Ventilerar mig, långt och länge!

M

Manetmannen

Jag vet inte vilket tålamod jag egentligen har med min nya herre som funnits på gården i knappt 3 veckor. Jag vet att det är en kort period men känner trots detta en viss känsla av hopplöshet! Jag slits mellan hopp och förtvivlan, till största del det sistnämnda och det känns lite som om att hästen verkligen vill djävlas med mig.. Även om jag vet att det inte är så. Samtidigt vet jag att bakom denna herre så finns det en så otroligt fin och vacker häst, som inte är någon elithäst någonstans men som passar utmärkt till min fritidsridning mixat med lättare träning/tävling.

Hästen är en valack född -01, med ursprung från Polen och har tidigare skött sig exemplariskt. Nu, har han helt plötsligt blivit förändrad och vill verkligen inte gå framåt med mig på ryggen. Och tyvärr har inte jag den fysiken att jag kan hoppa av och leda honom, för att sedan sitta upp lite senare. Dels på grund av mitt trasiga knä, men till stor del på grund av att jag bär på ca 20 kg för mycket till min längd. Alltså inte det mest optimala...

Rids för tillfället på hackamore då han för två veckor sedan drog ut vargtänder och såg inte helt perfekt ut i munnen. Han behandlas av massör och har vissa spänningar vid musklerna precis där gjorden ligger, vilket innebär att jag tar det väldigt lugnt vid sadling för att inte skapa obehag i onödan. Men det värsta är att mitt tålamod inte existerar, och det innebär i sin tur att jag tappar både humör och huvud. Ilskan och frustrationen går inte ut fysiskt över hästen, men tyvärr är den psykiska delen minst lika allvarlig som den fysiska och det i sin tur kommer att sluta i att han kommer att tappa allt förtroende för mig. Han förstår antagligen inte vad som har hänt då jag plötsligt blir förbannad och går med bestämda och upprörda steg hemåt, jag spottar och fräser att jag skall sälja honom direkt.

Jag saknar alltså tålamod, trots att jag vill och behöver det, och frågan är då alltså om och hur jag går vidare med detta. Ta det extremt lugnt, rida ett par gånger i veckan med sällskap och verkligen lära känna honom från marken? Anta att det blir bättre med massage, ett riktigt bett i munnen och rida igång honom då? Jag har svaren på mina egna frågor, och det låter så självklart, men samtidigt vill jag så mycket att jag skall kunna rida okomplicerat nu..

Det värsta är att jag är rädd att jag förbrukat den lilla tillit han förhoppningsvis (hade) har till mig, och att det bara kommer att gå utför. Och om jag har det, kan jag få tillbaka den genom övningar och annat som kan få oss att bli ett? En fruktansvärt jobbig känsla har smygit sig in i min kropp på grund av allt detta, och det är inget jag behöver.

Kom gärna med kommentarer om vilken bild ni får av min berättelse!
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Tre veckor är ju ingenting, hästen har flyttat, dragit ut tänder, fått ny utrustning (?), ny ryttare, nytt foder, ja, nytt allt.

Om du känner att du inte har tålamodet skulle jag föreslå att du låter bli ridningen ett litet tag. Borsta, försök hitta något mysigt kliställe så att du kan dra på munnen åt hur sköööönt det är att bli kliad. Om markövningar är något för dig så gör lite sånt, tömkör, kanske löshoppa.
Gå små promenader med jättesmå mål, tex att idag ska ni knalla runt det där trädet, nosa på brevlådan och sen gå hem igen.
En liten myskänsla eller ett litet framsteg varje dag blir mycket på en månad eller ett år, medans för högt satta krav och bakslag sliter på båda människan och hästen.

Du låter som en omtänksam ägare, som ser till att pållen blir åtgärdad i munnen, får massage och vill honom väl. Ge hästen lite mera tid, han behöver få finna sig i den nya situationen.

Som du själv skrev - du har svaret på dina frågor redan. Hur gärna man än vill rida på en eller annan nivå så går det inte om inte hästen är redo. Ge din vän chansen att få ge allt för dig, så kommer han att göra det.
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Du fick ju lite bra förslag tidigare. Skynda långsamt. Rita en måltrappa. Skriv upp ett slutmål och datum och skriv massor med delmål däremellan så får du se vad som händer. Ett första etappmål kan vara att du tex. ska kunna leda honom i 20 minuter. (du vet själv innan vad ditt trasiga knä tillåter) dag fem kanske ditt mål är att leda 10 min bortåt och sedan skritta tillbaka. (ställ tex ut en pall innan och träna föregående dagar att stå still just där.) Löslongera gärna. Det är en toppenövning som ökar förtroendet mellan er om det görs rätt samtidigt som han rör av sig . Tag hjälp av någon som kan detta med löslongering så att han inte bara springer lite hit och dit om du inte har klart för dig hur det ska göras. Han ska vända när DU vill, göra halt när DU vill osv. Slutmålet kanske är St Georg eller högre, vad vet jag men var noga att sätta upp små små delmål. Även om de kan tyckas löjligt små. Det går nästan alltid fortare än man kunnat ana.
Good luck
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Jag börjar om på ruta ett, och första steget tog jag igår genom att inte "tvinga" in min häst i stallet. Som det har varit så har han testat mig, växt fast i marken och inte alls velat gå in i stallet om han inte fått gå direkt in i boxen. Igår stod vi drygt en halvtimme innan han behagade kliva in, och det med hjälp av en liten hötuss som jag fick tag i. Ganska snart fick han gå ut igen, och idag var det samma procedur igen, men tiden utanför stallet halverades. Han fick lite gott när han kom in, och jag tog ut honom ganska omgående.

Innan lunchen tog jag in honom åter igen, och denna gång tog det mindre än fem minuter. Allt detta utan större krav från mitt håll, mer än att jag höll emot när han höll emot och släppte efter när han släppte efter. Han reagerade genom att bli riktigt sur, och det märks att han är riktigt smart!

Börja om på nytt!
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Jobba från marken ett par veckor (och då menar jag seriös träning). Bra både för samspelet mellan er och för att avvakta utvecklingen av muskelspänningarna du beskriver. Tre veckor är verkligen en kort tid - som du ju själv säger! Du har redan fått goda råd och jag skulle vilja lägga till att träna röstkommandon. Det kan du sedan använda dig av när du börjar rida igen. En annan sak är att vara så förutsägbar som det bara är möjligt så här i början - kör därför relativt enkla övningar som du behärskar och börja inte testa en massa saker. Det är grunden till tillit och det är nog "den jobbiga känslan" som är det värsta för dig. En "tappad tillit" är INTE alls oreparabel! Håller tummar och hovar för dig!
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Goda nyheter! Jag har nyss varit i kontakt med en kvinna i närheten av där jag bor som lär ut NH, till både häst och ägare och vi har bokat in en träff i morgon eftermiddag! Känns extremt positivt! :laugh:
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Goda nyheter! Jag har nyss varit i kontakt med en kvinna i närheten av där jag bor som lär ut NH, till både häst och ägare och vi har bokat in en träff i morgon eftermiddag! Känns extremt positivt! :laugh:

Oh då måste du skriva imorgon hur det gick och vad du fick lära dig :D
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Va bra! Du ordnar verkligen grejor snabbt (otålig person?!?)! Tandis, massör, NH-tränare............ Nu gäller det bara att hålla huvudet kallt också! Inte spotta och fräsa och stampa med foten alltså! He He.
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Ja, jag är nog väldigt otålig och vill få problemen ur världen så snabbt jag kan. Just gällande det fysiska, men det psykiska är jag medveten om att jag inte kan skynda på. Jag får se vad kvinnan säger och hur hon arbetar, hon berättade att hon kommer att jobba med honom enligt Parelli's metod samt att hon efter arbetet kommer att berätta för mig vad hon får för känsla av honom osv. Lät väldigt intressant, och jag har faktiskt läst på en hel del om just detta med NH tidigare. Jag är mer mån om hästens hälsa och välbefinnande än mitt eget, har gått 7-8 veckor innan jag själv fick iväg ett samtal till kvinnokliniken angående mitt "problem", men nu har jag äntligen ringt runt för att få bukt med detta också!
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Håller med övriga om tiden...

Sen skulle jag nog rida den som den har blivit ridit tidigare:confused: Var den i bra kondis o nu fått överskottsenergi, som blivit till en liten istadighet- för att han inte känner dig????

Det bästa är att hålla kontakten med säljaren o kanske be denne komma ut o se vad som missas i kommunikationen.

Gillar inte att du tar ut ngn självutnämnd "NH-instruktör". Har du sett denna interagera med andra hästar? Det finns FÅ som verkligen kan sin sak.
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Kontakten med säljaren är daglig och det var inte en "självutnämnd" NH-instruktör som kom för att hjälpa mig, utan en kvinna som vet vad hon sysslar med och har stor erfarenhet av detta.

I vilket fall som helst så var denna kvinna ute och hjälpte mig i drygt tre timmar i går eftermiddag, och det var riktigt fascinerande vilken respekt hon fick från min häst. När jag skulle ta över, gick han i princip över mig och där kände jag en viss hopplöshetskänsla.. Kvinnan tog över igen, visade, pratade och svarade på mina frågor. Min herre är en extrovert vänsterhjärna som har mycket energi och är van att få som han vill! Har försökt läsa på om detta och hon tipsade mig om en profilering man kan göra genom Parellis metod och där det mest varierade var just på vänsterhalvan, den högra sidan var de flesta punkterna nära mitten!

Till en början stod han mer på bakbenen och sprang runt när han inte fick som han ville, men kvinnans lugn och vetskap om vad hon gjorde fick honom att lugna ned sig, enbart med sitt kroppsspråk. Enda gången hon använde rösten så var det när hon härmade hästarnas beteende och "pep" samtidigt som hon signalerade om att han skulle flytta på sig. Fascinerande! :laugh: Promenaden från ridhuset och hem så visade han en otroligt stor skillnad mot för när vi promenerade till ridhuset. Nu, är det övning som gäller, övning, övning, men jag är riktigt hoppfulll och jag fick bekräftelse på att han ÄR en otroligt smart och trevlig herre när han väl sätter den sidan till! Ja, fast smart har han ju visat sig vara hela tiden! :D
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Tråkigt att du fått bekymmer med hästen,men snälla, tänkt efter.
Först skriver du att han skött sig perfekt men plötsligt funkar inget längre. Sen tar du ut en Nh:are som berättar att han är van att få som han vill och det sväljer du med hull och hår?
Han var ju snäll och väluppfostrad först och antagligen när du var och tittade på honom och provred med ? Gör inte hästen till en "problemhäst" utan acceptera inte trams som att plötsligt inte gå in i stallet och stå och dutta med hö. Ta ut en tränare och rid som någon sa. ( sen kan den ha fått "träningsvärk" efter att blivit riden kanske ngt annorlunda än den brukar- men det är inget som påverkar sånt som att den går över dig och inte ska gå in osv) Gör det inte för svårt för dig själv:crazy:
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Mitt tips är just tålamod. Vi tog hem en ny häst för tre veckor sedan. Det enda jag gjort med honom är borstad och pratat. Jag hade alldeles för bråttom med min förra häst vilket gjorde henne väldigt osäker. Det tog längre tid att få henne trygg än det skulle gjort om jag bara lugnat mig lite. Jag planerar att börja rida den nya om en vecka. Det är första gången han flyttat och han måste få tid att landa innan man börjar pressa honom. Kanske inte ens börjar med att rida utan går en promenad.

Så jag hade struntat i ridningen och inriktat mig på att ha trevligt med hästen istället :)
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Fast ofta blir det då problem iom överskottsenergin.
OM hästen är van att gå dagligen bör den göra så, annars tas energin ut i rastlöshet- blir bråkig. Ännu lättare om hästen märker att nya ägaren är lite osäker o inte kan stävja eller läsa av hästen i tid.

Se till att i första hand få till det o sen övrig miljö o umgänge.

Håller helt med Marwin.
Det handlade om ett Hallelujamoment.

Nu var hästen ett monster som gick på bakbenen- redan efter 3 v.:mad:
Kan bara förmoda att den inte hade köpts om den påvisade ett sådant betéende vid provridningen.
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Fast ofta blir det då problem iom överskottsenergin- i synnerhet vintertid då hästarna blir pigga av kylan. Om hagarna dessutom är knöggliga så......

OM hästen är van att gå dagligen bör den göra så, annars tas energin ut i rastlöshet- blir bråkig. Ännu lättare om hästen märker att nya ägaren är lite osäker o inte kan stävja eller läsa av hästen i tid.

Se till att i första hand få till det o sen övrig miljö o umgänge.

Håller helt med Marwin.
Det handlade om ett Hallelujamoment.

Nu var hästen ett monster som gick på bakbenen- redan efter 3 v.:mad:
Kan bara förmoda att den inte hade köpts om den påvisade ett sådant betéende vid provridningen.
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Men vi vet ju inte OM hästen gått dagligen. Vi vet ju knappt någonting om hästen förutom att den bråkar.
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Det finns inga fysiska fel på honom, däremot misstänker jag och min massör att han har problem med magen.. Magkatarr, magsår eller liknande. Avföringen ser bra ut, men han reagerar på en punkt som de inte ska reagera på om hästarna har någon form av problem med tarmsystemet. Det är det enda vi kan tänka oss! Det kan vara rätt logiskt om man tänker efter och sätter sig själv i samma situation, har jag en dålig mage så blir jag grinig och tjurig också. Vi skall nu försöka att stävja detta och se om det blir någon skillnad!

Idag går han in i stallet utan problem!
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Min unghäst är vansinnigt grinig och störig nu när det är hårt ute och jag varken rider e hon kan springa i hagen. Hon fullkomligt sprakar av energi som behöver komma ut.
Tror snarare att det är det som spökar.....
 
Sv: Ventilerar mig, långt och länge!

Fast TS kanske inte bor i Skåne som du gör? Jag vet förvisso inte hur ni har det i Skåne, men jag bor utanför Sundsvall och här är det väldigt mycket snö! I hagarna hos mamma är det fullt med snö och ett bra underlag som gör att hennes hästar kan springa som bara den! Det brukar väl variera ganska kraftigt mellan Skåne och Norrland t ex? Bara en tanke jag hade..
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
445
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp