Bukefalos 28 år!

Veterinären tycker vi ska Avliva...

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sessa88

Vi har en häst som det inte går att få på grimman. Vi har försökt med PRECIS allt. Sista hoppet var att ge han lugnande, men enligt veterinären är han så svår bedövad att det inte är någon mening. (Samma veterinär som kastrerade honom). Nu tycker han att hästen ska avlivas.

Vad finns det mer vi kan göra? Vi har försökt i 4 månader med grimman.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Vad är det som händer när ni försöker ta på grimman?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Låter besvärligt, men förstår inte riktigt hur du menar? Går hästen i en hage hela tiden annars då och så försöker ni få på den grimman i hagen? Hur gammal är hästen? Hur har ni försökt få på grimman? Är det bara du och din familj som försökt eller har ni haft ute någon duktig tränare?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Det går inte komma närheten av han med en grimma, då bara kastar han sig... Vi har försökt med allt, även haft massa olika folk ute som försökt hjälpa oss men misslyckats...
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Vad är precis allt?
Vart bor ni? har ni fått hjälp av ngn annan?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Om veterinär ordninerar avlivning borde det väl ligga något mer bakom?

Hur gammal är hästen?
Och hur i all sin dar har ni burit er åt för att det inte ska gå att få på den?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Gett han tid, så han fått "bekanta" sig med grimman och klappat han överallt med grimman, förutom huvet för det går inte.... Fångat han med rep, mutat han med mat, kört med ledarskaps övningar, rådfrågat med olika veterinärer m. m.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Har ni provat att sonika ta in den på box och bara ta på grimman?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Är han rädd om huvudet generellt eller det just grimman som inte funkar.
Får ni klappa honom på huvudet tex, och röra honom vid öronen osv?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Ja det har vi försökt med
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Hur var det med hästens ålder?

Låter märkligt att en veterinär ordinerar avlivning får en sådan sak. Finns det belägg för psykisk störning eller liknande?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

förstår ni provat allt! men harni försökt med repgrimma? vår travare går inte att närma sig med vanlig grimma, men av någon anledning kunde han acceptare repgrimma.. naturligtvis inte direkt, men.... Lycka till!! Prata med Nixehen, hon är otroligt duktig med sådanna hästar!
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Han vill inte ha nåt i närheten av huvudet, klappa går bra ibland...
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

tänkte på det med, men får vi på ett träns kommer vi inte få av han det och det är inte bra han går med det, tror inte det går heller...
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Kan du inte beskriva hästen lite utförligare, alla dina svar är så kortfattade :idea:
Hur gammal är hästen? Går den ute? Vad har den för bakgrund. Något måste ha hänt, eftersom hästen är så extremt rädd för att få på sig grimman. Har den fastnat med huvudet någon gång eller liknande?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Han är två år. Han går på lösdrift nu, men stått på stall med. Samma prolblem då med. Han kastrerades och dp fick han så mycket bedövning att han kunde ha dött. Då fick de på han en grimma men han fick av sig den, sen dess har det inte gått få på han en grimma...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 589
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 802
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp