vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag förstår inte var du vill komma. Anser du att elitsatsningar av vad slag månde vara är ett rimligt krav på barnfamiljer för ett fullgott föräldraskap?

Nej. Tolkar du skriven text så dåligt?

jag vet ingenting om din uppväxt, men barns besvikelser när det gäller materiella resurser - vilket det antagligen delvis handlar om här eftersom hästar kräver stort kapital - tycker jag personligen vittnar om brist på perspektiv.

Jag har aldrig ens nämnt materiella resurser när jag pratat om mig själv. Jag har haft egen häst sen jag var 10 år gammal.

I övrigt tuggar ditt inlägg vidare i samma anda som tidigare, så vi kommer liksom ingen vart.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

fast ingen säger väl inte att man inte kan ändra sig?
finns gott om ponnyryttare som inte elitsatsar som vuxen utan väljer en annan väg.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

fast samtidigt är ofta satsanade ungdomar som samtidigt är duktiga i skolan.

min satsning innebar massor av tid med min pappa. Långa transporter i bilen där vi samtalade om ALLT
och som gav en kvantitetstid som många andra inte får ihop i tonåren med sina barn.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Skillnaden är att det inte är speciellt nyttigt att bara spela dataspel, titta på tv osv. Men om vi nu pratar elitryttare så lever de ju på sin hobby.

260558_358108487600077_1134446591_n.jpg


:D
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Sommarens bästa:bow::bow::rofl::banana:

Visst är det bedrövligt när barnen sitter i vart sitt rum o leker.. med datorn.

Idag är det ännu viktigare att uppmuntra till aktiviteter o vill de vara superambitösa borde även det uppmuntras fast till en kostnad som familjen klarar av.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Alltså borde även någon som är superambitiös med sin dator uppmuntras.

Jag tycker att den delen av diskussionen formas av knepiga värderingar där ridsport, eller för den delen idrott, är det enda man kan vara ambitiös inom och det enda som betyder något. Att växa upp i en sådan familj kan inte vara lätt om man har helt andra drömmar och vill något helt annat med sitt liv.

Jag som elitsatsade kort stund inom en idrott som ung, är himla glad för att "det inte blev nåt", trots att man just i den stunden självklart ville nå så långt som möjligt. Alternativet till en karriär som elitidrottare bedömer jag vara extremt mycket bättre.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Beroende av vad man menar med superambitiös med datorn- spel:mad:.

Fysisk aktivitet är livsviktigt om det så bara är promenader/lek.

Om man under uppväxten haft uteaktiviteter brukar det vara en normal företéelse resten hela livet.

Ingen har väl sagt att elitsatsningar är att sträva efter- för alla:confused:

Man måste ju ha talang oxå.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Fast elitsatsning inom många idrotter innebär inte sunda aktiviteter. Ofta är det nedbrytande och man räknar in att chansen att vara halvinvalid efter en kortare karriär är ganska stor.

Det går att elitsatsa även på datorspel. Även om det är en liten företeelse.

Är man inte insatt inom ämnet datorvetenskap kanske man tror att alla ungdomar använder datorer för att spela på, vilket passiviserar i någon grad. I min ungdom var vi många som använde datorer i extrem utsträckning, och inte handlade det så ofta om att spela. Det handlade om att konstruera datorprogram, utmana dåtidens möjligheter i vad som gick att göra och hänga med när nya rön kom. Man skulle kunna säga att det är ungefär vad jag jobbar med idag och de erfarenheterna jag gjorde som ungdom har jag nytta av dagligen.

Hela min poäng är att det är lätt att se nyttan i att barnen intresserar sig för det man själv vet något om, och tycker är bra. Och ondgöra sig över sådant man vet ganska lite om och inte alls förstår nyttan med. Det betyder inte att den inte existerar och inte heller att den är mindre. Väljer man dessutom att INTE elitsatsa tidigt får man tid till att göra/prova lite av varje och det finns inga dåliga uteslutningseffekter.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag förstår inte var du vill komma. Anser du att elitsatsningar av vad slag månde vara är ett rimligt krav på barnfamiljer för ett fullgott föräldraskap? jag vet ingenting om din uppväxt, men barns besvikelser när det gäller materiella resurser - vilket det antagligen delvis handlar om här eftersom hästar kräver stort kapital<snip>

Hur du kunnat fa fram det ur Athena's inlagg forstar jag inte ... Atminstane jag har absolut uppfattningen att hon ar besviken pa foraldrars almanna ointresse, inte brist pa resurser.

<snip>
Jag tycker att både du och Petruska (som jag normalt sett anser har en öppen attityd) är oerhört trångsynta i den här frågan. Verkligen. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag faktiskt att det är ni som inte förstått vad diskussionen handlar om.

Ditto till det har.

Mina soner som "lekte med dator" sa fort de hade tillfalle under uppvaxten ar i dag bada tva dataingengorer ... sa 'lek med datorer' kan ocksa vara positivt. Det handlar nog mest om att inte lasa sig vid en grej att gjora ... att vaga prova nya grejor ocksa.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Haha :rofl:. Trodde först att det skulle stå "den här bilden kan inte visas" eller nått när jag skumma igenom snabbt. Men denna var ju klockren :D!
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jo förvisso men alla kan inte bli dataingenjörer imorgon och motion i alla former stärker kroppen å knoppen mer än en dator.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Men det är rätt så stor skillnad på att motionsrida och att elitsatsa.
På samma sätt som att alla blir inte dataingenjörer.

För övrigt så håller jag inte med om att inte datorerna är så nedbrytande att de inte stärker knoppen mer än vad motion gör.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jo förvisso men alla kan inte bli dataingenjörer imorgon och motion i alla former stärker kroppen å knoppen mer än en dator.

Fler än som kan bli professionella elitidrottare, skulle jag tro. Och elitidrott är definitivt inte friskvård, eftersom man då pressar kroppen till randen av sin förmåga. De allra flesta elitidrottare får i något läge sluta, för att de tränat sönder sina kroppar. Elitidrottare som genom hela sin karriär är skadefria finns knappt.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nej håller inte alls med här :laugh:. Ryttare som ska komma långt och hästar behöver massor av målmedvetenhet. Styrka (även mentalt). Och träning! (förutom bra förutsättningar med ekonomi osv).

Vad har ni emot elitsatsningar? Sen måste man inte satsa så. Man kan ha det på hobbynivå som de flesta redan har. Bara man är nöjd med sitt liv och ambitioner och så. Eliter behöver ett strikt schema de följer. Hur de ska äta osv.

Men det kommer fram nya rapporter för jämnan om överviktiga barn och databeroende och hela köret.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Hur du kunnat fa fram det ur Athena's inlagg forstar jag inte ... Atminstane jag har absolut uppfattningen att hon ar besviken pa foraldrars almanna ointresse, inte brist pa resurser.

Det går hon ju inte in på, och inte heller vilken nivå av intresse som kan anses rimlig. Därav poängterade jag att jag inte visste någonting om hennes uppväxt, och drog inga slutsatser av den, utan försökte skriva ett mer generellt svar. Har man fått en häst som tio-åring måste ju föräldrarna ändå ha hörsammat intresset till en viss gräns, eftersom det trots allt är en rätt tidskrävande hobby. Vidare har få möjlighet rent ekonomiskt med en elitsatsning, så att gissa att resurser spelar in, vore ju inte helt otänkbart. Det var ju elitsatsningar vi diskuterade. Jag tycker hur som helst att det är lite konstigt att vara besviken över sina föräldrars bristande hästintresse.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Det handlar väl mer om ointresse i sina barn än i just hästar. Sen skrev jag redan tidigt i tråden om detta men det är ju möjligt att du inte läst.

Tidskrävande hobby, ja för mig, men för vem mer? Det spelar kanske inte föräldrarna nån roll vilken tid barnen lägger på sin hobby eller?

Sen tycker jag inte att diskussionen enbart rör sig om elitsatsning. Vi diskuterar att köpa en ponny för 100', det är förvisso en satsning men behöver inte alls innebära att tanken är att barnet ska bli elitidrottare - jag tycker snarare att steget dit är ganska långt.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Det går hon ju inte in på, och inte heller vilken nivå av intresse som kan anses rimlig. Därav poängterade jag att jag inte visste någonting om hennes uppväxt, och drog inga slutsatser av den, utan försökte skriva ett mer generellt svar. <snip>

Huh? Det har ar det sista jag sett om det, fran forra sidan, och det finns fler uttalanden langre bak i traden.

<snip>
Själv har jag berättat i tråden om min bitterhet över mina föräldrars icke-engagemang i mitt hästeri, något som faktiskt gjort mig både ledsen och besviken oändligt många gånger eftersom hästarna är en så stor del av mitt liv. <snip>
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag fick den har bilden i gar fran en god van. Hur mycket pengar och engagemang har den har tjejen's foraldrar lagt ner? Formodligen bra mycket mer an 100 000 for en pony och det ar verkligen en bild som inspirerar mig och far mig att inte ge upp.

inspired.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 346
Senast: Mimmimamma
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 936
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 730
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 661
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp