och som jag håller ett öga på vad som sker.
Men vad det har med "koppeltvång" och badande hundar begriper jag inte ;)
 
Min erfarenhet av åtminstone hundkaféer är att det fungerar riktigt bra. Folk som har hundar som har svårt för artfränder har av naturliga skäl inte något större intresse av att gå på kafé med sin jycke - där är ju poängen att man faktiskt ska kunna ta en fika utan att sitta på helspänn hela tiden. Buss kan man ju vara tvungen att åka oavsett.

Min ena hund har svårt för andra hundar som dyker upp plötsligt så honom skulle jag inte ta med vare sig på hundkafé eller ens till en glasskiosk utomhus. För den andra är det utmärkt träning, han kan möjligtvis skälla till om det kommer är någon annan hund som är stökig.
Hundar är som folk är mest. De behöver social träning för att inte göra bort sig i sällskapslivet ;)

Jag har 1/2 tunnlad inhägnat bakom huset. där släpper jag både min hundar och de som mina gäster har med sig.
Där kan ibland 10, 12 hundar roa sig kungligt :)
 
Jag är inte alls sur.
Jag är bara så förundrad över att inget verkar att gå in i ditt huvud över huvud taget.

Men jag ger upp nu.
Du är ett hopplöst fall.
Ha ett bra liv ändå.
Javisst ja, det är mitt fel, men blir du lyckligare över den inställningen, så.. det bjuder jag på.
;)
 
Det finns faktiskt ett rent lagligt problem med det.
Hundar får inte vara lösa vid den tiden på året som man badar.
Så även om stranden är din egen så kan hundarna bryta mot förbudstiden.
Hunden skall vara i koppel eller som om den vore i koppel.

Det finns inget rent koppeltvång (annat än enligt lokala ordningsregler), däremot skall hunden vara under kontroll så som om den vore kopplad. Dvs har jag kadaverdisciplin på min hund när den är 15 meter från mig så är det helt okej.
 
Dvs har jag kadaverdisciplin på min hund när den är 15 meter från mig så är det helt okej.
Inte efter vad jag kan förstå.
Och detta skall bero på att det är svårt att ha full kontroll på vad som finns i naturen och inte på hundens kontroll.
Föraren måste vara nära hunden för att veta vad som finns där.
Någon som ju också kan ordnas med att man först går och ser efter.
Det finns många sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 348
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 651
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 492
Senast: s957
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 869
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp