Bukefalos 28 år!

vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

För mig personligen är 100 000 mycket för en häst över huvud taget, ponny eller ej. Men för en familj som har ekonomi för det är det nog inte konstigare att köpa en ponny till ett barn för 50-100 000 än att köpa t ex en A-traktor för samma summa. Ingen reagerar om en familj på 4-5 pers åker på semester några veckor för den summan. Eller om man köper en sprillans ny bil för 350 000...
Det är väl upp till var och en att prioritera! Sen måste jag ju ändå erkänna att jag undrar över hur familjer i min/vår ekonomiska situation har råd att både ha ny bil, flott transport, dyra hästar, åka på träningar flera ggr i veckan och åka till Thailand tre veckor varje år?? Önskar att jag kommit på knepet! :D
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

100.000? Jag har vänner och bekanta som köper ponnyer för nästan miljonen.. varför dom gör det, tja för att dom kan antar jag!
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Korkad fråga kanske, men vilka är det som köper dessa ponnyer sin kostar 100 000 och uppåt:confused: Varför gör man det? är en 150 000 kronors ponny oftast 3 ggr bättre än en 50 000 ponny?

Har man g generellt så pass mycket pengar att man tycker att det är rimligt att enda barn ska ha en så dyr ponny eller tar man lån? Sponsring? jag blir lite paff när det ändå handlar såpass mycket pengar för ett om barns hobby.

Jag tycker inte att det är så konstigt att föräldrar köper så dyra ponnier. De här omkring som rider FEI-klasser i dressyr har ponnier för mellan 80-100.000:-. Då är det dock inga superponnier utan rätt stadiga trevliga ponnier. Har de kostat mindre har ryttarna själv fått göra utbildningen och därmed blir resultaten försenade. För att ungarna ska få chansen att tävla internationellt måste de vara i de högsta klasserna redan när de är fjorton år (internationellt är det sextonårsgräns på ponny). För att en fjortonåring ska kunna rida FEI (eller för den delen 1.30-hoppning) krävs en extremt talangfull ponny som är snäll nog att ta hand om sin ryttare. Den sortens ponny är guld värd och kostar där efter. Som exempel såldes dressyrponnyn Tim för 800.000:- till Danmark för några år sedan. Då hade han gjort fina resultat internationellt med två svenska ryttare och han gick EM redan som sjuåring.

De som köper så dyra ponnier är föräldrar som oftast har det mycket gott ställt och de väljer att satsa på sina barns intresse istället för på sig själva.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Har man en pappa som tjänar 100 000 i månaden så är det ju inte konstigt att köpa så dyrt tycker jag.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Korkad fråga kanske, men vilka är det som köper dessa ponnyer sin kostar 100 000 och uppåt:confused: Varför gör man det? är en 150 000 kronors ponny oftast 3 ggr bättre än en 50 000 ponny?

Har man g generellt så pass mycket pengar att man tycker att det är rimligt att enda barn ska ha en så dyr ponny eller tar man lån? Sponsring? jag blir lite paff när det ändå handlar såpass mycket pengar för ett om barns hobby.

Beror väl på vilken nivå man är?

Jag skulle väl tycka det vore knasigt att köpa en ponny för 150000kr om barnet bara vill lufsa i skogen på en snäll ponny.
Vill man däremot satsa och försöka bli en elitryttare ja då måste man ju ha förutsättningar för att kunna bli bäst också.
En billigare ponny har mest troligt inte kapacitet att bli en superponny som går att tävla de allra högsta klasserna med.

Personligen tycker jag inte att 150 000kr är super mkt pengar, det är ju knappast omöjligt att spara ihop med två medelsvensson löner och normala utgifter.
Bor de dessutom mitt ute i ingenstans som många tycks göra med ärvda gårdar osv så kan de med all säkerhet hålla hästen betydligt billigare än om man bor i Sthlm.
Det är inte den höga lönen som gör en rik, det är de små utgifterna.
Sen kan ju hela familjen vara hästintresserad även om alla inte rider.
Min sambo tycker tex om att vara i stallet med mig och grejja med hästarna och allt runtomkring men rida vill han helst slippa.
Och trots att han inte vill rida själv plöjer han gärna ned en hel del av sina pengar i mina hästar och skulle absolut inte vilja vara utan dem.
Han säljer hellre sina motorcyklar, bilar och båtar före hästarna om det skulle behövas...
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Sen måste jag ju ändå erkänna att jag undrar över hur familjer i min/vår ekonomiska situation har råd att både ha ny bil, flott transport, dyra hästar, åka på träningar flera ggr i veckan och åka till Thailand tre veckor varje år?? Önskar att jag kommit på knepet! :D

Detta brukar jag och mina väninnor också undra över. Vi får inte ihop ekvationen, vill också veta knepet :D Men kanske är folk mer belånade än vad man tror?
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Det lär ju bli familjens hobby om en duktig dyr tävlingsponny köps som ska tränas och tävlas och skjutsas runt.

Precis ... Jag tillbringade flera ar pa baseball falt, vid simbassang, och i basket hallar. Inte bara for att jag maste ta barnen dit, men for att jag ville "vara med". Sa varesig mannen ocksa kunde komma eller inte satt jag dar och tittade. :p

100.000? Jag har vänner och bekanta som köper ponnyer för nästan miljonen.. varför dom gör det, tja för att dom kan antar jag!

Exact ... precis som de som har ekonomi for det inte handlar de billigaste kladerna eller gamla begagnade bilar ... Finns pengarna vill man val lagga ner det pa familjen's intressen.:D
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Hej!

Den jag känner har föräldrarna betalat en något äldre tjej för att vakta och köra till träningar och tävlingar. Föräldrarna såg man knappt alls. tror inte ens de brukade följa med på tävlingarna, ponnyerna var så att säga barnvakt för tjejerna för att föräldrarna skulle kunna vakta resten av barnen...

/ Lavinia

Det lär ju bli familjens hobby om en duktig dyr tävlingsponny köps som ska tränas och tävlas och skjutsas runt.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Riktigt bra ponnyer växer inte på träd, så jag förstår att de riktigt bra är dyra.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Korkad fråga kanske, men vilka är det som köper dessa ponnyer sin kostar 100 000 och uppåt:confused: Varför gör man det? är en 150 000 kronors ponny oftast 3 ggr bättre än en 50 000 ponny?

Har man g generellt så pass mycket pengar att man tycker att det är rimligt att enda barn ska ha en så dyr ponny eller tar man lån? Sponsring? jag blir lite paff när det ändå handlar såpass mycket pengar för ett om barns hobby.

Om ponnyn/hästen kostar 50' eller 150' är i förlängningen inte avgörande för hur stor månadskostnaden för "hobbyn" blir.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Tanken slog mig när jag såg en annons på en ponny som såldes för över 100 000 tävlingsponny eller lärmästare...
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

150.000 är väl inte så jättedyrt för en tävlingsponny? Det vet jag flera som har :)
En annan sak man kanske ska tänka på är om det är ett ensambarn eller flera barn i familjen som rider. Är det till exempel ett barn som har en ponny, eller är det tre barn som vill ha varsin ponny? För jag tror inte så många tänker på om två-tre barn har varsin ponny, men då kostar det ju dubbelt så mycket varje månad. Det är ju lätt MINST 40.000 kr på ett år, bara för en ponny. Så om det bara är ett barn har man ju sparat ihop till en "dyr" ponny på typ två år, jämfört med om det var två ponnyer.

Och i min familj, och de flesta av mina kompisars, så är minst en av föräldrarna också hästintresserad :) Ponnyerna och tävlingar är något vi gör tillsammans hela famíljen, inte bara jag.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Trådstarten. Hur stor är marknaden? Hur resonerar man vid inköpet? När man sedan säljer den, värde ökning/ minskning? Hur mycket kan medan tänka sig ofta för att ge barnet en så d yr (bra?) ponny? osv
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag vet ganska många som köpt betydligt dyrare ponnyer till sina barn. 100.000 är ingenting (vilket låter hemskt) för en bra tävlingsponny. Jag är mer förundrad över de som lägger 500.000 och uppåt för sina ponnyer.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Ja, hur funkar det med lån och försäkringar? En 500 000 kronors häst kan ju bli värdelös på två minuter om medan har otur?
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag har aldrig köpt 500.000 kronors ponnyer;). Det finns inte på världskartan. Många av dom som köper av det dyrare slaget tror jag är egenföretagare och tjänar bra. Att ha en sådan ponny/häst fullförsäkrad går väl inte, det kostar nog för mycket.

Jag antar att dom som köper för en halv miljon och uppåt har en väldigt god ekonomi... Tror inte att de lånar till sina hästar, men vad vet jag?
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag har en kompis med föräldrar som tjänar bra. Hon har 3 väldigt fina tävlingsponnyer och några yngre ponnyer. Säkert är hästarna värda många hundra tusen tillsammans :p Men de har iallafall så att de inte har hästarna försäkrade. Eller inte fullt iallafall, vet inte om de är försäkrade för något. Men iallafall, de lägger undan pengar varje månad till en "veterinärfond" typ, så om det blir något har de pengar där. De tycker det är onödigt att lägga massor på försäkringar och att det är billigare att göra som de gör :) Tror det är ganska vanligt att man gör så om man har väldigt dyra hästar.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Trådstarten. Hur stor är marknaden? Hur resonerar man vid inköpet? När man sedan säljer den, värde ökning/ minskning? Hur mycket kan medan tänka sig ofta för att ge barnet en så d yr (bra?) ponny? osv

Det är väl klart att marknaden blir mer begränsad när priset blir allt dyrare.
Istället för 100 köpare finns istället kanske bara 10 men det spelar ju ingen roll när man ändå bara behöver 1köpare för att kunna sälja hästen.
I de prisklasserna har man nog sållat de oseriösa köparna också.

Hur man resonerar vid köpet är väl som med allt annat, man analyserar vad man får för pengarna och vad den ska användas till.
Jag skulle också kunna betala 150 000kr för en häst om det är rätt häst.
En häst som gör mig glad och lycklig, som jag kan träna och tävla med och få fina resultat, en häst som jag både kan lära och läras av.
Det är så dyrt att ha häst så ska jag ha ngn ska det vara en som gör mig lycklig och vi kan ta oss till mina mål tillsammans.
Känns ju värdelöst att ha en häst som man inte har kul med bara för att den skulle vara billig?

När jag köper en häst så vill jag ju såklart få ett så bra pris som möjligt så om jag måste sälja hästen ska jag förhoppningsvis åtminstone få tillbaka pengarna eller inte göra en allt förstor förlust affär.
Men bara för att man köper en ponny betyder det ju inte att man tänkt att sälja den?
Har man flera barn som rider går ponnyerna ofta i arv, iaf i de familjer jag känner.

Har man dessutom de pengarna över till en ponny är det kanske inte av största vikt att få tillbaka alla pengar för hästen, hästeri går ju som bekant sällan + utan bara mer eller mindre minus...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 162
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 460
Senast: Mimmimamma
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 052
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 878
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp