Bukefalos 28 år!

Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

BitterAss

Trådstartare
Läste en tråd på hästvård där en skrev att "det dessvärre var vanligt inom travet".

Själv har jag aldrig stött på det i nått travstall eller hos en hovslagare.

Men kan säkert tro att det förekommer hos en del amatörer. Säkert hos proffs också, bara inte där jag jobbat.

Vad har ni andra för erfarenheter??
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Verkningsmaskin?
Vad är det för något?
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

ser ut som en klippmaskin typ (tror jag), man "slipar" istället för att verka på vanligt vis.
Vanligt bland klövverkare.
 
Senast ändrad:
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Jag har sett det användas EN gång - när jag pryade i ett travstall i början av 80-talet.

(maskinen kallas "klövfräs")
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

jaa så heter det nog :)

har som sagt aldrig sett det användas i travstall, där det är viktigt med vinklar & vikter, korta, långa tår etc.

reagerade på att det på "Hästvård" sades vara vanligt inom travet..
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Den enda häst jag sett verkas med eldriven hyvel (för det är väl en sådan ni menar?) är shirestoet jag hade på foder.

Hovis menade att det vara bra till de stora tunga hästarna, shire, ardenner, nordis, tinker etc. eftersom de har stora fötter där mycket skall verkas ned och det är då lättare att få det jämnt och bra med hyveln.

Såg rätt skoj ut när hela stallgången var full med hov-flingor efteråt.

Har aldrig sett eller hört talas om någon inom travet som använder sådan.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Ja det är sån jag menar.

Nej och inte jag heller... Men funkar det som hovisen säger så är det väl bra.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Jag har stött på det EN gång. Då var det en amatör-travtränare som åkte runt och skodde ridhästar.
Han använde maskinen och tyckte att den var så bra eftersom allt tog mindre tid och han inet behöde belasta sin rygg så mkt.

Men ja, jag har ingen aning om vad jag ska tycka. Har aldrig sett eller hört någon annan hovis använda det...
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Det blev jättebra på shirestoet i alla fall. Men min valack som jag har nu verkas traditionellt, har en annan hovis nu och dessutom ogillar min kille ljudet av maskiner så jag misstänker att det inte är ett alternativ.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Jag har bara sett en sådan maskin en gång med.

Jag tycker att det såg smidigt ut så jag förstår inte vad "det dessvärre var vanligt inom travet" innebär.

Anses det som djurplågeri att använda en sådan, eller..?
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

ja jag vet inte. den som skrev det är hovslagare till yrket & hade testat en sån under sin utbildning på Wången (om jag fattade rätt). och h*n ansåg den vara fördärvande för hoven. Man måste ha den i rörelse annars hade den en tendens att gräva sig ner i hoven.

Och ja, om man ska tollka det som man vill så skulle det vara illa...
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

jaa så heter det nog :)

har som sagt aldrig sett det användas i travstall, där det är viktigt med vinklar & vikter, korta, långa tår etc.

reagerade på att det på "Hästvård" sades vara vanligt inom travet..[/QUOTE]

De som skriver det har nog aldrig nånsin vart involverad i travet och har ingen som helst anledning att skriva sånt. Ibland blir man bakrädd när man ser vad folk "vet" att vi gör mot våra stackars djur :crazy:
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

fast allting är ju farligt om man använder det fel.
Dessvärre använder vi hovkrats inom travet. (man kan ju råka sticka den i ögat på hästen...)

Tråkigt att den som skrev så tycker så... h*n borde komma och hälsa på i ett travstall...
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Vi har en sån sen 15 år tillbaka,funkar hur smidigt som helst.
Vet flera i vår vänkrets som använder sånna.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

De som skriver det har nog aldrig nånsin vart involverad i travet och har ingen som helst anledning att skriva sånt. Ibland blir man bakrädd när man ser vad folk "vet" att vi gör mot våra stackars djur :crazy:

Jo tack, jag vet.. Blir lika irri var gång.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Vi har en sån sen 15 år tillbaka,funkar hur smidigt som helst.
Vet flera i vår vänkrets som använder sånna.

Okej.

Använder ni den först & sen slår på skor? Går det att jämnföra med "regular" verkning?
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Såklart innan skorna kommer dit :p

Grejen är ju att man inte ska behöva stå med kniv o klubba lika mycket.
Min man gör som följer: Tar av skorna,kollar vinkeln o mäter tårna.
"Kör" av där det behövs,kollar vinkeln igen o mäter tårna. "Hackar" ur emellan strålen o trakten precis där skon slutar, så att strålen kan jobba o vidga sig.
Slår på skorna. Klart.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Såklart innan skorna kommer dit :p

:rofl: jag erkänner, jag är blond.. *asg* shit så dumt det lät.. såklart såklart!!

Du har ingen bild på hur det ser ut? Nyfniken på att se hur resultatet blir.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Nää har ingen bild,men ser ut som vanligt då.Eller menar du maskinen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 079
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 699
Senast: cili
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 181
Senast: Amha
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 811
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp