Bukefalos 28 år!

Vem har gjort egan pannband?

Sv: Vem har gjort egan pannband?

Jepp, jag gör alla mina pannband helt själv :) Hur annars ska man få dem EXAKT som man vill ha dem? ;)
 
Sv: Vem har gjort egan pannband?

Gör du läderdelen själv också? Skulle du kunna tänka dig att berätta hur isf? Vilka material osv.

Jag har gjort många pannband själv men då har jag köpt färdiga pannband som jag blingat. Vore kul att kunna sy helt själv!
 
Sv: Vem har gjort egan pannband?

Har laget mange pannebånd med navn på til kompiser, men har ikke bilde av noen. Må se å få laget til mine egne hester også :) Skal lage pannebånd til et hvitt trens som jeg har laget :)
 
Sv: Vem har gjort egan pannband?

Tex en miniatyrvariant av mina vanliga, till Bennys seriösa kostym!
kapad.jpg

Måste bara säga att det var en riktigt fin shettis i en trevlig form dessutom:). Det ser man inte ofta!
 
Sv: Vem har gjort egan pannband?

Hittade detta pannband på pixbox som jag genast började dreggla över......
Skulle dock gärna ha velat haft det med brunt läder bara.... :love:

31102784.jpg


Du gör så GRYMT snygga pannband alltså.........
 
Sv: Vem har gjort egan pannband?

Hur fasen bär sig folk åt egentligen?! :eek:
Jag som knappt hade talang nog till att knåpa ihop ett nosludd i syslöjden på yngre dagar :angel:
 
Sv: Vem har gjort egan pannband?

hehe tack! :) Jo, det är en grymt häftig färg den där superblå!

Gjorde till och med ännu mer indiskret till en vän som tävlar dressyr, det blev rent ut sagt skitläckert på hennes fux :D Pärlorna är större än de jag brukar använda, 8mm istället för 6mm.

32813203.jpg
 
Sv: Vem har gjort egan pannband?

Skrev ett långt svar till dig för nån dag sen men det försvann. Surt...

Det jag framför allt ska säga är väl att om du inte planerar att producera i hyfsat stor skala så kommer du garanterat inte att spara pengar på att göra själv. Dels för att läder är ganska dyrt att köpa in och tex tjäderläder tar ut ganska saftiga transportkostnader när man inte köper för så mycket.
Dessutom är verktygen ganska dyra och man behöver en del. Ska jag lista de jag inte känner att jag vill jobba utan är det vass kniv, kantskärare, nålar, tråd, sporre, en mojäng som jämnar till kanterna, lim, kantfärg, syl och säkert nåt mer som jag glömt.

Själva syendet är inte så svårt, så länge man utrustar sig med tålamod och tjock hud på fingrarna. Jag skär ut den form jag vill ha i lädret, limmar ihop fram och bakstycke, mäter ut och gör sömhålen. Sen är det bara att sy ihop allt och fästa pärlorna. Jag är ju självlärd så jag har huvudsakligen jobbat efter trial and error. Se till att få tag på lite billigt läder och börja prova, det var så jag gjorde :)
 
Sv: Vem har gjort egan pannband?

KL

juni-10-103_94541591.jpg


Har gjort ett liknande i rött och guld också, men hittar ingen bild. Har också flätat hajtandsmönster på en del, det är roligt att matcha med schabrak :)
 
Sv: Vem har gjort egan pannband?

Du får ett vanligt mail i nästa vecka.....

till centaur:

Eller gör som jag har gjort när jag lärde mej sy om nosgrimmor....

Jag skaffade en massa gamla mer eller mindre trasiga som jag sprättade i sär och som jag använde som mallar till dom jag senare själv sydde.

Sen arbetade jag mej uppåt genom att sy om andra nosgrimmor till matchande remontnosgrimmor, som är det jag oftast har saknar. Jag har använt både aachen och kryssnosgrimmor, det senare är enklast.....

Sen är det som sagt.... öva öva öva......

Tyvärr klarar dock inte mina fingrar sådant arbete längre så nu får jag leta andra som kan sy det jag vill ha i stället.
 
Sv: Vem har gjort egan pannband?

Har gjort en hel uppsjö av olika galna pannband till mig själv också vid det här laget. Det här är nog det mest odiskreta jag har :angel:

DSC_0415.jpg
 
Sv: Vem har gjort egan pannband?

Jättefina pannband alla har gjort, ska ge mig på det själv oxå. Lite synd att nästan inga bilder i tråden går att se men de kommer väl tbx när pixbox är färdigt kanske.
Skulle vilja ha V pannband till mina minikillar, någon som vet hur man gör och vilket material man använder?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
1 013
Senast: Görel
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
687
Senast: Amha
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 266
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp