Bukefalos 28 år!

vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag förstår inte heller.

Men jag är född i början på 1970-talet med bönder som föräldrar, dvs knappas ekonomiskt starka.
Och jag har mentalt fastnat i samma prisklass som vi hade råd med då. Och tycker att det är svindlande summor med 100000kr för en häst, barnponny eller till mig.
Jag räknas ändå som höginkomsttagare.
Men det kan ju också hänga ihop med mina rid-ambitioner: jag tycker att det är roligt att utveckla min ridning och har kommit från skogsluffande till B-nivå western och LA dressyr på sex år tillsammans med tiotusenkronorshästar. Har börjat satsa mot MSV dressyr på min femtontusenkronorshäst (och tränaren tycker att det är rimlig satsning med den hästen).

Det är mycket fler ungdomar idag vars föräldrar lägger ner både pengar och tid på sin ungdoms hobby jämfört med när jag växte upp, och många fler som faktiskt har förutsättningar för det nu jämfört med "på min tid".

Halvt OT.
Vad skulle en femårig connemara D-ponny med dressyrstam som gått LA på drygt 60% bland storhästar landa på för pris?
Korsningsponny, D-ponny, som är väl grundutbildad i dressyr men inte tävlad, fyra år (med väl grundutbildad menar jag att ponnyn går i form i alla gångarter, klarar öppna, sluta och skänkelvikning i skritt och trav) landa på? Säg att ponnyn är av ädlare typ, trevlig men inga särskilda gångarter?
Helt teoretiskt resonemang.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Ja, hur funkar det med lån och försäkringar? En 500 000 kronors häst kan ju bli värdelös på två minuter om medan har otur?

Beror på. Fullförsäkringar av hästar i den prisklassen är ju inte gratis heller. Jag vet en som hade ponnyn försäkrad för en hög summa, sänkte den med ca hälften och tre dagar senare dör ponnyn i tarmvred. En förlust på flera 100' på ett par dagar.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

I mitt stall står det väldigt många hästar som kostar både 100.000 och flera hundra tusen över det, men där står också hästar som kostar i princip ingenting. Och alla dessa hästar är bra på det dom gör på den nivån dom är. Och är till stor glädje för sina ägare.
Vi har just nu en ponny som kommer kosta runt 100-strecket när den ska säljas och det är en helt vanlig familj som har den. Min erfarenhet är att det är ganska vanligt att folk köper sig dyra hästar. Bara för att de kan.
Nu får jag väl lägga till att ganska många i vårt stall tävlar på hög nivå. Även internationellt. Och ska man ha den minsta chans att hävda sig så måste man upp i pris. Tyvärr. Undantag finns ju, naturligtvis, men de är då inte så många.
Man får ju komma ihåg att även om man köper en häst/ponny hyfsat billigt och man lägger ner timmar på träning/tävling med fina resultat så har man ju förädlat sin produkt och därmed tycker jag att man ska ha rätten att få göra sig en rejäl summa på den. För köpare, det kommer alltid finnas.
Min egen kostar på "fel" sida om 100 strecket. Självklart massor av pengar! Den dagen den ska säljas är jag ändå glad att den är dyr då jag (förhoppningsvis...) slipper alla dessa kunder som vill göra sig ett kap.
Som en tränare sa en gång. Det är bra mycket lättare att sälja en dyr häst än en billig...

Men visst blir man lite luttrad när man frågar om pris på en ponny till ett barn och säljaren säger 120.000 och man inte reagerar... Alla prisnivåer måste få finnas då ponnyer kan vara av rejält skiftande kvalitet och det avspeglas ju i priset. Förhoppningsvis...
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Många.
Det är inte alls särskilt ovanligt.

Det är inte heller särskilt vanligt. Medellönen i Sverige ligger på något i stil med 25 000 kr/månad såvitt jag vet.

Stor del av mitt umgänge är att betrakta som högavlönade, och då handlar det ofta om årsinkomster på 5-600 000, vilket är långt utom räckhåll för en majoritet av svenskarna. En månadslön på 100 000 ger det dubbla i årsinkomst, vilket inte kan vara särskilt vanligt.

För mig är det öht underligt när en familj satsar så där extremt mycket på barnens hobbies, och det gäller både när satsningen gäller mycket tid och när den gäller mycket pengar. Jag tror att de flesta barn som får så dyra tävlingsponnyer blir behandlade lite mer som broilers än vad jag skulle föredra. Jag tycker inte att barn ska uppmuntras att se sin ridning som något slags jobb.

(När jag fick min ponny i tidernas början kostade den 5000 kronor och den tog mig till NM i hoppning. :p)
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Bra ponnies som är utbildade är dyra.

de föräldrar som har råd köper en färdig då deras barns tid som tävlingsponnyryttare är kort. Ofta vill föräldrarna leva genom barnen- föräldrarnas egen dröm som aldrig blev av kan nu bli uppfylld. Ve det barn som inte håller måttet när de nu fått en sdn fin ponny.;) Då går drömmen i kras.

Ofta men inte alltid är det mer föräldrar som är duktiga själva som ger barnen det de behöver- everyday learning and mentorship. Då kan det räcka med en yngre billigare o prisvärd ponny.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Delvis KL.
Vi köpte en ganska dyr (nu pratar vi inte om 500' men väl en bra bit över 100'), välstammad och utbildad 10-årig ponny för snart 6 år sedan. Den köptes inte för tävling - även om dottern har tävlat den en del - och inte för att "barnet" skulle få en färdig ponny (sådana djur finns f ö inte). Vi hade haft hyrponnier och foderponny (ungponny) tidigare och var inte alls främmande för att köpa en sådan - men den vi (i första hand dottern) fastnade för var den dyrare. I längden har månadskostnaden för denna ponny varit förhållandevis lägre än det varit för många andra. Det är inte automatiskt så att den dyrare är mer problemfri eller friskare, men det blir mindre av chansning om den är välstammad. Jag skulle däremot inte köpa en ponny med okänd härkomst med fantastiska meriter och tävlingsresultat dyrt.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag tycker inte att barn ska uppmuntras att se sin ridning som något slags jobb.

Nej, det håller jag verkligen med om. Särskilt när "yrket" sponsras av någorlunda välbärgade föräldrar som sedan förväntar sig att barnet ska fortsätta längs en guldkantad karriär där fina hästar dyker upp och sponsorer öppnar plånboken. Hade nog i de flesta fall varit bättre att satsa på något annat jobb.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

En ponny kostar lika mycket som en häst att både föda upp och tävla upp i klasserna.

Jag förstår mycket väl att de kostar så mycket när det är tävlingsponny man menar.

Som förälder så skall man nog att se till att spara ;)
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Hur många vanliga människor har mer än 100 000 att lägga på sitt barns hobby (+ x antal tusen varje månad) tar man lån och hoppas på att göra vinst det när man s äljer?

Jag har lättare att förstå att man som vuxen kan välja att skaffa en dyr häst.

men jag är nyfiken hur man resonerar när det gäller tex en ponny till en trettonåring

Om det är tävling 13åringen vill syssla med så är det så att på den korta tid som den har att tävla på inte hinns med att utbilda en ponny upp i klasserna.

Jag förstår inte alls varför det skulle vara mer ok för en vuxen att skaffa en dyr häst för där finns ju verkligen tiden att utbilda själv
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nja jag tycker nog att det är skillnad på att göra det som vuxen än att hela familjens ekonomi domineras av ett barns hobby...

Fast det beror ju helt prioriteringar i livet.

Mitt barn saknar i princip inget och så vill jag ha det, jag försakar heller saker till mig själv än till honom.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

är det hennes eller mammans ponny? Dvs kan hon sälja den och köpa en stor häst när hon blir vuxen eller får hon lösa häst på egen hand?

Om jag hade gått till mig själv så hade det varit hans ponny och han fick i princip göra det han ville med pengarna efter försäljning.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

barn-vuxen grejen, att jag har lättare att förstå att man som vuxen kanske lever på nudlar för att köpa en dyr häst så visst det kan jag förstå. Men inte att de vuxna lever nudlar för att köpa en 100 000 kronors häst.
Är hästen sen en investering som ska förvaltas så föreställer jag mig att det kan sätta en viss press. Får man leka gymkhana med kompisarna på en oförsäkrad 200 000 häst? (jag har även svårt med toppade fotbollslag när ungarna är tolv osv)

Sen funderar jag på det här hur man tänker kring hästen och ponny ålder. I tråden finns ju både de som låter hästen gå i arv, de som räknar med att den tappar i värde och se som hoppas på en investering. Det var haft sådant jag var intresserad av. Skiljer det på den individuella hästen eller familjen osv...
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Å andra sidan så har prisläget förändrats...
Det vore intressant att studera kostnaden för ridning som hobby har utvecklats genom åren, gärna i relation till andra sporter!

Billiga ridbyxor och ridhjälmar verkar kosta lika mycket idag som när jag började rida... Hur har priset på hästar och stallplatser ändrats?

I jämförelse med medelinkomsten?
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Korkad fråga kanske, men vilka är det som köper dessa ponnyer sin kostar 100 000 och uppåt:confused: Varför gör man det? är en 150 000 kronors ponny oftast 3 ggr bättre än en 50 000 ponny?

Har man g generellt så pass mycket pengar att man tycker att det är rimligt att enda barn ska ha en så dyr ponny eller tar man lån? Sponsring? jag blir lite paff när det ändå handlar såpass mycket pengar för ett om barns hobby.

Tja, har man pengarna, så varför inte? Det finns inte ett maxbelopp på 50.000 kr som ger den häst marknaden vill ha. 50.000 kr är snarare ett minimibelopp för att uppfödning, inridning och träning av häst ska kunna löna sig.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

kl

Apropå satsningar på barn.. Den 14-åriga danska killen som fått Marco Kutchers Satisfaction med WC segrar i bagaget. Där pratar vi många 100-tusingar.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

kl

Apropå satsningar på barn.. Den 14-åriga danska killen som fått Marco Kutchers Satisfaction med WC segrar i bagaget. Där pratar vi många 100-tusingar.
Något som jag tycker är helt fantastiskt. Tänk att få utveckla sitt ridkunnande på en så kapabel häst :laugh:
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Något som jag tycker är helt fantastiskt. Tänk att få utveckla sitt ridkunnande på en så kapabel häst :laugh:

Nyckeln till en professionell karriär som ryttare är att kunna utbilda själv. Jag är inte alls så säker på att det är så smart alla gånger att ge barnen för bra hästar. Men de har väl pengar nog att köpa färdiga hästar hela tiden, så ryttaren ifråga behöver kanske inte kunna slitgörat för att ta dem dit...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 276
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 460
Senast: Mimmimamma
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 054
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 883
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp