Vart får man ta med sig hunden?

stjarnhimmel

Trådstartare
Började fundera på en sak såhär på fredagen..
Förra veckan var jag på konstmuseum och framför mig i biljettkön stod en kvinna med hund. Kvinnan blev upprörd över att hon inte fick ta med sig sin hund in på museét. Samma händelse utspelade sig idag på lunchrestaurangen. En kvinna blev arg över att hon inte fick ta med sig sin schäfer in i restaurangen. Jag satt på restaurangen med en kollega som är extremallergisk mot alla pälsdjur och han såg hunden och konstaterade att "om hunden får komma in så får jag gå."
Jag har också de senaste åren tänkt på att folk ibland tar med sig sina hundar in på butiker, apotek och liknande. Det fick mig att börja fundera över vad som anses ok idag.
När jag hade hund( nu är det mååånga år sedan) men då såg jag nog aldrig någon som tog med hunden i butiker. ( Nu pratar jag alltså inte om ledarhundar)

Jag funderar på om det har blivit en förskjutning så det idag är accepterat att ta med hunden i butiker etc? Och om man gör det tänker man då på allergirisken? Att ngn annan kan vara tvungen att gå därifrån eller bli dålig?
 
Jag tycker att det blivit en förskjutning åt det mer egocentriska hållet i samhället.
Hur gamla var de som ville ta mig sig hunden till offentliga lokaler?
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ta med hunden till såna ställen. Det är väl bara utomhus man kan ta med sig sin hund till offentliga platser, t ex uteserveringar, och då bara om det är en ganska osynlig och väluppfostrad hund som inte skäller eller går fram till andra hur som helst.
 
Jag tror att många har svårt att se att deras älskling inte uppskattas av resten av världen. Jag har tyvärr träffat på de som på fullt allvar jämför sina hundar med andras barn och inte vill inse att det är en stor skillnad. Jag tänker att det synsättet ligger bakom att deras ägare känner sig kränkta när de blir stoppade.
 
Nej det har inte blivit mer accepterat, däremot har människorna blivit mer egoistiska och ignoranta. Jobbar själv i en stor butik där hundar inte är tillåtna och dom som mer än gärna bryter mot regeln är äldre människor. Jag har absolut inget emot hundar (har två själv) men tycker att det är jäkligt respektlöst och att regler är till för att följas så jag brukar vänligt men bestämt säga till dom att ta ut hunden. Får ofta ett arg svar tillbaka att dom vägrar att binda hunden utanför. Men låt hunden stanna hemma då!!
 
I Stockholm verkar man få ta med sig hunden lite varstans. Själv går jag hellre nånstans där det är fullt med hundar än fullt med ungar.
Ja, jag blev väldigt förvånad när det var fullt av hundar på typ halva NK. Med alla dyra grejer och så. Göteborg är jättetråkigt med det där, nästan ingenstans hunden får följa med.
 
Började fundera på en sak såhär på fredagen..
Förra veckan var jag på konstmuseum och framför mig i biljettkön stod en kvinna med hund. Kvinnan blev upprörd över att hon inte fick ta med sig sin hund in på museét. Samma händelse utspelade sig idag på lunchrestaurangen. En kvinna blev arg över att hon inte fick ta med sig sin schäfer in i restaurangen. Jag satt på restaurangen med en kollega som är extremallergisk mot alla pälsdjur och han såg hunden och konstaterade att "om hunden får komma in så får jag gå."
Jag har också de senaste åren tänkt på att folk ibland tar med sig sina hundar in på butiker, apotek och liknande. Det fick mig att börja fundera över vad som anses ok idag.
När jag hade hund( nu är det mååånga år sedan) men då såg jag nog aldrig någon som tog med hunden i butiker. ( Nu pratar jag alltså inte om ledarhundar)

Jag funderar på om det har blivit en förskjutning så det idag är accepterat att ta med hunden i butiker etc? Och om man gör det tänker man då på allergirisken? Att ngn annan kan vara tvungen att gå därifrån eller bli dålig?
Det enda jag vet som lagen lägger sig i är livsmedelsbutiker och restaurangkök, där får det inte vara några djur, i övrigt är det upp till den som har verksamheten huruvida den tillåter hund eller ej.
 
Jag tycker iaf att Stockholm blivit helt hundifierat. Finns ju hela gallerior dar man far ta med hundar dar det inte var tillatet for bara nagra ar sedan. Pinkar pa kladstangerna gor de ocksa. Skitackligt.
 
Jag tycker att det blivit en förskjutning åt det mer egocentriska hållet i samhället.
Hur gamla var de som ville ta mig sig hunden till offentliga lokaler?
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ta med hunden till såna ställen. Det är väl bara utomhus man kan ta med sig sin hund till offentliga platser, t ex uteserveringar, och då bara om det är en ganska osynlig och väluppfostrad hund som inte skäller eller går fram till andra hur som helst.

Kvinnorna på museet och restaurangen var båda i 50-årsåldern skulle jag tro. Jag tyckte det kändes så märkligt.. att ta med hunden på konstmuseum?
 
I Stockholm verkar man få ta med sig hunden lite varstans. Själv går jag hellre nånstans där det är fullt med hundar än fullt med ungar.

Jag gillar också hunder mer än barn.
Men jag tycker det ändå är konstigt att se hundar överallt samt med tanke på allergier etc.
 
Hos mig (restaurang) får man inte ta med hund annat än på uteserveringen. Dels har vi öppet kök så känns inte helt hygieniskt ok. Dessutom finns det folk som är allergiska och rädda för hundar vet dock ingen som är allergisk el rädd för barn? :D Så den jämförelsen håller inte tycker jag. Är väl ett tjugotal förfrågningar om hund inne om året ingen har hittills blivit sur när vi nekat inträde för dessa.
 
Det enda jag vet som lagen lägger sig i är livsmedelsbutiker och restaurangkök, där får det inte vara några djur, i övrigt är det upp till den som har verksamheten huruvida den tillåter hund eller ej.

Ok.. jag kom på nu att jag en gång såg en hund på ett bibliotek ( ej ledarhund)
Kan väl inte vara tillåtet i offentliga lokaler?
 
Började fundera på en sak såhär på fredagen..
Förra veckan var jag på konstmuseum och framför mig i biljettkön stod en kvinna med hund. Kvinnan blev upprörd över att hon inte fick ta med sig sin hund in på museét. Samma händelse utspelade sig idag på lunchrestaurangen. En kvinna blev arg över att hon inte fick ta med sig sin schäfer in i restaurangen. Jag satt på restaurangen med en kollega som är extremallergisk mot alla pälsdjur och han såg hunden och konstaterade att "om hunden får komma in så får jag gå."
Jag har också de senaste åren tänkt på att folk ibland tar med sig sina hundar in på butiker, apotek och liknande. Det fick mig att börja fundera över vad som anses ok idag.
När jag hade hund( nu är det mååånga år sedan) men då såg jag nog aldrig någon som tog med hunden i butiker. ( Nu pratar jag alltså inte om ledarhundar)

Jag funderar på om det har blivit en förskjutning så det idag är accepterat att ta med hunden i butiker etc? Och om man gör det tänker man då på allergirisken? Att ngn annan kan vara tvungen att gå därifrån eller bli dålig?
Min mamma brukar "gå på stan" med sin hund och hon säger att man får gå in på butiker med hund, hon tar med sin in då och då. Men visste inte alls att man fick göra så! Vi bor i örebro. Mamma har en cocker-korsning. Men om den får följa med in borde ju en shäfer också få bli med in?! För vart sätter man gränsen?
 
Min mamma brukar "gå på stan" med sin hund och hon säger att man får gå in på butiker med hund, hon tar med sin in då och då. Men visste inte alls att man fick göra så! Vi bor i örebro. Mamma har en cocker-korsning. Men om den får följa med in borde ju en shäfer också få bli med in?! För vart sätter man gränsen?

I de exempel jag tog handlade inte om vad det var för ras eller storlek. Snarare att jag tycker det är märkligt att vissa hundägare tar med hunden överallt vilket blir problem för bl.a. allergiker.
 
Vi är väl övermaga krackelmagade i Sverige.
jag vet inte hur många pubar o näringsställen jag besökt på kontinenten där man tar med sig den fyrbente kompisen för att svinga en bägare eller äta en bit.

Trevligt !

Då fanns fler hundägare än allergiker, numera, i Sverige tycks det vara tvärtom.
 
Jag är väl gammal nog att tycka att det är oerhört egoistiskt att kräva att ens hund ska ha tillträde till alla butiker man besöker. Aldrig att jag skulle tänka tanken, det finns oerhört många allergiker i landet, och förmodligen ännu flera hundrädda personer.

Och jag är helt säker på att det inte är för hundens skull de drar med sig dom överallt.
 
Vi är väl övermaga krackelmagade i Sverige.
jag vet inte hur många pubar o näringsställen jag besökt på kontinenten där man tar med sig den fyrbente kompisen för att svinga en bägare eller äta en bit.

Trevligt !

Då fanns fler hundägare än allergiker, numera, i Sverige tycks det vara tvärtom.


Kan den fyrbenta kompisen svinga en bägare? Det förstår jag folk tycker är kul...;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 281
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 434
Senast: s957
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 813
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp